Ana içeriğe atla

Portekiz TAP Havayollarının A320 Uçağı Kopenhag Havalimanına İniş esnasında Pas Geçerken Yerleşim Yeri Üzerinden Çok Alçaktan Geçti

 

Portekiz TAP Havayollarının A320 Uçağı Kopenhag Havalimanına İniş esnasında Pas Geçerken Yerleşim Yeri Üzerinden Çok Alçaktan Geçti

0

Portekiz TAP havayollarının 8 Nisan 2022’de Lizbon-Kopenhag seferini yapan TP754 sefer sayılı CS-TNV tescilli A320 uçağı yaklaşma esnasında inişten vazgeçerek pas geçer.

102 yolcu ve 7 mürettebatla Lizbon-Kopenhag TP-754 uçuşunu gerçekleştiren TAP Air Airbus A320-200 uçağı, 12.05 lokal saatte Kopenhag havalimanı 30 pistine yaklaşmada iken uçak tarafından iletilen ADS-B verilerine göre pas geçiş esnasında uçak sola dönüşe başladığında, yer hızı yaklaşık 133kts’dan 120 kts’a ani bir şekilde azalmış ve tırmanış oranı oldukça düşüktür.

Bu yüzden Havaalanı çevresi ve Maglebylille semtindeki evlerin üzerinden neredeyse 300 feet yükseklikle geçebildi. Bu esnada Yer hızının 101kts’a kadar düştüğü görülmektedir. Uçak yerden yaklaşık 900feet’e tırmandıktan sonra hava hızı yeniden artmaya başladı. Uçak 3000feet irtifada düz uçuşa geçer ve hava hızı olması gereken değerlere ulaşır. Uçak daha sonra 22L pistine yönlendirilir ve pas geçmeyi takiben yaklaşık 20 dakika sonra emniyetle inişini gerçekleştirir.

Yerdeki tanıklar uçağın sol kanat ucunun ve sol motor altının piste temas ettiğini, sola dönüş esnasında glideslope antenine de çarptığını iddia ettiler. Havaalanındaki kaynaklar ise, sol motor reverser’nın hasarlandığını bildirdi.

11 Nisan 2022’de Danimarka hava Kazalarını Soruşturma Kurulu (HCL) olayı ciddi bir olay olarak değerlendirdiklerini ve soruşturma başlattıklarını bildirdi. İlk sonuçlara göre, kanat veya motor bölmesinin yere çarpması gibi anormal bir yer teması olmadığı ve uçağın hasarsız olduğu belirtildi. HCL daha sonra kanadın veya motorun yerle temas ettiğini gösteren herhangi bir görsel işaret veya işaret bulunmadığını açıkladı. Uçak, inişinden bu yana yaklaşık 75 saattir Kopenhag havalimanında bekletilmektedir.

TAP Havayolunun Kopenhag HCL’si ile işbirliği içinde olduğunu, uçakta herhangi bir hasar bulunmadığını ve bugün Lizbon’a geri dönmesinin beklendiği söylendi.

Uçağın inişi esnasında hava durumuna ilişkin METAR bilgisi aşağıda verilmiş olup ilk yaklaşma 30 pistine yapılmıştır. Rüzgar şiddetli ve kısmen yan rüzgar olarak değerlendirilebilir. Araştırma sonuçlandığında yaşanan olayın nedenleri ve varsa arıza veya hasar bilgisi kesin olarak öğrenilecektir.

EKCH 081220Z 27022G34KT 240V300 3000 +SHRA FEW012CB BKN033 02/M00 Q0987 BECMG 9999 NSW SCT020=

Emniyetli Uçuşlar Dileriz

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot

Kaza İnceleme Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı

  B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı 5 Nisan 2021 29 Ekim 2018 ve 11 Mart 2019 tarihlerinde yaşanan ölümlü iki B737 MAX kazasından sonra uçuşları durdurulan uçaklar için 20 aylık bir iyileştirme sürecinden sonra Kasım 2020’de önce FAA sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından gerekler yerine getirilerek bir çok ülkede MAX uçakları tekrar gökyüzüne geri döndü. 1 Nisan 2021 günü SHGM’lüğü tarafından UED 2021/0001 yayınlanarak MAX uçaklarının ülkemizde de uçuşlarının başlamasının olu açılmış oldu. Bu UED’ye göre MAX uçağı bulunduran Havayolu işletmeleri özetle aşağıdaki işlemleri UED’de tarif edilen şekilde yerine getirerek uçabileceklerdir. Otomatik Uçuş – Uçuş Kontrol Bilgisayarı Yazılım – Kurulumu Uçuş Kontrolleri – Yatay Stabilizatör Trim Kablo Demeti Yönlendirme-Modifikasyonu Levye Sarsıcı Sigortalarına (Stick Shaker Circuit Breaker) Renkli Başlıklı Buton – Kurulumu Enstrümantasyon – Operasyonel Pr...

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi YAZARLAR EYUP TURŞUCU Bağımsız Havacılar Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, basın toplantısında yaptığı konuşmada, Muan kazasına karışan B737-800’ün uçuş öncesi incelemelerine göre uçakta herhangi bir sorun olmadığının belirlendiğini söyledi. Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, konferanstaki katılımcılara Boeing 737-800 uçağının “iniş takımlarında anormal bir şey görülmediğini” söyledi. Uçağın yaklaşma esnasında iniş takımlarının açılmamış olmasına dair sorular sorulmaya devam ediyor. Kaza, 31 Aralık 2024’te Güney Kore’deki Muan Uluslararası Havalimanı’nda meydana gelmiş, 181 yolcu ve mürettebat taşıyan Jeju Air Boeing 737-800 uçağı iniş takımları açılmamış olarak piste gövde üzerine inmiş ve pist uzantısındaki alçalma ışıklarının platformuna çarparak yanmasına ve 179 kişinin hayatını kaybetmesine neden olmuştu. Amerika Birleşik Devletleri Ulusal Ulaştırma Emniyet Kurulu (NTSB) ve uçak üreticisi Boeing’den uzmanlar da dahil olma...

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı 18 Şubat 2024 18 Şubat 2024 günü Belgrad Havalimanı 03L pistinden kalkış esnasında 12 ILS alçalma ışıklarına çarpıp geriye dönüşle emniyetle iniş yapan Air Serbia E195 uçağının kalkış esnasında kule ile konuşmaları medyada yer aldı ATC kayıtlarına göre, uçağa 30L pisti için D6 giriş noktasına taksi talimatı verildi. Ancak uçak D5 noktasından 30L pistine girdi. ATC mürettebatı ikaz ederek pist içinde geriye dönüşle D6 noktasına taksi müsadesi verdi, ancak mürettebat D5 noktasında 1273 metrede kalkış yapabileceklerini söyledi. Bunun üzerine uçağa kalkış izni verildi. Kalkıştan kısa bir süre sonra mürettebat kalkış sırasında bir şeye çarptıklarını ve hemen geri dönmeleri gerektiğini söyledi. Kule bunun üzerinde pistte bulunan bir uçağa pisti terk etmesini talimatını verdi. Ayrıca tüm trafiklere pozisyonlarını korumalarını ve telsiz konuşması yapmamaları talimatı verdi. E195 kalkışta maksimum iniş ...