Ana içeriğe atla

Ethiopia Hava Yollarının 10 Mart 2019 günü ET302 Uçuşunda Yaşanan Kazaya İlişkin Nihai Kaza Raporu Yayınlandı

 

Ethiopia Hava Yollarının 10 Mart 2019 günü ET302 Uçuşunda Yaşanan Kazaya İlişkin Nihai Kaza Raporu Yayınlandı


12 Mart 2020 günü Bağımsız Havacılar Sitesinde yayımlanan “ET302 Kazası Ara Raporu yayınlandı”(*) başlıklı yazımda ara raporda sunulan verilere bağlı olarak kazanın muhtemel kök nedeninin AoA (Angle of Atack) sensör arızasına bağlı olarak MAX uçaklarına ilk kez uygulanan MCAS yazılımının ve uygulamasının Boeing kullanıcıları ile paylaşılmamasından kaynaklanan bilinmezlikten dolayı pilotların doğru müdahaleyi yapamamasından kaynaklanabileceği görüşümü belirtmiştim. https://eyupkaptan1.blogspot.com/2020/05/et302-kazas-ara-raporu-yaynland.html

23 Aralık 2022 günü Etiyopya Ulaştırma Bakanı yaptığı basın toplantısında ET302 B737 MAX kazasının muhtemel sebebini kalkıştan sonra MCAS sisteminin devreye girmesi nedeniyle konu hakkında bilgi sahibi olmayan uçuş ekibinin gerekli düzeltmeyi yapamadıklarını ve kazanın meydana geldiğini belirterek Nihai Kaza Raporunun kısa sürede yayımlanacağını vurguladı.

Etiyopya Kaza Araştırma Birimi ( AIB), 26 Aralık 2022 günü Nihai Kaza Raporunu yayımladı. Raporda kazaya, sistemin hatalı AOA verisi üretmesi nedeniyle MCAS’ın otomatik olarak devreye girmesi ve sistemin bilinmezliğinden dolayı düzeltici kumanda verilemesinden dolayı baş aşağı kumandalarla yüksek alçalma oranı ile uçağın yere çarpmasına yol açtığının anlaşıldığı belirtilmiştir.

Dolayısıyla özet olarak;

1. Uçakta yapılan dizayn değişikliklerine bağlı olarak MCAS sisteminin yerleştirilmesi

2. Bu konuda hiçbir kullanıcıya ve dökümanlara bilgi girişi yapılmaması

3. Sistemin tek bir AOA tarafından desteklenmesi ve buna bağlı olarak hatalı veri üretmesi durumunda mukayese ve doğrulamanın söz konusu olamaması

Yukarıdaki nedenleri ortadan kaldıracak öneriler kazanın sonrasında tüm B737 MAX uçaklarının uçuşunun durdurulduğu yaklaşık 2 sene içerisinde tüm kullanıcılara yayınlanmış, uçakta yapılması gereken düzeltici ve iyileştirici işlemler yerine getirilerek MAX uçakları tekrar uçuşa verilmiştir. Bu dönemde ayrıca tüm B737 MAX dökümanlarda gerekli düzeltmeler gerçekleştirilmiştir.

Nihai Kaza Raporunda yer alan önemli noktalar medya ile paylaşılmış ve ilk bilgiler bu paylaşımdan alınmış olup, raporun yayınlanmasını takiben ilgililerin faydalanabilmesi için sitemizde sizlerle paylaşılacaktır.

2022’nin son günlerine geldiğimiz için, şimdiden tüm Havacılık sektörümüzün yeni yılını kutlar, 2023 yılının emniyetli, mutlu ve güzellikler içinde geçmesini dileriz.

(*) ET302 Kazası Ara Raporu yayınlandı

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza Araştırma Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı 18 Şubat 2024 18 Şubat 2024 günü Belgrad Havalimanı 03L pistinden kalkış esnasında 12 ILS alçalma ışıklarına çarpıp geriye dönüşle emniyetle iniş yapan Air Serbia E195 uçağının kalkış esnasında kule ile konuşmaları medyada yer aldı ATC kayıtlarına göre, uçağa 30L pisti için D6 giriş noktasına taksi talimatı verildi. Ancak uçak D5 noktasından 30L pistine girdi. ATC mürettebatı ikaz ederek pist içinde geriye dönüşle D6 noktasına taksi müsadesi verdi, ancak mürettebat D5 noktasında 1273 metrede kalkış yapabileceklerini söyledi. Bunun üzerine uçağa kalkış izni verildi. Kalkıştan kısa bir süre sonra mürettebat kalkış sırasında bir şeye çarptıklarını ve hemen geri dönmeleri gerektiğini söyledi. Kule bunun üzerinde pistte bulunan bir uçağa pisti terk etmesini talimatını verdi. Ayrıca tüm trafiklere pozisyonlarını korumalarını ve telsiz konuşması yapmamaları talimatı verdi. E195 kalkışta maksimum iniş ...

26 Nisan Dünya Pilotlar Gününü Kutlarken

  26 Nisan Dünya Pilotlar Gününü Kutlarken Ülkemizde 1 numaralı pilot lisansına sahip olan Fesa Evrensev’in Türkiye semalarında ilk uçuşu yaptığı 26 Nisan günü, bu uçuştan tam 88 yıl sonra 2000 yılında “26 Nisan Türkiye Pilotlar Günü” olarak kutlanmasına karar verilmiş ve böylece bu kutlama geleneksel hale getirilmiştir. Önceleri sadece ülkemizde kutlanan pilotlar günü etkinliği, 2013 yılında Dublin’de yapılan Uluslararası Havayolu Pilot Birlikleri Federasyonu (IFALPA) Genel Kurulu’nda TALPA heyetinin yaptığı önerinin kabul edilmesiyle birlikte, 2014 yılından bu yana her yıl “26 Nisan Dünya Pilotlar Günü” olarak kutlanmaktadır. Havacılık sektörünün bu çok özel gününde havayolu ulaşımının daha emniyetli operasyon yapması gereğinden söz etmeden satırlarıma son vermek istemedim. Dünyada teknolojinin gelişimi ve yapay zekanın insanların bir çok işlevini üstlenmesi nedeniyle bilhassa uçak üreticisi ve işletmelerin kokpitte 1 pilottan tasarruf ederek işletme maliyetlerini azaltma kaygısı...

Ural Havayolları’na ait A320 uçağı 159 Yolcusuyla Sibirya’daki Bir Tarlaya Acil İniş Yaptı

  Ural Havayolları’na ait A320 uçağı 159 Yolcusuyla Sibirya’daki Bir Tarlaya Acil İniş Yaptı 12 Eylül 2023 Yekaterinburg merkezli bir Rus havayolu şirketi olan Ural Havayollarına ait A320 uçağı Karadeniz kenarındaki Soçi havalimanından Sibirya’nın Omsk Havalimanına yaptığı uçuşta Novosibirsk yakınlarında bir tarlaya acil iniş gerçekleştirdi. Rus yetkililer, tüm yolcuların ve altı mürettebatın uçaktan yara almadan kurtulduğunu söyledi. Acil iniş yapmak zorunda kaldığında Karadeniz’deki Soçi kasabasından Sibirya’daki Omsk’a uçuyordu. Yetkililer, Karadeniz’deki Sochi kentinden Sibirya’nın Omsk kentine 167 kişiyle uçan Rus Airbus A320 yolcu uçağının Salı günü Sibirya’daki bir sahaya acil iniş yaptığını söyledi. Moskova havacılık ajansı Rosaviatsia yaptığı açıklamada, Moskova saatiyle 05.44’te(02.44Z) Soçi-Omsk seferini yapan Ural Havayolları’na ait A320 uçağının acil inişi başarıyla gerçekleştirdiğini belirtti. Açıklamada, inişin Sibirya’nın Novosibirsk bölgesindeki Kamenka köyü yakınl...