Ana içeriğe atla

Havacılıkta Sektörel Kriz, ‘Pilot Eksikliği’

 

Havacılıkta Sektörel Kriz, ‘Pilot Eksikliği’


Havacılık sektörü hizmet sektöründe en hassas olma özelliği ile öne çıkmaktadır. Küresel krizlerde tüm sektörler mutlaka etkilenmektedirler amma havacılık sektörü hassasiyetiyle öncelikli olarak ve daha ağır şekilde etkilenmektedir. Ayrıca krize girmiş bir havayolu taşımacılığı dünyanın her tarafında bağlantılı olduğu diğer tüm sektörleri de negatif etkilemekte ve zora sokmaktadır.

Ekonomide yaşanan krizlerden havayolu taşımacılığı anında etkilenmekte, artan petrol fiyatları yolcu ve yük taşımacılığı fiyatlarının artmasına dolayısıyla bir dönem için talep düşmesine sebep olmaktadır.

Ülkeler arasında yaşanan savaşlar bölgesel olarak rotaların değiştirilmesine uçuş sürelerinin uzamasına dolayısıyla maliyetlerin artmasına sebep olmaktadır. Savaş şartlarının uzun süreli olması maliyetleri ciddi şekilde etkilemektedir. Geçmişte orta doğuda yaşanan savaş şartları ve halen içinde bulunduğumuz Rusya-Ukrayna çatışması uçuşlarında bu bölge hava sahasını kullanan havayolu işletmelerini zora sokmaktadır.

PİLOT EKSİKLİĞİ

Bugün ise havacılık sektörü dünya çapında büyük bir krizle karşı karşıya.

Evet, pilot eksikliği tüm havayolu işletmeleri için ciddi bir tehdit oluşturmaktadır. 2020-2021 yıllarında yaşanan Covid 19 pandemisi nedeniyle neredeyse havayolu kargo taşımacılığı dışında havayolu yolcu taşımacılığı tamamen durmuştu. Dolayısıyla o dönemde bazı havayolu işletmeleri bu krizi iyi yönetemedikleri için uçuş ekiplerinin bir bölümüyle yollarını ayırdılar. 2021 yılında aşılamanın etkisiyle pandemi kısıtlarının kaldırılmasıyla uçuşlar tekrar yoğunlaşmaya başlayınca uçuş ekiplerinde yetersizlik ortaya çıktı. Bu arada önceden sipariş edilen uçaklar filoya girmeye başlayınca pilot ihtiyacı iyiden iyiye artmaya başladı.

En büyük uçak üreticilerinin aylık ürettikleri uçak sayısı yaklaşık 45-50 arasındadır. Bir işletmenin filosuna kattığı her bir uçak için dar gövdeli uçaklar için 6, geniş gövdeli uçaklar için 8-10 pilot gereksinimi vardır. Bu rakamlar ilgili havayolu işletme ve otoritelerinin koyduğu kurallara göre değişebilmektedir.

Büyük çapta uçak üretim tesisinde ayda 45 uçak üretilebilmekte iken bir pilotun eğitime başlangıcından ilgili uçak tipinde yardımcı pilot olarak uçuşa başlayabilmesi için en iyi şartlarda 2 sene gerekmektedir. Dolayısıyla havayolu işletmeleri büyüme programlarını yaparken uçaklarını emniyetle uçurabilecek pilot sayısını göz önünde bulundurarak öncelikli olarak tedbirlerini almalıdırlar.

Bugün dünyanın birçok yerinde binlerce uçuş “pilot eksikliğinden” dolayı iptal edilmektedir. Bazı işletmeler otoritelerin belirttiği uçuş görev süreleri limitlerinde uçuş ekiplerini uçurmaya çalışmışlardır. Pandemi sonrası bu yoğun dönemde bitkinliğe dayalı hava olayları sıkça yaşanmaya başlamıştır. Asla unutulmamalıdır LİMİT’ler asla devamlı olarak uygulanabilecek süreler/değerler değildir. Limitler Sadece mecbur kalındığında ve minimum seviyede kullanılması gereken değerler olup bu olgu sadece insanlar için değil makinalar için de geçerlidir. Limitler devamlı kullanılır hale getirildiğinde ciddi problemlerle yaşama zorunda kalınacağı unutulmamalıdır. Bu sonuçlar maalesef düzeltilemeyecek, yerine konamayacak sonuçlar doğuracaktır. Yaşanan ölümlü bir kaza yeri geldiğinde o işletmelerin de sonunu getirebilmektedir.

Sorunların ortaya konması ve paylaşılması çok büyük bir başarı değildir. Önemli olan doğru sorunları tespit edip çözüm önerilerinin sunulmasıdır. Dolayısıyla pilot eksikliğinin emniyetli uçuş operasyonundan taviz vermeden sürdürülebilirliğinin sağlanabilmesi için sadece havayolu işletmelerinin değil ilgili ülke Sivil Havacılık Otoritelerinin de desteği ile çözüm üretilmesi gerekmektedir.

Bilhassa büyük havayolu işletmelerinin sahip oldukları uçuş okulları pilot ihtiyaçlarının sadece bir bölümünü yetiştirebilmektedir. Dolayısıyla eksik kalan pilot ihtiyacı için mutlaka kaynak bulma zorunluğu vardır. Ülkemizde kendini ispat etmiş pilot yetiştiren uçuş okulları bulunmaktadır. Burada asıl üzerinde durulması gereken bir dönemde eğitilen pilot sayısını arttıracak önlemlerin alınmasıdır.

Yukarıdaki çözüm önerisine bağlı olarak diğer önemli bir faktör ise pilot eğitimi alabilecek kişi sayısının arttırılmasıdır. Kabul edilmelidir ki pilotaj eğitimi bugün için belki de en pahalı eğitim olmaktadır. Dünyanın çeşitli yerlerinde ortalama pilotaj eğitimi maliyeti 130-160 bin USD civarındadır. Dolayısıyla Devletin ilgili bakanlıkları, Havacılık Otoritesi, havayolu işletmeleri bir araya gelerek eğitim maliyetlerini azaltacak ve ödenebilmesi için kolaylıklar sağlamalıdırlar. Bu yapıldığında önümüzdeki dönem için bu eksikliğin giderilebileceği konusunda umutlu olabiliriz.

Sağlıkla Emniyetli Uçuşlar Dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E )

Kaza Araştırma Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son On Yıl’ Değerlendirmesi

Ana Sayfa     Yazarlar     Eyup Turşucu     IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son... Yazarlar Eyup Turşucu IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son On Yıl’ Değerlendirmesi 10 Nisan 2020 0 Yıllık kaza oranları, hem toplam kaza sayısında hem de küresel kaza oranında 2019 yılında bir düşüş olduğunu göstermektedir. Tüm kazaları içeren 2019 yılı kaza oranı, 2018 yılına göre % 17 daha düşük olup, 2018’de ölümlü kaza sayısı da 11 kazadan 2019’da 8’e azaldı. 2019 yılında havacılık endüstrisinin güçlü ilerleme kaydettiğini söylemek doğru olur, 4.5 milyar yolcu 46.8 milyon uçuşta güvenli bir şekilde seyahat etti ve sadece 8 kazada 240 ölümle sonuçlandı. 2019’da sektörde 53 uçak kazası ve 240 can kaybı meydana geldi. Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği (IATA) üyesi havayolları ise üç ölümlü kaza geçirdi ve bu kazalarda 201 kişi yaşamını kaybetti. 2019 yılında IATA üyesi havayolları, beş sektör ortalamasına da yansıyan bir m

Air Serbia’na Ait E195 Uçağı Kalkış Esnasında Pist Sonundaki Antenlere Çarpmasını Takiben Geriye Dönerek Emniyetle İniş Yaptı’

  Air Serbia’na Ait E195 Uçağı Kalkış Esnasında Pist Sonundaki Antenlere Çarpmasını Takiben Geriye Dönerek Emniyetle İniş Yaptı ’ 18 Şubat 2024 günü Air Serbia’nın E195 uçağı JU324 sefer sayısıyla Belgrad-Düsseldorf uçuşu için Belgrad Havalimanı’nın 30L pistinde D5 Kavşağından piste giriş yaparak yerel saatle 17,38’de kalkışa başladı. D5 kavşağından pist sonuna (kalkış için uygun nokta) olan mesafe 1273 metredir. Ondan sonra pist özelliğinde 1100m daha sert zemin mevcuttur. 2273m pist boyunca kalkış için uygun konuma gelemediği için pistin sonunun bitiminde bulunan ILS Antenlerine çarpması sonrasında tırmanışa devam etmiş 4000 feet’te düz uçuşa geçen uçuş ekibi iniş için limit üstü ağırlık nedeniyle ağırlığı azaltabilmek için beklemeye girdiler. Uçak, kalkıştan 55 dakika sonra saat 18:36’da beklemeyi terk ederek başka bir olay yaşanmadan havalimanına emniyetle inişini gerçekleştirdi. Olayın ardından pistin ILS kategorisi, ekipmana verilen hasar nedeniyle Kategori III’ten Kategori I’e d

THY B737-800 Uçağı PERM Havalimanında İniş Sonrasında Taksi Yolundan Dışarı Çıktı

  THY B737-800 Uçağı PERM Havalimanında İniş Sonrasında Taksi Yolundan Dışarı Çıktı 22 Eylül 2023 Türk Hava Yolları’nın TK3694 Sefer sayılı Antalya – Perm Seferini yapan TC-JGV kuyruk tescilli Boeing 737- 800 tipi uçağı inişin ardından pist dışına çıktı. THY’dan yapılan açıklamada Ajet filosunda yer alan uçakta 1’i bebek olmak üzere 173 yolcunun ve 6 kişilik uçuş ekibinin yer aldığı, herhangi bir yaralanmanın olmadığı, olaya ilişkin araştırmanın başlatıldığı açıklandı. İniş saatinde hava durumu aşağıdaki gibi olup meydanda hafif yağış söz konusudur. THY tarafından konuya ilişkin detaylı bilgi açıklandığında paylaşılacaktır.   Emniyetli Uçuşlar Dileriz   Eyup Turşucu Kaptan Pilot(E) Kaza Araştırma Uzmanı