Ana içeriğe atla

ABD Kaza Araştırma Uzmanları: “CAAC’a China Eastern MU5735 kaza soruşturması bilgilerini medyaya açıklamadık”

 

ABD Kaza Araştırma Uzmanları: “CAAC’a China Eastern MU5735 kaza soruşturması bilgilerini medyaya açıklamadık”

0

Wall Street Journal, raporun profesyonelce olmadığını ve devam eden soruşturmaya müdahale olarak yorumladı.

Xinhua Çin’in Sivil Havacılık İdaresi (CAAC), Global Times’a yaptığı açıklamada Çarşamba günü, ABD Ulusal Ulaştırma Emniyeti Kurulu’nun personeli ile doğrulandığını söyledi. NTSB Mart ayında Çin Eastern Airlines’ın MU5735 kazasının soruşturmasına katılanların, daha önce de ölümcül kazanın nedeni hakkında yabancı medya raporlarını reddettiğini ve soruşturma hakkında herhangi bir bilgi yayınlamadıklarını açıkladı.

NTSB’nin Global Times’a Çarşamba günü yaptığı açıklamada, CAAC’nın araştırma konusunda desteklendiğini ancak diğer makamlar tarafından yönetilen soruşturmalar hakkında yorum yapmadıklarını ve soruşturma ile ilgili tüm bilgilerin CAAC tarafından açıklanacağını vurguladı. Bu resmi yanıtların ardından, Çin Sivil Havacılık Endüstrisi analistleri ABD medyasında yayınlanan raporların profesyonelce olmadığını ve devam eden soruşturmayı negatif etkilediğini vurguladı.

CAAC, Global Times’a son günlerde yayınlanan ABD medya haberleriyle ilgili olarak, soruşturmaya katılan NTSB personeli tarafından soruşturma ile ilgili herhangi bir bilginin medya ile paylaşılmadığını söyledi. NTSB’nin CAAC ile, Uluslararası Sivil Havacılık Sözleşmesi Ek 13 gereksinimlerine uygun olarak işbirliği yaptıkları ve kazanın olası nedenlerini belirlemek için profesyonel teknik destek sağlamaya devam edecekleri bilgisi paylaşıldı.

CAAC, Global Times’a soruşturmaya katılan tüm taraflarla yakın iletişim kurmaya devam edileceğini, kaza soruşturmasının bilimsel, titiz ve düzenli bir şekilde gerçekleştirileceğini ve soruşturma sürecinin uluslararası sivil havacılık ve ilgili sözleşmeye uygun olarak en kısa sürede ve doğru bir şekilde açıklanacağını söyledi.

Hükümet Açıklamasında soruşturmanın hala devam ettiği, kara kutu bilgileri konusunda yayınlanan haberlerin doğru olmadığı belirtildi. 20 Nisan’da, Çin sivil havacılık otoritesi tarafından , soruşturmanın başından bu yana geçen süreçte uçak bakımı ve havayolu personeli için anormal bir durum tespit edilmediğine yönelik bir ön rapor yayınlandı. CAAC ayrıca, Uçuş ekibi üyelerinin niteliklerinin ve görevdeki bakım personelinin niteliklerinin gereksinimleri karşıladığını, uçağın bakım sertifikalarında, rotada hava koşullarında anormallik olmadığını da belirtti.

CAAC’ın ön raporunda, uçağın üzerindeki iki kaydedicinin çarpma nedeniyle ciddi şekilde hasar gördüğünü, verilerin kurtarılması ve analiz çalışmalarının devam ettiği bilgisi verildi. Medyada yer alan çeşitli kaza senaryolarına itibar edilmemesi vurgulanarak bu kazanın B737 MAX kazası nedenleriyle aynı olmadığı kaydedildi.

1950 sonrasında FDR, 1960’lı yılların sonuna doğru da CVR’ın uçaklarda yer almasından sonra yaşanan kaza ve olayların nedenleri doğru bir şekilde analiz ve tespit edilmeye başlanmıştır. Şunu açıkça söyleyebilirim “FDR ve CVR bilinmezlikleri ortaya çıkaran en önemli teçhizatlardır uçaklarda”. Veriler kurtarılamazsa bu ve buna benzer kazalarda nedenler varsayımdan öteye geçemeyecektir. Burada kullanıcıları ilgilendiren en önemli konu “kazanın bilinmeyen, öğrenilemeyen neden/nedenleri maalesef benzer kazaların yaşanmasına sebep olabileceğidir”.

Umuyoruz veriler kurtarılabilir ve analiz edilerek bu ölümcül kazanın nedenleri kamuoyu ile en kısa zamanda paylaşılır.

 

Kazasız Emniyetli Uçuşlar Dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza Araştırma Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı

  B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı 5 Nisan 2021 29 Ekim 2018 ve 11 Mart 2019 tarihlerinde yaşanan ölümlü iki B737 MAX kazasından sonra uçuşları durdurulan uçaklar için 20 aylık bir iyileştirme sürecinden sonra Kasım 2020’de önce FAA sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından gerekler yerine getirilerek bir çok ülkede MAX uçakları tekrar gökyüzüne geri döndü. 1 Nisan 2021 günü SHGM’lüğü tarafından UED 2021/0001 yayınlanarak MAX uçaklarının ülkemizde de uçuşlarının başlamasının olu açılmış oldu. Bu UED’ye göre MAX uçağı bulunduran Havayolu işletmeleri özetle aşağıdaki işlemleri UED’de tarif edilen şekilde yerine getirerek uçabileceklerdir. Otomatik Uçuş – Uçuş Kontrol Bilgisayarı Yazılım – Kurulumu Uçuş Kontrolleri – Yatay Stabilizatör Trim Kablo Demeti Yönlendirme-Modifikasyonu Levye Sarsıcı Sigortalarına (Stick Shaker Circuit Breaker) Renkli Başlıklı Buton – Kurulumu Enstrümantasyon – Operasyonel Pr...

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi YAZARLAR EYUP TURŞUCU Bağımsız Havacılar Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, basın toplantısında yaptığı konuşmada, Muan kazasına karışan B737-800’ün uçuş öncesi incelemelerine göre uçakta herhangi bir sorun olmadığının belirlendiğini söyledi. Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, konferanstaki katılımcılara Boeing 737-800 uçağının “iniş takımlarında anormal bir şey görülmediğini” söyledi. Uçağın yaklaşma esnasında iniş takımlarının açılmamış olmasına dair sorular sorulmaya devam ediyor. Kaza, 31 Aralık 2024’te Güney Kore’deki Muan Uluslararası Havalimanı’nda meydana gelmiş, 181 yolcu ve mürettebat taşıyan Jeju Air Boeing 737-800 uçağı iniş takımları açılmamış olarak piste gövde üzerine inmiş ve pist uzantısındaki alçalma ışıklarının platformuna çarparak yanmasına ve 179 kişinin hayatını kaybetmesine neden olmuştu. Amerika Birleşik Devletleri Ulusal Ulaştırma Emniyet Kurulu (NTSB) ve uçak üreticisi Boeing’den uzmanlar da dahil olma...

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı 18 Şubat 2024 18 Şubat 2024 günü Belgrad Havalimanı 03L pistinden kalkış esnasında 12 ILS alçalma ışıklarına çarpıp geriye dönüşle emniyetle iniş yapan Air Serbia E195 uçağının kalkış esnasında kule ile konuşmaları medyada yer aldı ATC kayıtlarına göre, uçağa 30L pisti için D6 giriş noktasına taksi talimatı verildi. Ancak uçak D5 noktasından 30L pistine girdi. ATC mürettebatı ikaz ederek pist içinde geriye dönüşle D6 noktasına taksi müsadesi verdi, ancak mürettebat D5 noktasında 1273 metrede kalkış yapabileceklerini söyledi. Bunun üzerine uçağa kalkış izni verildi. Kalkıştan kısa bir süre sonra mürettebat kalkış sırasında bir şeye çarptıklarını ve hemen geri dönmeleri gerektiğini söyledi. Kule bunun üzerinde pistte bulunan bir uçağa pisti terk etmesini talimatını verdi. Ayrıca tüm trafiklere pozisyonlarını korumalarını ve telsiz konuşması yapmamaları talimatı verdi. E195 kalkışta maksimum iniş ...