Ana içeriğe atla

Delta Havayollarının A330 Uçağı Amsterdam Havalimanında Pistin Gerisine İndi

 

Delta Havayollarının A330 Uçağı Amsterdam Havalimanında Pistin Gerisine İndi


Detroit’den Amsterdam’a DL-134 sefer sayılı uçuşu gerçekleştiren Delta Airlines’a ait N802NW tescilli Airbus A330-300 uçağı 07.52Z’da Amsterdam Schipol Havalimanı 22 pistine yaklaşmada pist gerisine teker koydu. İki pist eşik ışığı hasar gördü, başka bir olumsuzluk yaşanmadan aprona taksi yaptı.

Olay sonrasında Hollanda Kaza Araştırma Birimi (DSB) bölgeye bir araştırma ekibi gönderdi.

Uçağın iniş anında meydanda hava durumu aşağıdaki gibi olup 240 dereceden 27 hamlesi 38 knots olup yaklaşma için uçağın öncelikli olarak 24 veya 27 pistlerini tercih etmeleri beklenirdi. Pist uzunluklarına göre 22 pisti 2000m ile en son tercih edilmesi gereken pist olmalıydı.

EHAM 120755Z 24027G38KT 9999 FEW010 SCT012 BKN017 12/10 Q1001 TEMPO BKN022=

Genel kabule göre uçaklar için yan rüzgar limiti 25kts’dır. Metar raporuna göre iniş esnasında 24 pisti için yan rüzgar 0’dır. 22 pisti için 9kts hamlede 13kts, 27 pisti içinse 13kts hamlede 19kts yan rüzgar söz konusu olup görüldüğü gibi limitler içindedir. 18/36 pistleri için ise yan rüzgar limit dışındadır.

22,24,27 pistleri için yaklaşık 20kts üzerinde baş rüzgarı etkisi olduğundan 2000m uzunluğa sahip 22 pistine inişte uçak yüksek frenleme ile durma imkanına sahip olabilmiştir. Medyaya yansıyan bilgilere göre uçak pistin yaklaşık 2m gerisine toprak zemine teker koymuş ve pist sonundan emniyetle pisti terk etmiştir.

Bugün itibari ile Uçuş ekibinin niçin 22 pistini tercih ettiklerine dair herhangi bir bilgi mevcut değildir. İniş için hazırlık safhasında yaklaşma ve iniş tehditlerinin analizi esnasında pist uzunluğu gözden geçirilmesi gereken en önemli unsurlardan birisidir. Hollanda DSB’si olaya ilişkin raporunu tamamladığında bugün için bilinmez olan bilgiler kamuoyu ile paylaşılacak ve ekibin uygun 3 pist içinde en son tercih edilmesi gereken 22 pistine hangi sebeplerle inildiğini öğrenmiş olacağız.

Emniyetli Uçuşlar Dileriz

 

Eyup Tursucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza Araştırma Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021

  THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021 2 ölümlü kaza sonrası 21 ay boyunca uçuştan alınan MAX uçaklarının geçen süre içerisinde tüm tarafların katkı ve önerileri ile Boeing tarafından gerekli iyileştirmelerin yerine getirilmesi ile Kasım 2020 de FAA, sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından uçuşa elverişlilik sertifikasının onaylanmasıyla birçok ülkede MAX uçakları uçuşa başlamıştı. THY Genel Müdürü Sayın Bilal Ekşi’nin 9 Nisan günü paylaştığı mesaj ile ülkemizde MAX uçağına sahip iki işletmeden birisi olan THY’nın TC-LCE kuyruk isimli MAX uçağının prosedür gereği olan test uçuşunu başarıyla tamamladığı değerlendirilmektedir. Dolayısıyla başka bir sorun yaşanmazsa kısa süre içerisinde MAX uçaklarının gökyüzünde yolcularıyla emniyetle uçuşa başlayacağını söyleyebiliriz. Alınan bilgiye göre değişiklik olmazsa 12 Nisan günü ilk yolculu uçuş gerçekleşecektir. 20 yıl B737’de pilot olarak görev yapmış bir kişi olarak yolcu koltuğunda da olsa ilk uçuşuna katı...

Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor

  Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor Bağımsız Havacılar 7 Temmuz, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun uluslararası havacılık standartlarına uygun olarak 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor. Air India 12 Haziran günü Ahmedabat meydanından AI171 sefer sayılı uçak, Londra Gatwick için kalkıştan sadece 32 saniye sonra düşmüştü. Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü (ICAO) Annex 13 kurallarına göre Hindistan otoritesi 30 gün içinde ön rapor sunmakla yükümlüdür. Kaza Ön Raporu 12 Haziran kazasına ilişkin olası kaza nedenleri de dahil olmak üzere ilk bilgileri sağlayacak. Raporda ayrıca kaza mahallinden elde edilen bulgular, devam eden süreçte atılacak adımlar yer alacak. Verilen bilgiye göre kaza son raporunun yaklaşık üç ay sonra, eylül ortası civarında yayınlanması bekleniyor. Resmi olmamasına rağmen medyada yer alan ön rapora ait olduğu vurgulanan taslak raporda; KAZANIN OLASI ANA NEDENİ Ai...

Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı

  Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı Bağımsız Havacılar 5 Eylül, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP ICAO, 2006 yılında çok pilotlu uluslararası ticari hava taşımacılığı (CAT) operasyonları gerçekleştiren pilotlar için yaş sınırını 60’tan 65’e çıkarmak üzere Standartlar ve Önerilen Uygulamalar’ı (SARP’ler) uygulamaya koymuştur. ICAO’nun son 19 yılda Tıbbi Hükümler Çalışma Grubu aracılığıyla yaş sınırlarının uzatılması konusunda yaptığı çalışmalara dayanarak, bu makale ICAO’nun yaş sınırını 67’ye çıkarmayı değerlendirmesini önermektedir. Bu değişiklik, 2006 yılında başarıyla uygulanan ve ek emniyet güvence önlemleri çerçevesinde hayata geçirilen yaklaşıma benzer bir yaklaşımı izlemelidir. ICAO Ek 1 — Personel Lisanslandırma, Bölüm 1 – Lisanslarla İlgili Tanımlar ve Genel Kurallar, ticari pilotlar için üst yaş sınırları standardını sağlar. Tek pilotlu ticari uçuşlar için bu sınır 60, çok pilotlu ticari hava taş...