Ana içeriğe atla

Air France ve Airbus, Atlantik’teki kazanın ardından 13 yıl sonra yargılanmaya devam ediyor

 

Air France ve Airbus, Atlantik’teki kazanın ardından 13 yıl sonra yargılanmaya devam ediyor

0

1 Haziran’da Brezilya’dan Paris’e giden Air France Airbus 330 uçağı denize düştü ve içindeki 228 kişi öldü. Atlantik Okyanusu’na düşerek kaybolan Air France 447’nin okyanustan kurtarılabilen enkazı 14 Haziran 2009’da Recife limanına ulaştı. Uçağın kara kutuları Atlantik tabanında iki yıllık arama sonrasında bulundu.

Fransız havayolu işletmesi ve uçak üreticisi Airbus, uzun süren bir sürecin sonunda gelecek hafta Paris mahkemesinde yargılanacak 447 sefer sayılı uçuş, 1 Haziran 2009’da Rio de Janeiro’dan Paris’e giderken bir ekvator fırtınası sırasında gecenin karanlığında kayboldu.

A330’un kara kutuları iki yıllık bir arama sonrasında bulundu. Fransız kaza araştırma uzmanları, pilotların buzlanma etkisinde kalan sensörlerden gelen geçici veri kaybını yanlış yönettiğini ve 205 tonluk uçağın uyarılarına düzeltici kumanda veremedikleri için uçağın öncelikle süratsiz kalarak stola girdiğini ve sonrasında ise serbest düşüşe benzer şekilde okyanusa düştüğünü tespit ettiler.

Ancak BEA kaza Araştırma Birimi, Air France’ın kazanın öncesinde artan buzlanma olaylarıyla ilgili endişelerini dile getirdiğini ve hız değişimleri ile ilgili verilerin arttığını açıkladı. Uzmanlar, yanı sıra olağan dışı gösterge verileri veya yorgunluğun yanısıra göreceli pilot davranışları veya sensör hataları yaşanan sürecin anahtarı olacağını ifade etti.

Pazartesi günkü açılış duruşması, Fransız şirketlerinin bir uçak kazasının ardından bireyler yerine “kasıtsız adam öldürme” suçundan ilk kez doğrudan yargılanmasına işaret etmekte.

Fransız hukuk uzmanlarına göre, her iki şirket için de, kasıtsız adam öldürmekten suçlu bulunursa, yalnızca 225.000 Euro (220.612 $) veya bir şirketten farklı olarak hapis cezasına çarptırılabilecek bir kişi için maksimum para cezasının beş katı ceza verilebilecek. Ayrıca önemli yasal maliyetler de söz konusu olabilecek.

EĞİTİM DEĞİŞİKLİKLERİ

AF447 kazası, eğitim ve teknoloji hakkında geniş bir yeniden düşünmeye yol açtı ve havacılıkta değişikliğe yol açan bir avuç kazadan biri olarak görülüyor. Uzmanlar, düzinelerce emniyet tavsiyesi arasında, soruşturmanın pilotların havadaki rahatsızlıklarla veya kontrol kaybıyla başa çıkmak için eğitilme biçiminde kritik değişikliklere yol açtığını söylüyorlar.

Ancak radar ölü bölgelerinde daha iyi izleme çalışmaları için BEA’dan yapılan bir çağrı, beş yıl sonra ikinci bir uçak kazası olan Malaysia Airlines MH370’in ortadan kaybolmasına kadar çok az geri dönüş aldı.

BEA’nın ilk bulgularından on yıldan fazla bir süre sonra, uzun süredir devam eden endişelerinin ele alındığına dair hiçbir işaret yok.

Kara kutular önemli ipuçları sağlasa da, özellikle güvenlik kameralarının günlük yaşamın bir parçası olduğu günümüzde, gelecekteki kazaları deşifre etmek için kokpitlerin de görsel olarak izlenmesi gerekip gerekmediği konusunda uzun süredir devam eden bir gizlilik tartışmasını yeniden alevlendirebilir.

2011’de BEA, yalnızca bir kaza durumunda başvurulabilecek kokpit video kayıtlarının eklenmesini ve mevcut ses ve veri bilgilerinin eklenmesini tavsiye etmişti.

30 yıl önce daha önceki bir Airbus kazasından bu yana piyasaya sürülmeleri için bastırıyor ve ABD Ulusal Ulaşım Emniyeti Kurulu geçen yıl aynı fikri “En Çok Aranan” emniyet iyileştirmeleri listesine koydu ve bunun “son derece yararlı” olacağını söyledi.

Pilot sendikaları, kameralara mahremiyet ihlali olarak karşı çıkarken, bazı havayolu endüstrisi grupları maliyeti sorguladı. ABD Federal Havacılık İdaresi, ekran yakalama teknolojisini incelerken kameraları gönüllü olarak teşvik ettiğini söyledi. Paris Ceza Mahkemesi’ndeki duruşma 8 Aralık’a kadar sürecek.

Haberde de bahsedildiği gibi kokpitin güvenlik kamerası ile kaydedilmesi konusu uzun yıllardır sektörde tartışma konusu olmaktadır. Bu konuda en önemli detay, kameraların gizliliğinin sağlanması konusunda uzlaşı sağlanmasıdır. Hangi durumlarda görüntülerin izlenebileceği hukuki olarak garanti altına alınmalıdır. Ayrıca görüntülerin kimler tarafından izlenebileceği ve nasıl kullanılabileceği, esnekliği olmayan bir çerçeve içinde belirtilmelidir.

 

Emniyetli Uçuşlar Dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza Araştırma Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son On Yıl’ Değerlendirmesi

Ana Sayfa     Yazarlar     Eyup Turşucu     IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son... Yazarlar Eyup Turşucu IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son On Yıl’ Değerlendirmesi 10 Nisan 2020 0 Yıllık kaza oranları, hem toplam kaza sayısında hem de küresel kaza oranında 2019 yılında bir düşüş olduğunu göstermektedir. Tüm kazaları içeren 2019 yılı kaza oranı, 2018 yılına göre % 17 daha düşük olup, 2018’de ölümlü kaza sayısı da 11 kazadan 2019’da 8’e azaldı. 2019 yılında havacılık endüstrisinin güçlü ilerleme kaydettiğini söylemek doğru olur, 4.5 milyar yolcu 46.8 milyon uçuşta güvenli bir şekilde seyahat etti ve sadece 8 kazada 240 ölümle sonuçlandı. 2019’da sektörde 53 uçak kazası ve 240 can kaybı meydana geldi. Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği (IATA) üyesi havayolları ise üç ölümlü kaza geçirdi ve bu kazalarda 201 kişi yaşamını kaybetti. 2019 yılında IATA üyesi havayolları, beş sektör ortalamasına da yansıyan bir m

Air Serbia’na Ait E195 Uçağı Kalkış Esnasında Pist Sonundaki Antenlere Çarpmasını Takiben Geriye Dönerek Emniyetle İniş Yaptı’

  Air Serbia’na Ait E195 Uçağı Kalkış Esnasında Pist Sonundaki Antenlere Çarpmasını Takiben Geriye Dönerek Emniyetle İniş Yaptı ’ 18 Şubat 2024 günü Air Serbia’nın E195 uçağı JU324 sefer sayısıyla Belgrad-Düsseldorf uçuşu için Belgrad Havalimanı’nın 30L pistinde D5 Kavşağından piste giriş yaparak yerel saatle 17,38’de kalkışa başladı. D5 kavşağından pist sonuna (kalkış için uygun nokta) olan mesafe 1273 metredir. Ondan sonra pist özelliğinde 1100m daha sert zemin mevcuttur. 2273m pist boyunca kalkış için uygun konuma gelemediği için pistin sonunun bitiminde bulunan ILS Antenlerine çarpması sonrasında tırmanışa devam etmiş 4000 feet’te düz uçuşa geçen uçuş ekibi iniş için limit üstü ağırlık nedeniyle ağırlığı azaltabilmek için beklemeye girdiler. Uçak, kalkıştan 55 dakika sonra saat 18:36’da beklemeyi terk ederek başka bir olay yaşanmadan havalimanına emniyetle inişini gerçekleştirdi. Olayın ardından pistin ILS kategorisi, ekipmana verilen hasar nedeniyle Kategori III’ten Kategori I’e d

THY B737-800 Uçağı PERM Havalimanında İniş Sonrasında Taksi Yolundan Dışarı Çıktı

  THY B737-800 Uçağı PERM Havalimanında İniş Sonrasında Taksi Yolundan Dışarı Çıktı 22 Eylül 2023 Türk Hava Yolları’nın TK3694 Sefer sayılı Antalya – Perm Seferini yapan TC-JGV kuyruk tescilli Boeing 737- 800 tipi uçağı inişin ardından pist dışına çıktı. THY’dan yapılan açıklamada Ajet filosunda yer alan uçakta 1’i bebek olmak üzere 173 yolcunun ve 6 kişilik uçuş ekibinin yer aldığı, herhangi bir yaralanmanın olmadığı, olaya ilişkin araştırmanın başlatıldığı açıklandı. İniş saatinde hava durumu aşağıdaki gibi olup meydanda hafif yağış söz konusudur. THY tarafından konuya ilişkin detaylı bilgi açıklandığında paylaşılacaktır.   Emniyetli Uçuşlar Dileriz   Eyup Turşucu Kaptan Pilot(E) Kaza Araştırma Uzmanı