Ana içeriğe atla

ITA Havayolları Uçağı Pilotları Fransa Hava Sahasında Uyuyakaldılar

 

ITA Havayolları Uçağı Pilotları Fransa Hava Sahasında Uyuyakaldılar

0

ITA havayollarına ait A330 uçağı 29 Mayıs 2022 günü Newyork-Roma AZ609 seferinde Brest’de Fransa hava sahasına girdikten sonra düzenli olarak pozisyon raporu vermişti. Ancak daha sonra, Bordo hava trafik kontrolünden Marsilya hava trafik kontrolüne geçen pilotlar Marsilya Hava Trafik Kontrolörleri ile temas etmediler. Bunun üzerine Marsilya ATC Pilotlarla temas için uçağı birkaç kez aradılar. Uçaktan cevap alınamayınca potansiyel bir terörist olayı düşüncesiyle Fransa havacılık makamları Roma mevkidaşlarıyla 05.21’de iletişim kurdu. Fransız makamları, pilotun kabini görebilmek için yolcu uçağının yakınında uçmak için iki savaş uçağını uyardı.

Bu arada, ITA’nın Harekat Merkezi, pilotlara ACARS(uçak ve yer istasyonları arasındaki kısa mesajların uydu aracılığıyla iletilmesi için dijital veri bağlantı sistemi ) üzerinden mesaj göndermeye başladı. Buna rağmen bir süre daha telsiz teması sağlanamadı. Yaklaşık 10 dakika sonra pilotlar çağrılara cevap verdi ve Roma’ya planlanan varış saatinden 20 dakika erken inişi gerçekleştirdiler.

ITA havayolları İtalya’nın Bayrak taşıyıcı havayolu işletmesi Alitalia’nın iflas etmesi üzerine kurulmuştu. Medyaya sızan bilgilere göre ikinci pilot kurallar gereği kontrollü olarak kısa süreli uyuyordu

. Aynı zaman diliminde Kaptanın da uyuması üzerine 10 dakika süre uçakla telsiz teması kesilmişti. Uçak otopilotta olması nedeniyle rotasında uçuşa devam etti.

Geçmişte de buna benzer olaylar yaşanmıştır. Sadece her iki pilotun uyuması değil telsiz ses ayarının tamamen kısılması nedeniyle ATC çağrılarını duyamayan pilotların çağrılara cevap verememelerinden dolayı bazılarında önleme uçakları devreye girmiş ve uyarılar sonrasında temas sağlanabilmiştir.

Bilhassa pandemi sonrasında pilot bitkinliğine yönelik olay ve raporlamalar dikkati çekecek kadar artmış görünmektedir. Tüm havayolu işletmelerinin ve otoritelerin pilot bitkinliği probleminin üstüne gitmesi ve uluslararası düzeyde “Uçuş Görev Süreleri”ne ilişkin iyileştirici kurallar getirmesi gerekecektir. Böylesi olaylarda cezalandırma asla çözüm olarak görülmemelidir. Bu yapıldığı takdirde benzer olaylar devam eder ve hatta çok daha kötü sonuçlarla karşılaşılabilir.

 

Emniyetli Uçuşlar Dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot

Kaza Araştırma Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021

  THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021 2 ölümlü kaza sonrası 21 ay boyunca uçuştan alınan MAX uçaklarının geçen süre içerisinde tüm tarafların katkı ve önerileri ile Boeing tarafından gerekli iyileştirmelerin yerine getirilmesi ile Kasım 2020 de FAA, sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından uçuşa elverişlilik sertifikasının onaylanmasıyla birçok ülkede MAX uçakları uçuşa başlamıştı. THY Genel Müdürü Sayın Bilal Ekşi’nin 9 Nisan günü paylaştığı mesaj ile ülkemizde MAX uçağına sahip iki işletmeden birisi olan THY’nın TC-LCE kuyruk isimli MAX uçağının prosedür gereği olan test uçuşunu başarıyla tamamladığı değerlendirilmektedir. Dolayısıyla başka bir sorun yaşanmazsa kısa süre içerisinde MAX uçaklarının gökyüzünde yolcularıyla emniyetle uçuşa başlayacağını söyleyebiliriz. Alınan bilgiye göre değişiklik olmazsa 12 Nisan günü ilk yolculu uçuş gerçekleşecektir. 20 yıl B737’de pilot olarak görev yapmış bir kişi olarak yolcu koltuğunda da olsa ilk uçuşuna katı...

Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor

  Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor Bağımsız Havacılar 7 Temmuz, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun uluslararası havacılık standartlarına uygun olarak 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor. Air India 12 Haziran günü Ahmedabat meydanından AI171 sefer sayılı uçak, Londra Gatwick için kalkıştan sadece 32 saniye sonra düşmüştü. Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü (ICAO) Annex 13 kurallarına göre Hindistan otoritesi 30 gün içinde ön rapor sunmakla yükümlüdür. Kaza Ön Raporu 12 Haziran kazasına ilişkin olası kaza nedenleri de dahil olmak üzere ilk bilgileri sağlayacak. Raporda ayrıca kaza mahallinden elde edilen bulgular, devam eden süreçte atılacak adımlar yer alacak. Verilen bilgiye göre kaza son raporunun yaklaşık üç ay sonra, eylül ortası civarında yayınlanması bekleniyor. Resmi olmamasına rağmen medyada yer alan ön rapora ait olduğu vurgulanan taslak raporda; KAZANIN OLASI ANA NEDENİ Ai...

Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı

  Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı Bağımsız Havacılar 5 Eylül, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP ICAO, 2006 yılında çok pilotlu uluslararası ticari hava taşımacılığı (CAT) operasyonları gerçekleştiren pilotlar için yaş sınırını 60’tan 65’e çıkarmak üzere Standartlar ve Önerilen Uygulamalar’ı (SARP’ler) uygulamaya koymuştur. ICAO’nun son 19 yılda Tıbbi Hükümler Çalışma Grubu aracılığıyla yaş sınırlarının uzatılması konusunda yaptığı çalışmalara dayanarak, bu makale ICAO’nun yaş sınırını 67’ye çıkarmayı değerlendirmesini önermektedir. Bu değişiklik, 2006 yılında başarıyla uygulanan ve ek emniyet güvence önlemleri çerçevesinde hayata geçirilen yaklaşıma benzer bir yaklaşımı izlemelidir. ICAO Ek 1 — Personel Lisanslandırma, Bölüm 1 – Lisanslarla İlgili Tanımlar ve Genel Kurallar, ticari pilotlar için üst yaş sınırları standardını sağlar. Tek pilotlu ticari uçuşlar için bu sınır 60, çok pilotlu ticari hava taş...