Ana içeriğe atla

VivaColombia’nın A320 uçağı, Yedek Meydan Monteria Los Ganzores Havalimanına, sadece 200 kg yakıtla indi

 

VivaColombia’nın A320 uçağı, Yedek Meydan Monteria Los Ganzores Havalimanına, sadece 200 kg yakıtla indi


Kolombiya da 17 Ekim 2022 günü Cali – Riohacha VH8332 sefer sayılı iç hat uçuşunu gerçekleştirmek için VivaColombia Havayollarına ait HK-5378 tescilli Airbus A320-200N uçağı Cali’den 21.45 Lokal saatte kalkış yaptı Riohacha Havalimanı’na doğru alçalırken, mürettebat hava durumunun müsait olmaması nedeniyle FL180’de alçalmayı durdurarak yaklaşık 30 dakika beklemeye girdi. Uçak daha sonra FL370’e tırmandı ve mürettebat yedek meydan Medellin’e uçuşa devam etti. 15000feet’te hava durumu nedeniyle bir beklemeyi takiben tekrar FL210’a geri tırmandı.

Kalkıştan 1:45 saat sonra mürettebat acil durum ilan etti ve Monteira havalimanına yönlendirildi. Cali’den kalkışı takiben yaklaşık 3:20 saat sonra Monteria havalimanı 32 pistine iniş yaptı. Park yerine geldiğinde yukarıdaki fotografta görüldüğü gibi uçağın sol yakıt deposunda yaklaşık 100 kg ve sağ deposunda yaklaşık 100 kg toplam 200 kg yakıt kaldığı tespit edildi. Yaklaşık 80dk sürecek uçuş için 3 saatin üzerinde uçuş yapabileceği yakıtı vardı.

Uçuş için 6.780kg yakıt alındığı ve uçuş süresince yaklaşık 6.580 kg yakıt kullanıldığı ve motorlar durdurulduğunda 200kg yakıt kaldığı görülmektedir. Havayolları bir uçuş için ne kadar yakıt gerektiğini hesaplarken, taksi için gerekli yakıt, varış noktasına ulaşmak için gereken yakıt, acil durum yakıtı, alternatif bir varış noktası için yakıt ve nihai yakıt dahil ancak bunlarla sınırlı olmamak üzere çeşitli faktörleri dikkate alırlar.

Nihai yedek yakıt, genellikle alternatif veya varış havaalanının 1.500 fit üzerinde 30 dakika uçmak için gereken yakıta eşdeğerdir. Airbus A320 uçakları için söz konusu yakıt kabaca 1.200 kg’dır. Mürettebat, uçaktaki son yedek yakıtla inemeyeceklerinin farkına varırsa, bu olayda olduğu gibi bir acil durum ilan etmelidir.

Olay sonrasında şirket yetkilileri, “yolcu emniyetinin tartışılamaz” olduğunu ve on yıllık operasyonlarında “kusursuz bir emniyet siciline sahip olunduğunu” söyledi. Ayrıca, havacılık otoriteleri ile doğrudan temas halinde oldukları ve olayın soruşturulması için işbirliğinin sürdürüldüğü belirtildi

Varış meydanı Metar RiohachaSKRH 172000Z 04006KT 9999 FEW015 SCT200 30/25 Q1007 RMK A2975= SKRH 171900Z 06006KT 9999 FEW015CB SCT080 27/25 Q1007 REDZ RMK CB/NE A2975=

1. Yedek meydan Metar Medellin: SKRG 172000Z 34005KT 9999 VCSH FEW010 SCT017CB BKN090 15/14 Q1022 RETSRA TEMPO FM2030 DZ SCT015CB RMK CB/SE/SW VCSH/SE A3020=

2. Yedek meydan Metar MonteriaSKMR 172000Z 31010KT 9999 FEW022 BKN120 29/24 Q1007 RMK A2975=

Olay, 28 Kasım 2016’da Medellin yakınlarında düşen ve uçaktaki 77 kişiden 71’inin yaşamını yitirdiği LaMia 2933 kazasını andırmaktadır. Kolombiya sivil havacılık ajansı Aerocivil’in resmi raporu, kazanın nedenlerinin havayolunun uygun olmayan uçuş planı nedeniyle yakıtın tükenmesi ve durum kritiğe girdiğinde mürettabatın acil durum ilan etmemek de dahil olmak üzere hatalı karar vermesinin etken olduğunu buldu.

Uçuş ekipleri uçuş operasyonun tüm safhalarının çok önemli olduğunu asla unutmamalıdır. Hazırlık ve planlama safasında yapılan bir hatanın ölümlü kazalara yol açtığı hatırlanmalıdır.

Emniyetli Uçuşlar Dileriz

 

Eyüp Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza Araştırma Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son On Yıl’ Değerlendirmesi

Ana Sayfa     Yazarlar     Eyup Turşucu     IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son... Yazarlar Eyup Turşucu IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son On Yıl’ Değerlendirmesi 10 Nisan 2020 0 Yıllık kaza oranları, hem toplam kaza sayısında hem de küresel kaza oranında 2019 yılında bir düşüş olduğunu göstermektedir. Tüm kazaları içeren 2019 yılı kaza oranı, 2018 yılına göre % 17 daha düşük olup, 2018’de ölümlü kaza sayısı da 11 kazadan 2019’da 8’e azaldı. 2019 yılında havacılık endüstrisinin güçlü ilerleme kaydettiğini söylemek doğru olur, 4.5 milyar yolcu 46.8 milyon uçuşta güvenli bir şekilde seyahat etti ve sadece 8 kazada 240 ölümle sonuçlandı. 2019’da sektörde 53 uçak kazası ve 240 can kaybı meydana geldi. Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği (IATA) üyesi havayolları ise üç ölümlü kaza geçirdi ve bu kazalarda 201 kişi yaşamını kaybetti. 2019 yılında IATA üyesi havayolları, beş sektör ortalamasına da yansıyan bir m

Air Serbia’na Ait E195 Uçağı Kalkış Esnasında Pist Sonundaki Antenlere Çarpmasını Takiben Geriye Dönerek Emniyetle İniş Yaptı’

  Air Serbia’na Ait E195 Uçağı Kalkış Esnasında Pist Sonundaki Antenlere Çarpmasını Takiben Geriye Dönerek Emniyetle İniş Yaptı ’ 18 Şubat 2024 günü Air Serbia’nın E195 uçağı JU324 sefer sayısıyla Belgrad-Düsseldorf uçuşu için Belgrad Havalimanı’nın 30L pistinde D5 Kavşağından piste giriş yaparak yerel saatle 17,38’de kalkışa başladı. D5 kavşağından pist sonuna (kalkış için uygun nokta) olan mesafe 1273 metredir. Ondan sonra pist özelliğinde 1100m daha sert zemin mevcuttur. 2273m pist boyunca kalkış için uygun konuma gelemediği için pistin sonunun bitiminde bulunan ILS Antenlerine çarpması sonrasında tırmanışa devam etmiş 4000 feet’te düz uçuşa geçen uçuş ekibi iniş için limit üstü ağırlık nedeniyle ağırlığı azaltabilmek için beklemeye girdiler. Uçak, kalkıştan 55 dakika sonra saat 18:36’da beklemeyi terk ederek başka bir olay yaşanmadan havalimanına emniyetle inişini gerçekleştirdi. Olayın ardından pistin ILS kategorisi, ekipmana verilen hasar nedeniyle Kategori III’ten Kategori I’e d

THY B737-800 Uçağı PERM Havalimanında İniş Sonrasında Taksi Yolundan Dışarı Çıktı

  THY B737-800 Uçağı PERM Havalimanında İniş Sonrasında Taksi Yolundan Dışarı Çıktı 22 Eylül 2023 Türk Hava Yolları’nın TK3694 Sefer sayılı Antalya – Perm Seferini yapan TC-JGV kuyruk tescilli Boeing 737- 800 tipi uçağı inişin ardından pist dışına çıktı. THY’dan yapılan açıklamada Ajet filosunda yer alan uçakta 1’i bebek olmak üzere 173 yolcunun ve 6 kişilik uçuş ekibinin yer aldığı, herhangi bir yaralanmanın olmadığı, olaya ilişkin araştırmanın başlatıldığı açıklandı. İniş saatinde hava durumu aşağıdaki gibi olup meydanda hafif yağış söz konusudur. THY tarafından konuya ilişkin detaylı bilgi açıklandığında paylaşılacaktır.   Emniyetli Uçuşlar Dileriz   Eyup Turşucu Kaptan Pilot(E) Kaza Araştırma Uzmanı