Ana içeriğe atla

ITA Havayolları Uçağı Pilotları Fransa Hava Sahasında Uyuyakaldılar

 

ITA Havayolları Uçağı Pilotları Fransa Hava Sahasında Uyuyakaldılar

0

ITA havayollarına ait A330 uçağı 29 Mayıs 2022 günü Newyork-Roma AZ609 seferinde Brest’de Fransa hava sahasına girdikten sonra düzenli olarak pozisyon raporu vermişti. Ancak daha sonra, Bordo hava trafik kontrolünden Marsilya hava trafik kontrolüne geçen pilotlar Marsilya Hava Trafik Kontrolörleri ile temas etmediler. Bunun üzerine Marsilya ATC Pilotlarla temas için uçağı birkaç kez aradılar. Uçaktan cevap alınamayınca potansiyel bir terörist olayı düşüncesiyle Fransa havacılık makamları Roma mevkidaşlarıyla 05.21’de iletişim kurdu. Fransız makamları, pilotun kabini görebilmek için yolcu uçağının yakınında uçmak için iki savaş uçağını uyardı.

Bu arada, ITA’nın Harekat Merkezi, pilotlara ACARS(uçak ve yer istasyonları arasındaki kısa mesajların uydu aracılığıyla iletilmesi için dijital veri bağlantı sistemi ) üzerinden mesaj göndermeye başladı. Buna rağmen bir süre daha telsiz teması sağlanamadı. Yaklaşık 10 dakika sonra pilotlar çağrılara cevap verdi ve Roma’ya planlanan varış saatinden 20 dakika erken inişi gerçekleştirdiler.

ITA havayolları İtalya’nın Bayrak taşıyıcı havayolu işletmesi Alitalia’nın iflas etmesi üzerine kurulmuştu. Medyaya sızan bilgilere göre ikinci pilot kurallar gereği kontrollü olarak kısa süreli uyuyordu

. Aynı zaman diliminde Kaptanın da uyuması üzerine 10 dakika süre uçakla telsiz teması kesilmişti. Uçak otopilotta olması nedeniyle rotasında uçuşa devam etti.

Geçmişte de buna benzer olaylar yaşanmıştır. Sadece her iki pilotun uyuması değil telsiz ses ayarının tamamen kısılması nedeniyle ATC çağrılarını duyamayan pilotların çağrılara cevap verememelerinden dolayı bazılarında önleme uçakları devreye girmiş ve uyarılar sonrasında temas sağlanabilmiştir.

Bilhassa pandemi sonrasında pilot bitkinliğine yönelik olay ve raporlamalar dikkati çekecek kadar artmış görünmektedir. Tüm havayolu işletmelerinin ve otoritelerin pilot bitkinliği probleminin üstüne gitmesi ve uluslararası düzeyde “Uçuş Görev Süreleri”ne ilişkin iyileştirici kurallar getirmesi gerekecektir. Böylesi olaylarda cezalandırma asla çözüm olarak görülmemelidir. Bu yapıldığı takdirde benzer olaylar devam eder ve hatta çok daha kötü sonuçlarla karşılaşılabilir.

 

Emniyetli Uçuşlar Dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot

Kaza Araştırma Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son On Yıl’ Değerlendirmesi

Ana Sayfa     Yazarlar     Eyup Turşucu     IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son... Yazarlar Eyup Turşucu IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son On Yıl’ Değerlendirmesi 10 Nisan 2020 0 Yıllık kaza oranları, hem toplam kaza sayısında hem de küresel kaza oranında 2019 yılında bir düşüş olduğunu göstermektedir. Tüm kazaları içeren 2019 yılı kaza oranı, 2018 yılına göre % 17 daha düşük olup, 2018’de ölümlü kaza sayısı da 11 kazadan 2019’da 8’e azaldı. 2019 yılında havacılık endüstrisinin güçlü ilerleme kaydettiğini söylemek doğru olur, 4.5 milyar yolcu 46.8 milyon uçuşta güvenli bir şekilde seyahat etti ve sadece 8 kazada 240 ölümle sonuçlandı. 2019’da sektörde 53 uçak kazası ve 240 can kaybı meydana geldi. Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği (IATA) üyesi havayolları ise üç ölümlü kaza geçirdi ve bu kazalarda 201 kişi yaşamını kaybetti. 2019 yılında IATA üyesi havayolları, beş sektör ortalamasına da yansıyan bir m

Air Serbia’na Ait E195 Uçağı Kalkış Esnasında Pist Sonundaki Antenlere Çarpmasını Takiben Geriye Dönerek Emniyetle İniş Yaptı’

  Air Serbia’na Ait E195 Uçağı Kalkış Esnasında Pist Sonundaki Antenlere Çarpmasını Takiben Geriye Dönerek Emniyetle İniş Yaptı ’ 18 Şubat 2024 günü Air Serbia’nın E195 uçağı JU324 sefer sayısıyla Belgrad-Düsseldorf uçuşu için Belgrad Havalimanı’nın 30L pistinde D5 Kavşağından piste giriş yaparak yerel saatle 17,38’de kalkışa başladı. D5 kavşağından pist sonuna (kalkış için uygun nokta) olan mesafe 1273 metredir. Ondan sonra pist özelliğinde 1100m daha sert zemin mevcuttur. 2273m pist boyunca kalkış için uygun konuma gelemediği için pistin sonunun bitiminde bulunan ILS Antenlerine çarpması sonrasında tırmanışa devam etmiş 4000 feet’te düz uçuşa geçen uçuş ekibi iniş için limit üstü ağırlık nedeniyle ağırlığı azaltabilmek için beklemeye girdiler. Uçak, kalkıştan 55 dakika sonra saat 18:36’da beklemeyi terk ederek başka bir olay yaşanmadan havalimanına emniyetle inişini gerçekleştirdi. Olayın ardından pistin ILS kategorisi, ekipmana verilen hasar nedeniyle Kategori III’ten Kategori I’e d

THY B737-800 Uçağı PERM Havalimanında İniş Sonrasında Taksi Yolundan Dışarı Çıktı

  THY B737-800 Uçağı PERM Havalimanında İniş Sonrasında Taksi Yolundan Dışarı Çıktı 22 Eylül 2023 Türk Hava Yolları’nın TK3694 Sefer sayılı Antalya – Perm Seferini yapan TC-JGV kuyruk tescilli Boeing 737- 800 tipi uçağı inişin ardından pist dışına çıktı. THY’dan yapılan açıklamada Ajet filosunda yer alan uçakta 1’i bebek olmak üzere 173 yolcunun ve 6 kişilik uçuş ekibinin yer aldığı, herhangi bir yaralanmanın olmadığı, olaya ilişkin araştırmanın başlatıldığı açıklandı. İniş saatinde hava durumu aşağıdaki gibi olup meydanda hafif yağış söz konusudur. THY tarafından konuya ilişkin detaylı bilgi açıklandığında paylaşılacaktır.   Emniyetli Uçuşlar Dileriz   Eyup Turşucu Kaptan Pilot(E) Kaza Araştırma Uzmanı