Ana içeriğe atla

Ethiopia Hava Yollarının 10 Mart 2019 günü ET302 Uçuşunda Yaşanan Kazaya İlişkin Nihai Kaza Raporu Yayınlandı

 

Ethiopia Hava Yollarının 10 Mart 2019 günü ET302 Uçuşunda Yaşanan Kazaya İlişkin Nihai Kaza Raporu Yayınlandı


12 Mart 2020 günü Bağımsız Havacılar Sitesinde yayımlanan “ET302 Kazası Ara Raporu yayınlandı”(*) başlıklı yazımda ara raporda sunulan verilere bağlı olarak kazanın muhtemel kök nedeninin AoA (Angle of Atack) sensör arızasına bağlı olarak MAX uçaklarına ilk kez uygulanan MCAS yazılımının ve uygulamasının Boeing kullanıcıları ile paylaşılmamasından kaynaklanan bilinmezlikten dolayı pilotların doğru müdahaleyi yapamamasından kaynaklanabileceği görüşümü belirtmiştim. https://eyupkaptan1.blogspot.com/2020/05/et302-kazas-ara-raporu-yaynland.html

23 Aralık 2022 günü Etiyopya Ulaştırma Bakanı yaptığı basın toplantısında ET302 B737 MAX kazasının muhtemel sebebini kalkıştan sonra MCAS sisteminin devreye girmesi nedeniyle konu hakkında bilgi sahibi olmayan uçuş ekibinin gerekli düzeltmeyi yapamadıklarını ve kazanın meydana geldiğini belirterek Nihai Kaza Raporunun kısa sürede yayımlanacağını vurguladı.

Etiyopya Kaza Araştırma Birimi ( AIB), 26 Aralık 2022 günü Nihai Kaza Raporunu yayımladı. Raporda kazaya, sistemin hatalı AOA verisi üretmesi nedeniyle MCAS’ın otomatik olarak devreye girmesi ve sistemin bilinmezliğinden dolayı düzeltici kumanda verilemesinden dolayı baş aşağı kumandalarla yüksek alçalma oranı ile uçağın yere çarpmasına yol açtığının anlaşıldığı belirtilmiştir.

Dolayısıyla özet olarak;

1. Uçakta yapılan dizayn değişikliklerine bağlı olarak MCAS sisteminin yerleştirilmesi

2. Bu konuda hiçbir kullanıcıya ve dökümanlara bilgi girişi yapılmaması

3. Sistemin tek bir AOA tarafından desteklenmesi ve buna bağlı olarak hatalı veri üretmesi durumunda mukayese ve doğrulamanın söz konusu olamaması

Yukarıdaki nedenleri ortadan kaldıracak öneriler kazanın sonrasında tüm B737 MAX uçaklarının uçuşunun durdurulduğu yaklaşık 2 sene içerisinde tüm kullanıcılara yayınlanmış, uçakta yapılması gereken düzeltici ve iyileştirici işlemler yerine getirilerek MAX uçakları tekrar uçuşa verilmiştir. Bu dönemde ayrıca tüm B737 MAX dökümanlarda gerekli düzeltmeler gerçekleştirilmiştir.

Nihai Kaza Raporunda yer alan önemli noktalar medya ile paylaşılmış ve ilk bilgiler bu paylaşımdan alınmış olup, raporun yayınlanmasını takiben ilgililerin faydalanabilmesi için sitemizde sizlerle paylaşılacaktır.

2022’nin son günlerine geldiğimiz için, şimdiden tüm Havacılık sektörümüzün yeni yılını kutlar, 2023 yılının emniyetli, mutlu ve güzellikler içinde geçmesini dileriz.

(*) ET302 Kazası Ara Raporu yayınlandı

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza Araştırma Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı

  B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı 5 Nisan 2021 29 Ekim 2018 ve 11 Mart 2019 tarihlerinde yaşanan ölümlü iki B737 MAX kazasından sonra uçuşları durdurulan uçaklar için 20 aylık bir iyileştirme sürecinden sonra Kasım 2020’de önce FAA sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından gerekler yerine getirilerek bir çok ülkede MAX uçakları tekrar gökyüzüne geri döndü. 1 Nisan 2021 günü SHGM’lüğü tarafından UED 2021/0001 yayınlanarak MAX uçaklarının ülkemizde de uçuşlarının başlamasının olu açılmış oldu. Bu UED’ye göre MAX uçağı bulunduran Havayolu işletmeleri özetle aşağıdaki işlemleri UED’de tarif edilen şekilde yerine getirerek uçabileceklerdir. Otomatik Uçuş – Uçuş Kontrol Bilgisayarı Yazılım – Kurulumu Uçuş Kontrolleri – Yatay Stabilizatör Trim Kablo Demeti Yönlendirme-Modifikasyonu Levye Sarsıcı Sigortalarına (Stick Shaker Circuit Breaker) Renkli Başlıklı Buton – Kurulumu Enstrümantasyon – Operasyonel Pr...

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi YAZARLAR EYUP TURŞUCU Bağımsız Havacılar Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, basın toplantısında yaptığı konuşmada, Muan kazasına karışan B737-800’ün uçuş öncesi incelemelerine göre uçakta herhangi bir sorun olmadığının belirlendiğini söyledi. Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, konferanstaki katılımcılara Boeing 737-800 uçağının “iniş takımlarında anormal bir şey görülmediğini” söyledi. Uçağın yaklaşma esnasında iniş takımlarının açılmamış olmasına dair sorular sorulmaya devam ediyor. Kaza, 31 Aralık 2024’te Güney Kore’deki Muan Uluslararası Havalimanı’nda meydana gelmiş, 181 yolcu ve mürettebat taşıyan Jeju Air Boeing 737-800 uçağı iniş takımları açılmamış olarak piste gövde üzerine inmiş ve pist uzantısındaki alçalma ışıklarının platformuna çarparak yanmasına ve 179 kişinin hayatını kaybetmesine neden olmuştu. Amerika Birleşik Devletleri Ulusal Ulaştırma Emniyet Kurulu (NTSB) ve uçak üreticisi Boeing’den uzmanlar da dahil olma...

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı 18 Şubat 2024 18 Şubat 2024 günü Belgrad Havalimanı 03L pistinden kalkış esnasında 12 ILS alçalma ışıklarına çarpıp geriye dönüşle emniyetle iniş yapan Air Serbia E195 uçağının kalkış esnasında kule ile konuşmaları medyada yer aldı ATC kayıtlarına göre, uçağa 30L pisti için D6 giriş noktasına taksi talimatı verildi. Ancak uçak D5 noktasından 30L pistine girdi. ATC mürettebatı ikaz ederek pist içinde geriye dönüşle D6 noktasına taksi müsadesi verdi, ancak mürettebat D5 noktasında 1273 metrede kalkış yapabileceklerini söyledi. Bunun üzerine uçağa kalkış izni verildi. Kalkıştan kısa bir süre sonra mürettebat kalkış sırasında bir şeye çarptıklarını ve hemen geri dönmeleri gerektiğini söyledi. Kule bunun üzerinde pistte bulunan bir uçağa pisti terk etmesini talimatını verdi. Ayrıca tüm trafiklere pozisyonlarını korumalarını ve telsiz konuşması yapmamaları talimatı verdi. E195 kalkışta maksimum iniş ...