Ana içeriğe atla

Etiyopya B738 ‘de Pilotlar Uyuyakaldılar

 

Etiyopya B738 ‘de Pilotlar Uyuyakaldılar


15 Ağustos 2022 günü Hartum (Sudan) – Addis Ababa (Etiyopya) ET343 seferini yapan Etiyopya Havayollarının ET-AOB tescilli Boeing 737-800 uçağı Hartum havalimanından mahalli saatle 03.27’de kalkışını gerçekleştirdi. 37.000feet uçuş yüksekliğinde uçuşunu gerçekleştiren uçak Addis Ababa(ADD) havalimanı için alçalmaya başlaması gereken noktada 370 Uçuş Seviyesinde ve ADD 25L pisti için planlanmış rota boyunca uçuşuna devam etti. ADD Hava limanı ATC, mürettebatla birçok kez iletişim kurmaya çalıştı ancak başarılı olamadı. 25L pistinin üzerinden geçtikten kısa süre sonra otopilotun devreden çıkması nedeniyle otopilot ikaz sesi mürettebatı uyandırdı. Daha sonra FL370’de pistin üzerinden uçtuktan yaklaşık 25 dakika sonra 25L pistine emniyetle inişini tamamladı.

ADS-B verileri, uçağın alçalma noktasından itibaren pistin üzerinden geçinceye kadar FL370’i koruduğunu gösteren bilgileri doğrulamaktadır.

Olay sonrasında Etiyopya Havayolları yönetimince yapılan açıklamada, ET343 sefer sayılı uçuşta hava trafik kontrolü ile geçici olarak telsiz temasının kaybolduğu, sonrasında temasın yeniden kurulması üzerine emniyetle inişin tamamlandığı rapor edilmiştir denildi. Soruşturmanın sağlıklı bir şekilde devam ettirilmesi için Pilotların uçuşunun durdurulduğu belirtildi.

Uçuş Emniyetinin her zaman birinci öncelik olduğu ve olmaya devam edeceği bilgisi vurgulandı.

Havacılık sektöründe zaman zaman karşılaşılan her iki pilotun ”uyuyakalması olayı”çok büyük bir tehdittir. Bu olumsuz durumun kök nedeni mutlaka doğru olarak tespit edilerek gerekli önlemler alınmalıdır. Tüm havacılık sektörünün bu olaydan çıkaracağı dersler vardır. Olaya ilişkin rapor yayınlandığında şu an için kuvvetli varsayım olarak belirtilen konular açıklığa kavuşacaktır.

 

Emniyetli Uçuşlar Dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza Araştırma Uzmanı

 


Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı

  B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı 5 Nisan 2021 29 Ekim 2018 ve 11 Mart 2019 tarihlerinde yaşanan ölümlü iki B737 MAX kazasından sonra uçuşları durdurulan uçaklar için 20 aylık bir iyileştirme sürecinden sonra Kasım 2020’de önce FAA sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından gerekler yerine getirilerek bir çok ülkede MAX uçakları tekrar gökyüzüne geri döndü. 1 Nisan 2021 günü SHGM’lüğü tarafından UED 2021/0001 yayınlanarak MAX uçaklarının ülkemizde de uçuşlarının başlamasının olu açılmış oldu. Bu UED’ye göre MAX uçağı bulunduran Havayolu işletmeleri özetle aşağıdaki işlemleri UED’de tarif edilen şekilde yerine getirerek uçabileceklerdir. Otomatik Uçuş – Uçuş Kontrol Bilgisayarı Yazılım – Kurulumu Uçuş Kontrolleri – Yatay Stabilizatör Trim Kablo Demeti Yönlendirme-Modifikasyonu Levye Sarsıcı Sigortalarına (Stick Shaker Circuit Breaker) Renkli Başlıklı Buton – Kurulumu Enstrümantasyon – Operasyonel Pr...

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi YAZARLAR EYUP TURŞUCU Bağımsız Havacılar Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, basın toplantısında yaptığı konuşmada, Muan kazasına karışan B737-800’ün uçuş öncesi incelemelerine göre uçakta herhangi bir sorun olmadığının belirlendiğini söyledi. Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, konferanstaki katılımcılara Boeing 737-800 uçağının “iniş takımlarında anormal bir şey görülmediğini” söyledi. Uçağın yaklaşma esnasında iniş takımlarının açılmamış olmasına dair sorular sorulmaya devam ediyor. Kaza, 31 Aralık 2024’te Güney Kore’deki Muan Uluslararası Havalimanı’nda meydana gelmiş, 181 yolcu ve mürettebat taşıyan Jeju Air Boeing 737-800 uçağı iniş takımları açılmamış olarak piste gövde üzerine inmiş ve pist uzantısındaki alçalma ışıklarının platformuna çarparak yanmasına ve 179 kişinin hayatını kaybetmesine neden olmuştu. Amerika Birleşik Devletleri Ulusal Ulaştırma Emniyet Kurulu (NTSB) ve uçak üreticisi Boeing’den uzmanlar da dahil olma...

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı 18 Şubat 2024 18 Şubat 2024 günü Belgrad Havalimanı 03L pistinden kalkış esnasında 12 ILS alçalma ışıklarına çarpıp geriye dönüşle emniyetle iniş yapan Air Serbia E195 uçağının kalkış esnasında kule ile konuşmaları medyada yer aldı ATC kayıtlarına göre, uçağa 30L pisti için D6 giriş noktasına taksi talimatı verildi. Ancak uçak D5 noktasından 30L pistine girdi. ATC mürettebatı ikaz ederek pist içinde geriye dönüşle D6 noktasına taksi müsadesi verdi, ancak mürettebat D5 noktasında 1273 metrede kalkış yapabileceklerini söyledi. Bunun üzerine uçağa kalkış izni verildi. Kalkıştan kısa bir süre sonra mürettebat kalkış sırasında bir şeye çarptıklarını ve hemen geri dönmeleri gerektiğini söyledi. Kule bunun üzerinde pistte bulunan bir uçağa pisti terk etmesini talimatını verdi. Ayrıca tüm trafiklere pozisyonlarını korumalarını ve telsiz konuşması yapmamaları talimatı verdi. E195 kalkışta maksimum iniş ...