Ana içeriğe atla

Cargolux B747 Kargo Uçağının Kalkış Sonrası Acil Durum Çağrısı İle Geri Dönerek İniş Yaptığı Pistte Sağ İniş Takımı Kırıldı

 

Cargolux B747 Kargo Uçağının Kalkış Sonrası Acil Durum Çağrısı İle Geri Dönerek İniş Yaptığı Pistte Sağ İniş Takımı Kırıldı


14 Mayıs’ta Cargolux’a ait bir Boeing 747-400F, kalkıştan sonra iniş takımlarını geri çekememesi üzerine Lüksemburg Uluslararası Havalimanı’nın 06 pistine acil iniş yaparken ciddi hasar gördü.

Lüksemburg’dan ABD’nin Chicago O’Hare Uluslararası Havalimanı’na CV6857 sefer sayılı uçuşu gerçekleştiren “City of Niederanven” adlı LX-OCV tescilli 24 yaşındaki uçak, kalkıştan kısa bir süre sonra iniş takımlarının içeri alınmasıyla ilgili teknik sorunlar karşılaştı.

Bunun üzerine, mürettebat acil durum çağrısı ile havaalanına dönmeden önce 10 000 ft yükseklikte yaklaşık 40 dakika boyunca yakıt boşaltmaya karar vermiştir.

Pist 06’ya inişten saniyeler sonra sağ ana iniş takımı koparak uçaktan ayrılmıştır. B747-400F pistte kaldığı için Lüksemburg Havalimanı, pist incelemeleri ve onarımları nedeniyle 7 saat boyunca tüm trafiğe kapatılarak gecikmelere, iptallere ve divertlere neden oldu.

Cargolux bir basın açıklaması yayınlayarak uçakta ya da yerde bulunan hiç kimsenin yaralanmadığını ve olayla ilgili olarak yetkililerin bilgilendirildiğini teyit etti.

Elimizde olaya ilişkin gerçek ve yeterli bilgi olmadığı için sadece merak edilen bazı soruları paylaşmakla değerlendirmemizi tamamlayabiliriz.

1. Uçuş ekibi gerçekten de uçak için emniyetli kabul edilen/izin verilen yapısal iniş limitlerine kadar yakıt boşalttı mı? Eğer öyleyse, iniş takımları neden kırıldı ve ayrıldı?

2. İniş takımlarında fark edilmeyen bir yapısal yorgunluk var mıydı, bu da muhtemelen uçağın şirketten gelen yazıda açıklandığı gibi iniş ağırlık limitleri dahilinde olması durumunda neden ana gövde bağlantılarından ayrıldığını açıklayabilir mi

3. Uçuş öncesi iniş takımları düzgün bir şekilde kontrol edildi mi ve gerekli bakımları yapılmış mıydı?

4. Bu yapısal arıza, tüm bakım / kontrol prosedürleri, süreci ve rutinlerine ilişkin daha büyük resmin sadece küçük bir ipucu olabilir mi? Değişiklikler ve revizyonlar söz konusu olabilir mi?

Bu soruların cevapları olayın nedenlerine ışık tutacaktır diye düşünüyorum. Emniyet yönetimine ilişkin Proaktif Yaklaşımla bir havacı olarak mutlaka sorularınız ve değerlendirmeleriniz hatta geçmişte yaşanmış tecrübeleriniz vardır. Her şeye rağmen her zaman tekrarladığımız gibi olaya ilişkin olay/kaza raporu olmadığı için neden belirtmekten kaçınarak raporun yayımlanmasını bekleyeceğim.

Emniyetli Uçuşlar Dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot (E)

Kaza Araştırma Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son On Yıl’ Değerlendirmesi

Ana Sayfa     Yazarlar     Eyup Turşucu     IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son... Yazarlar Eyup Turşucu IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son On Yıl’ Değerlendirmesi 10 Nisan 2020 0 Yıllık kaza oranları, hem toplam kaza sayısında hem de küresel kaza oranında 2019 yılında bir düşüş olduğunu göstermektedir. Tüm kazaları içeren 2019 yılı kaza oranı, 2018 yılına göre % 17 daha düşük olup, 2018’de ölümlü kaza sayısı da 11 kazadan 2019’da 8’e azaldı. 2019 yılında havacılık endüstrisinin güçlü ilerleme kaydettiğini söylemek doğru olur, 4.5 milyar yolcu 46.8 milyon uçuşta güvenli bir şekilde seyahat etti ve sadece 8 kazada 240 ölümle sonuçlandı. 2019’da sektörde 53 uçak kazası ve 240 can kaybı meydana geldi. Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği (IATA) üyesi havayolları ise üç ölümlü kaza geçirdi ve bu kazalarda 201 kişi yaşamını kaybetti. 2019 yılında IATA üyesi havayolları, beş sektör ortalamasına da yansıyan bir m

THY B737-800 Uçağı PERM Havalimanında İniş Sonrasında Taksi Yolundan Dışarı Çıktı

  THY B737-800 Uçağı PERM Havalimanında İniş Sonrasında Taksi Yolundan Dışarı Çıktı 22 Eylül 2023 Türk Hava Yolları’nın TK3694 Sefer sayılı Antalya – Perm Seferini yapan TC-JGV kuyruk tescilli Boeing 737- 800 tipi uçağı inişin ardından pist dışına çıktı. THY’dan yapılan açıklamada Ajet filosunda yer alan uçakta 1’i bebek olmak üzere 173 yolcunun ve 6 kişilik uçuş ekibinin yer aldığı, herhangi bir yaralanmanın olmadığı, olaya ilişkin araştırmanın başlatıldığı açıklandı. İniş saatinde hava durumu aşağıdaki gibi olup meydanda hafif yağış söz konusudur. THY tarafından konuya ilişkin detaylı bilgi açıklandığında paylaşılacaktır.   Emniyetli Uçuşlar Dileriz   Eyup Turşucu Kaptan Pilot(E) Kaza Araştırma Uzmanı

Sriwijaya 737-500 kazası, taşıyıcının 2008’den beri beşinci B737 kaybı oldu

  Sriwijaya 737-500 kazası, taşıyıcının 2008’den beri beşinci B737 kaybı oldu 12 Ocak 2021 Sriwijaya Air’in SJ182 sefer sayılı uçuşunda yaşanan kaza ile, 2008’den bu yana beş Boeing 737’yi kaybeden havayolunda sorunlu bir emniyet sicili olduğunu ve daha geniş kurumsal sorunları işaret etmektedir. Resmi soruşturma 737-500’ün (PK-CLC) Cakarta’dan kalktıktan dört dakika sonra Java denizine düşmesiyle 62 yolcu ve mürettebatın yaşamını kaybetmesine neyin sebep olduğunu ortaya çıkaracak olsa da, Sriwijaya’nın yıllar boyunca emniyet problemleri yaşadığı açıkça görülmektedir . Wikimedia Commons tarafından yayınlanan bilgilere göre; Cirium filo verilerine göre, en son yaşanan olayın öncesinde, işletmenin 2008, 2011, 2012 ve 2017’de 4 B737 kazası daha olup, SJ182’nin aksine, diğer dört kaza da iniş sırasında meydana gelmiştir. Kazalardan sadece birisinde can kaybı yaşandı, Ağustos 2008’de meydana kazada bir kişi öldü ve 14 kişi yaralandı. Sriwijaya B737-200 (PK-CJG) uçağı Jambi’ye inerken ıslak