Ana içeriğe atla

Kaza ve Ciddi Olay Nihai Raporları Yayınlanmaya Başladı

 

Kaza ve Ciddi Olay Nihai Raporları Yayınlanmaya Başladı


Yaklaşık 35 yıldır Sivil Havacılığın içinde Uçuş Emniyeti ile ilgilenmekteyim. 1987’den bu yana havacılık ciddi olay ve kaza raporlarının açık bir şekilde yayınlanmasının ulusal ve uluslararası havacılık sektöründe uçuş operasyonu emniyetini arttıracağını savunarak bu yolda mücadele vermeye ve gündemde tutmaya gayret gösterdim.

6,7,8 Ekim 2021 tarihinde gerçekleştirilen 12. ULAŞTIRMA VE HABERLEŞME ŞURASI’nda gündeme alınan Havacılık Kaza ve ciddi olaylarının kısıtlama olmaksızın açıkça yayınlanması konusu UEIM (Ulaşım Emniyeti İnceleme Merkezi)Başkanlığının çabaları ile olumlu sonuç vermiş ve artık dünyada birçok ülkede olduğu gibi Ülkemizde de Havacılık ciddi olay ve kazaların raporları UEIM Başkanlığı resmi sitesinde https://ulasimemniyeti.uab.gov.tr/hava-araci adresinden 2021 yılından itibaren süreçleri tamamlanmış Nihai Raporlar yayımlanmaya başladı. Türk Sivil Havacılığının emniyetinin arttırılması açısından milat olarak kabul edilebilir.

Dünyanın bir yerlerinde yaşanan havacılık kazasına ilişkin hazırlanan raporda tüm sektörde yaşayanlar için çok önemli dersler yer almaktadır. Bu bilgilere sahip olanlar aynı sebeplerle kaza yaşamayacaklar yani daha emniyetli uçabilecek, daha geniş anlamda uçuş  operasyonunu gerçekleştirebileceklerdir. Kaza araştırmalarında bakış açısı kazaların organizasyon kazası olduğudur. Dolayısıyla yaşanan ciddi olay ve kazaları, olayın nedeni pilot diyerek geçiştirmek söz konusu bile olamaz. Bu yüzden her bir raporda pilotlar, teknik birimler, ilgili işletmenin yöneticileri, ilgili sivil havacılık otoritesi ve uçak üreticisi işletmelerin alacakları dersler yer almaktadır. Alınan karar çok doğru olup, Türk Sivil Havacılığının emniyet seviyesini çok olumlu etkileyecektir. Umuyoruz yakın gelecekte Türk Silahlı Kuvvetlerine ait havacılık olay ve kazalarına ilişkin raporların da yayınlanabilir.

Ülkemiz havacılığı içinde yaşayan bir kişi olarak Emniyetin arttırılmasında büyük ve olumlu yansımaları olacak bu kararın alınmasında emeği geçen UEIM Başkanlığı ve tüm birim ve kişilere şükranlarımızı sunarız.

 

Emniyetli Uçuşlar Dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza Araştırma Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021

  THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021 2 ölümlü kaza sonrası 21 ay boyunca uçuştan alınan MAX uçaklarının geçen süre içerisinde tüm tarafların katkı ve önerileri ile Boeing tarafından gerekli iyileştirmelerin yerine getirilmesi ile Kasım 2020 de FAA, sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından uçuşa elverişlilik sertifikasının onaylanmasıyla birçok ülkede MAX uçakları uçuşa başlamıştı. THY Genel Müdürü Sayın Bilal Ekşi’nin 9 Nisan günü paylaştığı mesaj ile ülkemizde MAX uçağına sahip iki işletmeden birisi olan THY’nın TC-LCE kuyruk isimli MAX uçağının prosedür gereği olan test uçuşunu başarıyla tamamladığı değerlendirilmektedir. Dolayısıyla başka bir sorun yaşanmazsa kısa süre içerisinde MAX uçaklarının gökyüzünde yolcularıyla emniyetle uçuşa başlayacağını söyleyebiliriz. Alınan bilgiye göre değişiklik olmazsa 12 Nisan günü ilk yolculu uçuş gerçekleşecektir. 20 yıl B737’de pilot olarak görev yapmış bir kişi olarak yolcu koltuğunda da olsa ilk uçuşuna katı...

Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor

  Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor Bağımsız Havacılar 7 Temmuz, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun uluslararası havacılık standartlarına uygun olarak 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor. Air India 12 Haziran günü Ahmedabat meydanından AI171 sefer sayılı uçak, Londra Gatwick için kalkıştan sadece 32 saniye sonra düşmüştü. Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü (ICAO) Annex 13 kurallarına göre Hindistan otoritesi 30 gün içinde ön rapor sunmakla yükümlüdür. Kaza Ön Raporu 12 Haziran kazasına ilişkin olası kaza nedenleri de dahil olmak üzere ilk bilgileri sağlayacak. Raporda ayrıca kaza mahallinden elde edilen bulgular, devam eden süreçte atılacak adımlar yer alacak. Verilen bilgiye göre kaza son raporunun yaklaşık üç ay sonra, eylül ortası civarında yayınlanması bekleniyor. Resmi olmamasına rağmen medyada yer alan ön rapora ait olduğu vurgulanan taslak raporda; KAZANIN OLASI ANA NEDENİ Ai...

Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı

  Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı Bağımsız Havacılar 5 Eylül, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP ICAO, 2006 yılında çok pilotlu uluslararası ticari hava taşımacılığı (CAT) operasyonları gerçekleştiren pilotlar için yaş sınırını 60’tan 65’e çıkarmak üzere Standartlar ve Önerilen Uygulamalar’ı (SARP’ler) uygulamaya koymuştur. ICAO’nun son 19 yılda Tıbbi Hükümler Çalışma Grubu aracılığıyla yaş sınırlarının uzatılması konusunda yaptığı çalışmalara dayanarak, bu makale ICAO’nun yaş sınırını 67’ye çıkarmayı değerlendirmesini önermektedir. Bu değişiklik, 2006 yılında başarıyla uygulanan ve ek emniyet güvence önlemleri çerçevesinde hayata geçirilen yaklaşıma benzer bir yaklaşımı izlemelidir. ICAO Ek 1 — Personel Lisanslandırma, Bölüm 1 – Lisanslarla İlgili Tanımlar ve Genel Kurallar, ticari pilotlar için üst yaş sınırları standardını sağlar. Tek pilotlu ticari uçuşlar için bu sınır 60, çok pilotlu ticari hava taş...