Ana içeriğe atla

İkinci Pilot Kimdir?

 

İkinci Pilot Kimdir?


Bu yazıyı havayolunu tercih eden yolcuların birçoğunun kokpiti paylaşan pilotların arasındaki hiyerarşi ve görev/sorumluluklarını merak ettiklerini ve bilgi sahibi olmak isteyeceklerini düşünerek hazırladım.

Temel görevi, çok pilotlu uçaklarda normal koşullarda kaptana yardımcı olmak, kaptan görev yapamaz hale geldiğinde ise onun yerini almak olan İkinci Pilot için İngilizcede First Officer (birinci zabit), Co-Pilot (görevdaş pilot) ya da Second Pilot (ikinci pilot) terimleri dönüşümlü olarak kullanılmaktadır. Burada “ikinci” sözcüğü ikinci sınıf olmayı değil, karar mekanizmasında kaptanın ardından ikinci olarak yer aldığını göstermek içindir. Bu anlamda günlük yaşamdaki olası yanlış anlamayı önlemek üzere Yardımcı Pilot teriminin kullanımı da tartışılmalıdır.

Geçmişte, uçak sistemlerinin henüz otomatize edilemediği dönemlerde, üretilen yolcu uçaklarında iki pilotun yanısıra bir de uçuş mühendisi yer almaktaydı. Teknolojinin gelişmesi ve otomasyonun artmasıyla birlikte uçaklarda uçuş mühendisine ihtiyaç kalktı. Bununla beraber asgari kokpit ekibi iki pilottan oluşmaktadır. Uzun süreli uçuşlarda, uçak içi istirahati sağlamak üzere bu minimum ekibe bir ya da iki pilot daha katılabilmektedir.

Tüm pilotlar temel eğitimlerini takiben simülatör eğitimini aldığı uçak tipinde ikinci Pilot olarak uçmaya başlar. İkinci pilotlar ülkelerin sivil havacılık otoriteleri ve havayolu işletmelerinin kurallarının gerektirdiği uçuş saati ve tecrübeyi kazandıktan sonra, kadro ihtiyacına bağlı olarak, kaptanlığa terfi ettirilir, gerekli eğitimlerin ardından bu görevi yerine getirir.

41 yıllık uçuş yaşamımın son 20 yılını bir havayolunda geçirdim. Bunun ilk 7 senesinde ikinci pilot sonraki 13 senesinde de kaptan olarak görev yaptım. Uçağın emniyetle uçurulmasına ikinci pilotun da kaptan kadar önemli olduğunu düşünüyorum. Değişik işletmelerde yaşanan çok sayıda kaptanın uçuş esnasında rahatsızlanması olaylarında ikinci pilotlar kumandayı alıp uçağı yakındaki bir meydana ya da uygunsa varış meydanına emniyetle indirmiştir.

Havayolundaki ikinci pilotun bilhassa yer operasyonu esnasında iş yükü çok fazladır. İkinci pilot uçuş hazırlığı safhasında uçuş planının alınması, şartların gözden geçirilmesi, rota, irtifa, yakıt, hava durumu ve diğer teknik konularda kaptanla birlikte kararların verilmesinde katkıda bulunur. Uçağa geçildiğinde uçağın dahili ve harici kontrollerin yapılmasında eksiksiz olarak gereğini yapar. Harici kontrol sonrasında kokpite döndüğünde, görev paylaşımına uygun olarak, gerekli testleri yapar, uçuş bilgilerini sisteme girer, performans hesaplamalarını yapar ve sistemleri uçuşa hazırlar.

Uçuş hazırlığı esnasında sorunla karşılaşılması durumunda teknik, OCC, vb ilgili birimlerle temas ederek gereğinin yapılmasını sağlar. Frekansların doğru şekilde bağlar ve diğer seyrüsefer cihazlarını uçuşa uygun hale getirir. Kule görevlileri ile telsiz temasını sağlayarak o günkü uçuş için gerekli müsaadeleri alır. Özetle uçak daha park yerindeyken birçok görevi yerine getirerek kaptanın iş yükünü azaltır ve sağlıklı kararlar vermesine yardımcı olur.

Uçağın park yerinden itilmesi ve motor çalıştırma için izin alınması, kontrol listelerinin okunması, telsiz konuşmalarının takip edilmesi yine ikinci pilotun görevleri arasındadır. Yerdeki diğer kontrol listelerini okunması gereğinin yerine getirildiğinden emin olunması da ikinci pilotun görevidir. İkinci pilot bu görevleri yerine getirirken çevre kontrolünü yapmaya devam eder, verilen taksi talimatının doğru uygulandığından da emin olur. Tek motorla taksi yapılıyorsa, yeri geldiğinde ikinci motoru çalıştırır.

Kaptan tarafından o uçuş için PF (Pilo Flying-uçuran pilot) olarak görevlendirildiyse piste girişi takiben kumandayı alır ve uçuşu gerçekleştirir. İkinci pilotun PF olmasıyla kaptan PM’e (Pilot Monitoring-gözleyen pilot) dönüşür ve telsiz konuşmalarını üstlenir. Bu durum inişe kadar devam eder. İnişi takiben kaptan kumandaları alır, ikinci pilot ise gerekliliklerini yerine getirdikten sonra kontrol listelerini okur. Bu arada çevre kontrolü ve taksiyi izleme görevlerini de sürdürür.

İyi bir ikinci pilot uçuşu sürekli izler ve herhangi bir sorun görürse kaptanı bilgilendirir. Kaptan tepki vermezse, bu kez uyarır. Yine tepki almıyorsa ve uçak tehlikedeyse kontrolü alır ve uçuşu emniyetli hale getirir. Etkili bir ikinci pilotun uçuş emniyetini geliştirmede ve kazaların önlenmesindeki katkısı aşikardır.

Endüstrinin hem sorumluluk hem de yetki ile ikinci pilotları güçlendirmesiyle birlikte, kazaların sayısında ciddi bir azalma meydana geldi. Eskiden uçağın emniyetinden sadece kaptanı sorumlu tutan ve bu bağlamda da kararlarını tartışmasız kılan bir “Kaptan Otoritesi” kavramı vardı. Günümüzde bu olumsuz kültür değişti ve kaptan danışan bir lider konumunu aldı. Dünyada hala mutlak kaptan egemenliğinin hakim olduğu toplumlar olmasına rağmen bu dönüşüm özellikle de pilotların uluslararası iş değişiklikleri sayesinde devam ediyor. Hemen her ülkede çok uluslu kokpit ekibine yer verilmesi nedeniyle belli bir süre sonra tüm havacılık sektöründe hiyerarşinin minimuma indirgendiği “Flat Cockpit” sağlanmış olacaktır.

Bugün, bir uçuşta ihlal yaşanması durumunda kaptanlarla birlikte ikinci pilotlar da sorumlu olarak değerlendirilmektedir. Bu, kaptanların artık tek sorumlu olmadıkları anlamına gelmektedir. Dolayısıyla kokpitte yetki ve sorumluluk paylaşımı söz konusudur. Bu değişim bilhassa bazı kıdemli kaptanlar tarafından kolayca kabullenilebilecek bir durum olmayabilir. Çok daha demokratik bir kokpit ve yetkilendirilmiş bir ikinci pilot, endüstrinin emniyet sicilinin iyiye gitmesinde büyük bir adım olmuştur.

İkinci pilotlar, havayolu emniyeti için vazgeçilmezdir. Deneyimli bir kaptanın aşağıdaki özlü sözü ikinci pilotun önemini açıkça ortaya koymaktadır;

“İyi bir ikinci pilotu iyi bir ikinci motora tercih ederim”

Sürdürülebilir, emniyetli bir uçuş operasyonu için işletmenin tüm birimlerinin birbirleriyle uyumlu bir şekilde çalışmalı, birbirlerini kontrol edebiliyor hatta gerektiğinde denetleyebiliyor olmalıdır.

Emniyetli uçuş operasyonunun en önemli parçası olan uçakta yani kokpitte yer alan pilotların her ikisi de olmazsa olmaz olarak kabul edilmelidir. Kokpiti paylaşan pilotların birbirlerini desteklediklerini, yeri geldiğinde ikaz ettiklerini, hatta olası hataları düzelterek emniyetli uçuşu devam ettirdiklerini bilmeliyiz.

Bir süre sonra “emniyet bakış açısıyla” pilotun görevlerini paylaşmaya çalışacağım.

Emniyetli Uçuşlar Dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza İnceleme Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021

  THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021 2 ölümlü kaza sonrası 21 ay boyunca uçuştan alınan MAX uçaklarının geçen süre içerisinde tüm tarafların katkı ve önerileri ile Boeing tarafından gerekli iyileştirmelerin yerine getirilmesi ile Kasım 2020 de FAA, sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından uçuşa elverişlilik sertifikasının onaylanmasıyla birçok ülkede MAX uçakları uçuşa başlamıştı. THY Genel Müdürü Sayın Bilal Ekşi’nin 9 Nisan günü paylaştığı mesaj ile ülkemizde MAX uçağına sahip iki işletmeden birisi olan THY’nın TC-LCE kuyruk isimli MAX uçağının prosedür gereği olan test uçuşunu başarıyla tamamladığı değerlendirilmektedir. Dolayısıyla başka bir sorun yaşanmazsa kısa süre içerisinde MAX uçaklarının gökyüzünde yolcularıyla emniyetle uçuşa başlayacağını söyleyebiliriz. Alınan bilgiye göre değişiklik olmazsa 12 Nisan günü ilk yolculu uçuş gerçekleşecektir. 20 yıl B737’de pilot olarak görev yapmış bir kişi olarak yolcu koltuğunda da olsa ilk uçuşuna katı...

Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor

  Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor Bağımsız Havacılar 7 Temmuz, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun uluslararası havacılık standartlarına uygun olarak 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor. Air India 12 Haziran günü Ahmedabat meydanından AI171 sefer sayılı uçak, Londra Gatwick için kalkıştan sadece 32 saniye sonra düşmüştü. Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü (ICAO) Annex 13 kurallarına göre Hindistan otoritesi 30 gün içinde ön rapor sunmakla yükümlüdür. Kaza Ön Raporu 12 Haziran kazasına ilişkin olası kaza nedenleri de dahil olmak üzere ilk bilgileri sağlayacak. Raporda ayrıca kaza mahallinden elde edilen bulgular, devam eden süreçte atılacak adımlar yer alacak. Verilen bilgiye göre kaza son raporunun yaklaşık üç ay sonra, eylül ortası civarında yayınlanması bekleniyor. Resmi olmamasına rağmen medyada yer alan ön rapora ait olduğu vurgulanan taslak raporda; KAZANIN OLASI ANA NEDENİ Ai...

Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı

  Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı Bağımsız Havacılar 5 Eylül, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP ICAO, 2006 yılında çok pilotlu uluslararası ticari hava taşımacılığı (CAT) operasyonları gerçekleştiren pilotlar için yaş sınırını 60’tan 65’e çıkarmak üzere Standartlar ve Önerilen Uygulamalar’ı (SARP’ler) uygulamaya koymuştur. ICAO’nun son 19 yılda Tıbbi Hükümler Çalışma Grubu aracılığıyla yaş sınırlarının uzatılması konusunda yaptığı çalışmalara dayanarak, bu makale ICAO’nun yaş sınırını 67’ye çıkarmayı değerlendirmesini önermektedir. Bu değişiklik, 2006 yılında başarıyla uygulanan ve ek emniyet güvence önlemleri çerçevesinde hayata geçirilen yaklaşıma benzer bir yaklaşımı izlemelidir. ICAO Ek 1 — Personel Lisanslandırma, Bölüm 1 – Lisanslarla İlgili Tanımlar ve Genel Kurallar, ticari pilotlar için üst yaş sınırları standardını sağlar. Tek pilotlu ticari uçuşlar için bu sınır 60, çok pilotlu ticari hava taş...