Ana içeriğe atla

Emniyetli ,Sağlıklı, Mutlu Başarılı Bir Yıl Dileğiyle

 

Emniyetli ,Sağlıklı, Mutlu Başarılı Bir Yıl Dileğiyle


2018 yılından itibaren havacılık sektöründe ciddi olumsuzluklar, olaylar ve kazalar yaşandı. 2022 yılı havacılıkta bir toparlanma yılı oldu diyebiliriz. Dolayısıyla 2023 yılı ilk yazımda hepimiz için iyi dileklerimi sunmak, sektörel önerilerimi paylaşmak istiyorum.

2018 ve 2019 yıllarında 5 ay içinde 2 Boeing 737 Max uçağının kaza yapması ve 346 kişinin yaşamını kaybetmesi bu döneme damgasını vurmuştu. Kazaların ardından araştırma sürecinde ve sonrasında iyileştirme döneminde MAX uçakları yaklaşık 18 ay süreyle uçuştan ayrı kalmıştı.

2020 Ocak ayından itibaren tüm dünyayı etkisi altına alan Covid salgını nedeniyle diğer sektörlerde olduğu gibi havacılık sektörü de belki de bugüne kadar en ciddi problemle karşı karşıya kaldı. Yaklaşık bir sene havayolu yolcu taşımacılığı neredeyse tamamen durdu. Sadece kargo taşımacılığı, iş uçakları ve insani amaçlı uçuşlar yapılabildi. Bu dönemde milyonlarca havacılık sektörü çalışanı ya işsiz kaldı ya da ücretsiz izne çıkarıldı. Çalışanlar için zor günlerdi.

2022 yılında havayollarında 6 ölümlü kazada toplam 156 kişi hayatını kaybetti. Geçmiş yıllarla karşılaştırıldığında daha emniyetli bir yıl olduğu söylenebilir. IATA’nın 2022 emniyet raporu yayınlandığında daha kesin bilgi vermek mümkün olacaktır.

Havacılıkta geçmişten bugüne söylenen çok önemli bir söz vardır. “Havacılıkta kurallar kanla yazılılmıştır”. Dolayısıyla sürdürülebilir emniyetli operasyon için kuralların dışına asla çıkılmaması gerekir. Bu gereklilik işletmenin en üst yöneticisinden aprondaki çalışana kadar geçerlidir. Operasyonu ilgilendiren her adımda kurallar çerçevesinde davranmak gerekir. Unutulmamalıdır ki birimler yöneticilerinin yetkinlikleri oranında başarılı olabilir. Bilhassa hayati önemdeki birim yöneticilerinin o konudaki gerekliliklere ve tecrübeye sahip olması işletmenin yarınları için olmazsa olmazıdır. Kuralları uygulamak ve doğru seçim en ucuz ve en emniyetli yoldur. Bilhassa atılan adımlarda doğru risk değerlendirmesi yapmak ve karar vermek başarının anahtarıdır.

Cumhuriyetimizin yüzüncü yılı olan 2023’ün sadece ulusal havacılığımızda değil, tüm havacılık sektöründe sağlıkla emniyetli mutlu bir yıl olmasını dileriz.

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza Araştırma Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı

  B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı 5 Nisan 2021 29 Ekim 2018 ve 11 Mart 2019 tarihlerinde yaşanan ölümlü iki B737 MAX kazasından sonra uçuşları durdurulan uçaklar için 20 aylık bir iyileştirme sürecinden sonra Kasım 2020’de önce FAA sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından gerekler yerine getirilerek bir çok ülkede MAX uçakları tekrar gökyüzüne geri döndü. 1 Nisan 2021 günü SHGM’lüğü tarafından UED 2021/0001 yayınlanarak MAX uçaklarının ülkemizde de uçuşlarının başlamasının olu açılmış oldu. Bu UED’ye göre MAX uçağı bulunduran Havayolu işletmeleri özetle aşağıdaki işlemleri UED’de tarif edilen şekilde yerine getirerek uçabileceklerdir. Otomatik Uçuş – Uçuş Kontrol Bilgisayarı Yazılım – Kurulumu Uçuş Kontrolleri – Yatay Stabilizatör Trim Kablo Demeti Yönlendirme-Modifikasyonu Levye Sarsıcı Sigortalarına (Stick Shaker Circuit Breaker) Renkli Başlıklı Buton – Kurulumu Enstrümantasyon – Operasyonel Pr...

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi YAZARLAR EYUP TURŞUCU Bağımsız Havacılar Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, basın toplantısında yaptığı konuşmada, Muan kazasına karışan B737-800’ün uçuş öncesi incelemelerine göre uçakta herhangi bir sorun olmadığının belirlendiğini söyledi. Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, konferanstaki katılımcılara Boeing 737-800 uçağının “iniş takımlarında anormal bir şey görülmediğini” söyledi. Uçağın yaklaşma esnasında iniş takımlarının açılmamış olmasına dair sorular sorulmaya devam ediyor. Kaza, 31 Aralık 2024’te Güney Kore’deki Muan Uluslararası Havalimanı’nda meydana gelmiş, 181 yolcu ve mürettebat taşıyan Jeju Air Boeing 737-800 uçağı iniş takımları açılmamış olarak piste gövde üzerine inmiş ve pist uzantısındaki alçalma ışıklarının platformuna çarparak yanmasına ve 179 kişinin hayatını kaybetmesine neden olmuştu. Amerika Birleşik Devletleri Ulusal Ulaştırma Emniyet Kurulu (NTSB) ve uçak üreticisi Boeing’den uzmanlar da dahil olma...

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı 18 Şubat 2024 18 Şubat 2024 günü Belgrad Havalimanı 03L pistinden kalkış esnasında 12 ILS alçalma ışıklarına çarpıp geriye dönüşle emniyetle iniş yapan Air Serbia E195 uçağının kalkış esnasında kule ile konuşmaları medyada yer aldı ATC kayıtlarına göre, uçağa 30L pisti için D6 giriş noktasına taksi talimatı verildi. Ancak uçak D5 noktasından 30L pistine girdi. ATC mürettebatı ikaz ederek pist içinde geriye dönüşle D6 noktasına taksi müsadesi verdi, ancak mürettebat D5 noktasında 1273 metrede kalkış yapabileceklerini söyledi. Bunun üzerine uçağa kalkış izni verildi. Kalkıştan kısa bir süre sonra mürettebat kalkış sırasında bir şeye çarptıklarını ve hemen geri dönmeleri gerektiğini söyledi. Kule bunun üzerinde pistte bulunan bir uçağa pisti terk etmesini talimatını verdi. Ayrıca tüm trafiklere pozisyonlarını korumalarını ve telsiz konuşması yapmamaları talimatı verdi. E195 kalkışta maksimum iniş ...