Ana içeriğe atla

LATAM Air Pilotlarına Anında Tutuklama!

 

LATAM Air Pilotlarına Anında Tutuklama!

0

Latam Air’a ait A320 uçağı Lima havalimanı 16 pistinden kalkışa başladıktan sonra yaklaşık 120kts süratle piste giren yangın söndürücü araca çarpmış ve araçta bulunan 2 itfaiye personeli hayatını kaybetmiş diğer bir personel ise ağır yaralanmıştı. Kazanın ardından LA2213 uçuş ekibi tutuklanarak gözaltına alındı. Tutuklanmalarını öğrendikten sonra IFALPA(Uluslararası Pilotlar Birliği) endişelerini dile getirdi çünkü sendika, cezai tutuklamaya tabi tutulmadan önce uçuş ekibine acil tıbbi müdahale ve değerlendirme sağlanması gerektiğini vurguladı.

Konuya ilişkin IFALPA açıklamasında, “LA2213 uçuş ekibinin, kazanın hemen ardından, kalifiye tıbbi personel tarafından profesyonelce değerlendirilmeden sorgulanmasının hiçbir koşulda uygun olmadığı belirtildi. Sıhhi kontrol ve değerlendirme, kaza araştırma uzmanlarının doğru bilgilere ulaşmasında katkıda bulunmak için zihinsel ve fiziksel uygunluklarının belirlenmesine yardımcı olur.

IFALPA ayrıca, pilotların bu kadar erken tutuklanmasının, Uluslararası Sivil Havacılık Sözleşmesi’nin Ek 13 (Uçak Kazası ve Olay Soruşturması) ve Ek 19’da (Emniyet Yönetimi) belirtilen Pozitif Emniyet Kültürü ilkelerine tamamen aykırı olduğunu da vurguladı.

En önemlisi, IFALPA, derhal tutuklanmanın, halkın kazanın diğer olası nedenlerini düşünmek yerine pilotların kasıtlı eylemlerinden kaynaklandığına inanmasına yol açacağını kaydetti. Diğer nedenler arasında teknik veya mekanik sorunlar ve hatta birden fazla faktörün tetiklediği bir dizi insan hatası sayılabilir.

Kazanın ardından yerel ve uluslararası medyada çıkan haberlerde yangın söndürücü aracın piste müsaade almadan girdiğine ilişkin bilgi yer almaktadır. Bu bilgi mutlaka doğrulanması gereken bir bilgidir. Dolayısıyla bu konu henüz şüpheli bir bilgi olarak görülmektedir. Herşeye rağmen Havacılık kazaları sonrasında süreç uluslararası Sivil Havacılık Sözleşmesi Ek 13 (Uçak Kazası ve Olay Soruşturması) gereklerine göre yürütülmelidir. Maalesef bu konuda zaman zaman hukuki süreç, kaza araştırmasında gerçeklerin ortaya çıkmasını engelleyebilecek şekilde sürdürülebilmektedir.

Yukarıdaki nedenlerden dolayı otorite birimleri aralarında kazaların gerçekleri ortaya çıkarmasına yardımcı olacak düzenlemeler konusunda uzlaşı sağlamalıdır. Bu yapıldığı takdirde kaza/olayların nedenleri sağlıklı bir şekilde tespit edilerek olası kazaların önlenmesine yardımcı olacaktır.

 

Emniyetli Uçuşlar Dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot (E)

Kaza Araştırma Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı

  B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı 5 Nisan 2021 29 Ekim 2018 ve 11 Mart 2019 tarihlerinde yaşanan ölümlü iki B737 MAX kazasından sonra uçuşları durdurulan uçaklar için 20 aylık bir iyileştirme sürecinden sonra Kasım 2020’de önce FAA sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından gerekler yerine getirilerek bir çok ülkede MAX uçakları tekrar gökyüzüne geri döndü. 1 Nisan 2021 günü SHGM’lüğü tarafından UED 2021/0001 yayınlanarak MAX uçaklarının ülkemizde de uçuşlarının başlamasının olu açılmış oldu. Bu UED’ye göre MAX uçağı bulunduran Havayolu işletmeleri özetle aşağıdaki işlemleri UED’de tarif edilen şekilde yerine getirerek uçabileceklerdir. Otomatik Uçuş – Uçuş Kontrol Bilgisayarı Yazılım – Kurulumu Uçuş Kontrolleri – Yatay Stabilizatör Trim Kablo Demeti Yönlendirme-Modifikasyonu Levye Sarsıcı Sigortalarına (Stick Shaker Circuit Breaker) Renkli Başlıklı Buton – Kurulumu Enstrümantasyon – Operasyonel Pr...

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi YAZARLAR EYUP TURŞUCU Bağımsız Havacılar Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, basın toplantısında yaptığı konuşmada, Muan kazasına karışan B737-800’ün uçuş öncesi incelemelerine göre uçakta herhangi bir sorun olmadığının belirlendiğini söyledi. Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, konferanstaki katılımcılara Boeing 737-800 uçağının “iniş takımlarında anormal bir şey görülmediğini” söyledi. Uçağın yaklaşma esnasında iniş takımlarının açılmamış olmasına dair sorular sorulmaya devam ediyor. Kaza, 31 Aralık 2024’te Güney Kore’deki Muan Uluslararası Havalimanı’nda meydana gelmiş, 181 yolcu ve mürettebat taşıyan Jeju Air Boeing 737-800 uçağı iniş takımları açılmamış olarak piste gövde üzerine inmiş ve pist uzantısındaki alçalma ışıklarının platformuna çarparak yanmasına ve 179 kişinin hayatını kaybetmesine neden olmuştu. Amerika Birleşik Devletleri Ulusal Ulaştırma Emniyet Kurulu (NTSB) ve uçak üreticisi Boeing’den uzmanlar da dahil olma...

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı 18 Şubat 2024 18 Şubat 2024 günü Belgrad Havalimanı 03L pistinden kalkış esnasında 12 ILS alçalma ışıklarına çarpıp geriye dönüşle emniyetle iniş yapan Air Serbia E195 uçağının kalkış esnasında kule ile konuşmaları medyada yer aldı ATC kayıtlarına göre, uçağa 30L pisti için D6 giriş noktasına taksi talimatı verildi. Ancak uçak D5 noktasından 30L pistine girdi. ATC mürettebatı ikaz ederek pist içinde geriye dönüşle D6 noktasına taksi müsadesi verdi, ancak mürettebat D5 noktasında 1273 metrede kalkış yapabileceklerini söyledi. Bunun üzerine uçağa kalkış izni verildi. Kalkıştan kısa bir süre sonra mürettebat kalkış sırasında bir şeye çarptıklarını ve hemen geri dönmeleri gerektiğini söyledi. Kule bunun üzerinde pistte bulunan bir uçağa pisti terk etmesini talimatını verdi. Ayrıca tüm trafiklere pozisyonlarını korumalarını ve telsiz konuşması yapmamaları talimatı verdi. E195 kalkışta maksimum iniş ...