Ana içeriğe atla

Kaza ve Ciddi Olay Nihai Raporları Yayınlanmaya Başladı

 

Kaza ve Ciddi Olay Nihai Raporları Yayınlanmaya Başladı


Yaklaşık 35 yıldır Sivil Havacılığın içinde Uçuş Emniyeti ile ilgilenmekteyim. 1987’den bu yana havacılık ciddi olay ve kaza raporlarının açık bir şekilde yayınlanmasının ulusal ve uluslararası havacılık sektöründe uçuş operasyonu emniyetini arttıracağını savunarak bu yolda mücadele vermeye ve gündemde tutmaya gayret gösterdim.

6,7,8 Ekim 2021 tarihinde gerçekleştirilen 12. ULAŞTIRMA VE HABERLEŞME ŞURASI’nda gündeme alınan Havacılık Kaza ve ciddi olaylarının kısıtlama olmaksızın açıkça yayınlanması konusu UEIM (Ulaşım Emniyeti İnceleme Merkezi)Başkanlığının çabaları ile olumlu sonuç vermiş ve artık dünyada birçok ülkede olduğu gibi Ülkemizde de Havacılık ciddi olay ve kazaların raporları UEIM Başkanlığı resmi sitesinde https://ulasimemniyeti.uab.gov.tr/hava-araci adresinden 2021 yılından itibaren süreçleri tamamlanmış Nihai Raporlar yayımlanmaya başladı. Türk Sivil Havacılığının emniyetinin arttırılması açısından milat olarak kabul edilebilir.

Dünyanın bir yerlerinde yaşanan havacılık kazasına ilişkin hazırlanan raporda tüm sektörde yaşayanlar için çok önemli dersler yer almaktadır. Bu bilgilere sahip olanlar aynı sebeplerle kaza yaşamayacaklar yani daha emniyetli uçabilecek, daha geniş anlamda uçuş  operasyonunu gerçekleştirebileceklerdir. Kaza araştırmalarında bakış açısı kazaların organizasyon kazası olduğudur. Dolayısıyla yaşanan ciddi olay ve kazaları, olayın nedeni pilot diyerek geçiştirmek söz konusu bile olamaz. Bu yüzden her bir raporda pilotlar, teknik birimler, ilgili işletmenin yöneticileri, ilgili sivil havacılık otoritesi ve uçak üreticisi işletmelerin alacakları dersler yer almaktadır. Alınan karar çok doğru olup, Türk Sivil Havacılığının emniyet seviyesini çok olumlu etkileyecektir. Umuyoruz yakın gelecekte Türk Silahlı Kuvvetlerine ait havacılık olay ve kazalarına ilişkin raporların da yayınlanabilir.

Ülkemiz havacılığı içinde yaşayan bir kişi olarak Emniyetin arttırılmasında büyük ve olumlu yansımaları olacak bu kararın alınmasında emeği geçen UEIM Başkanlığı ve tüm birim ve kişilere şükranlarımızı sunarız.

 

Emniyetli Uçuşlar Dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza Araştırma Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı

  B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı 5 Nisan 2021 29 Ekim 2018 ve 11 Mart 2019 tarihlerinde yaşanan ölümlü iki B737 MAX kazasından sonra uçuşları durdurulan uçaklar için 20 aylık bir iyileştirme sürecinden sonra Kasım 2020’de önce FAA sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından gerekler yerine getirilerek bir çok ülkede MAX uçakları tekrar gökyüzüne geri döndü. 1 Nisan 2021 günü SHGM’lüğü tarafından UED 2021/0001 yayınlanarak MAX uçaklarının ülkemizde de uçuşlarının başlamasının olu açılmış oldu. Bu UED’ye göre MAX uçağı bulunduran Havayolu işletmeleri özetle aşağıdaki işlemleri UED’de tarif edilen şekilde yerine getirerek uçabileceklerdir. Otomatik Uçuş – Uçuş Kontrol Bilgisayarı Yazılım – Kurulumu Uçuş Kontrolleri – Yatay Stabilizatör Trim Kablo Demeti Yönlendirme-Modifikasyonu Levye Sarsıcı Sigortalarına (Stick Shaker Circuit Breaker) Renkli Başlıklı Buton – Kurulumu Enstrümantasyon – Operasyonel Pr...

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi YAZARLAR EYUP TURŞUCU Bağımsız Havacılar Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, basın toplantısında yaptığı konuşmada, Muan kazasına karışan B737-800’ün uçuş öncesi incelemelerine göre uçakta herhangi bir sorun olmadığının belirlendiğini söyledi. Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, konferanstaki katılımcılara Boeing 737-800 uçağının “iniş takımlarında anormal bir şey görülmediğini” söyledi. Uçağın yaklaşma esnasında iniş takımlarının açılmamış olmasına dair sorular sorulmaya devam ediyor. Kaza, 31 Aralık 2024’te Güney Kore’deki Muan Uluslararası Havalimanı’nda meydana gelmiş, 181 yolcu ve mürettebat taşıyan Jeju Air Boeing 737-800 uçağı iniş takımları açılmamış olarak piste gövde üzerine inmiş ve pist uzantısındaki alçalma ışıklarının platformuna çarparak yanmasına ve 179 kişinin hayatını kaybetmesine neden olmuştu. Amerika Birleşik Devletleri Ulusal Ulaştırma Emniyet Kurulu (NTSB) ve uçak üreticisi Boeing’den uzmanlar da dahil olma...

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı 18 Şubat 2024 18 Şubat 2024 günü Belgrad Havalimanı 03L pistinden kalkış esnasında 12 ILS alçalma ışıklarına çarpıp geriye dönüşle emniyetle iniş yapan Air Serbia E195 uçağının kalkış esnasında kule ile konuşmaları medyada yer aldı ATC kayıtlarına göre, uçağa 30L pisti için D6 giriş noktasına taksi talimatı verildi. Ancak uçak D5 noktasından 30L pistine girdi. ATC mürettebatı ikaz ederek pist içinde geriye dönüşle D6 noktasına taksi müsadesi verdi, ancak mürettebat D5 noktasında 1273 metrede kalkış yapabileceklerini söyledi. Bunun üzerine uçağa kalkış izni verildi. Kalkıştan kısa bir süre sonra mürettebat kalkış sırasında bir şeye çarptıklarını ve hemen geri dönmeleri gerektiğini söyledi. Kule bunun üzerinde pistte bulunan bir uçağa pisti terk etmesini talimatını verdi. Ayrıca tüm trafiklere pozisyonlarını korumalarını ve telsiz konuşması yapmamaları talimatı verdi. E195 kalkışta maksimum iniş ...