Ana içeriğe atla

Pilotlar sendikası, Boeing 737 MAX 7, 10 kokpit uyarı sisteminin tesisi için verilen sürenin ötelenmesi kararına karşı çıkıyor

 

Pilotlar sendikası, Boeing 737 MAX 7, 10 kokpit uyarı sisteminin tesisi için verilen sürenin ötelenmesi kararına karşı çıkıyor


Hemen hemen yüzyılın en ciddi havacılık sorunu olma özelliğini taşıyan 2 ölümlü Boeing MAX kazasının ardından alınan tüm iyileştirme çabalarına rağmen kısa sürelerle tekrar gündemde kalmaya devam ediyor.

Bu seferde 15.000 American Airlines pilotunu temsil eden sendika Çarşamba günü yaptığı açıklamada, Kongre’nin Boeing 737 MAX 7 ve 10 için modern kokpit uyarı gerekliliklerinden muafiyet sağlama çabalarına şiddetle karşı çıktığını söyledi. Boeing, 737 MAX 7-10 varyantları için Federal Havacılık İdaresi’nden (FAA) onay almak için uçağın hizmete girişini önemli ölçüde geciktirebilecek yeni modern kokpit uyarı gereksinimlerini karşılaması için verilen son teslim tarihi ile karşı karşıya. Müttefik Pilotlar Derneği Başkanı Kaptan Edward Sicher, Boeing’in karmaşık, bileşik sistem arızaları sırasında pilotlarda oluşacak kafa karışıklığını azaltmak için bu uçaklara modern mürettebat uyarı sistemlerini kurmaya devam etmesi gerektiğini söyledi. FAA yorum yapmaktan kaçındı. Yorum talebine hemen yanıt vermeyen Boeing ise, 737’nin tüm varyantları için ortak bir kokpit uyarı sistemine sahip olmasının daha emniyetli olduğunu söyledi. Reuters Pazartesi günü yaptığı açıklamada, FAA’nın Kongre’ye gönderdiği bir mektuba göre Boeing’in önümüzdeki yazdan önce 737 MAX 10 için düzenleyici onayını almasının beklenmediğini belirtti. Geçen hafta, Ticaret Komitesi’ndeki en üst düzey Cumhuriyetçi Senatör Roger Wicker, Boeing’in iki yeni varyant için onay alması için son tarih olarak Eylül 2024’ü önerdi ve teklifin yıllık savunma programına eklenmesini umuyor. Wicker’ın önerisinin komite başkanı Demokrat Senatör Maria Cantwell de dahil olmak üzere diğer kilit milletvekillerinin desteğini alıp almadığına dair

henüz bir belirti tespit edilemedi. Bu konuda Cantwell’in ofisi henüz yorum yapmadı. Gereksinimler, iki ölümlü 737 MAX kazasında 346 kişinin ölmesine ve en çok satan uçağın 20 ay süreyle yere indirilmesine yol açmasının ardından kabul edilen sertifikasyon iyileştirme tasarısının bir parçası olarak kabul edildi. MAX kazalarında ölenlerin çoğunun akrabaları da Boeing’e uzatma verilmesine karşı çıkmaktadır. Temmuz ayında uzatmaya karşı çıkan bir mektup yazdılar ve Boeing’in uzatmayı gerçekleştirebilmek için Kongreye başvurduğunu öne sürdüler. Sicher, pilotlar birliğinin “Boeing’in modern uyarı sistemi olmayan bir uçaktan bu sistemle donatılmış bir uçağa geçerken pilotların kafasının karışabileceği iddiasıyla” aynı fikirde olmadığını söyledi. Hiçbir şeyin kokpit gerçeklerinin önüne geçemeyeceğini vurguladı.

Pilotlar için uçaktan beklenen en önemli özellik bilinmezliklerin hiç olmaması, karşılaşılabilecek acil durumlar için gerekli uygulamaların kendilerine sunuluyor olmasıdır. Boeing maalesef 2018’de hizmete sunduğu MAX uçağında bu olmazsa olmaz zorunluluğu yerine getiremediği için 2 ölümlü kazanın ardından yaklaşık 5 senedir istikrar sağlamak için gayret sarf ediyor.

Emniyetli Uçuşlar Dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza Araştırma Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı

  B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı 5 Nisan 2021 29 Ekim 2018 ve 11 Mart 2019 tarihlerinde yaşanan ölümlü iki B737 MAX kazasından sonra uçuşları durdurulan uçaklar için 20 aylık bir iyileştirme sürecinden sonra Kasım 2020’de önce FAA sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından gerekler yerine getirilerek bir çok ülkede MAX uçakları tekrar gökyüzüne geri döndü. 1 Nisan 2021 günü SHGM’lüğü tarafından UED 2021/0001 yayınlanarak MAX uçaklarının ülkemizde de uçuşlarının başlamasının olu açılmış oldu. Bu UED’ye göre MAX uçağı bulunduran Havayolu işletmeleri özetle aşağıdaki işlemleri UED’de tarif edilen şekilde yerine getirerek uçabileceklerdir. Otomatik Uçuş – Uçuş Kontrol Bilgisayarı Yazılım – Kurulumu Uçuş Kontrolleri – Yatay Stabilizatör Trim Kablo Demeti Yönlendirme-Modifikasyonu Levye Sarsıcı Sigortalarına (Stick Shaker Circuit Breaker) Renkli Başlıklı Buton – Kurulumu Enstrümantasyon – Operasyonel Pr...

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi YAZARLAR EYUP TURŞUCU Bağımsız Havacılar Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, basın toplantısında yaptığı konuşmada, Muan kazasına karışan B737-800’ün uçuş öncesi incelemelerine göre uçakta herhangi bir sorun olmadığının belirlendiğini söyledi. Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, konferanstaki katılımcılara Boeing 737-800 uçağının “iniş takımlarında anormal bir şey görülmediğini” söyledi. Uçağın yaklaşma esnasında iniş takımlarının açılmamış olmasına dair sorular sorulmaya devam ediyor. Kaza, 31 Aralık 2024’te Güney Kore’deki Muan Uluslararası Havalimanı’nda meydana gelmiş, 181 yolcu ve mürettebat taşıyan Jeju Air Boeing 737-800 uçağı iniş takımları açılmamış olarak piste gövde üzerine inmiş ve pist uzantısındaki alçalma ışıklarının platformuna çarparak yanmasına ve 179 kişinin hayatını kaybetmesine neden olmuştu. Amerika Birleşik Devletleri Ulusal Ulaştırma Emniyet Kurulu (NTSB) ve uçak üreticisi Boeing’den uzmanlar da dahil olma...

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı 18 Şubat 2024 18 Şubat 2024 günü Belgrad Havalimanı 03L pistinden kalkış esnasında 12 ILS alçalma ışıklarına çarpıp geriye dönüşle emniyetle iniş yapan Air Serbia E195 uçağının kalkış esnasında kule ile konuşmaları medyada yer aldı ATC kayıtlarına göre, uçağa 30L pisti için D6 giriş noktasına taksi talimatı verildi. Ancak uçak D5 noktasından 30L pistine girdi. ATC mürettebatı ikaz ederek pist içinde geriye dönüşle D6 noktasına taksi müsadesi verdi, ancak mürettebat D5 noktasında 1273 metrede kalkış yapabileceklerini söyledi. Bunun üzerine uçağa kalkış izni verildi. Kalkıştan kısa bir süre sonra mürettebat kalkış sırasında bir şeye çarptıklarını ve hemen geri dönmeleri gerektiğini söyledi. Kule bunun üzerinde pistte bulunan bir uçağa pisti terk etmesini talimatını verdi. Ayrıca tüm trafiklere pozisyonlarını korumalarını ve telsiz konuşması yapmamaları talimatı verdi. E195 kalkışta maksimum iniş ...