Ana içeriğe atla

VivaColombia’nın A320 uçağı, Yedek Meydan Monteria Los Ganzores Havalimanına, sadece 200 kg yakıtla indi

 

VivaColombia’nın A320 uçağı, Yedek Meydan Monteria Los Ganzores Havalimanına, sadece 200 kg yakıtla indi


Kolombiya da 17 Ekim 2022 günü Cali – Riohacha VH8332 sefer sayılı iç hat uçuşunu gerçekleştirmek için VivaColombia Havayollarına ait HK-5378 tescilli Airbus A320-200N uçağı Cali’den 21.45 Lokal saatte kalkış yaptı Riohacha Havalimanı’na doğru alçalırken, mürettebat hava durumunun müsait olmaması nedeniyle FL180’de alçalmayı durdurarak yaklaşık 30 dakika beklemeye girdi. Uçak daha sonra FL370’e tırmandı ve mürettebat yedek meydan Medellin’e uçuşa devam etti. 15000feet’te hava durumu nedeniyle bir beklemeyi takiben tekrar FL210’a geri tırmandı.

Kalkıştan 1:45 saat sonra mürettebat acil durum ilan etti ve Monteira havalimanına yönlendirildi. Cali’den kalkışı takiben yaklaşık 3:20 saat sonra Monteria havalimanı 32 pistine iniş yaptı. Park yerine geldiğinde yukarıdaki fotografta görüldüğü gibi uçağın sol yakıt deposunda yaklaşık 100 kg ve sağ deposunda yaklaşık 100 kg toplam 200 kg yakıt kaldığı tespit edildi. Yaklaşık 80dk sürecek uçuş için 3 saatin üzerinde uçuş yapabileceği yakıtı vardı.

Uçuş için 6.780kg yakıt alındığı ve uçuş süresince yaklaşık 6.580 kg yakıt kullanıldığı ve motorlar durdurulduğunda 200kg yakıt kaldığı görülmektedir. Havayolları bir uçuş için ne kadar yakıt gerektiğini hesaplarken, taksi için gerekli yakıt, varış noktasına ulaşmak için gereken yakıt, acil durum yakıtı, alternatif bir varış noktası için yakıt ve nihai yakıt dahil ancak bunlarla sınırlı olmamak üzere çeşitli faktörleri dikkate alırlar.

Nihai yedek yakıt, genellikle alternatif veya varış havaalanının 1.500 fit üzerinde 30 dakika uçmak için gereken yakıta eşdeğerdir. Airbus A320 uçakları için söz konusu yakıt kabaca 1.200 kg’dır. Mürettebat, uçaktaki son yedek yakıtla inemeyeceklerinin farkına varırsa, bu olayda olduğu gibi bir acil durum ilan etmelidir.

Olay sonrasında şirket yetkilileri, “yolcu emniyetinin tartışılamaz” olduğunu ve on yıllık operasyonlarında “kusursuz bir emniyet siciline sahip olunduğunu” söyledi. Ayrıca, havacılık otoriteleri ile doğrudan temas halinde oldukları ve olayın soruşturulması için işbirliğinin sürdürüldüğü belirtildi

Varış meydanı Metar RiohachaSKRH 172000Z 04006KT 9999 FEW015 SCT200 30/25 Q1007 RMK A2975= SKRH 171900Z 06006KT 9999 FEW015CB SCT080 27/25 Q1007 REDZ RMK CB/NE A2975=

1. Yedek meydan Metar Medellin: SKRG 172000Z 34005KT 9999 VCSH FEW010 SCT017CB BKN090 15/14 Q1022 RETSRA TEMPO FM2030 DZ SCT015CB RMK CB/SE/SW VCSH/SE A3020=

2. Yedek meydan Metar MonteriaSKMR 172000Z 31010KT 9999 FEW022 BKN120 29/24 Q1007 RMK A2975=

Olay, 28 Kasım 2016’da Medellin yakınlarında düşen ve uçaktaki 77 kişiden 71’inin yaşamını yitirdiği LaMia 2933 kazasını andırmaktadır. Kolombiya sivil havacılık ajansı Aerocivil’in resmi raporu, kazanın nedenlerinin havayolunun uygun olmayan uçuş planı nedeniyle yakıtın tükenmesi ve durum kritiğe girdiğinde mürettabatın acil durum ilan etmemek de dahil olmak üzere hatalı karar vermesinin etken olduğunu buldu.

Uçuş ekipleri uçuş operasyonun tüm safhalarının çok önemli olduğunu asla unutmamalıdır. Hazırlık ve planlama safasında yapılan bir hatanın ölümlü kazalara yol açtığı hatırlanmalıdır.

Emniyetli Uçuşlar Dileriz

 

Eyüp Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza Araştırma Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021

  THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021 2 ölümlü kaza sonrası 21 ay boyunca uçuştan alınan MAX uçaklarının geçen süre içerisinde tüm tarafların katkı ve önerileri ile Boeing tarafından gerekli iyileştirmelerin yerine getirilmesi ile Kasım 2020 de FAA, sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından uçuşa elverişlilik sertifikasının onaylanmasıyla birçok ülkede MAX uçakları uçuşa başlamıştı. THY Genel Müdürü Sayın Bilal Ekşi’nin 9 Nisan günü paylaştığı mesaj ile ülkemizde MAX uçağına sahip iki işletmeden birisi olan THY’nın TC-LCE kuyruk isimli MAX uçağının prosedür gereği olan test uçuşunu başarıyla tamamladığı değerlendirilmektedir. Dolayısıyla başka bir sorun yaşanmazsa kısa süre içerisinde MAX uçaklarının gökyüzünde yolcularıyla emniyetle uçuşa başlayacağını söyleyebiliriz. Alınan bilgiye göre değişiklik olmazsa 12 Nisan günü ilk yolculu uçuş gerçekleşecektir. 20 yıl B737’de pilot olarak görev yapmış bir kişi olarak yolcu koltuğunda da olsa ilk uçuşuna katı...

Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor

  Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor Bağımsız Havacılar 7 Temmuz, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun uluslararası havacılık standartlarına uygun olarak 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor. Air India 12 Haziran günü Ahmedabat meydanından AI171 sefer sayılı uçak, Londra Gatwick için kalkıştan sadece 32 saniye sonra düşmüştü. Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü (ICAO) Annex 13 kurallarına göre Hindistan otoritesi 30 gün içinde ön rapor sunmakla yükümlüdür. Kaza Ön Raporu 12 Haziran kazasına ilişkin olası kaza nedenleri de dahil olmak üzere ilk bilgileri sağlayacak. Raporda ayrıca kaza mahallinden elde edilen bulgular, devam eden süreçte atılacak adımlar yer alacak. Verilen bilgiye göre kaza son raporunun yaklaşık üç ay sonra, eylül ortası civarında yayınlanması bekleniyor. Resmi olmamasına rağmen medyada yer alan ön rapora ait olduğu vurgulanan taslak raporda; KAZANIN OLASI ANA NEDENİ Ai...

Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı

  Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı Bağımsız Havacılar 5 Eylül, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP ICAO, 2006 yılında çok pilotlu uluslararası ticari hava taşımacılığı (CAT) operasyonları gerçekleştiren pilotlar için yaş sınırını 60’tan 65’e çıkarmak üzere Standartlar ve Önerilen Uygulamalar’ı (SARP’ler) uygulamaya koymuştur. ICAO’nun son 19 yılda Tıbbi Hükümler Çalışma Grubu aracılığıyla yaş sınırlarının uzatılması konusunda yaptığı çalışmalara dayanarak, bu makale ICAO’nun yaş sınırını 67’ye çıkarmayı değerlendirmesini önermektedir. Bu değişiklik, 2006 yılında başarıyla uygulanan ve ek emniyet güvence önlemleri çerçevesinde hayata geçirilen yaklaşıma benzer bir yaklaşımı izlemelidir. ICAO Ek 1 — Personel Lisanslandırma, Bölüm 1 – Lisanslarla İlgili Tanımlar ve Genel Kurallar, ticari pilotlar için üst yaş sınırları standardını sağlar. Tek pilotlu ticari uçuşlar için bu sınır 60, çok pilotlu ticari hava taş...