Ana içeriğe atla

Delta Havayollarının A330 Uçağı Amsterdam Havalimanında Pistin Gerisine İndi

 

Delta Havayollarının A330 Uçağı Amsterdam Havalimanında Pistin Gerisine İndi


Detroit’den Amsterdam’a DL-134 sefer sayılı uçuşu gerçekleştiren Delta Airlines’a ait N802NW tescilli Airbus A330-300 uçağı 07.52Z’da Amsterdam Schipol Havalimanı 22 pistine yaklaşmada pist gerisine teker koydu. İki pist eşik ışığı hasar gördü, başka bir olumsuzluk yaşanmadan aprona taksi yaptı.

Olay sonrasında Hollanda Kaza Araştırma Birimi (DSB) bölgeye bir araştırma ekibi gönderdi.

Uçağın iniş anında meydanda hava durumu aşağıdaki gibi olup 240 dereceden 27 hamlesi 38 knots olup yaklaşma için uçağın öncelikli olarak 24 veya 27 pistlerini tercih etmeleri beklenirdi. Pist uzunluklarına göre 22 pisti 2000m ile en son tercih edilmesi gereken pist olmalıydı.

EHAM 120755Z 24027G38KT 9999 FEW010 SCT012 BKN017 12/10 Q1001 TEMPO BKN022=

Genel kabule göre uçaklar için yan rüzgar limiti 25kts’dır. Metar raporuna göre iniş esnasında 24 pisti için yan rüzgar 0’dır. 22 pisti için 9kts hamlede 13kts, 27 pisti içinse 13kts hamlede 19kts yan rüzgar söz konusu olup görüldüğü gibi limitler içindedir. 18/36 pistleri için ise yan rüzgar limit dışındadır.

22,24,27 pistleri için yaklaşık 20kts üzerinde baş rüzgarı etkisi olduğundan 2000m uzunluğa sahip 22 pistine inişte uçak yüksek frenleme ile durma imkanına sahip olabilmiştir. Medyaya yansıyan bilgilere göre uçak pistin yaklaşık 2m gerisine toprak zemine teker koymuş ve pist sonundan emniyetle pisti terk etmiştir.

Bugün itibari ile Uçuş ekibinin niçin 22 pistini tercih ettiklerine dair herhangi bir bilgi mevcut değildir. İniş için hazırlık safhasında yaklaşma ve iniş tehditlerinin analizi esnasında pist uzunluğu gözden geçirilmesi gereken en önemli unsurlardan birisidir. Hollanda DSB’si olaya ilişkin raporunu tamamladığında bugün için bilinmez olan bilgiler kamuoyu ile paylaşılacak ve ekibin uygun 3 pist içinde en son tercih edilmesi gereken 22 pistine hangi sebeplerle inildiğini öğrenmiş olacağız.

Emniyetli Uçuşlar Dileriz

 

Eyup Tursucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza Araştırma Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son On Yıl’ Değerlendirmesi

Ana Sayfa     Yazarlar     Eyup Turşucu     IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son... Yazarlar Eyup Turşucu IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son On Yıl’ Değerlendirmesi 10 Nisan 2020 0 Yıllık kaza oranları, hem toplam kaza sayısında hem de küresel kaza oranında 2019 yılında bir düşüş olduğunu göstermektedir. Tüm kazaları içeren 2019 yılı kaza oranı, 2018 yılına göre % 17 daha düşük olup, 2018’de ölümlü kaza sayısı da 11 kazadan 2019’da 8’e azaldı. 2019 yılında havacılık endüstrisinin güçlü ilerleme kaydettiğini söylemek doğru olur, 4.5 milyar yolcu 46.8 milyon uçuşta güvenli bir şekilde seyahat etti ve sadece 8 kazada 240 ölümle sonuçlandı. 2019’da sektörde 53 uçak kazası ve 240 can kaybı meydana geldi. Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği (IATA) üyesi havayolları ise üç ölümlü kaza geçirdi ve bu kazalarda 201 kişi yaşamını kaybetti. 2019 yılında IATA üyesi havayolları, beş sektör ortalamasına da yansıyan bir m

Air Serbia’na Ait E195 Uçağı Kalkış Esnasında Pist Sonundaki Antenlere Çarpmasını Takiben Geriye Dönerek Emniyetle İniş Yaptı’

  Air Serbia’na Ait E195 Uçağı Kalkış Esnasında Pist Sonundaki Antenlere Çarpmasını Takiben Geriye Dönerek Emniyetle İniş Yaptı ’ 18 Şubat 2024 günü Air Serbia’nın E195 uçağı JU324 sefer sayısıyla Belgrad-Düsseldorf uçuşu için Belgrad Havalimanı’nın 30L pistinde D5 Kavşağından piste giriş yaparak yerel saatle 17,38’de kalkışa başladı. D5 kavşağından pist sonuna (kalkış için uygun nokta) olan mesafe 1273 metredir. Ondan sonra pist özelliğinde 1100m daha sert zemin mevcuttur. 2273m pist boyunca kalkış için uygun konuma gelemediği için pistin sonunun bitiminde bulunan ILS Antenlerine çarpması sonrasında tırmanışa devam etmiş 4000 feet’te düz uçuşa geçen uçuş ekibi iniş için limit üstü ağırlık nedeniyle ağırlığı azaltabilmek için beklemeye girdiler. Uçak, kalkıştan 55 dakika sonra saat 18:36’da beklemeyi terk ederek başka bir olay yaşanmadan havalimanına emniyetle inişini gerçekleştirdi. Olayın ardından pistin ILS kategorisi, ekipmana verilen hasar nedeniyle Kategori III’ten Kategori I’e d

THY B737-800 Uçağı PERM Havalimanında İniş Sonrasında Taksi Yolundan Dışarı Çıktı

  THY B737-800 Uçağı PERM Havalimanında İniş Sonrasında Taksi Yolundan Dışarı Çıktı 22 Eylül 2023 Türk Hava Yolları’nın TK3694 Sefer sayılı Antalya – Perm Seferini yapan TC-JGV kuyruk tescilli Boeing 737- 800 tipi uçağı inişin ardından pist dışına çıktı. THY’dan yapılan açıklamada Ajet filosunda yer alan uçakta 1’i bebek olmak üzere 173 yolcunun ve 6 kişilik uçuş ekibinin yer aldığı, herhangi bir yaralanmanın olmadığı, olaya ilişkin araştırmanın başlatıldığı açıklandı. İniş saatinde hava durumu aşağıdaki gibi olup meydanda hafif yağış söz konusudur. THY tarafından konuya ilişkin detaylı bilgi açıklandığında paylaşılacaktır.   Emniyetli Uçuşlar Dileriz   Eyup Turşucu Kaptan Pilot(E) Kaza Araştırma Uzmanı