Ana içeriğe atla

Ethiopia Hava Yollarının 10 Mart 2019 günü ET302 Uçuşunda Yaşanan Kazaya İlişkin Nihai Kaza Raporu Yayınlandı

 

Ethiopia Hava Yollarının 10 Mart 2019 günü ET302 Uçuşunda Yaşanan Kazaya İlişkin Nihai Kaza Raporu Yayınlandı


12 Mart 2020 günü Bağımsız Havacılar Sitesinde yayımlanan “ET302 Kazası Ara Raporu yayınlandı”(*) başlıklı yazımda ara raporda sunulan verilere bağlı olarak kazanın muhtemel kök nedeninin AoA (Angle of Atack) sensör arızasına bağlı olarak MAX uçaklarına ilk kez uygulanan MCAS yazılımının ve uygulamasının Boeing kullanıcıları ile paylaşılmamasından kaynaklanan bilinmezlikten dolayı pilotların doğru müdahaleyi yapamamasından kaynaklanabileceği görüşümü belirtmiştim. https://eyupkaptan1.blogspot.com/2020/05/et302-kazas-ara-raporu-yaynland.html

23 Aralık 2022 günü Etiyopya Ulaştırma Bakanı yaptığı basın toplantısında ET302 B737 MAX kazasının muhtemel sebebini kalkıştan sonra MCAS sisteminin devreye girmesi nedeniyle konu hakkında bilgi sahibi olmayan uçuş ekibinin gerekli düzeltmeyi yapamadıklarını ve kazanın meydana geldiğini belirterek Nihai Kaza Raporunun kısa sürede yayımlanacağını vurguladı.

Etiyopya Kaza Araştırma Birimi ( AIB), 26 Aralık 2022 günü Nihai Kaza Raporunu yayımladı. Raporda kazaya, sistemin hatalı AOA verisi üretmesi nedeniyle MCAS’ın otomatik olarak devreye girmesi ve sistemin bilinmezliğinden dolayı düzeltici kumanda verilemesinden dolayı baş aşağı kumandalarla yüksek alçalma oranı ile uçağın yere çarpmasına yol açtığının anlaşıldığı belirtilmiştir.

Dolayısıyla özet olarak;

1. Uçakta yapılan dizayn değişikliklerine bağlı olarak MCAS sisteminin yerleştirilmesi

2. Bu konuda hiçbir kullanıcıya ve dökümanlara bilgi girişi yapılmaması

3. Sistemin tek bir AOA tarafından desteklenmesi ve buna bağlı olarak hatalı veri üretmesi durumunda mukayese ve doğrulamanın söz konusu olamaması

Yukarıdaki nedenleri ortadan kaldıracak öneriler kazanın sonrasında tüm B737 MAX uçaklarının uçuşunun durdurulduğu yaklaşık 2 sene içerisinde tüm kullanıcılara yayınlanmış, uçakta yapılması gereken düzeltici ve iyileştirici işlemler yerine getirilerek MAX uçakları tekrar uçuşa verilmiştir. Bu dönemde ayrıca tüm B737 MAX dökümanlarda gerekli düzeltmeler gerçekleştirilmiştir.

Nihai Kaza Raporunda yer alan önemli noktalar medya ile paylaşılmış ve ilk bilgiler bu paylaşımdan alınmış olup, raporun yayınlanmasını takiben ilgililerin faydalanabilmesi için sitemizde sizlerle paylaşılacaktır.

2022’nin son günlerine geldiğimiz için, şimdiden tüm Havacılık sektörümüzün yeni yılını kutlar, 2023 yılının emniyetli, mutlu ve güzellikler içinde geçmesini dileriz.

(*) ET302 Kazası Ara Raporu yayınlandı

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza Araştırma Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son On Yıl’ Değerlendirmesi

Ana Sayfa     Yazarlar     Eyup Turşucu     IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son... Yazarlar Eyup Turşucu IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son On Yıl’ Değerlendirmesi 10 Nisan 2020 0 Yıllık kaza oranları, hem toplam kaza sayısında hem de küresel kaza oranında 2019 yılında bir düşüş olduğunu göstermektedir. Tüm kazaları içeren 2019 yılı kaza oranı, 2018 yılına göre % 17 daha düşük olup, 2018’de ölümlü kaza sayısı da 11 kazadan 2019’da 8’e azaldı. 2019 yılında havacılık endüstrisinin güçlü ilerleme kaydettiğini söylemek doğru olur, 4.5 milyar yolcu 46.8 milyon uçuşta güvenli bir şekilde seyahat etti ve sadece 8 kazada 240 ölümle sonuçlandı. 2019’da sektörde 53 uçak kazası ve 240 can kaybı meydana geldi. Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği (IATA) üyesi havayolları ise üç ölümlü kaza geçirdi ve bu kazalarda 201 kişi yaşamını kaybetti. 2019 yılında IATA üyesi havayolları, beş sektör ortalamasına da yansıyan bir m

Air Serbia’na Ait E195 Uçağı Kalkış Esnasında Pist Sonundaki Antenlere Çarpmasını Takiben Geriye Dönerek Emniyetle İniş Yaptı’

  Air Serbia’na Ait E195 Uçağı Kalkış Esnasında Pist Sonundaki Antenlere Çarpmasını Takiben Geriye Dönerek Emniyetle İniş Yaptı ’ 18 Şubat 2024 günü Air Serbia’nın E195 uçağı JU324 sefer sayısıyla Belgrad-Düsseldorf uçuşu için Belgrad Havalimanı’nın 30L pistinde D5 Kavşağından piste giriş yaparak yerel saatle 17,38’de kalkışa başladı. D5 kavşağından pist sonuna (kalkış için uygun nokta) olan mesafe 1273 metredir. Ondan sonra pist özelliğinde 1100m daha sert zemin mevcuttur. 2273m pist boyunca kalkış için uygun konuma gelemediği için pistin sonunun bitiminde bulunan ILS Antenlerine çarpması sonrasında tırmanışa devam etmiş 4000 feet’te düz uçuşa geçen uçuş ekibi iniş için limit üstü ağırlık nedeniyle ağırlığı azaltabilmek için beklemeye girdiler. Uçak, kalkıştan 55 dakika sonra saat 18:36’da beklemeyi terk ederek başka bir olay yaşanmadan havalimanına emniyetle inişini gerçekleştirdi. Olayın ardından pistin ILS kategorisi, ekipmana verilen hasar nedeniyle Kategori III’ten Kategori I’e d

THY B737-800 Uçağı PERM Havalimanında İniş Sonrasında Taksi Yolundan Dışarı Çıktı

  THY B737-800 Uçağı PERM Havalimanında İniş Sonrasında Taksi Yolundan Dışarı Çıktı 22 Eylül 2023 Türk Hava Yolları’nın TK3694 Sefer sayılı Antalya – Perm Seferini yapan TC-JGV kuyruk tescilli Boeing 737- 800 tipi uçağı inişin ardından pist dışına çıktı. THY’dan yapılan açıklamada Ajet filosunda yer alan uçakta 1’i bebek olmak üzere 173 yolcunun ve 6 kişilik uçuş ekibinin yer aldığı, herhangi bir yaralanmanın olmadığı, olaya ilişkin araştırmanın başlatıldığı açıklandı. İniş saatinde hava durumu aşağıdaki gibi olup meydanda hafif yağış söz konusudur. THY tarafından konuya ilişkin detaylı bilgi açıklandığında paylaşılacaktır.   Emniyetli Uçuşlar Dileriz   Eyup Turşucu Kaptan Pilot(E) Kaza Araştırma Uzmanı