Ana içeriğe atla

VivaColombia’nın A320 uçağı, Yedek Meydan Monteria Los Ganzores Havalimanına, sadece 200 kg yakıtla indi

 

VivaColombia’nın A320 uçağı, Yedek Meydan Monteria Los Ganzores Havalimanına, sadece 200 kg yakıtla indi


Kolombiya da 17 Ekim 2022 günü Cali – Riohacha VH8332 sefer sayılı iç hat uçuşunu gerçekleştirmek için VivaColombia Havayollarına ait HK-5378 tescilli Airbus A320-200N uçağı Cali’den 21.45 Lokal saatte kalkış yaptı Riohacha Havalimanı’na doğru alçalırken, mürettebat hava durumunun müsait olmaması nedeniyle FL180’de alçalmayı durdurarak yaklaşık 30 dakika beklemeye girdi. Uçak daha sonra FL370’e tırmandı ve mürettebat yedek meydan Medellin’e uçuşa devam etti. 15000feet’te hava durumu nedeniyle bir beklemeyi takiben tekrar FL210’a geri tırmandı.

Kalkıştan 1:45 saat sonra mürettebat acil durum ilan etti ve Monteira havalimanına yönlendirildi. Cali’den kalkışı takiben yaklaşık 3:20 saat sonra Monteria havalimanı 32 pistine iniş yaptı. Park yerine geldiğinde yukarıdaki fotografta görüldüğü gibi uçağın sol yakıt deposunda yaklaşık 100 kg ve sağ deposunda yaklaşık 100 kg toplam 200 kg yakıt kaldığı tespit edildi. Yaklaşık 80dk sürecek uçuş için 3 saatin üzerinde uçuş yapabileceği yakıtı vardı.

Uçuş için 6.780kg yakıt alındığı ve uçuş süresince yaklaşık 6.580 kg yakıt kullanıldığı ve motorlar durdurulduğunda 200kg yakıt kaldığı görülmektedir. Havayolları bir uçuş için ne kadar yakıt gerektiğini hesaplarken, taksi için gerekli yakıt, varış noktasına ulaşmak için gereken yakıt, acil durum yakıtı, alternatif bir varış noktası için yakıt ve nihai yakıt dahil ancak bunlarla sınırlı olmamak üzere çeşitli faktörleri dikkate alırlar.

Nihai yedek yakıt, genellikle alternatif veya varış havaalanının 1.500 fit üzerinde 30 dakika uçmak için gereken yakıta eşdeğerdir. Airbus A320 uçakları için söz konusu yakıt kabaca 1.200 kg’dır. Mürettebat, uçaktaki son yedek yakıtla inemeyeceklerinin farkına varırsa, bu olayda olduğu gibi bir acil durum ilan etmelidir.

Olay sonrasında şirket yetkilileri, “yolcu emniyetinin tartışılamaz” olduğunu ve on yıllık operasyonlarında “kusursuz bir emniyet siciline sahip olunduğunu” söyledi. Ayrıca, havacılık otoriteleri ile doğrudan temas halinde oldukları ve olayın soruşturulması için işbirliğinin sürdürüldüğü belirtildi

Varış meydanı Metar RiohachaSKRH 172000Z 04006KT 9999 FEW015 SCT200 30/25 Q1007 RMK A2975= SKRH 171900Z 06006KT 9999 FEW015CB SCT080 27/25 Q1007 REDZ RMK CB/NE A2975=

1. Yedek meydan Metar Medellin: SKRG 172000Z 34005KT 9999 VCSH FEW010 SCT017CB BKN090 15/14 Q1022 RETSRA TEMPO FM2030 DZ SCT015CB RMK CB/SE/SW VCSH/SE A3020=

2. Yedek meydan Metar MonteriaSKMR 172000Z 31010KT 9999 FEW022 BKN120 29/24 Q1007 RMK A2975=

Olay, 28 Kasım 2016’da Medellin yakınlarında düşen ve uçaktaki 77 kişiden 71’inin yaşamını yitirdiği LaMia 2933 kazasını andırmaktadır. Kolombiya sivil havacılık ajansı Aerocivil’in resmi raporu, kazanın nedenlerinin havayolunun uygun olmayan uçuş planı nedeniyle yakıtın tükenmesi ve durum kritiğe girdiğinde mürettabatın acil durum ilan etmemek de dahil olmak üzere hatalı karar vermesinin etken olduğunu buldu.

Uçuş ekipleri uçuş operasyonun tüm safhalarının çok önemli olduğunu asla unutmamalıdır. Hazırlık ve planlama safasında yapılan bir hatanın ölümlü kazalara yol açtığı hatırlanmalıdır.

Emniyetli Uçuşlar Dileriz

 

Eyüp Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza Araştırma Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı

  B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı 5 Nisan 2021 29 Ekim 2018 ve 11 Mart 2019 tarihlerinde yaşanan ölümlü iki B737 MAX kazasından sonra uçuşları durdurulan uçaklar için 20 aylık bir iyileştirme sürecinden sonra Kasım 2020’de önce FAA sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından gerekler yerine getirilerek bir çok ülkede MAX uçakları tekrar gökyüzüne geri döndü. 1 Nisan 2021 günü SHGM’lüğü tarafından UED 2021/0001 yayınlanarak MAX uçaklarının ülkemizde de uçuşlarının başlamasının olu açılmış oldu. Bu UED’ye göre MAX uçağı bulunduran Havayolu işletmeleri özetle aşağıdaki işlemleri UED’de tarif edilen şekilde yerine getirerek uçabileceklerdir. Otomatik Uçuş – Uçuş Kontrol Bilgisayarı Yazılım – Kurulumu Uçuş Kontrolleri – Yatay Stabilizatör Trim Kablo Demeti Yönlendirme-Modifikasyonu Levye Sarsıcı Sigortalarına (Stick Shaker Circuit Breaker) Renkli Başlıklı Buton – Kurulumu Enstrümantasyon – Operasyonel Pr...

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi YAZARLAR EYUP TURŞUCU Bağımsız Havacılar Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, basın toplantısında yaptığı konuşmada, Muan kazasına karışan B737-800’ün uçuş öncesi incelemelerine göre uçakta herhangi bir sorun olmadığının belirlendiğini söyledi. Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, konferanstaki katılımcılara Boeing 737-800 uçağının “iniş takımlarında anormal bir şey görülmediğini” söyledi. Uçağın yaklaşma esnasında iniş takımlarının açılmamış olmasına dair sorular sorulmaya devam ediyor. Kaza, 31 Aralık 2024’te Güney Kore’deki Muan Uluslararası Havalimanı’nda meydana gelmiş, 181 yolcu ve mürettebat taşıyan Jeju Air Boeing 737-800 uçağı iniş takımları açılmamış olarak piste gövde üzerine inmiş ve pist uzantısındaki alçalma ışıklarının platformuna çarparak yanmasına ve 179 kişinin hayatını kaybetmesine neden olmuştu. Amerika Birleşik Devletleri Ulusal Ulaştırma Emniyet Kurulu (NTSB) ve uçak üreticisi Boeing’den uzmanlar da dahil olma...

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı 18 Şubat 2024 18 Şubat 2024 günü Belgrad Havalimanı 03L pistinden kalkış esnasında 12 ILS alçalma ışıklarına çarpıp geriye dönüşle emniyetle iniş yapan Air Serbia E195 uçağının kalkış esnasında kule ile konuşmaları medyada yer aldı ATC kayıtlarına göre, uçağa 30L pisti için D6 giriş noktasına taksi talimatı verildi. Ancak uçak D5 noktasından 30L pistine girdi. ATC mürettebatı ikaz ederek pist içinde geriye dönüşle D6 noktasına taksi müsadesi verdi, ancak mürettebat D5 noktasında 1273 metrede kalkış yapabileceklerini söyledi. Bunun üzerine uçağa kalkış izni verildi. Kalkıştan kısa bir süre sonra mürettebat kalkış sırasında bir şeye çarptıklarını ve hemen geri dönmeleri gerektiğini söyledi. Kule bunun üzerinde pistte bulunan bir uçağa pisti terk etmesini talimatını verdi. Ayrıca tüm trafiklere pozisyonlarını korumalarını ve telsiz konuşması yapmamaları talimatı verdi. E195 kalkışta maksimum iniş ...