Ana içeriğe atla

ETİYOPYA’NIN UYUYAKALAN BOEING 737 PİLOTLARI’NIN UÇUŞLARI HAVA YOLU TARAFINDAN ASKIYA ALINDI

 

ETİYOPYA’NIN UYUYAKALAN BOEING 737 PİLOTLARI’NIN UÇUŞLARI HAVA YOLU TARAFINDAN ASKIYA ALINDI


Havayolu, iki pilotun uykuya dalması nedeniyle alçalmayı başlatmayarak inişin yaklaşık 25 dakika gecikmesine neden olan uçuşun ardından olayla ilgili soruşturmayı başlattı.

Etiyopya Hava Yolları, kokpitte uyuyakalan ve inişi kaçıran iki pilotu, soruşturmanın tamamlanmasını beklemeden aktif görevden alınması için hızlı bir şekilde karar verdi ve uçuşlarını durdurdu.

Etiyopya, uyuyan pilotları askıya aldı;

Boeing 737-800’ün iniş için alçalmaya başlaması gerektiğinde uyuya kalan Etiyopya Havayollarının iki pilotun uçuşları havayolu tarafından durduruldu. Birçok kişi tarafından yorgunluktan kaynaklandığı tahmin edilen olay, 15 Ağustos’ta Hartum Uluslararası Havalimanı (KRT) ile Addis Ababa Bole Uluslararası Havalimanı (ADD) arasında 90 dakikalık bir uçuşun sonunda meydana gelmişti.

Etiyopya Havayolları tarafından yapılan açıklama,

İlgili mürettebatın, soruşturma tamamlanıncaya kadar operasyondan alındıkları. soruşturmanın sonucuna göre uygun düzeltici önlemler alınacağı belirtildi Emniyetin her zaman birinci öncelik olduğu ve olmaya devam edeceği bilhassa vurgulandı.

Olayı kısaca özetlemek gerekirse, 15 Ağustos 2022 günü ET343 sefer sayısıyla KRT-ADD uçuşunu yapan B737 ADD 25L pisti için alçalmaya başlamaları gereken noktada 370 uçuş seviyesinde uçuşa devam etmişler ATC tarafından yapılan telsiz çağrılarına cevap vermemişler, daha sonra temas kurularak 25 dakika sonra emniyetle iniş tamamlanmıştır.

Soruşturma Süreci;

Etiyopya Hava Yolları tarafından yapılan ilk açıklamada, pilotların uyuya kaldıkları açıkça doğrulamadı, bunun yerine uçağın hava trafik kontrolü ile “geçici olarak iletişimin kaybedildiği” belirtildi. Olayın üzerinden sadece bir hafta gibi kısa bir süre geçtiği ve havayolunun hala kapsamlı bir soruşturma yürüttüğü için bu durum kabul edilebilir.

Pilotların bu noktaya gelinceye kadar ne kadar süre uyudukları belli değil. FlightRadar24 verilerine göre uçağın Addis Ababa’ya planlanan inişinden neredeyse bir saat önce FL370 seyir irtifasına eriştiği görülmektedir.

Genellikle ‘kontrollü dinlenme’ olarak adlandırılan kokpitte uyku, düşündüğünüzden daha yaygın (ve daha emniyetli) ve bitkinlik yönetiminde önemli bir araçtır. Ancak her iki pilotun da uykuya dalması tamamen farklı bir konudur. Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği’nin (IATA) Havayolu Operatörleri için Bitkinlik Yönetimi Kılavuzu 2.1.4 bölümünde açıkladığı gibi uzun menzilli uçuşlarda iki pilotlu kokpit mürettebatı için, kokpit koltuğunda planlanan 40 dakikalık istirahat süresinin ortalama 23 dakika uyku sağladığı ve alçalmaya başlandığında uyanıklığı ve performansı iyileştirdiği tespit edilmiştir. Kısa bir uykuya dalma, uyanıklığı ve performansı iyileştirebilir ve bitkinlik yönetiminde değerli bir iyileştirme stratejisi olacaktır.

Suçlu pilot yorgunluğu muydu?

Bu olayın arkasındaki en olası faktör, geçmişte benzer olaylara neden olan pilot bitkinliğidir.

Havayollarının, pilotların yeterince dinlendiğinden ve aşırı çalışmadığından emin olmak için Bitkinlik Dinlenme Yönetim Sistemini (FRMS) uygulaması gerekmektedir. Ancak, havacılık endüstrisinde süregelen pilot sıkıntısı göz önüne alındığında, birçok hava yolu şirketi yetersiz pilot istihdamı nedeniyle çaresiz durumda kalmakta ve mevcut pilotlarının çalışma saatlerini azami seviyeye çıkarmaktadırlar.

Bu olayda bazıları 1 saat 30 dakikalık uçuş niçin bitkinliğine sebep olsun ki diyebilirler ve ben bunu hissedebiliyorum. Bitkinlik yönetimi bu kadar basit bir hesaplama değil. İlgili ekip bu uçuş öncesinde kaç günde kaç saat uçmuş ne kadar dinlenmiş ona bakmak lazım. Ayrıca bu uçuş insanların en derin uykuda oldukları bir saatte icra edilmiştir. Bu durum aynı şuna benzer “ yanlış teşhisle hastayı tedavi edemezsiniz”.

Emniyet biriminin FDR ve CVR incelemeleri sonunda kesinlikle olayın nasıl olduğu oraya çıkacaktır. Dolayısıyla olayın derinliğine incelenerek kök nedenlerinin ortaya konması gerekir. Bu yapıldıktan sonra iyileştirme adımlarının eksiksiz uygulanması gerekir. Ben buradan oturduğum yerden çözüm önerilerini sıralasamda çok da önemli olmayacaktır. Çünkü bir havayolu işletmesi için eksik kokpit personeli çözüm olabilirken, diğeri içinse hatalı ekip planlama sisteminde düzeltmeler, diğer bir işletme için ise daha başka çözümler söz konusu olabilecektir.

Bu yazıyı okuma şansını yakalayan tüm yöneticilerin, Emniyet Yönetim Sistemi ilgililerinin ve pilotların hassas bir şekilde konuya eğilmelerini tavsiye ederim. Alınacak önlemler istenmeyen bir ciddi olay veya kazayı önleyecektir.

 

Emniyetli Uçuşlar Dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza Araştırma Uzmanı


Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021

  THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021 2 ölümlü kaza sonrası 21 ay boyunca uçuştan alınan MAX uçaklarının geçen süre içerisinde tüm tarafların katkı ve önerileri ile Boeing tarafından gerekli iyileştirmelerin yerine getirilmesi ile Kasım 2020 de FAA, sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından uçuşa elverişlilik sertifikasının onaylanmasıyla birçok ülkede MAX uçakları uçuşa başlamıştı. THY Genel Müdürü Sayın Bilal Ekşi’nin 9 Nisan günü paylaştığı mesaj ile ülkemizde MAX uçağına sahip iki işletmeden birisi olan THY’nın TC-LCE kuyruk isimli MAX uçağının prosedür gereği olan test uçuşunu başarıyla tamamladığı değerlendirilmektedir. Dolayısıyla başka bir sorun yaşanmazsa kısa süre içerisinde MAX uçaklarının gökyüzünde yolcularıyla emniyetle uçuşa başlayacağını söyleyebiliriz. Alınan bilgiye göre değişiklik olmazsa 12 Nisan günü ilk yolculu uçuş gerçekleşecektir. 20 yıl B737’de pilot olarak görev yapmış bir kişi olarak yolcu koltuğunda da olsa ilk uçuşuna katı...

Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor

  Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor Bağımsız Havacılar 7 Temmuz, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun uluslararası havacılık standartlarına uygun olarak 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor. Air India 12 Haziran günü Ahmedabat meydanından AI171 sefer sayılı uçak, Londra Gatwick için kalkıştan sadece 32 saniye sonra düşmüştü. Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü (ICAO) Annex 13 kurallarına göre Hindistan otoritesi 30 gün içinde ön rapor sunmakla yükümlüdür. Kaza Ön Raporu 12 Haziran kazasına ilişkin olası kaza nedenleri de dahil olmak üzere ilk bilgileri sağlayacak. Raporda ayrıca kaza mahallinden elde edilen bulgular, devam eden süreçte atılacak adımlar yer alacak. Verilen bilgiye göre kaza son raporunun yaklaşık üç ay sonra, eylül ortası civarında yayınlanması bekleniyor. Resmi olmamasına rağmen medyada yer alan ön rapora ait olduğu vurgulanan taslak raporda; KAZANIN OLASI ANA NEDENİ Ai...

Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı

  Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı Bağımsız Havacılar 5 Eylül, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP ICAO, 2006 yılında çok pilotlu uluslararası ticari hava taşımacılığı (CAT) operasyonları gerçekleştiren pilotlar için yaş sınırını 60’tan 65’e çıkarmak üzere Standartlar ve Önerilen Uygulamalar’ı (SARP’ler) uygulamaya koymuştur. ICAO’nun son 19 yılda Tıbbi Hükümler Çalışma Grubu aracılığıyla yaş sınırlarının uzatılması konusunda yaptığı çalışmalara dayanarak, bu makale ICAO’nun yaş sınırını 67’ye çıkarmayı değerlendirmesini önermektedir. Bu değişiklik, 2006 yılında başarıyla uygulanan ve ek emniyet güvence önlemleri çerçevesinde hayata geçirilen yaklaşıma benzer bir yaklaşımı izlemelidir. ICAO Ek 1 — Personel Lisanslandırma, Bölüm 1 – Lisanslarla İlgili Tanımlar ve Genel Kurallar, ticari pilotlar için üst yaş sınırları standardını sağlar. Tek pilotlu ticari uçuşlar için bu sınır 60, çok pilotlu ticari hava taş...