Ana içeriğe atla

Ethiopia Hava Yollarının 10 Mart 2019 günü ET302 Uçuşunda Yaşanan Kazaya İlişkin Nihai Kaza Raporu Yayınlandı

 

Ethiopia Hava Yollarının 10 Mart 2019 günü ET302 Uçuşunda Yaşanan Kazaya İlişkin Nihai Kaza Raporu Yayınlandı


12 Mart 2020 günü Bağımsız Havacılar Sitesinde yayımlanan “ET302 Kazası Ara Raporu yayınlandı”(*) başlıklı yazımda ara raporda sunulan verilere bağlı olarak kazanın muhtemel kök nedeninin AoA (Angle of Atack) sensör arızasına bağlı olarak MAX uçaklarına ilk kez uygulanan MCAS yazılımının ve uygulamasının Boeing kullanıcıları ile paylaşılmamasından kaynaklanan bilinmezlikten dolayı pilotların doğru müdahaleyi yapamamasından kaynaklanabileceği görüşümü belirtmiştim. https://eyupkaptan1.blogspot.com/2020/05/et302-kazas-ara-raporu-yaynland.html

23 Aralık 2022 günü Etiyopya Ulaştırma Bakanı yaptığı basın toplantısında ET302 B737 MAX kazasının muhtemel sebebini kalkıştan sonra MCAS sisteminin devreye girmesi nedeniyle konu hakkında bilgi sahibi olmayan uçuş ekibinin gerekli düzeltmeyi yapamadıklarını ve kazanın meydana geldiğini belirterek Nihai Kaza Raporunun kısa sürede yayımlanacağını vurguladı.

Etiyopya Kaza Araştırma Birimi ( AIB), 26 Aralık 2022 günü Nihai Kaza Raporunu yayımladı. Raporda kazaya, sistemin hatalı AOA verisi üretmesi nedeniyle MCAS’ın otomatik olarak devreye girmesi ve sistemin bilinmezliğinden dolayı düzeltici kumanda verilemesinden dolayı baş aşağı kumandalarla yüksek alçalma oranı ile uçağın yere çarpmasına yol açtığının anlaşıldığı belirtilmiştir.

Dolayısıyla özet olarak;

1. Uçakta yapılan dizayn değişikliklerine bağlı olarak MCAS sisteminin yerleştirilmesi

2. Bu konuda hiçbir kullanıcıya ve dökümanlara bilgi girişi yapılmaması

3. Sistemin tek bir AOA tarafından desteklenmesi ve buna bağlı olarak hatalı veri üretmesi durumunda mukayese ve doğrulamanın söz konusu olamaması

Yukarıdaki nedenleri ortadan kaldıracak öneriler kazanın sonrasında tüm B737 MAX uçaklarının uçuşunun durdurulduğu yaklaşık 2 sene içerisinde tüm kullanıcılara yayınlanmış, uçakta yapılması gereken düzeltici ve iyileştirici işlemler yerine getirilerek MAX uçakları tekrar uçuşa verilmiştir. Bu dönemde ayrıca tüm B737 MAX dökümanlarda gerekli düzeltmeler gerçekleştirilmiştir.

Nihai Kaza Raporunda yer alan önemli noktalar medya ile paylaşılmış ve ilk bilgiler bu paylaşımdan alınmış olup, raporun yayınlanmasını takiben ilgililerin faydalanabilmesi için sitemizde sizlerle paylaşılacaktır.

2022’nin son günlerine geldiğimiz için, şimdiden tüm Havacılık sektörümüzün yeni yılını kutlar, 2023 yılının emniyetli, mutlu ve güzellikler içinde geçmesini dileriz.

(*) ET302 Kazası Ara Raporu yayınlandı

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza Araştırma Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021

  THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021 2 ölümlü kaza sonrası 21 ay boyunca uçuştan alınan MAX uçaklarının geçen süre içerisinde tüm tarafların katkı ve önerileri ile Boeing tarafından gerekli iyileştirmelerin yerine getirilmesi ile Kasım 2020 de FAA, sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından uçuşa elverişlilik sertifikasının onaylanmasıyla birçok ülkede MAX uçakları uçuşa başlamıştı. THY Genel Müdürü Sayın Bilal Ekşi’nin 9 Nisan günü paylaştığı mesaj ile ülkemizde MAX uçağına sahip iki işletmeden birisi olan THY’nın TC-LCE kuyruk isimli MAX uçağının prosedür gereği olan test uçuşunu başarıyla tamamladığı değerlendirilmektedir. Dolayısıyla başka bir sorun yaşanmazsa kısa süre içerisinde MAX uçaklarının gökyüzünde yolcularıyla emniyetle uçuşa başlayacağını söyleyebiliriz. Alınan bilgiye göre değişiklik olmazsa 12 Nisan günü ilk yolculu uçuş gerçekleşecektir. 20 yıl B737’de pilot olarak görev yapmış bir kişi olarak yolcu koltuğunda da olsa ilk uçuşuna katı...

Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor

  Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor Bağımsız Havacılar 7 Temmuz, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun uluslararası havacılık standartlarına uygun olarak 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor. Air India 12 Haziran günü Ahmedabat meydanından AI171 sefer sayılı uçak, Londra Gatwick için kalkıştan sadece 32 saniye sonra düşmüştü. Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü (ICAO) Annex 13 kurallarına göre Hindistan otoritesi 30 gün içinde ön rapor sunmakla yükümlüdür. Kaza Ön Raporu 12 Haziran kazasına ilişkin olası kaza nedenleri de dahil olmak üzere ilk bilgileri sağlayacak. Raporda ayrıca kaza mahallinden elde edilen bulgular, devam eden süreçte atılacak adımlar yer alacak. Verilen bilgiye göre kaza son raporunun yaklaşık üç ay sonra, eylül ortası civarında yayınlanması bekleniyor. Resmi olmamasına rağmen medyada yer alan ön rapora ait olduğu vurgulanan taslak raporda; KAZANIN OLASI ANA NEDENİ Ai...

Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı

  Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı Bağımsız Havacılar 5 Eylül, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP ICAO, 2006 yılında çok pilotlu uluslararası ticari hava taşımacılığı (CAT) operasyonları gerçekleştiren pilotlar için yaş sınırını 60’tan 65’e çıkarmak üzere Standartlar ve Önerilen Uygulamalar’ı (SARP’ler) uygulamaya koymuştur. ICAO’nun son 19 yılda Tıbbi Hükümler Çalışma Grubu aracılığıyla yaş sınırlarının uzatılması konusunda yaptığı çalışmalara dayanarak, bu makale ICAO’nun yaş sınırını 67’ye çıkarmayı değerlendirmesini önermektedir. Bu değişiklik, 2006 yılında başarıyla uygulanan ve ek emniyet güvence önlemleri çerçevesinde hayata geçirilen yaklaşıma benzer bir yaklaşımı izlemelidir. ICAO Ek 1 — Personel Lisanslandırma, Bölüm 1 – Lisanslarla İlgili Tanımlar ve Genel Kurallar, ticari pilotlar için üst yaş sınırları standardını sağlar. Tek pilotlu ticari uçuşlar için bu sınır 60, çok pilotlu ticari hava taş...