Ana içeriğe atla

Delta Havayollarının A330 Uçağı Amsterdam Havalimanında Pistin Gerisine İndi

 

Delta Havayollarının A330 Uçağı Amsterdam Havalimanında Pistin Gerisine İndi


Detroit’den Amsterdam’a DL-134 sefer sayılı uçuşu gerçekleştiren Delta Airlines’a ait N802NW tescilli Airbus A330-300 uçağı 07.52Z’da Amsterdam Schipol Havalimanı 22 pistine yaklaşmada pist gerisine teker koydu. İki pist eşik ışığı hasar gördü, başka bir olumsuzluk yaşanmadan aprona taksi yaptı.

Olay sonrasında Hollanda Kaza Araştırma Birimi (DSB) bölgeye bir araştırma ekibi gönderdi.

Uçağın iniş anında meydanda hava durumu aşağıdaki gibi olup 240 dereceden 27 hamlesi 38 knots olup yaklaşma için uçağın öncelikli olarak 24 veya 27 pistlerini tercih etmeleri beklenirdi. Pist uzunluklarına göre 22 pisti 2000m ile en son tercih edilmesi gereken pist olmalıydı.

EHAM 120755Z 24027G38KT 9999 FEW010 SCT012 BKN017 12/10 Q1001 TEMPO BKN022=

Genel kabule göre uçaklar için yan rüzgar limiti 25kts’dır. Metar raporuna göre iniş esnasında 24 pisti için yan rüzgar 0’dır. 22 pisti için 9kts hamlede 13kts, 27 pisti içinse 13kts hamlede 19kts yan rüzgar söz konusu olup görüldüğü gibi limitler içindedir. 18/36 pistleri için ise yan rüzgar limit dışındadır.

22,24,27 pistleri için yaklaşık 20kts üzerinde baş rüzgarı etkisi olduğundan 2000m uzunluğa sahip 22 pistine inişte uçak yüksek frenleme ile durma imkanına sahip olabilmiştir. Medyaya yansıyan bilgilere göre uçak pistin yaklaşık 2m gerisine toprak zemine teker koymuş ve pist sonundan emniyetle pisti terk etmiştir.

Bugün itibari ile Uçuş ekibinin niçin 22 pistini tercih ettiklerine dair herhangi bir bilgi mevcut değildir. İniş için hazırlık safhasında yaklaşma ve iniş tehditlerinin analizi esnasında pist uzunluğu gözden geçirilmesi gereken en önemli unsurlardan birisidir. Hollanda DSB’si olaya ilişkin raporunu tamamladığında bugün için bilinmez olan bilgiler kamuoyu ile paylaşılacak ve ekibin uygun 3 pist içinde en son tercih edilmesi gereken 22 pistine hangi sebeplerle inildiğini öğrenmiş olacağız.

Emniyetli Uçuşlar Dileriz

 

Eyup Tursucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza Araştırma Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı 18 Şubat 2024 18 Şubat 2024 günü Belgrad Havalimanı 03L pistinden kalkış esnasında 12 ILS alçalma ışıklarına çarpıp geriye dönüşle emniyetle iniş yapan Air Serbia E195 uçağının kalkış esnasında kule ile konuşmaları medyada yer aldı ATC kayıtlarına göre, uçağa 30L pisti için D6 giriş noktasına taksi talimatı verildi. Ancak uçak D5 noktasından 30L pistine girdi. ATC mürettebatı ikaz ederek pist içinde geriye dönüşle D6 noktasına taksi müsadesi verdi, ancak mürettebat D5 noktasında 1273 metrede kalkış yapabileceklerini söyledi. Bunun üzerine uçağa kalkış izni verildi. Kalkıştan kısa bir süre sonra mürettebat kalkış sırasında bir şeye çarptıklarını ve hemen geri dönmeleri gerektiğini söyledi. Kule bunun üzerinde pistte bulunan bir uçağa pisti terk etmesini talimatını verdi. Ayrıca tüm trafiklere pozisyonlarını korumalarını ve telsiz konuşması yapmamaları talimatı verdi. E195 kalkışta maksimum iniş ...

26 Nisan Dünya Pilotlar Gününü Kutlarken

  26 Nisan Dünya Pilotlar Gününü Kutlarken Ülkemizde 1 numaralı pilot lisansına sahip olan Fesa Evrensev’in Türkiye semalarında ilk uçuşu yaptığı 26 Nisan günü, bu uçuştan tam 88 yıl sonra 2000 yılında “26 Nisan Türkiye Pilotlar Günü” olarak kutlanmasına karar verilmiş ve böylece bu kutlama geleneksel hale getirilmiştir. Önceleri sadece ülkemizde kutlanan pilotlar günü etkinliği, 2013 yılında Dublin’de yapılan Uluslararası Havayolu Pilot Birlikleri Federasyonu (IFALPA) Genel Kurulu’nda TALPA heyetinin yaptığı önerinin kabul edilmesiyle birlikte, 2014 yılından bu yana her yıl “26 Nisan Dünya Pilotlar Günü” olarak kutlanmaktadır. Havacılık sektörünün bu çok özel gününde havayolu ulaşımının daha emniyetli operasyon yapması gereğinden söz etmeden satırlarıma son vermek istemedim. Dünyada teknolojinin gelişimi ve yapay zekanın insanların bir çok işlevini üstlenmesi nedeniyle bilhassa uçak üreticisi ve işletmelerin kokpitte 1 pilottan tasarruf ederek işletme maliyetlerini azaltma kaygısı...

Ural Havayolları’na ait A320 uçağı 159 Yolcusuyla Sibirya’daki Bir Tarlaya Acil İniş Yaptı

  Ural Havayolları’na ait A320 uçağı 159 Yolcusuyla Sibirya’daki Bir Tarlaya Acil İniş Yaptı 12 Eylül 2023 Yekaterinburg merkezli bir Rus havayolu şirketi olan Ural Havayollarına ait A320 uçağı Karadeniz kenarındaki Soçi havalimanından Sibirya’nın Omsk Havalimanına yaptığı uçuşta Novosibirsk yakınlarında bir tarlaya acil iniş gerçekleştirdi. Rus yetkililer, tüm yolcuların ve altı mürettebatın uçaktan yara almadan kurtulduğunu söyledi. Acil iniş yapmak zorunda kaldığında Karadeniz’deki Soçi kasabasından Sibirya’daki Omsk’a uçuyordu. Yetkililer, Karadeniz’deki Sochi kentinden Sibirya’nın Omsk kentine 167 kişiyle uçan Rus Airbus A320 yolcu uçağının Salı günü Sibirya’daki bir sahaya acil iniş yaptığını söyledi. Moskova havacılık ajansı Rosaviatsia yaptığı açıklamada, Moskova saatiyle 05.44’te(02.44Z) Soçi-Omsk seferini yapan Ural Havayolları’na ait A320 uçağının acil inişi başarıyla gerçekleştirdiğini belirtti. Açıklamada, inişin Sibirya’nın Novosibirsk bölgesindeki Kamenka köyü yakınl...