Ethiopia Hava Yollarının 10 Mart 2019 günü ET302 Uçuşunda Yaşanan Kazaya İlişkin Nihai Kaza Raporu Yayınlandı
Ethiopia Hava Yollarının 10 Mart 2019 günü ET302 Uçuşunda Yaşanan Kazaya İlişkin Nihai Kaza Raporu Yayınlandı
12 Mart 2020 günü Bağımsız Havacılar Sitesinde yayımlanan “ET302 Kazası Ara Raporu yayınlandı”(*) başlıklı yazımda ara raporda sunulan verilere bağlı olarak kazanın muhtemel kök nedeninin AoA (Angle of Atack) sensör arızasına bağlı olarak MAX uçaklarına ilk kez uygulanan MCAS yazılımının ve uygulamasının Boeing kullanıcıları ile paylaşılmamasından kaynaklanan bilinmezlikten dolayı pilotların doğru müdahaleyi yapamamasından kaynaklanabileceği görüşümü belirtmiştim. https://eyupkaptan1.blogspot.com/2020/05/et302-kazas-ara-raporu-yaynland.html
23 Aralık 2022 günü Etiyopya Ulaştırma Bakanı yaptığı basın toplantısında ET302 B737 MAX kazasının muhtemel sebebini kalkıştan sonra MCAS sisteminin devreye girmesi nedeniyle konu hakkında bilgi sahibi olmayan uçuş ekibinin gerekli düzeltmeyi yapamadıklarını ve kazanın meydana geldiğini belirterek Nihai Kaza Raporunun kısa sürede yayımlanacağını vurguladı.
Etiyopya Kaza Araştırma Birimi ( AIB), 26 Aralık 2022 günü Nihai Kaza Raporunu yayımladı. Raporda kazaya, sistemin hatalı AOA verisi üretmesi nedeniyle MCAS’ın otomatik olarak devreye girmesi ve sistemin bilinmezliğinden dolayı düzeltici kumanda verilemesinden dolayı baş aşağı kumandalarla yüksek alçalma oranı ile uçağın yere çarpmasına yol açtığının anlaşıldığı belirtilmiştir.
Dolayısıyla özet olarak;
1. Uçakta yapılan dizayn değişikliklerine bağlı olarak MCAS sisteminin yerleştirilmesi
2. Bu konuda hiçbir kullanıcıya ve dökümanlara bilgi girişi yapılmaması
3. Sistemin tek bir AOA tarafından desteklenmesi ve buna bağlı olarak hatalı veri üretmesi durumunda mukayese ve doğrulamanın söz konusu olamaması
Yukarıdaki nedenleri ortadan kaldıracak öneriler kazanın sonrasında tüm B737 MAX uçaklarının uçuşunun durdurulduğu yaklaşık 2 sene içerisinde tüm kullanıcılara yayınlanmış, uçakta yapılması gereken düzeltici ve iyileştirici işlemler yerine getirilerek MAX uçakları tekrar uçuşa verilmiştir. Bu dönemde ayrıca tüm B737 MAX dökümanlarda gerekli düzeltmeler gerçekleştirilmiştir.
Nihai Kaza Raporunda yer alan önemli noktalar medya ile paylaşılmış ve ilk bilgiler bu paylaşımdan alınmış olup, raporun yayınlanmasını takiben ilgililerin faydalanabilmesi için sitemizde sizlerle paylaşılacaktır.
2022’nin son günlerine geldiğimiz için, şimdiden tüm Havacılık sektörümüzün yeni yılını kutlar, 2023 yılının emniyetli, mutlu ve güzellikler içinde geçmesini dileriz.
(*) ET302 Kazası Ara Raporu yayınlandı
Eyup Turşucu
Kaptan Pilot(E)
Kaza Araştırma Uzmanı
Yorumlar
Yorum Gönder