Ana içeriğe atla

Atatürk Havalimanında taksi safhasında 2 uçağın birbirine çarpmasına ait nihai kaza raporu yayınlandı

 

Atatürk Havalimanında taksi safhasında 2 uçağın birbirine çarpmasına ait nihai kaza raporu yayınlandı


13.05.2018 tarihi, 14:47 UTC’ de, THY Anonim Ortaklığı’na ait, THY696 sefer sayılı Ercan-İstanbul seferini yapan TC-JMM tescil işaretli Airbus A321-231 tipindeki hava aracının, 217 numaralı park pozisyonuna girişi esnasında, G taksi yolu merkez hattından geçen Asiana Airlines’ a ait, AAR552 sefer sayılı İstanbul-Seul seferini yapan HL7792 tescil işaretli Airbus 330-300 tipindeki hava aracı kanat ucunun, söz konusu THY uçağının kuyruğuna çarpması sonucu hasarlı hava aracı kazası meydana gelmiş, kazada ölen ya da yaralanan olmamıştır.

Kaza Yeri Krokisi

Ulaşım Emniyeti İnceleme Merkezi Başkanlığı kaza araştırma uzmanlarınca yapılan araştırma sonucunda 52 sayfalık Nihai Kaza Raporu hazırlanarak 23 Ocak 2023 günü resmi gazetede yayınlanarak UEIM web sitesinde paylaşılmıştır.

İlgi duyanlar rapora https://ulasimemniyeti.uab.gov.tr/uploads/pages/hava-araci/tc-jmm-hl-7792-nihai-rapor.pdf ulaşabilir.

Özet olarak kazanın oluşumunun asıl nedenleri;

-TC-JMM kokpit ekibinin park alanındaki yabancı cisimlere ve TGS personeline karşı odaklanırken, hava aracının G taksi yolunu ihlal ettiğine dair durumsal farkındalığını kaybetmesi ve bu durumu ATC ünitesine bildirmemesi,

-HL7792 ekibinin taksi prosedürlerini yerine getiriyor olması gerekirken taksi yoluna odaklanamayıp kanat ayrımını yapmamaları,

-TGS personelinin Yer Operasyonları El Kitabındaki (GOM) kural ve düzenlemelerine riayet etmemeleri, olarak tespit edilmiştir.

Kazanın, dökümanlarda yer alan ve kesinlikle uyulması gereken kurallara kişilerin gerekli özeni göstermemesi nedeniyle oluştuğu açık olarak görülmektedir. Yukarıdaki hususların müştereken değerlendirilmesi neticesinde, insan faktörüne bağlı olarak kazanın meydana geldiği değerlendirilmektedir.

Benzer kazaların tekrarlanmaması için tavsiyeler bölümünde ilgili taraflara detaylı tavsiyeler yönlendirilmiştir.

Asla unutulmamalıdır ki uçuşun tüm bölümlerinde yazılı kurallara uyulması olay ve kazaların önlenmesinde en önemli adımdır.

 

Emniyetli Uçuşlar Dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza Araştırma Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son On Yıl’ Değerlendirmesi

Ana Sayfa     Yazarlar     Eyup Turşucu     IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son... Yazarlar Eyup Turşucu IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son On Yıl’ Değerlendirmesi 10 Nisan 2020 0 Yıllık kaza oranları, hem toplam kaza sayısında hem de küresel kaza oranında 2019 yılında bir düşüş olduğunu göstermektedir. Tüm kazaları içeren 2019 yılı kaza oranı, 2018 yılına göre % 17 daha düşük olup, 2018’de ölümlü kaza sayısı da 11 kazadan 2019’da 8’e azaldı. 2019 yılında havacılık endüstrisinin güçlü ilerleme kaydettiğini söylemek doğru olur, 4.5 milyar yolcu 46.8 milyon uçuşta güvenli bir şekilde seyahat etti ve sadece 8 kazada 240 ölümle sonuçlandı. 2019’da sektörde 53 uçak kazası ve 240 can kaybı meydana geldi. Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği (IATA) üyesi havayolları ise üç ölümlü kaza geçirdi ve bu kazalarda 201 kişi yaşamını kaybetti. 2019 yılında IATA üyesi havayolları, beş sektör ortalamasına da yansıyan bir m

Air Serbia’na Ait E195 Uçağı Kalkış Esnasında Pist Sonundaki Antenlere Çarpmasını Takiben Geriye Dönerek Emniyetle İniş Yaptı’

  Air Serbia’na Ait E195 Uçağı Kalkış Esnasında Pist Sonundaki Antenlere Çarpmasını Takiben Geriye Dönerek Emniyetle İniş Yaptı ’ 18 Şubat 2024 günü Air Serbia’nın E195 uçağı JU324 sefer sayısıyla Belgrad-Düsseldorf uçuşu için Belgrad Havalimanı’nın 30L pistinde D5 Kavşağından piste giriş yaparak yerel saatle 17,38’de kalkışa başladı. D5 kavşağından pist sonuna (kalkış için uygun nokta) olan mesafe 1273 metredir. Ondan sonra pist özelliğinde 1100m daha sert zemin mevcuttur. 2273m pist boyunca kalkış için uygun konuma gelemediği için pistin sonunun bitiminde bulunan ILS Antenlerine çarpması sonrasında tırmanışa devam etmiş 4000 feet’te düz uçuşa geçen uçuş ekibi iniş için limit üstü ağırlık nedeniyle ağırlığı azaltabilmek için beklemeye girdiler. Uçak, kalkıştan 55 dakika sonra saat 18:36’da beklemeyi terk ederek başka bir olay yaşanmadan havalimanına emniyetle inişini gerçekleştirdi. Olayın ardından pistin ILS kategorisi, ekipmana verilen hasar nedeniyle Kategori III’ten Kategori I’e d

THY B737-800 Uçağı PERM Havalimanında İniş Sonrasında Taksi Yolundan Dışarı Çıktı

  THY B737-800 Uçağı PERM Havalimanında İniş Sonrasında Taksi Yolundan Dışarı Çıktı 22 Eylül 2023 Türk Hava Yolları’nın TK3694 Sefer sayılı Antalya – Perm Seferini yapan TC-JGV kuyruk tescilli Boeing 737- 800 tipi uçağı inişin ardından pist dışına çıktı. THY’dan yapılan açıklamada Ajet filosunda yer alan uçakta 1’i bebek olmak üzere 173 yolcunun ve 6 kişilik uçuş ekibinin yer aldığı, herhangi bir yaralanmanın olmadığı, olaya ilişkin araştırmanın başlatıldığı açıklandı. İniş saatinde hava durumu aşağıdaki gibi olup meydanda hafif yağış söz konusudur. THY tarafından konuya ilişkin detaylı bilgi açıklandığında paylaşılacaktır.   Emniyetli Uçuşlar Dileriz   Eyup Turşucu Kaptan Pilot(E) Kaza Araştırma Uzmanı