Ana içeriğe atla

Bulunamayan Kara Kutu Boeing 737 Uçak Kazası Gizemini Ortadan Kaldırabilir mi?

 

Bulunamayan Kara Kutu Boeing 737 Uçak Kazası Gizemini Ortadan Kaldırabilir mi


Kokpit ses kayıt cihazı (CVR)

China Eastern Airlines’a ait Boeing 737-800 uçağının neden yüksek bir alçalma oranı ve hava hızı ile düştüğü kaza gizemini sürdürüyor. Bilindiği gibi uçaktaki 132 kişinin tamamı yaşamını kaybetmişti.

Kaza Araştırma Uzmanları Çin’in Wuzhou kenti yakınlarındaki kaza yerinde uçağın kara kutularından kokpit ses kayıt cihazını(CVR) buldular. Çarpmanın şiddetiyle CVR’ın dış muhafazasının oldukça hasarlandığı tespit edilmiştir. Buna rağmen içindeki sabit disklerin bilgi alınılabilecek durumda olduğu ümit edilmektedir. Geçmişte bu kazaya benzer yaşanan kazalarda kurtarılan CVR ve FDR’ın dış kaplarının çok hasarlı olmasına rağmen bilgi alınabildiği raporlarda yer almaktadır.

CVR ve FDR sayesinde kazaların nedenlerine hemen hemen %100 doğrulukla ulaşmak mümkün olmaktadır. Kokpit ses kayıt cihazı(CVR) sayesinde olay anı öncesi ve olay anında uçuş ekibinin birbirleri arasında yaptıkları konuşmalar, Hava trafik kontrörleriyle yapılan ikaz sistemlerinin ürettiği sesli ikazlar duyulabilmektedir. Dolayısıyla kazaya neden olan olumsuzluklar, yapılan uygulamalar net bir şekilde tespit edilebilmektedir.

Uçuş veri kayıt cihazında(FDR) uçuş esnasında tüm sistemlerinin anlık durumu, uçuş kumanda yüzeylerine verilen kumandalar, dış tepkiler( rüzgar,sıcaklık,türbülans vb) gibi yüzlerce veri hemen her saniye kaydedilmektedir.

Öncelikle bilinmelidir düşen uçak B737-800 tipinde olup MAX değildir, dolayısıyla bu uçakta MCAS sistemi olmadığından kaza nedeninde benzerlik söz konusu değildir. Umarız FDR’da en kısa sürede bulunarak her ikisinin çözümlemesi yapılabilir. Gerçekleştiği takdirde bir ay içinde detaylarıyla kaza nedeni hakkında bilgi sahibi olabiliriz.

Emniyetli Uçuşlar Dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza Araştırma Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021

  THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021 2 ölümlü kaza sonrası 21 ay boyunca uçuştan alınan MAX uçaklarının geçen süre içerisinde tüm tarafların katkı ve önerileri ile Boeing tarafından gerekli iyileştirmelerin yerine getirilmesi ile Kasım 2020 de FAA, sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından uçuşa elverişlilik sertifikasının onaylanmasıyla birçok ülkede MAX uçakları uçuşa başlamıştı. THY Genel Müdürü Sayın Bilal Ekşi’nin 9 Nisan günü paylaştığı mesaj ile ülkemizde MAX uçağına sahip iki işletmeden birisi olan THY’nın TC-LCE kuyruk isimli MAX uçağının prosedür gereği olan test uçuşunu başarıyla tamamladığı değerlendirilmektedir. Dolayısıyla başka bir sorun yaşanmazsa kısa süre içerisinde MAX uçaklarının gökyüzünde yolcularıyla emniyetle uçuşa başlayacağını söyleyebiliriz. Alınan bilgiye göre değişiklik olmazsa 12 Nisan günü ilk yolculu uçuş gerçekleşecektir. 20 yıl B737’de pilot olarak görev yapmış bir kişi olarak yolcu koltuğunda da olsa ilk uçuşuna katı...

Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor

  Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor Bağımsız Havacılar 7 Temmuz, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun uluslararası havacılık standartlarına uygun olarak 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor. Air India 12 Haziran günü Ahmedabat meydanından AI171 sefer sayılı uçak, Londra Gatwick için kalkıştan sadece 32 saniye sonra düşmüştü. Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü (ICAO) Annex 13 kurallarına göre Hindistan otoritesi 30 gün içinde ön rapor sunmakla yükümlüdür. Kaza Ön Raporu 12 Haziran kazasına ilişkin olası kaza nedenleri de dahil olmak üzere ilk bilgileri sağlayacak. Raporda ayrıca kaza mahallinden elde edilen bulgular, devam eden süreçte atılacak adımlar yer alacak. Verilen bilgiye göre kaza son raporunun yaklaşık üç ay sonra, eylül ortası civarında yayınlanması bekleniyor. Resmi olmamasına rağmen medyada yer alan ön rapora ait olduğu vurgulanan taslak raporda; KAZANIN OLASI ANA NEDENİ Ai...

Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı

  Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı Bağımsız Havacılar 5 Eylül, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP ICAO, 2006 yılında çok pilotlu uluslararası ticari hava taşımacılığı (CAT) operasyonları gerçekleştiren pilotlar için yaş sınırını 60’tan 65’e çıkarmak üzere Standartlar ve Önerilen Uygulamalar’ı (SARP’ler) uygulamaya koymuştur. ICAO’nun son 19 yılda Tıbbi Hükümler Çalışma Grubu aracılığıyla yaş sınırlarının uzatılması konusunda yaptığı çalışmalara dayanarak, bu makale ICAO’nun yaş sınırını 67’ye çıkarmayı değerlendirmesini önermektedir. Bu değişiklik, 2006 yılında başarıyla uygulanan ve ek emniyet güvence önlemleri çerçevesinde hayata geçirilen yaklaşıma benzer bir yaklaşımı izlemelidir. ICAO Ek 1 — Personel Lisanslandırma, Bölüm 1 – Lisanslarla İlgili Tanımlar ve Genel Kurallar, ticari pilotlar için üst yaş sınırları standardını sağlar. Tek pilotlu ticari uçuşlar için bu sınır 60, çok pilotlu ticari hava taş...