Ana içeriğe atla

ETİYOPYA’NIN UYUYAKALAN BOEING 737 PİLOTLARI’NIN UÇUŞLARI HAVA YOLU TARAFINDAN ASKIYA ALINDI

 

ETİYOPYA’NIN UYUYAKALAN BOEING 737 PİLOTLARI’NIN UÇUŞLARI HAVA YOLU TARAFINDAN ASKIYA ALINDI


Havayolu, iki pilotun uykuya dalması nedeniyle alçalmayı başlatmayarak inişin yaklaşık 25 dakika gecikmesine neden olan uçuşun ardından olayla ilgili soruşturmayı başlattı.

Etiyopya Hava Yolları, kokpitte uyuyakalan ve inişi kaçıran iki pilotu, soruşturmanın tamamlanmasını beklemeden aktif görevden alınması için hızlı bir şekilde karar verdi ve uçuşlarını durdurdu.

Etiyopya, uyuyan pilotları askıya aldı;

Boeing 737-800’ün iniş için alçalmaya başlaması gerektiğinde uyuya kalan Etiyopya Havayollarının iki pilotun uçuşları havayolu tarafından durduruldu. Birçok kişi tarafından yorgunluktan kaynaklandığı tahmin edilen olay, 15 Ağustos’ta Hartum Uluslararası Havalimanı (KRT) ile Addis Ababa Bole Uluslararası Havalimanı (ADD) arasında 90 dakikalık bir uçuşun sonunda meydana gelmişti.

Etiyopya Havayolları tarafından yapılan açıklama,

İlgili mürettebatın, soruşturma tamamlanıncaya kadar operasyondan alındıkları. soruşturmanın sonucuna göre uygun düzeltici önlemler alınacağı belirtildi Emniyetin her zaman birinci öncelik olduğu ve olmaya devam edeceği bilhassa vurgulandı.

Olayı kısaca özetlemek gerekirse, 15 Ağustos 2022 günü ET343 sefer sayısıyla KRT-ADD uçuşunu yapan B737 ADD 25L pisti için alçalmaya başlamaları gereken noktada 370 uçuş seviyesinde uçuşa devam etmişler ATC tarafından yapılan telsiz çağrılarına cevap vermemişler, daha sonra temas kurularak 25 dakika sonra emniyetle iniş tamamlanmıştır.

Soruşturma Süreci;

Etiyopya Hava Yolları tarafından yapılan ilk açıklamada, pilotların uyuya kaldıkları açıkça doğrulamadı, bunun yerine uçağın hava trafik kontrolü ile “geçici olarak iletişimin kaybedildiği” belirtildi. Olayın üzerinden sadece bir hafta gibi kısa bir süre geçtiği ve havayolunun hala kapsamlı bir soruşturma yürüttüğü için bu durum kabul edilebilir.

Pilotların bu noktaya gelinceye kadar ne kadar süre uyudukları belli değil. FlightRadar24 verilerine göre uçağın Addis Ababa’ya planlanan inişinden neredeyse bir saat önce FL370 seyir irtifasına eriştiği görülmektedir.

Genellikle ‘kontrollü dinlenme’ olarak adlandırılan kokpitte uyku, düşündüğünüzden daha yaygın (ve daha emniyetli) ve bitkinlik yönetiminde önemli bir araçtır. Ancak her iki pilotun da uykuya dalması tamamen farklı bir konudur. Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği’nin (IATA) Havayolu Operatörleri için Bitkinlik Yönetimi Kılavuzu 2.1.4 bölümünde açıkladığı gibi uzun menzilli uçuşlarda iki pilotlu kokpit mürettebatı için, kokpit koltuğunda planlanan 40 dakikalık istirahat süresinin ortalama 23 dakika uyku sağladığı ve alçalmaya başlandığında uyanıklığı ve performansı iyileştirdiği tespit edilmiştir. Kısa bir uykuya dalma, uyanıklığı ve performansı iyileştirebilir ve bitkinlik yönetiminde değerli bir iyileştirme stratejisi olacaktır.

Suçlu pilot yorgunluğu muydu?

Bu olayın arkasındaki en olası faktör, geçmişte benzer olaylara neden olan pilot bitkinliğidir.

Havayollarının, pilotların yeterince dinlendiğinden ve aşırı çalışmadığından emin olmak için Bitkinlik Dinlenme Yönetim Sistemini (FRMS) uygulaması gerekmektedir. Ancak, havacılık endüstrisinde süregelen pilot sıkıntısı göz önüne alındığında, birçok hava yolu şirketi yetersiz pilot istihdamı nedeniyle çaresiz durumda kalmakta ve mevcut pilotlarının çalışma saatlerini azami seviyeye çıkarmaktadırlar.

Bu olayda bazıları 1 saat 30 dakikalık uçuş niçin bitkinliğine sebep olsun ki diyebilirler ve ben bunu hissedebiliyorum. Bitkinlik yönetimi bu kadar basit bir hesaplama değil. İlgili ekip bu uçuş öncesinde kaç günde kaç saat uçmuş ne kadar dinlenmiş ona bakmak lazım. Ayrıca bu uçuş insanların en derin uykuda oldukları bir saatte icra edilmiştir. Bu durum aynı şuna benzer “ yanlış teşhisle hastayı tedavi edemezsiniz”.

Emniyet biriminin FDR ve CVR incelemeleri sonunda kesinlikle olayın nasıl olduğu oraya çıkacaktır. Dolayısıyla olayın derinliğine incelenerek kök nedenlerinin ortaya konması gerekir. Bu yapıldıktan sonra iyileştirme adımlarının eksiksiz uygulanması gerekir. Ben buradan oturduğum yerden çözüm önerilerini sıralasamda çok da önemli olmayacaktır. Çünkü bir havayolu işletmesi için eksik kokpit personeli çözüm olabilirken, diğeri içinse hatalı ekip planlama sisteminde düzeltmeler, diğer bir işletme için ise daha başka çözümler söz konusu olabilecektir.

Bu yazıyı okuma şansını yakalayan tüm yöneticilerin, Emniyet Yönetim Sistemi ilgililerinin ve pilotların hassas bir şekilde konuya eğilmelerini tavsiye ederim. Alınacak önlemler istenmeyen bir ciddi olay veya kazayı önleyecektir.

 

Emniyetli Uçuşlar Dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza Araştırma Uzmanı


Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son On Yıl’ Değerlendirmesi

Ana Sayfa     Yazarlar     Eyup Turşucu     IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son... Yazarlar Eyup Turşucu IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son On Yıl’ Değerlendirmesi 10 Nisan 2020 0 Yıllık kaza oranları, hem toplam kaza sayısında hem de küresel kaza oranında 2019 yılında bir düşüş olduğunu göstermektedir. Tüm kazaları içeren 2019 yılı kaza oranı, 2018 yılına göre % 17 daha düşük olup, 2018’de ölümlü kaza sayısı da 11 kazadan 2019’da 8’e azaldı. 2019 yılında havacılık endüstrisinin güçlü ilerleme kaydettiğini söylemek doğru olur, 4.5 milyar yolcu 46.8 milyon uçuşta güvenli bir şekilde seyahat etti ve sadece 8 kazada 240 ölümle sonuçlandı. 2019’da sektörde 53 uçak kazası ve 240 can kaybı meydana geldi. Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği (IATA) üyesi havayolları ise üç ölümlü kaza geçirdi ve bu kazalarda 201 kişi yaşamını kaybetti. 2019 yılında IATA üyesi havayolları, beş sektör ortalamasına da yansıyan bir m

Air Serbia’na Ait E195 Uçağı Kalkış Esnasında Pist Sonundaki Antenlere Çarpmasını Takiben Geriye Dönerek Emniyetle İniş Yaptı’

  Air Serbia’na Ait E195 Uçağı Kalkış Esnasında Pist Sonundaki Antenlere Çarpmasını Takiben Geriye Dönerek Emniyetle İniş Yaptı ’ 18 Şubat 2024 günü Air Serbia’nın E195 uçağı JU324 sefer sayısıyla Belgrad-Düsseldorf uçuşu için Belgrad Havalimanı’nın 30L pistinde D5 Kavşağından piste giriş yaparak yerel saatle 17,38’de kalkışa başladı. D5 kavşağından pist sonuna (kalkış için uygun nokta) olan mesafe 1273 metredir. Ondan sonra pist özelliğinde 1100m daha sert zemin mevcuttur. 2273m pist boyunca kalkış için uygun konuma gelemediği için pistin sonunun bitiminde bulunan ILS Antenlerine çarpması sonrasında tırmanışa devam etmiş 4000 feet’te düz uçuşa geçen uçuş ekibi iniş için limit üstü ağırlık nedeniyle ağırlığı azaltabilmek için beklemeye girdiler. Uçak, kalkıştan 55 dakika sonra saat 18:36’da beklemeyi terk ederek başka bir olay yaşanmadan havalimanına emniyetle inişini gerçekleştirdi. Olayın ardından pistin ILS kategorisi, ekipmana verilen hasar nedeniyle Kategori III’ten Kategori I’e d

THY B737-800 Uçağı PERM Havalimanında İniş Sonrasında Taksi Yolundan Dışarı Çıktı

  THY B737-800 Uçağı PERM Havalimanında İniş Sonrasında Taksi Yolundan Dışarı Çıktı 22 Eylül 2023 Türk Hava Yolları’nın TK3694 Sefer sayılı Antalya – Perm Seferini yapan TC-JGV kuyruk tescilli Boeing 737- 800 tipi uçağı inişin ardından pist dışına çıktı. THY’dan yapılan açıklamada Ajet filosunda yer alan uçakta 1’i bebek olmak üzere 173 yolcunun ve 6 kişilik uçuş ekibinin yer aldığı, herhangi bir yaralanmanın olmadığı, olaya ilişkin araştırmanın başlatıldığı açıklandı. İniş saatinde hava durumu aşağıdaki gibi olup meydanda hafif yağış söz konusudur. THY tarafından konuya ilişkin detaylı bilgi açıklandığında paylaşılacaktır.   Emniyetli Uçuşlar Dileriz   Eyup Turşucu Kaptan Pilot(E) Kaza Araştırma Uzmanı