Ana içeriğe atla

HKG Havalimanında Pistte Uçak olması Nedeniyle A330 Uçağı Kalkıştan Vazgeçirildi

 

HKG Havalimanında Pistte Uçak olması Nedeniyle A330 Uçağı Kalkıştan Vazgeçirildi


Temsili Fotoğraf

 

23 Aralık 2017 günü yerel saatle 21:07’de Hong Kong Uluslararası Havalimanı’nda 07 sağ (RWY07R) Pistindeki Hong Kong Airlines’ın Airbus A330 uçağına Hava Trafik Kontrolü (ATC) tarafından kalkış izni verilmesini takiben ciddi bir olay meydana geldi. A330 kalkış koşusuna başladığında Cathay Pacific Airways’in B747’si kule talimatına uygun olarak aynı pisti diğer ucundan pisti katediyordu. Durumu fark eden B747 uçuş ekibi, hemen kuleye hala pisti geçmekte olduklarını bildirdi. Bunun üzerine kule A330’a kalkıştan vazgeçme talimatı verdi. A330 200m ilerledikten sonra durdu.

A330 tam olarak durduğunda İki uçak arasındaki mesafe 3.000m’den fazlaydı. Her iki uçakta da herhangi bir hasar meydana gelmediği gibi herhangi bir yaralanma söz konusu olmadı. B747 07 sağ pistini geçerek kargo apronuna devam etti. A330 ise pisti terk etti, kalkış sırasına yeniden katıldı ve ardından aynı pistten 21:14’te kalkışını gerçekleştirdi.

Bu olayda B747 ekibinin konuşmaları aktif bir biçimde dinleyip kuleyi anında uyarması takdir edilmesi gereken bir olgudur.

Hong Kong Sivil Havacılık Kurumu (CAD – Civil Aviation Department) olayla ilgili soruşturma başlattı ve 4 Ocak 2018’de olayın ciddi olarak değerlendirildiğini bildirdi. Olaya ilişkin ön rapor 25 Ocak 2018’de, nihai rapor da 29 Haziran 2022’de yayınlandı.

Nedenler

– B747 henüz pisti katederken A330’a kalkış izni verildi. A330 talimat verildiği şekilde kalkış rulesine başladı ciddi olay yaşandı.

– Uygunsuz talimat, dikkatin dağılmasının neden olduğu durum farkındalığının anlık olarak kaybolmasının sonucuydu.

Etkenler

– A333’e kalkış izni verilmeden önce yetersiz izleme

– B748F’nin pist geçişi sırasında stop barların kullanılmaması

HEMEN UYGULANAN EMNİYET EYLEMLERİ

(AAIA’nın bir soruşturma sırasında emniyet sorunlarını tespit edip etmemesine bakılmaksızın, ilgili kuruluşlar emniyet risklerini azaltmak için proaktif olarak emniyet eylemini başlatabilir).

AAIA’ya, pist operasyonel emniyetini artırmak amacıyla olaydan hemen sonra alınmış olan aşağıdaki proaktif emniyet eylemleri hakkında CAD tarafından bilgi verilmiştir:

Hava Hareketleri Güney Kontrolörünün, başka bir uçak aynı pistte taksi yaparken, sıraya girme ve kalkış izni bekleyen bir kalkış uçağına trafik bilgilerini iletmesi için yeni bir telsiz telefon gerekliliği getirildi. Amaç, ilgili uçuş ekibinin durumsal farkındalığını artırmaktı.

Bu olaydan önceki sekiz ay içinde pist geçiş operasyonlarına ilişkin talimatlar konsolide edilerek, güncellenmiş operasyonel prosedür değişikliklerini içeren Havaalanı disiplininin tüm operasyonel personeline yönelik bir iç talimat yayınlandı.

İYİLEŞTİRİCİ VE DÜZELTİCİ EMNİYET ÖNERİLERİ

Emniyet önerisi 05-2022

Hava Seyrüsefer Hizmet Sağlayıcısının, hava trafik kontrolörleri için izleme ve/veya izleme teknikleri konusundaki başlangıç eğitiminin yeterliliğini ve etkinliğini değerlendirmesi ve kontrolörlerin tekrarlayan izleme eğitiminden geçmesi gerekliliğini dikkate alması tavsiye edilir.

Emniyet Önerisi Sahibi: Hong Kong Sivil Havacılık Departmanı

Emniyet önerisi 06-2022

Hava Seyrüsefer Hizmet Sağlayıcısının ‘Pist Engellendi’ şerit prosedürünün uygulamasını gözden geçirmesi ve prosedüre uygunluğunu sağlamak için gerekli önlemleri alması tavsiye edilir. Bu bağlamda, Hava Seyrüsefer Hizmet Sağlayıcısının, yeni uygulamaya konulan standart işletim prosedürlerine uygunluğu sağlamak için benzer önlemleri almayı düşünmesi de tavsiye edilir.

Emniyet Önerisi Sahibi: Hong Kong Sivil Havacılık Departmanı

Emniyet önerisi 07-2022

Hava Seyrüsefer Hizmet Sağlayıcısının, Kule Elektronik Uçuş Şerit Sisteminin kalkış / iniş düğmesi işlevinin geçici olarak devre dışı bırakılmasını gözden geçirmesi ve işlevi desteklemek için diğer iyileştirme önlemlerini araştırması önerilir.

Emniyet Önerisi Sahibi: Hong Kong Sivil Havacılık Departmanı

Emniyet önerisi 08-2022

Hava Seyrüsefer Hizmet Sağlayıcısının tüm operasyonel sesli alarmların işlevini ve/veya durumunu düzenli olarak gözden geçirmesi ve operasyonel personelin dikkatini bu tür periyodik gözden geçirmelerin sonuçlarına çekmesi tavsiye edilir.

Emniyet Önerisi Sahibi: Hong Kong Sivil Havacılık Departmanı

Yaşanan olayda herhangi bir kayıp olmaması olayın ciddiyetini asla azaltmamaktadır. Asla unutulmamalıdır ki dünyanın en üzücü havacılık kazası pist üzerindeki iki uçağın çarpışması sonucu 27 Mart 1977 günü Tenerife Havalimanında yaşanmış ve toplam 583 kişi yaşamını yitirmiştir. Aynı şekilde hemen her yıl birkaç kez pistte uçak varken inişe veya kalkışa serbest kılınma olayı yaşanmaktadır.

İnsanın olduğu çevrimde olası hataların önlenebilmesi için tüm tarafların konuşmaları ve talimatları dikkatli bir şekilde dinlemeleri ve gerektiğinde ilgili tarafları uyarmaları emniyeti arttıracaktır.

 

Emniyetli Uçuşlar Dileğiyle

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza Araştırma Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı

  B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı 5 Nisan 2021 29 Ekim 2018 ve 11 Mart 2019 tarihlerinde yaşanan ölümlü iki B737 MAX kazasından sonra uçuşları durdurulan uçaklar için 20 aylık bir iyileştirme sürecinden sonra Kasım 2020’de önce FAA sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından gerekler yerine getirilerek bir çok ülkede MAX uçakları tekrar gökyüzüne geri döndü. 1 Nisan 2021 günü SHGM’lüğü tarafından UED 2021/0001 yayınlanarak MAX uçaklarının ülkemizde de uçuşlarının başlamasının olu açılmış oldu. Bu UED’ye göre MAX uçağı bulunduran Havayolu işletmeleri özetle aşağıdaki işlemleri UED’de tarif edilen şekilde yerine getirerek uçabileceklerdir. Otomatik Uçuş – Uçuş Kontrol Bilgisayarı Yazılım – Kurulumu Uçuş Kontrolleri – Yatay Stabilizatör Trim Kablo Demeti Yönlendirme-Modifikasyonu Levye Sarsıcı Sigortalarına (Stick Shaker Circuit Breaker) Renkli Başlıklı Buton – Kurulumu Enstrümantasyon – Operasyonel Pr...

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi YAZARLAR EYUP TURŞUCU Bağımsız Havacılar Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, basın toplantısında yaptığı konuşmada, Muan kazasına karışan B737-800’ün uçuş öncesi incelemelerine göre uçakta herhangi bir sorun olmadığının belirlendiğini söyledi. Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, konferanstaki katılımcılara Boeing 737-800 uçağının “iniş takımlarında anormal bir şey görülmediğini” söyledi. Uçağın yaklaşma esnasında iniş takımlarının açılmamış olmasına dair sorular sorulmaya devam ediyor. Kaza, 31 Aralık 2024’te Güney Kore’deki Muan Uluslararası Havalimanı’nda meydana gelmiş, 181 yolcu ve mürettebat taşıyan Jeju Air Boeing 737-800 uçağı iniş takımları açılmamış olarak piste gövde üzerine inmiş ve pist uzantısındaki alçalma ışıklarının platformuna çarparak yanmasına ve 179 kişinin hayatını kaybetmesine neden olmuştu. Amerika Birleşik Devletleri Ulusal Ulaştırma Emniyet Kurulu (NTSB) ve uçak üreticisi Boeing’den uzmanlar da dahil olma...

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı 18 Şubat 2024 18 Şubat 2024 günü Belgrad Havalimanı 03L pistinden kalkış esnasında 12 ILS alçalma ışıklarına çarpıp geriye dönüşle emniyetle iniş yapan Air Serbia E195 uçağının kalkış esnasında kule ile konuşmaları medyada yer aldı ATC kayıtlarına göre, uçağa 30L pisti için D6 giriş noktasına taksi talimatı verildi. Ancak uçak D5 noktasından 30L pistine girdi. ATC mürettebatı ikaz ederek pist içinde geriye dönüşle D6 noktasına taksi müsadesi verdi, ancak mürettebat D5 noktasında 1273 metrede kalkış yapabileceklerini söyledi. Bunun üzerine uçağa kalkış izni verildi. Kalkıştan kısa bir süre sonra mürettebat kalkış sırasında bir şeye çarptıklarını ve hemen geri dönmeleri gerektiğini söyledi. Kule bunun üzerinde pistte bulunan bir uçağa pisti terk etmesini talimatını verdi. Ayrıca tüm trafiklere pozisyonlarını korumalarını ve telsiz konuşması yapmamaları talimatı verdi. E195 kalkışta maksimum iniş ...