Ana içeriğe atla

Bulunamayan Kara Kutu Boeing 737 Uçak Kazası Gizemini Ortadan Kaldırabilir mi?

 

Bulunamayan Kara Kutu Boeing 737 Uçak Kazası Gizemini Ortadan Kaldırabilir mi


Kokpit ses kayıt cihazı (CVR)

China Eastern Airlines’a ait Boeing 737-800 uçağının neden yüksek bir alçalma oranı ve hava hızı ile düştüğü kaza gizemini sürdürüyor. Bilindiği gibi uçaktaki 132 kişinin tamamı yaşamını kaybetmişti.

Kaza Araştırma Uzmanları Çin’in Wuzhou kenti yakınlarındaki kaza yerinde uçağın kara kutularından kokpit ses kayıt cihazını(CVR) buldular. Çarpmanın şiddetiyle CVR’ın dış muhafazasının oldukça hasarlandığı tespit edilmiştir. Buna rağmen içindeki sabit disklerin bilgi alınılabilecek durumda olduğu ümit edilmektedir. Geçmişte bu kazaya benzer yaşanan kazalarda kurtarılan CVR ve FDR’ın dış kaplarının çok hasarlı olmasına rağmen bilgi alınabildiği raporlarda yer almaktadır.

CVR ve FDR sayesinde kazaların nedenlerine hemen hemen %100 doğrulukla ulaşmak mümkün olmaktadır. Kokpit ses kayıt cihazı(CVR) sayesinde olay anı öncesi ve olay anında uçuş ekibinin birbirleri arasında yaptıkları konuşmalar, Hava trafik kontrörleriyle yapılan ikaz sistemlerinin ürettiği sesli ikazlar duyulabilmektedir. Dolayısıyla kazaya neden olan olumsuzluklar, yapılan uygulamalar net bir şekilde tespit edilebilmektedir.

Uçuş veri kayıt cihazında(FDR) uçuş esnasında tüm sistemlerinin anlık durumu, uçuş kumanda yüzeylerine verilen kumandalar, dış tepkiler( rüzgar,sıcaklık,türbülans vb) gibi yüzlerce veri hemen her saniye kaydedilmektedir.

Öncelikle bilinmelidir düşen uçak B737-800 tipinde olup MAX değildir, dolayısıyla bu uçakta MCAS sistemi olmadığından kaza nedeninde benzerlik söz konusu değildir. Umarız FDR’da en kısa sürede bulunarak her ikisinin çözümlemesi yapılabilir. Gerçekleştiği takdirde bir ay içinde detaylarıyla kaza nedeni hakkında bilgi sahibi olabiliriz.

Emniyetli Uçuşlar Dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza Araştırma Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son On Yıl’ Değerlendirmesi

Ana Sayfa     Yazarlar     Eyup Turşucu     IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son... Yazarlar Eyup Turşucu IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son On Yıl’ Değerlendirmesi 10 Nisan 2020 0 Yıllık kaza oranları, hem toplam kaza sayısında hem de küresel kaza oranında 2019 yılında bir düşüş olduğunu göstermektedir. Tüm kazaları içeren 2019 yılı kaza oranı, 2018 yılına göre % 17 daha düşük olup, 2018’de ölümlü kaza sayısı da 11 kazadan 2019’da 8’e azaldı. 2019 yılında havacılık endüstrisinin güçlü ilerleme kaydettiğini söylemek doğru olur, 4.5 milyar yolcu 46.8 milyon uçuşta güvenli bir şekilde seyahat etti ve sadece 8 kazada 240 ölümle sonuçlandı. 2019’da sektörde 53 uçak kazası ve 240 can kaybı meydana geldi. Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği (IATA) üyesi havayolları ise üç ölümlü kaza geçirdi ve bu kazalarda 201 kişi yaşamını kaybetti. 2019 yılında IATA üyesi havayolları, beş sektör ortalamasına da yansıyan bir m

Air Serbia’na Ait E195 Uçağı Kalkış Esnasında Pist Sonundaki Antenlere Çarpmasını Takiben Geriye Dönerek Emniyetle İniş Yaptı’

  Air Serbia’na Ait E195 Uçağı Kalkış Esnasında Pist Sonundaki Antenlere Çarpmasını Takiben Geriye Dönerek Emniyetle İniş Yaptı ’ 18 Şubat 2024 günü Air Serbia’nın E195 uçağı JU324 sefer sayısıyla Belgrad-Düsseldorf uçuşu için Belgrad Havalimanı’nın 30L pistinde D5 Kavşağından piste giriş yaparak yerel saatle 17,38’de kalkışa başladı. D5 kavşağından pist sonuna (kalkış için uygun nokta) olan mesafe 1273 metredir. Ondan sonra pist özelliğinde 1100m daha sert zemin mevcuttur. 2273m pist boyunca kalkış için uygun konuma gelemediği için pistin sonunun bitiminde bulunan ILS Antenlerine çarpması sonrasında tırmanışa devam etmiş 4000 feet’te düz uçuşa geçen uçuş ekibi iniş için limit üstü ağırlık nedeniyle ağırlığı azaltabilmek için beklemeye girdiler. Uçak, kalkıştan 55 dakika sonra saat 18:36’da beklemeyi terk ederek başka bir olay yaşanmadan havalimanına emniyetle inişini gerçekleştirdi. Olayın ardından pistin ILS kategorisi, ekipmana verilen hasar nedeniyle Kategori III’ten Kategori I’e d

THY B737-800 Uçağı PERM Havalimanında İniş Sonrasında Taksi Yolundan Dışarı Çıktı

  THY B737-800 Uçağı PERM Havalimanında İniş Sonrasında Taksi Yolundan Dışarı Çıktı 22 Eylül 2023 Türk Hava Yolları’nın TK3694 Sefer sayılı Antalya – Perm Seferini yapan TC-JGV kuyruk tescilli Boeing 737- 800 tipi uçağı inişin ardından pist dışına çıktı. THY’dan yapılan açıklamada Ajet filosunda yer alan uçakta 1’i bebek olmak üzere 173 yolcunun ve 6 kişilik uçuş ekibinin yer aldığı, herhangi bir yaralanmanın olmadığı, olaya ilişkin araştırmanın başlatıldığı açıklandı. İniş saatinde hava durumu aşağıdaki gibi olup meydanda hafif yağış söz konusudur. THY tarafından konuya ilişkin detaylı bilgi açıklandığında paylaşılacaktır.   Emniyetli Uçuşlar Dileriz   Eyup Turşucu Kaptan Pilot(E) Kaza Araştırma Uzmanı