Ana içeriğe atla

Emniyetli ,Sağlıklı, Mutlu Başarılı Bir Yıl Dileğiyle

 

Emniyetli ,Sağlıklı, Mutlu Başarılı Bir Yıl Dileğiyle


2018 yılından itibaren havacılık sektöründe ciddi olumsuzluklar, olaylar ve kazalar yaşandı. 2022 yılı havacılıkta bir toparlanma yılı oldu diyebiliriz. Dolayısıyla 2023 yılı ilk yazımda hepimiz için iyi dileklerimi sunmak, sektörel önerilerimi paylaşmak istiyorum.

2018 ve 2019 yıllarında 5 ay içinde 2 Boeing 737 Max uçağının kaza yapması ve 346 kişinin yaşamını kaybetmesi bu döneme damgasını vurmuştu. Kazaların ardından araştırma sürecinde ve sonrasında iyileştirme döneminde MAX uçakları yaklaşık 18 ay süreyle uçuştan ayrı kalmıştı.

2020 Ocak ayından itibaren tüm dünyayı etkisi altına alan Covid salgını nedeniyle diğer sektörlerde olduğu gibi havacılık sektörü de belki de bugüne kadar en ciddi problemle karşı karşıya kaldı. Yaklaşık bir sene havayolu yolcu taşımacılığı neredeyse tamamen durdu. Sadece kargo taşımacılığı, iş uçakları ve insani amaçlı uçuşlar yapılabildi. Bu dönemde milyonlarca havacılık sektörü çalışanı ya işsiz kaldı ya da ücretsiz izne çıkarıldı. Çalışanlar için zor günlerdi.

2022 yılında havayollarında 6 ölümlü kazada toplam 156 kişi hayatını kaybetti. Geçmiş yıllarla karşılaştırıldığında daha emniyetli bir yıl olduğu söylenebilir. IATA’nın 2022 emniyet raporu yayınlandığında daha kesin bilgi vermek mümkün olacaktır.

Havacılıkta geçmişten bugüne söylenen çok önemli bir söz vardır. “Havacılıkta kurallar kanla yazılılmıştır”. Dolayısıyla sürdürülebilir emniyetli operasyon için kuralların dışına asla çıkılmaması gerekir. Bu gereklilik işletmenin en üst yöneticisinden aprondaki çalışana kadar geçerlidir. Operasyonu ilgilendiren her adımda kurallar çerçevesinde davranmak gerekir. Unutulmamalıdır ki birimler yöneticilerinin yetkinlikleri oranında başarılı olabilir. Bilhassa hayati önemdeki birim yöneticilerinin o konudaki gerekliliklere ve tecrübeye sahip olması işletmenin yarınları için olmazsa olmazıdır. Kuralları uygulamak ve doğru seçim en ucuz ve en emniyetli yoldur. Bilhassa atılan adımlarda doğru risk değerlendirmesi yapmak ve karar vermek başarının anahtarıdır.

Cumhuriyetimizin yüzüncü yılı olan 2023’ün sadece ulusal havacılığımızda değil, tüm havacılık sektöründe sağlıkla emniyetli mutlu bir yıl olmasını dileriz.

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza Araştırma Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021

  THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021 2 ölümlü kaza sonrası 21 ay boyunca uçuştan alınan MAX uçaklarının geçen süre içerisinde tüm tarafların katkı ve önerileri ile Boeing tarafından gerekli iyileştirmelerin yerine getirilmesi ile Kasım 2020 de FAA, sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından uçuşa elverişlilik sertifikasının onaylanmasıyla birçok ülkede MAX uçakları uçuşa başlamıştı. THY Genel Müdürü Sayın Bilal Ekşi’nin 9 Nisan günü paylaştığı mesaj ile ülkemizde MAX uçağına sahip iki işletmeden birisi olan THY’nın TC-LCE kuyruk isimli MAX uçağının prosedür gereği olan test uçuşunu başarıyla tamamladığı değerlendirilmektedir. Dolayısıyla başka bir sorun yaşanmazsa kısa süre içerisinde MAX uçaklarının gökyüzünde yolcularıyla emniyetle uçuşa başlayacağını söyleyebiliriz. Alınan bilgiye göre değişiklik olmazsa 12 Nisan günü ilk yolculu uçuş gerçekleşecektir. 20 yıl B737’de pilot olarak görev yapmış bir kişi olarak yolcu koltuğunda da olsa ilk uçuşuna katı...

Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor

  Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor Bağımsız Havacılar 7 Temmuz, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun uluslararası havacılık standartlarına uygun olarak 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor. Air India 12 Haziran günü Ahmedabat meydanından AI171 sefer sayılı uçak, Londra Gatwick için kalkıştan sadece 32 saniye sonra düşmüştü. Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü (ICAO) Annex 13 kurallarına göre Hindistan otoritesi 30 gün içinde ön rapor sunmakla yükümlüdür. Kaza Ön Raporu 12 Haziran kazasına ilişkin olası kaza nedenleri de dahil olmak üzere ilk bilgileri sağlayacak. Raporda ayrıca kaza mahallinden elde edilen bulgular, devam eden süreçte atılacak adımlar yer alacak. Verilen bilgiye göre kaza son raporunun yaklaşık üç ay sonra, eylül ortası civarında yayınlanması bekleniyor. Resmi olmamasına rağmen medyada yer alan ön rapora ait olduğu vurgulanan taslak raporda; KAZANIN OLASI ANA NEDENİ Ai...

Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı

  Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı Bağımsız Havacılar 5 Eylül, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP ICAO, 2006 yılında çok pilotlu uluslararası ticari hava taşımacılığı (CAT) operasyonları gerçekleştiren pilotlar için yaş sınırını 60’tan 65’e çıkarmak üzere Standartlar ve Önerilen Uygulamalar’ı (SARP’ler) uygulamaya koymuştur. ICAO’nun son 19 yılda Tıbbi Hükümler Çalışma Grubu aracılığıyla yaş sınırlarının uzatılması konusunda yaptığı çalışmalara dayanarak, bu makale ICAO’nun yaş sınırını 67’ye çıkarmayı değerlendirmesini önermektedir. Bu değişiklik, 2006 yılında başarıyla uygulanan ve ek emniyet güvence önlemleri çerçevesinde hayata geçirilen yaklaşıma benzer bir yaklaşımı izlemelidir. ICAO Ek 1 — Personel Lisanslandırma, Bölüm 1 – Lisanslarla İlgili Tanımlar ve Genel Kurallar, ticari pilotlar için üst yaş sınırları standardını sağlar. Tek pilotlu ticari uçuşlar için bu sınır 60, çok pilotlu ticari hava taş...