Ana içeriğe atla

Cargolux B747 Kargo Uçağının Kalkış Sonrası Acil Durum Çağrısı İle Geri Dönerek İniş Yaptığı Pistte Sağ İniş Takımı Kırıldı

 

Cargolux B747 Kargo Uçağının Kalkış Sonrası Acil Durum Çağrısı İle Geri Dönerek İniş Yaptığı Pistte Sağ İniş Takımı Kırıldı


14 Mayıs’ta Cargolux’a ait bir Boeing 747-400F, kalkıştan sonra iniş takımlarını geri çekememesi üzerine Lüksemburg Uluslararası Havalimanı’nın 06 pistine acil iniş yaparken ciddi hasar gördü.

Lüksemburg’dan ABD’nin Chicago O’Hare Uluslararası Havalimanı’na CV6857 sefer sayılı uçuşu gerçekleştiren “City of Niederanven” adlı LX-OCV tescilli 24 yaşındaki uçak, kalkıştan kısa bir süre sonra iniş takımlarının içeri alınmasıyla ilgili teknik sorunlar karşılaştı.

Bunun üzerine, mürettebat acil durum çağrısı ile havaalanına dönmeden önce 10 000 ft yükseklikte yaklaşık 40 dakika boyunca yakıt boşaltmaya karar vermiştir.

Pist 06’ya inişten saniyeler sonra sağ ana iniş takımı koparak uçaktan ayrılmıştır. B747-400F pistte kaldığı için Lüksemburg Havalimanı, pist incelemeleri ve onarımları nedeniyle 7 saat boyunca tüm trafiğe kapatılarak gecikmelere, iptallere ve divertlere neden oldu.

Cargolux bir basın açıklaması yayınlayarak uçakta ya da yerde bulunan hiç kimsenin yaralanmadığını ve olayla ilgili olarak yetkililerin bilgilendirildiğini teyit etti.

Elimizde olaya ilişkin gerçek ve yeterli bilgi olmadığı için sadece merak edilen bazı soruları paylaşmakla değerlendirmemizi tamamlayabiliriz.

1. Uçuş ekibi gerçekten de uçak için emniyetli kabul edilen/izin verilen yapısal iniş limitlerine kadar yakıt boşalttı mı? Eğer öyleyse, iniş takımları neden kırıldı ve ayrıldı?

2. İniş takımlarında fark edilmeyen bir yapısal yorgunluk var mıydı, bu da muhtemelen uçağın şirketten gelen yazıda açıklandığı gibi iniş ağırlık limitleri dahilinde olması durumunda neden ana gövde bağlantılarından ayrıldığını açıklayabilir mi

3. Uçuş öncesi iniş takımları düzgün bir şekilde kontrol edildi mi ve gerekli bakımları yapılmış mıydı?

4. Bu yapısal arıza, tüm bakım / kontrol prosedürleri, süreci ve rutinlerine ilişkin daha büyük resmin sadece küçük bir ipucu olabilir mi? Değişiklikler ve revizyonlar söz konusu olabilir mi?

Bu soruların cevapları olayın nedenlerine ışık tutacaktır diye düşünüyorum. Emniyet yönetimine ilişkin Proaktif Yaklaşımla bir havacı olarak mutlaka sorularınız ve değerlendirmeleriniz hatta geçmişte yaşanmış tecrübeleriniz vardır. Her şeye rağmen her zaman tekrarladığımız gibi olaya ilişkin olay/kaza raporu olmadığı için neden belirtmekten kaçınarak raporun yayımlanmasını bekleyeceğim.

Emniyetli Uçuşlar Dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot (E)

Kaza Araştırma Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı

  B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı 5 Nisan 2021 29 Ekim 2018 ve 11 Mart 2019 tarihlerinde yaşanan ölümlü iki B737 MAX kazasından sonra uçuşları durdurulan uçaklar için 20 aylık bir iyileştirme sürecinden sonra Kasım 2020’de önce FAA sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından gerekler yerine getirilerek bir çok ülkede MAX uçakları tekrar gökyüzüne geri döndü. 1 Nisan 2021 günü SHGM’lüğü tarafından UED 2021/0001 yayınlanarak MAX uçaklarının ülkemizde de uçuşlarının başlamasının olu açılmış oldu. Bu UED’ye göre MAX uçağı bulunduran Havayolu işletmeleri özetle aşağıdaki işlemleri UED’de tarif edilen şekilde yerine getirerek uçabileceklerdir. Otomatik Uçuş – Uçuş Kontrol Bilgisayarı Yazılım – Kurulumu Uçuş Kontrolleri – Yatay Stabilizatör Trim Kablo Demeti Yönlendirme-Modifikasyonu Levye Sarsıcı Sigortalarına (Stick Shaker Circuit Breaker) Renkli Başlıklı Buton – Kurulumu Enstrümantasyon – Operasyonel Pr...

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi YAZARLAR EYUP TURŞUCU Bağımsız Havacılar Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, basın toplantısında yaptığı konuşmada, Muan kazasına karışan B737-800’ün uçuş öncesi incelemelerine göre uçakta herhangi bir sorun olmadığının belirlendiğini söyledi. Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, konferanstaki katılımcılara Boeing 737-800 uçağının “iniş takımlarında anormal bir şey görülmediğini” söyledi. Uçağın yaklaşma esnasında iniş takımlarının açılmamış olmasına dair sorular sorulmaya devam ediyor. Kaza, 31 Aralık 2024’te Güney Kore’deki Muan Uluslararası Havalimanı’nda meydana gelmiş, 181 yolcu ve mürettebat taşıyan Jeju Air Boeing 737-800 uçağı iniş takımları açılmamış olarak piste gövde üzerine inmiş ve pist uzantısındaki alçalma ışıklarının platformuna çarparak yanmasına ve 179 kişinin hayatını kaybetmesine neden olmuştu. Amerika Birleşik Devletleri Ulusal Ulaştırma Emniyet Kurulu (NTSB) ve uçak üreticisi Boeing’den uzmanlar da dahil olma...

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı 18 Şubat 2024 18 Şubat 2024 günü Belgrad Havalimanı 03L pistinden kalkış esnasında 12 ILS alçalma ışıklarına çarpıp geriye dönüşle emniyetle iniş yapan Air Serbia E195 uçağının kalkış esnasında kule ile konuşmaları medyada yer aldı ATC kayıtlarına göre, uçağa 30L pisti için D6 giriş noktasına taksi talimatı verildi. Ancak uçak D5 noktasından 30L pistine girdi. ATC mürettebatı ikaz ederek pist içinde geriye dönüşle D6 noktasına taksi müsadesi verdi, ancak mürettebat D5 noktasında 1273 metrede kalkış yapabileceklerini söyledi. Bunun üzerine uçağa kalkış izni verildi. Kalkıştan kısa bir süre sonra mürettebat kalkış sırasında bir şeye çarptıklarını ve hemen geri dönmeleri gerektiğini söyledi. Kule bunun üzerinde pistte bulunan bir uçağa pisti terk etmesini talimatını verdi. Ayrıca tüm trafiklere pozisyonlarını korumalarını ve telsiz konuşması yapmamaları talimatı verdi. E195 kalkışta maksimum iniş ...