Ana içeriğe atla

 


İki IcelandAir Uçağı Keflavik Havalimanında Kazanın Eşiğinden Döndü













31 Ağustos 2022 günü Münih(EDDM)-Keflavik(BIKF) FI533 seferini yapan B737-900 Max uçağı 19 pisti için yaklaşmada iken, Keflavik(BIKF)-Milano Malpensa(LIMC) FI592 uçuşu için 19 pistine giren B757-200 uçağı kalkış için pistte harekete başlamıştı.

Olay anında hava durumu aşağıda görüldüğü gibidir;

BIKF 311600Z 25016G34KT 190V320 2000 DZRA BR BKN003 OVC019 09/09 Q1005=

Metar raporundan açıkça görüleceği gibi meydanda bulut alt tavanı 300 feet görüş 2000m olup yağış ve pus mevcuttur. Yaklaşmadaki FI533 uçağı kalkıştaki uçağı fark edip pas geçmeyi başlattığında pistten sadece 50feet yüksekteydi.

FI592 uçağı ise diğer uçağın pas geçmeyi başlatmasından 1 dakika önce piste girmiş ve kalkış için pistte koşturmaya başlamıştı. Pas geçme başladığında pist başından 400m uzakta ve 70kts yer süratine sahipti.

FI533 pistten 50feet yüksekte 166kts süratle pas geçmeyi başlattıktan sonra

10 derece sola dönerek tırmanışa başladı. 14 dakika sonra 28 pistine emniyetle inişini tamamladı. FI592 kalkışı takiben 3s45dk sonra Malpensa havalimanına inişini tamamladı.

Yetkili birimlerden yapılan açıklamada araştırmanın ön soruşturma aşamasında olduğu ve araştırmanın ICAO Annex 13, EC 996/2010 ve İzlanda kanunu 18/2013 uyarınca yürütülmekte olduğu ve tespit edilen tüm bilgilerin ciddi olay raporu olarak yayınlanacağı belirtildi.

Şu ana kadar medyaya paylaşılan bilgiler doğrultusunda olayın kök nedeniyle ilgili bir değerlendirme yapmak mümkün değildir. Öncelikle her iki uçakla ATC telsiz konuşmaları olayın nedenini/nedenlerini ortaya koyacaktır. Dolayısıyla ilgili otoritelerin açıklamalarını izliyor olacağız.

İnsanın olduğu her yerde olası hataların var olabileceği gerçeğinden dolayı uçuş operasyonun her anında tüm taraflar gereken dikkati göstermelidirler.

Bu olayda da bir tarafın yaptığı hata, pilotun zamanında doğru kararı vererek pas geçmeyi başlatmasıyla sadece ciddi bir olay olarak ramak kala olay olarak yerini almıştır. Raporun yayınlanmasıyla sadece Keflavik havalimanı Hava Trafik birimi ve Iceland Air değil tüm havacılık sektörü gereken dersleri alacak ve değerlendirecektir. 

Emniyetli Uçuşlar Dileriz

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza Araştırma Uzmanı


Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son On Yıl’ Değerlendirmesi

Ana Sayfa     Yazarlar     Eyup Turşucu     IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son... Yazarlar Eyup Turşucu IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son On Yıl’ Değerlendirmesi 10 Nisan 2020 0 Yıllık kaza oranları, hem toplam kaza sayısında hem de küresel kaza oranında 2019 yılında bir düşüş olduğunu göstermektedir. Tüm kazaları içeren 2019 yılı kaza oranı, 2018 yılına göre % 17 daha düşük olup, 2018’de ölümlü kaza sayısı da 11 kazadan 2019’da 8’e azaldı. 2019 yılında havacılık endüstrisinin güçlü ilerleme kaydettiğini söylemek doğru olur, 4.5 milyar yolcu 46.8 milyon uçuşta güvenli bir şekilde seyahat etti ve sadece 8 kazada 240 ölümle sonuçlandı. 2019’da sektörde 53 uçak kazası ve 240 can kaybı meydana geldi. Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği (IATA) üyesi havayolları ise üç ölümlü kaza geçirdi ve bu kazalarda 201 kişi yaşamını kaybetti. 2019 yılında IATA üyesi havayolları, beş sektör ortalamasına da yansıyan bir m

Air Serbia’na Ait E195 Uçağı Kalkış Esnasında Pist Sonundaki Antenlere Çarpmasını Takiben Geriye Dönerek Emniyetle İniş Yaptı’

  Air Serbia’na Ait E195 Uçağı Kalkış Esnasında Pist Sonundaki Antenlere Çarpmasını Takiben Geriye Dönerek Emniyetle İniş Yaptı ’ 18 Şubat 2024 günü Air Serbia’nın E195 uçağı JU324 sefer sayısıyla Belgrad-Düsseldorf uçuşu için Belgrad Havalimanı’nın 30L pistinde D5 Kavşağından piste giriş yaparak yerel saatle 17,38’de kalkışa başladı. D5 kavşağından pist sonuna (kalkış için uygun nokta) olan mesafe 1273 metredir. Ondan sonra pist özelliğinde 1100m daha sert zemin mevcuttur. 2273m pist boyunca kalkış için uygun konuma gelemediği için pistin sonunun bitiminde bulunan ILS Antenlerine çarpması sonrasında tırmanışa devam etmiş 4000 feet’te düz uçuşa geçen uçuş ekibi iniş için limit üstü ağırlık nedeniyle ağırlığı azaltabilmek için beklemeye girdiler. Uçak, kalkıştan 55 dakika sonra saat 18:36’da beklemeyi terk ederek başka bir olay yaşanmadan havalimanına emniyetle inişini gerçekleştirdi. Olayın ardından pistin ILS kategorisi, ekipmana verilen hasar nedeniyle Kategori III’ten Kategori I’e d

THY B737-800 Uçağı PERM Havalimanında İniş Sonrasında Taksi Yolundan Dışarı Çıktı

  THY B737-800 Uçağı PERM Havalimanında İniş Sonrasında Taksi Yolundan Dışarı Çıktı 22 Eylül 2023 Türk Hava Yolları’nın TK3694 Sefer sayılı Antalya – Perm Seferini yapan TC-JGV kuyruk tescilli Boeing 737- 800 tipi uçağı inişin ardından pist dışına çıktı. THY’dan yapılan açıklamada Ajet filosunda yer alan uçakta 1’i bebek olmak üzere 173 yolcunun ve 6 kişilik uçuş ekibinin yer aldığı, herhangi bir yaralanmanın olmadığı, olaya ilişkin araştırmanın başlatıldığı açıklandı. İniş saatinde hava durumu aşağıdaki gibi olup meydanda hafif yağış söz konusudur. THY tarafından konuya ilişkin detaylı bilgi açıklandığında paylaşılacaktır.   Emniyetli Uçuşlar Dileriz   Eyup Turşucu Kaptan Pilot(E) Kaza Araştırma Uzmanı