Ana içeriğe atla

Kaza ve Ciddi Olay Nihai Raporları Yayınlanmaya Başladı

 

Kaza ve Ciddi Olay Nihai Raporları Yayınlanmaya Başladı


Yaklaşık 35 yıldır Sivil Havacılığın içinde Uçuş Emniyeti ile ilgilenmekteyim. 1987’den bu yana havacılık ciddi olay ve kaza raporlarının açık bir şekilde yayınlanmasının ulusal ve uluslararası havacılık sektöründe uçuş operasyonu emniyetini arttıracağını savunarak bu yolda mücadele vermeye ve gündemde tutmaya gayret gösterdim.

6,7,8 Ekim 2021 tarihinde gerçekleştirilen 12. ULAŞTIRMA VE HABERLEŞME ŞURASI’nda gündeme alınan Havacılık Kaza ve ciddi olaylarının kısıtlama olmaksızın açıkça yayınlanması konusu UEIM (Ulaşım Emniyeti İnceleme Merkezi)Başkanlığının çabaları ile olumlu sonuç vermiş ve artık dünyada birçok ülkede olduğu gibi Ülkemizde de Havacılık ciddi olay ve kazaların raporları UEIM Başkanlığı resmi sitesinde https://ulasimemniyeti.uab.gov.tr/hava-araci adresinden 2021 yılından itibaren süreçleri tamamlanmış Nihai Raporlar yayımlanmaya başladı. Türk Sivil Havacılığının emniyetinin arttırılması açısından milat olarak kabul edilebilir.

Dünyanın bir yerlerinde yaşanan havacılık kazasına ilişkin hazırlanan raporda tüm sektörde yaşayanlar için çok önemli dersler yer almaktadır. Bu bilgilere sahip olanlar aynı sebeplerle kaza yaşamayacaklar yani daha emniyetli uçabilecek, daha geniş anlamda uçuş  operasyonunu gerçekleştirebileceklerdir. Kaza araştırmalarında bakış açısı kazaların organizasyon kazası olduğudur. Dolayısıyla yaşanan ciddi olay ve kazaları, olayın nedeni pilot diyerek geçiştirmek söz konusu bile olamaz. Bu yüzden her bir raporda pilotlar, teknik birimler, ilgili işletmenin yöneticileri, ilgili sivil havacılık otoritesi ve uçak üreticisi işletmelerin alacakları dersler yer almaktadır. Alınan karar çok doğru olup, Türk Sivil Havacılığının emniyet seviyesini çok olumlu etkileyecektir. Umuyoruz yakın gelecekte Türk Silahlı Kuvvetlerine ait havacılık olay ve kazalarına ilişkin raporların da yayınlanabilir.

Ülkemiz havacılığı içinde yaşayan bir kişi olarak Emniyetin arttırılmasında büyük ve olumlu yansımaları olacak bu kararın alınmasında emeği geçen UEIM Başkanlığı ve tüm birim ve kişilere şükranlarımızı sunarız.

 

Emniyetli Uçuşlar Dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza Araştırma Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son On Yıl’ Değerlendirmesi

Ana Sayfa     Yazarlar     Eyup Turşucu     IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son... Yazarlar Eyup Turşucu IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son On Yıl’ Değerlendirmesi 10 Nisan 2020 0 Yıllık kaza oranları, hem toplam kaza sayısında hem de küresel kaza oranında 2019 yılında bir düşüş olduğunu göstermektedir. Tüm kazaları içeren 2019 yılı kaza oranı, 2018 yılına göre % 17 daha düşük olup, 2018’de ölümlü kaza sayısı da 11 kazadan 2019’da 8’e azaldı. 2019 yılında havacılık endüstrisinin güçlü ilerleme kaydettiğini söylemek doğru olur, 4.5 milyar yolcu 46.8 milyon uçuşta güvenli bir şekilde seyahat etti ve sadece 8 kazada 240 ölümle sonuçlandı. 2019’da sektörde 53 uçak kazası ve 240 can kaybı meydana geldi. Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği (IATA) üyesi havayolları ise üç ölümlü kaza geçirdi ve bu kazalarda 201 kişi yaşamını kaybetti. 2019 yılında IATA üyesi havayolları, beş sektör ortalamasına da yansıyan bir m

Air Serbia’na Ait E195 Uçağı Kalkış Esnasında Pist Sonundaki Antenlere Çarpmasını Takiben Geriye Dönerek Emniyetle İniş Yaptı’

  Air Serbia’na Ait E195 Uçağı Kalkış Esnasında Pist Sonundaki Antenlere Çarpmasını Takiben Geriye Dönerek Emniyetle İniş Yaptı ’ 18 Şubat 2024 günü Air Serbia’nın E195 uçağı JU324 sefer sayısıyla Belgrad-Düsseldorf uçuşu için Belgrad Havalimanı’nın 30L pistinde D5 Kavşağından piste giriş yaparak yerel saatle 17,38’de kalkışa başladı. D5 kavşağından pist sonuna (kalkış için uygun nokta) olan mesafe 1273 metredir. Ondan sonra pist özelliğinde 1100m daha sert zemin mevcuttur. 2273m pist boyunca kalkış için uygun konuma gelemediği için pistin sonunun bitiminde bulunan ILS Antenlerine çarpması sonrasında tırmanışa devam etmiş 4000 feet’te düz uçuşa geçen uçuş ekibi iniş için limit üstü ağırlık nedeniyle ağırlığı azaltabilmek için beklemeye girdiler. Uçak, kalkıştan 55 dakika sonra saat 18:36’da beklemeyi terk ederek başka bir olay yaşanmadan havalimanına emniyetle inişini gerçekleştirdi. Olayın ardından pistin ILS kategorisi, ekipmana verilen hasar nedeniyle Kategori III’ten Kategori I’e d

THY B737-800 Uçağı PERM Havalimanında İniş Sonrasında Taksi Yolundan Dışarı Çıktı

  THY B737-800 Uçağı PERM Havalimanında İniş Sonrasında Taksi Yolundan Dışarı Çıktı 22 Eylül 2023 Türk Hava Yolları’nın TK3694 Sefer sayılı Antalya – Perm Seferini yapan TC-JGV kuyruk tescilli Boeing 737- 800 tipi uçağı inişin ardından pist dışına çıktı. THY’dan yapılan açıklamada Ajet filosunda yer alan uçakta 1’i bebek olmak üzere 173 yolcunun ve 6 kişilik uçuş ekibinin yer aldığı, herhangi bir yaralanmanın olmadığı, olaya ilişkin araştırmanın başlatıldığı açıklandı. İniş saatinde hava durumu aşağıdaki gibi olup meydanda hafif yağış söz konusudur. THY tarafından konuya ilişkin detaylı bilgi açıklandığında paylaşılacaktır.   Emniyetli Uçuşlar Dileriz   Eyup Turşucu Kaptan Pilot(E) Kaza Araştırma Uzmanı