Ana içeriğe atla

ITA Havayolları Uçağı Pilotları Fransa Hava Sahasında Uyuyakaldılar

 

ITA Havayolları Uçağı Pilotları Fransa Hava Sahasında Uyuyakaldılar

0

ITA havayollarına ait A330 uçağı 29 Mayıs 2022 günü Newyork-Roma AZ609 seferinde Brest’de Fransa hava sahasına girdikten sonra düzenli olarak pozisyon raporu vermişti. Ancak daha sonra, Bordo hava trafik kontrolünden Marsilya hava trafik kontrolüne geçen pilotlar Marsilya Hava Trafik Kontrolörleri ile temas etmediler. Bunun üzerine Marsilya ATC Pilotlarla temas için uçağı birkaç kez aradılar. Uçaktan cevap alınamayınca potansiyel bir terörist olayı düşüncesiyle Fransa havacılık makamları Roma mevkidaşlarıyla 05.21’de iletişim kurdu. Fransız makamları, pilotun kabini görebilmek için yolcu uçağının yakınında uçmak için iki savaş uçağını uyardı.

Bu arada, ITA’nın Harekat Merkezi, pilotlara ACARS(uçak ve yer istasyonları arasındaki kısa mesajların uydu aracılığıyla iletilmesi için dijital veri bağlantı sistemi ) üzerinden mesaj göndermeye başladı. Buna rağmen bir süre daha telsiz teması sağlanamadı. Yaklaşık 10 dakika sonra pilotlar çağrılara cevap verdi ve Roma’ya planlanan varış saatinden 20 dakika erken inişi gerçekleştirdiler.

ITA havayolları İtalya’nın Bayrak taşıyıcı havayolu işletmesi Alitalia’nın iflas etmesi üzerine kurulmuştu. Medyaya sızan bilgilere göre ikinci pilot kurallar gereği kontrollü olarak kısa süreli uyuyordu

. Aynı zaman diliminde Kaptanın da uyuması üzerine 10 dakika süre uçakla telsiz teması kesilmişti. Uçak otopilotta olması nedeniyle rotasında uçuşa devam etti.

Geçmişte de buna benzer olaylar yaşanmıştır. Sadece her iki pilotun uyuması değil telsiz ses ayarının tamamen kısılması nedeniyle ATC çağrılarını duyamayan pilotların çağrılara cevap verememelerinden dolayı bazılarında önleme uçakları devreye girmiş ve uyarılar sonrasında temas sağlanabilmiştir.

Bilhassa pandemi sonrasında pilot bitkinliğine yönelik olay ve raporlamalar dikkati çekecek kadar artmış görünmektedir. Tüm havayolu işletmelerinin ve otoritelerin pilot bitkinliği probleminin üstüne gitmesi ve uluslararası düzeyde “Uçuş Görev Süreleri”ne ilişkin iyileştirici kurallar getirmesi gerekecektir. Böylesi olaylarda cezalandırma asla çözüm olarak görülmemelidir. Bu yapıldığı takdirde benzer olaylar devam eder ve hatta çok daha kötü sonuçlarla karşılaşılabilir.

 

Emniyetli Uçuşlar Dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot

Kaza Araştırma Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı

  B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı 5 Nisan 2021 29 Ekim 2018 ve 11 Mart 2019 tarihlerinde yaşanan ölümlü iki B737 MAX kazasından sonra uçuşları durdurulan uçaklar için 20 aylık bir iyileştirme sürecinden sonra Kasım 2020’de önce FAA sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından gerekler yerine getirilerek bir çok ülkede MAX uçakları tekrar gökyüzüne geri döndü. 1 Nisan 2021 günü SHGM’lüğü tarafından UED 2021/0001 yayınlanarak MAX uçaklarının ülkemizde de uçuşlarının başlamasının olu açılmış oldu. Bu UED’ye göre MAX uçağı bulunduran Havayolu işletmeleri özetle aşağıdaki işlemleri UED’de tarif edilen şekilde yerine getirerek uçabileceklerdir. Otomatik Uçuş – Uçuş Kontrol Bilgisayarı Yazılım – Kurulumu Uçuş Kontrolleri – Yatay Stabilizatör Trim Kablo Demeti Yönlendirme-Modifikasyonu Levye Sarsıcı Sigortalarına (Stick Shaker Circuit Breaker) Renkli Başlıklı Buton – Kurulumu Enstrümantasyon – Operasyonel Pr...

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi YAZARLAR EYUP TURŞUCU Bağımsız Havacılar Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, basın toplantısında yaptığı konuşmada, Muan kazasına karışan B737-800’ün uçuş öncesi incelemelerine göre uçakta herhangi bir sorun olmadığının belirlendiğini söyledi. Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, konferanstaki katılımcılara Boeing 737-800 uçağının “iniş takımlarında anormal bir şey görülmediğini” söyledi. Uçağın yaklaşma esnasında iniş takımlarının açılmamış olmasına dair sorular sorulmaya devam ediyor. Kaza, 31 Aralık 2024’te Güney Kore’deki Muan Uluslararası Havalimanı’nda meydana gelmiş, 181 yolcu ve mürettebat taşıyan Jeju Air Boeing 737-800 uçağı iniş takımları açılmamış olarak piste gövde üzerine inmiş ve pist uzantısındaki alçalma ışıklarının platformuna çarparak yanmasına ve 179 kişinin hayatını kaybetmesine neden olmuştu. Amerika Birleşik Devletleri Ulusal Ulaştırma Emniyet Kurulu (NTSB) ve uçak üreticisi Boeing’den uzmanlar da dahil olma...

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı 18 Şubat 2024 18 Şubat 2024 günü Belgrad Havalimanı 03L pistinden kalkış esnasında 12 ILS alçalma ışıklarına çarpıp geriye dönüşle emniyetle iniş yapan Air Serbia E195 uçağının kalkış esnasında kule ile konuşmaları medyada yer aldı ATC kayıtlarına göre, uçağa 30L pisti için D6 giriş noktasına taksi talimatı verildi. Ancak uçak D5 noktasından 30L pistine girdi. ATC mürettebatı ikaz ederek pist içinde geriye dönüşle D6 noktasına taksi müsadesi verdi, ancak mürettebat D5 noktasında 1273 metrede kalkış yapabileceklerini söyledi. Bunun üzerine uçağa kalkış izni verildi. Kalkıştan kısa bir süre sonra mürettebat kalkış sırasında bir şeye çarptıklarını ve hemen geri dönmeleri gerektiğini söyledi. Kule bunun üzerinde pistte bulunan bir uçağa pisti terk etmesini talimatını verdi. Ayrıca tüm trafiklere pozisyonlarını korumalarını ve telsiz konuşması yapmamaları talimatı verdi. E195 kalkışta maksimum iniş ...