Ana içeriğe atla

IATA Başkanı Willie Walsh Havacılık Kaza Raporlarının Sorunları Konusunda Uyardı

 

IATA Başkanı Willie Walsh Havacılık Kaza Raporlarının Sorunları Konusunda Uyardı

0

IATA(Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği), hükümetleri zamanında ve eksiksiz havacılık kaza raporlarının yayınlanması için uzun süredir devam eden uluslararası anlaşma yükümlülüklerini yerine getirmeye çağırdı.

Emniyet, havacılığın en yüksek önceliğidir. Hızlı ve eksiksiz kaza inceleme raporlarının yayınlanmaması, operatörleri, ekipman üreticilerini, düzenleyicileri, altyapı sağlayıcıları ve diğer ilgili paydaşları uçuşu daha da emniyetli hale getirebilecek kritik bilgilerden mahrum bırakır.

IATA Genel Müdürü Willie Walsh, Kaza araştırma sürecinin, küresel emniyet standartlarını oluştururken en önemli öğrenme araçlarından biri olduğunu, ancak bir kazadan ders çıkarmak için kaza raporlarına zamanında, eksiksiz ve kolayca erişilebilir olması gereğini vurguladı.

Uluslararası Sivil Havacılık Sözleşmesi (Chicago Sözleşmesi) Ek 13’ün(Hava Aracı Kaza ve olay Araştırması) gereklilikleri açıktır. Bu sözleşmeye göre, kaza soruşturmasından sorumlu devletler:

1. Kazadan sonraki 30 gün içinde Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü’ne (ICAO) bir ön rapor gönderilmesi

2. Kamuya açık olan nihai kaza raporunun mümkün olan en kısa sürede ve kazadan sonraki 12 ay içinde yayınlanması

3. 12 ay içinde bir nihai kaza raporunun yayınlanmasının gerçekleşmemesi durumunda, ara dönem bilgilendirmelerinin yıllık olarak yayınlanması.

Willie Walsh, 2018-2022 döneminde gerçekleştirilen 214 kaza araştırmasından sadece 96’sının Chicago Konvansiyonu gerekliliklerine uygun olduğunu, kazalar sonrasında bir yıldan kısa bir süre içinde yalnızca 31 rapor yayınlanabildiğini ve çoğunluğunun (58 kaza raporu) yayınlanma süresinin 1-3 yıl sürdüğünü belirtti. Nihai kaza raporlarının yayınlanması bir yıldan fazla sürmesi halinde, yıllık ara bildirimlerin genellikle ön raporda sunulandan daha fazla bilgi sağlaması gerektiğini bilhassa vurguladı.

Walsh, Son beş yılda yayınlanan nihai kaza raporlarının yarısından azının eksiksizlik ve güncellik standartlarını karşıladığını ve bu durumun Chicago Konvansiyonu’nda açıkça belirtilen gerekliliklerin affedilemez bir ihlali olduğunun bilinmesini istedi. Ayrıca, Havacılık sektörü olarak Ek 13’te yer alan kaza araştırma sürecini savunmak için hükümetlerin kesinlikle duyarlı olmasının gerektiği, ICAO’nun,

eksiksiz bir kaza raporunun yayınlanmasının isteğe bağlı olmadığını, Chicago Konvansiyonu Ek 13 uyarınca bir zorunluluk olduğunu devletlere hatırlatacağı konusunda güvendiklerini belirtti.

IATA Başkanının kaza raporlarının yayınlanması konusundaki hassasiyetine kesinlikle katılıyor ve destekliyoruz. Bu konuda ICAO’nun çok daha hassas ve Ek 13 gereğini yerine getirmeyen otoritelerin Ülke hükümetleri nezdinde zamanında uyarılması gereğine inanıyorum. Yukarıda temel noktaları Walsh tarafından ifade edilen Raporlardan beklenenler gelecekte yaşanabilecek kazaları önlemede çok önemli olduklarından gerekliliklerden asla taviz verilmemelidir.

Gerçekleri ortaya koyan, gerekli önlemleri içeren kaza raporları zamanında yayınlanmaması veya yayınlanmasına rağmen kamuoyuna açık olmaması halinde kendisinden beklenen hayati önemdeki iyileştirmelerin sağlanması mümkün olmayacaktır.

Ülke Havacılık sektörü paydaşları olarak IATA Başkanının bu uyarısını dikkate alarak eksikliklerin olup olmadığı konusunun ivedilikle masaya yatırılması gerekmektedir.

Emniyetli Uçuşlar Dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza Araştırma Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son On Yıl’ Değerlendirmesi

Ana Sayfa     Yazarlar     Eyup Turşucu     IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son... Yazarlar Eyup Turşucu IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son On Yıl’ Değerlendirmesi 10 Nisan 2020 0 Yıllık kaza oranları, hem toplam kaza sayısında hem de küresel kaza oranında 2019 yılında bir düşüş olduğunu göstermektedir. Tüm kazaları içeren 2019 yılı kaza oranı, 2018 yılına göre % 17 daha düşük olup, 2018’de ölümlü kaza sayısı da 11 kazadan 2019’da 8’e azaldı. 2019 yılında havacılık endüstrisinin güçlü ilerleme kaydettiğini söylemek doğru olur, 4.5 milyar yolcu 46.8 milyon uçuşta güvenli bir şekilde seyahat etti ve sadece 8 kazada 240 ölümle sonuçlandı. 2019’da sektörde 53 uçak kazası ve 240 can kaybı meydana geldi. Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği (IATA) üyesi havayolları ise üç ölümlü kaza geçirdi ve bu kazalarda 201 kişi yaşamını kaybetti. 2019 yılında IATA üyesi havayolları, beş sektör ortalamasına da yansıyan bir m

THY B737-800 Uçağı PERM Havalimanında İniş Sonrasında Taksi Yolundan Dışarı Çıktı

  THY B737-800 Uçağı PERM Havalimanında İniş Sonrasında Taksi Yolundan Dışarı Çıktı 22 Eylül 2023 Türk Hava Yolları’nın TK3694 Sefer sayılı Antalya – Perm Seferini yapan TC-JGV kuyruk tescilli Boeing 737- 800 tipi uçağı inişin ardından pist dışına çıktı. THY’dan yapılan açıklamada Ajet filosunda yer alan uçakta 1’i bebek olmak üzere 173 yolcunun ve 6 kişilik uçuş ekibinin yer aldığı, herhangi bir yaralanmanın olmadığı, olaya ilişkin araştırmanın başlatıldığı açıklandı. İniş saatinde hava durumu aşağıdaki gibi olup meydanda hafif yağış söz konusudur. THY tarafından konuya ilişkin detaylı bilgi açıklandığında paylaşılacaktır.   Emniyetli Uçuşlar Dileriz   Eyup Turşucu Kaptan Pilot(E) Kaza Araştırma Uzmanı

Sriwijaya 737-500 kazası, taşıyıcının 2008’den beri beşinci B737 kaybı oldu

  Sriwijaya 737-500 kazası, taşıyıcının 2008’den beri beşinci B737 kaybı oldu 12 Ocak 2021 Sriwijaya Air’in SJ182 sefer sayılı uçuşunda yaşanan kaza ile, 2008’den bu yana beş Boeing 737’yi kaybeden havayolunda sorunlu bir emniyet sicili olduğunu ve daha geniş kurumsal sorunları işaret etmektedir. Resmi soruşturma 737-500’ün (PK-CLC) Cakarta’dan kalktıktan dört dakika sonra Java denizine düşmesiyle 62 yolcu ve mürettebatın yaşamını kaybetmesine neyin sebep olduğunu ortaya çıkaracak olsa da, Sriwijaya’nın yıllar boyunca emniyet problemleri yaşadığı açıkça görülmektedir . Wikimedia Commons tarafından yayınlanan bilgilere göre; Cirium filo verilerine göre, en son yaşanan olayın öncesinde, işletmenin 2008, 2011, 2012 ve 2017’de 4 B737 kazası daha olup, SJ182’nin aksine, diğer dört kaza da iniş sırasında meydana gelmiştir. Kazalardan sadece birisinde can kaybı yaşandı, Ağustos 2008’de meydana kazada bir kişi öldü ve 14 kişi yaralandı. Sriwijaya B737-200 (PK-CJG) uçağı Jambi’ye inerken ıslak