Ana içeriğe atla

Bulunamayan Kara Kutu Boeing 737 Uçak Kazası Gizemini Ortadan Kaldırabilir mi?

 

Bulunamayan Kara Kutu Boeing 737 Uçak Kazası Gizemini Ortadan Kaldırabilir mi


Kokpit ses kayıt cihazı (CVR)

China Eastern Airlines’a ait Boeing 737-800 uçağının neden yüksek bir alçalma oranı ve hava hızı ile düştüğü kaza gizemini sürdürüyor. Bilindiği gibi uçaktaki 132 kişinin tamamı yaşamını kaybetmişti.

Kaza Araştırma Uzmanları Çin’in Wuzhou kenti yakınlarındaki kaza yerinde uçağın kara kutularından kokpit ses kayıt cihazını(CVR) buldular. Çarpmanın şiddetiyle CVR’ın dış muhafazasının oldukça hasarlandığı tespit edilmiştir. Buna rağmen içindeki sabit disklerin bilgi alınılabilecek durumda olduğu ümit edilmektedir. Geçmişte bu kazaya benzer yaşanan kazalarda kurtarılan CVR ve FDR’ın dış kaplarının çok hasarlı olmasına rağmen bilgi alınabildiği raporlarda yer almaktadır.

CVR ve FDR sayesinde kazaların nedenlerine hemen hemen %100 doğrulukla ulaşmak mümkün olmaktadır. Kokpit ses kayıt cihazı(CVR) sayesinde olay anı öncesi ve olay anında uçuş ekibinin birbirleri arasında yaptıkları konuşmalar, Hava trafik kontrörleriyle yapılan ikaz sistemlerinin ürettiği sesli ikazlar duyulabilmektedir. Dolayısıyla kazaya neden olan olumsuzluklar, yapılan uygulamalar net bir şekilde tespit edilebilmektedir.

Uçuş veri kayıt cihazında(FDR) uçuş esnasında tüm sistemlerinin anlık durumu, uçuş kumanda yüzeylerine verilen kumandalar, dış tepkiler( rüzgar,sıcaklık,türbülans vb) gibi yüzlerce veri hemen her saniye kaydedilmektedir.

Öncelikle bilinmelidir düşen uçak B737-800 tipinde olup MAX değildir, dolayısıyla bu uçakta MCAS sistemi olmadığından kaza nedeninde benzerlik söz konusu değildir. Umarız FDR’da en kısa sürede bulunarak her ikisinin çözümlemesi yapılabilir. Gerçekleştiği takdirde bir ay içinde detaylarıyla kaza nedeni hakkında bilgi sahibi olabiliriz.

Emniyetli Uçuşlar Dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza Araştırma Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı

  B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı 5 Nisan 2021 29 Ekim 2018 ve 11 Mart 2019 tarihlerinde yaşanan ölümlü iki B737 MAX kazasından sonra uçuşları durdurulan uçaklar için 20 aylık bir iyileştirme sürecinden sonra Kasım 2020’de önce FAA sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından gerekler yerine getirilerek bir çok ülkede MAX uçakları tekrar gökyüzüne geri döndü. 1 Nisan 2021 günü SHGM’lüğü tarafından UED 2021/0001 yayınlanarak MAX uçaklarının ülkemizde de uçuşlarının başlamasının olu açılmış oldu. Bu UED’ye göre MAX uçağı bulunduran Havayolu işletmeleri özetle aşağıdaki işlemleri UED’de tarif edilen şekilde yerine getirerek uçabileceklerdir. Otomatik Uçuş – Uçuş Kontrol Bilgisayarı Yazılım – Kurulumu Uçuş Kontrolleri – Yatay Stabilizatör Trim Kablo Demeti Yönlendirme-Modifikasyonu Levye Sarsıcı Sigortalarına (Stick Shaker Circuit Breaker) Renkli Başlıklı Buton – Kurulumu Enstrümantasyon – Operasyonel Pr...

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi YAZARLAR EYUP TURŞUCU Bağımsız Havacılar Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, basın toplantısında yaptığı konuşmada, Muan kazasına karışan B737-800’ün uçuş öncesi incelemelerine göre uçakta herhangi bir sorun olmadığının belirlendiğini söyledi. Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, konferanstaki katılımcılara Boeing 737-800 uçağının “iniş takımlarında anormal bir şey görülmediğini” söyledi. Uçağın yaklaşma esnasında iniş takımlarının açılmamış olmasına dair sorular sorulmaya devam ediyor. Kaza, 31 Aralık 2024’te Güney Kore’deki Muan Uluslararası Havalimanı’nda meydana gelmiş, 181 yolcu ve mürettebat taşıyan Jeju Air Boeing 737-800 uçağı iniş takımları açılmamış olarak piste gövde üzerine inmiş ve pist uzantısındaki alçalma ışıklarının platformuna çarparak yanmasına ve 179 kişinin hayatını kaybetmesine neden olmuştu. Amerika Birleşik Devletleri Ulusal Ulaştırma Emniyet Kurulu (NTSB) ve uçak üreticisi Boeing’den uzmanlar da dahil olma...

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı 18 Şubat 2024 18 Şubat 2024 günü Belgrad Havalimanı 03L pistinden kalkış esnasında 12 ILS alçalma ışıklarına çarpıp geriye dönüşle emniyetle iniş yapan Air Serbia E195 uçağının kalkış esnasında kule ile konuşmaları medyada yer aldı ATC kayıtlarına göre, uçağa 30L pisti için D6 giriş noktasına taksi talimatı verildi. Ancak uçak D5 noktasından 30L pistine girdi. ATC mürettebatı ikaz ederek pist içinde geriye dönüşle D6 noktasına taksi müsadesi verdi, ancak mürettebat D5 noktasında 1273 metrede kalkış yapabileceklerini söyledi. Bunun üzerine uçağa kalkış izni verildi. Kalkıştan kısa bir süre sonra mürettebat kalkış sırasında bir şeye çarptıklarını ve hemen geri dönmeleri gerektiğini söyledi. Kule bunun üzerinde pistte bulunan bir uçağa pisti terk etmesini talimatını verdi. Ayrıca tüm trafiklere pozisyonlarını korumalarını ve telsiz konuşması yapmamaları talimatı verdi. E195 kalkışta maksimum iniş ...