Ana içeriğe atla

ETİYOPYA’NIN UYUYAKALAN BOEING 737 PİLOTLARI’NIN UÇUŞLARI HAVA YOLU TARAFINDAN ASKIYA ALINDI

 

ETİYOPYA’NIN UYUYAKALAN BOEING 737 PİLOTLARI’NIN UÇUŞLARI HAVA YOLU TARAFINDAN ASKIYA ALINDI


Havayolu, iki pilotun uykuya dalması nedeniyle alçalmayı başlatmayarak inişin yaklaşık 25 dakika gecikmesine neden olan uçuşun ardından olayla ilgili soruşturmayı başlattı.

Etiyopya Hava Yolları, kokpitte uyuyakalan ve inişi kaçıran iki pilotu, soruşturmanın tamamlanmasını beklemeden aktif görevden alınması için hızlı bir şekilde karar verdi ve uçuşlarını durdurdu.

Etiyopya, uyuyan pilotları askıya aldı;

Boeing 737-800’ün iniş için alçalmaya başlaması gerektiğinde uyuya kalan Etiyopya Havayollarının iki pilotun uçuşları havayolu tarafından durduruldu. Birçok kişi tarafından yorgunluktan kaynaklandığı tahmin edilen olay, 15 Ağustos’ta Hartum Uluslararası Havalimanı (KRT) ile Addis Ababa Bole Uluslararası Havalimanı (ADD) arasında 90 dakikalık bir uçuşun sonunda meydana gelmişti.

Etiyopya Havayolları tarafından yapılan açıklama,

İlgili mürettebatın, soruşturma tamamlanıncaya kadar operasyondan alındıkları. soruşturmanın sonucuna göre uygun düzeltici önlemler alınacağı belirtildi Emniyetin her zaman birinci öncelik olduğu ve olmaya devam edeceği bilhassa vurgulandı.

Olayı kısaca özetlemek gerekirse, 15 Ağustos 2022 günü ET343 sefer sayısıyla KRT-ADD uçuşunu yapan B737 ADD 25L pisti için alçalmaya başlamaları gereken noktada 370 uçuş seviyesinde uçuşa devam etmişler ATC tarafından yapılan telsiz çağrılarına cevap vermemişler, daha sonra temas kurularak 25 dakika sonra emniyetle iniş tamamlanmıştır.

Soruşturma Süreci;

Etiyopya Hava Yolları tarafından yapılan ilk açıklamada, pilotların uyuya kaldıkları açıkça doğrulamadı, bunun yerine uçağın hava trafik kontrolü ile “geçici olarak iletişimin kaybedildiği” belirtildi. Olayın üzerinden sadece bir hafta gibi kısa bir süre geçtiği ve havayolunun hala kapsamlı bir soruşturma yürüttüğü için bu durum kabul edilebilir.

Pilotların bu noktaya gelinceye kadar ne kadar süre uyudukları belli değil. FlightRadar24 verilerine göre uçağın Addis Ababa’ya planlanan inişinden neredeyse bir saat önce FL370 seyir irtifasına eriştiği görülmektedir.

Genellikle ‘kontrollü dinlenme’ olarak adlandırılan kokpitte uyku, düşündüğünüzden daha yaygın (ve daha emniyetli) ve bitkinlik yönetiminde önemli bir araçtır. Ancak her iki pilotun da uykuya dalması tamamen farklı bir konudur. Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği’nin (IATA) Havayolu Operatörleri için Bitkinlik Yönetimi Kılavuzu 2.1.4 bölümünde açıkladığı gibi uzun menzilli uçuşlarda iki pilotlu kokpit mürettebatı için, kokpit koltuğunda planlanan 40 dakikalık istirahat süresinin ortalama 23 dakika uyku sağladığı ve alçalmaya başlandığında uyanıklığı ve performansı iyileştirdiği tespit edilmiştir. Kısa bir uykuya dalma, uyanıklığı ve performansı iyileştirebilir ve bitkinlik yönetiminde değerli bir iyileştirme stratejisi olacaktır.

Suçlu pilot yorgunluğu muydu?

Bu olayın arkasındaki en olası faktör, geçmişte benzer olaylara neden olan pilot bitkinliğidir.

Havayollarının, pilotların yeterince dinlendiğinden ve aşırı çalışmadığından emin olmak için Bitkinlik Dinlenme Yönetim Sistemini (FRMS) uygulaması gerekmektedir. Ancak, havacılık endüstrisinde süregelen pilot sıkıntısı göz önüne alındığında, birçok hava yolu şirketi yetersiz pilot istihdamı nedeniyle çaresiz durumda kalmakta ve mevcut pilotlarının çalışma saatlerini azami seviyeye çıkarmaktadırlar.

Bu olayda bazıları 1 saat 30 dakikalık uçuş niçin bitkinliğine sebep olsun ki diyebilirler ve ben bunu hissedebiliyorum. Bitkinlik yönetimi bu kadar basit bir hesaplama değil. İlgili ekip bu uçuş öncesinde kaç günde kaç saat uçmuş ne kadar dinlenmiş ona bakmak lazım. Ayrıca bu uçuş insanların en derin uykuda oldukları bir saatte icra edilmiştir. Bu durum aynı şuna benzer “ yanlış teşhisle hastayı tedavi edemezsiniz”.

Emniyet biriminin FDR ve CVR incelemeleri sonunda kesinlikle olayın nasıl olduğu oraya çıkacaktır. Dolayısıyla olayın derinliğine incelenerek kök nedenlerinin ortaya konması gerekir. Bu yapıldıktan sonra iyileştirme adımlarının eksiksiz uygulanması gerekir. Ben buradan oturduğum yerden çözüm önerilerini sıralasamda çok da önemli olmayacaktır. Çünkü bir havayolu işletmesi için eksik kokpit personeli çözüm olabilirken, diğeri içinse hatalı ekip planlama sisteminde düzeltmeler, diğer bir işletme için ise daha başka çözümler söz konusu olabilecektir.

Bu yazıyı okuma şansını yakalayan tüm yöneticilerin, Emniyet Yönetim Sistemi ilgililerinin ve pilotların hassas bir şekilde konuya eğilmelerini tavsiye ederim. Alınacak önlemler istenmeyen bir ciddi olay veya kazayı önleyecektir.

 

Emniyetli Uçuşlar Dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza Araştırma Uzmanı


Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı

  B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı 5 Nisan 2021 29 Ekim 2018 ve 11 Mart 2019 tarihlerinde yaşanan ölümlü iki B737 MAX kazasından sonra uçuşları durdurulan uçaklar için 20 aylık bir iyileştirme sürecinden sonra Kasım 2020’de önce FAA sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından gerekler yerine getirilerek bir çok ülkede MAX uçakları tekrar gökyüzüne geri döndü. 1 Nisan 2021 günü SHGM’lüğü tarafından UED 2021/0001 yayınlanarak MAX uçaklarının ülkemizde de uçuşlarının başlamasının olu açılmış oldu. Bu UED’ye göre MAX uçağı bulunduran Havayolu işletmeleri özetle aşağıdaki işlemleri UED’de tarif edilen şekilde yerine getirerek uçabileceklerdir. Otomatik Uçuş – Uçuş Kontrol Bilgisayarı Yazılım – Kurulumu Uçuş Kontrolleri – Yatay Stabilizatör Trim Kablo Demeti Yönlendirme-Modifikasyonu Levye Sarsıcı Sigortalarına (Stick Shaker Circuit Breaker) Renkli Başlıklı Buton – Kurulumu Enstrümantasyon – Operasyonel Pr...

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi YAZARLAR EYUP TURŞUCU Bağımsız Havacılar Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, basın toplantısında yaptığı konuşmada, Muan kazasına karışan B737-800’ün uçuş öncesi incelemelerine göre uçakta herhangi bir sorun olmadığının belirlendiğini söyledi. Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, konferanstaki katılımcılara Boeing 737-800 uçağının “iniş takımlarında anormal bir şey görülmediğini” söyledi. Uçağın yaklaşma esnasında iniş takımlarının açılmamış olmasına dair sorular sorulmaya devam ediyor. Kaza, 31 Aralık 2024’te Güney Kore’deki Muan Uluslararası Havalimanı’nda meydana gelmiş, 181 yolcu ve mürettebat taşıyan Jeju Air Boeing 737-800 uçağı iniş takımları açılmamış olarak piste gövde üzerine inmiş ve pist uzantısındaki alçalma ışıklarının platformuna çarparak yanmasına ve 179 kişinin hayatını kaybetmesine neden olmuştu. Amerika Birleşik Devletleri Ulusal Ulaştırma Emniyet Kurulu (NTSB) ve uçak üreticisi Boeing’den uzmanlar da dahil olma...

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı 18 Şubat 2024 18 Şubat 2024 günü Belgrad Havalimanı 03L pistinden kalkış esnasında 12 ILS alçalma ışıklarına çarpıp geriye dönüşle emniyetle iniş yapan Air Serbia E195 uçağının kalkış esnasında kule ile konuşmaları medyada yer aldı ATC kayıtlarına göre, uçağa 30L pisti için D6 giriş noktasına taksi talimatı verildi. Ancak uçak D5 noktasından 30L pistine girdi. ATC mürettebatı ikaz ederek pist içinde geriye dönüşle D6 noktasına taksi müsadesi verdi, ancak mürettebat D5 noktasında 1273 metrede kalkış yapabileceklerini söyledi. Bunun üzerine uçağa kalkış izni verildi. Kalkıştan kısa bir süre sonra mürettebat kalkış sırasında bir şeye çarptıklarını ve hemen geri dönmeleri gerektiğini söyledi. Kule bunun üzerinde pistte bulunan bir uçağa pisti terk etmesini talimatını verdi. Ayrıca tüm trafiklere pozisyonlarını korumalarını ve telsiz konuşması yapmamaları talimatı verdi. E195 kalkışta maksimum iniş ...