Ana içeriğe atla

IATA Başkanı Willie Walsh Havacılık Kaza Raporlarının Sorunları Konusunda Uyardı

 

IATA Başkanı Willie Walsh Havacılık Kaza Raporlarının Sorunları Konusunda Uyardı

0

IATA(Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği), hükümetleri zamanında ve eksiksiz havacılık kaza raporlarının yayınlanması için uzun süredir devam eden uluslararası anlaşma yükümlülüklerini yerine getirmeye çağırdı.

Emniyet, havacılığın en yüksek önceliğidir. Hızlı ve eksiksiz kaza inceleme raporlarının yayınlanmaması, operatörleri, ekipman üreticilerini, düzenleyicileri, altyapı sağlayıcıları ve diğer ilgili paydaşları uçuşu daha da emniyetli hale getirebilecek kritik bilgilerden mahrum bırakır.

IATA Genel Müdürü Willie Walsh, Kaza araştırma sürecinin, küresel emniyet standartlarını oluştururken en önemli öğrenme araçlarından biri olduğunu, ancak bir kazadan ders çıkarmak için kaza raporlarına zamanında, eksiksiz ve kolayca erişilebilir olması gereğini vurguladı.

Uluslararası Sivil Havacılık Sözleşmesi (Chicago Sözleşmesi) Ek 13’ün(Hava Aracı Kaza ve olay Araştırması) gereklilikleri açıktır. Bu sözleşmeye göre, kaza soruşturmasından sorumlu devletler:

1. Kazadan sonraki 30 gün içinde Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü’ne (ICAO) bir ön rapor gönderilmesi

2. Kamuya açık olan nihai kaza raporunun mümkün olan en kısa sürede ve kazadan sonraki 12 ay içinde yayınlanması

3. 12 ay içinde bir nihai kaza raporunun yayınlanmasının gerçekleşmemesi durumunda, ara dönem bilgilendirmelerinin yıllık olarak yayınlanması.

Willie Walsh, 2018-2022 döneminde gerçekleştirilen 214 kaza araştırmasından sadece 96’sının Chicago Konvansiyonu gerekliliklerine uygun olduğunu, kazalar sonrasında bir yıldan kısa bir süre içinde yalnızca 31 rapor yayınlanabildiğini ve çoğunluğunun (58 kaza raporu) yayınlanma süresinin 1-3 yıl sürdüğünü belirtti. Nihai kaza raporlarının yayınlanması bir yıldan fazla sürmesi halinde, yıllık ara bildirimlerin genellikle ön raporda sunulandan daha fazla bilgi sağlaması gerektiğini bilhassa vurguladı.

Walsh, Son beş yılda yayınlanan nihai kaza raporlarının yarısından azının eksiksizlik ve güncellik standartlarını karşıladığını ve bu durumun Chicago Konvansiyonu’nda açıkça belirtilen gerekliliklerin affedilemez bir ihlali olduğunun bilinmesini istedi. Ayrıca, Havacılık sektörü olarak Ek 13’te yer alan kaza araştırma sürecini savunmak için hükümetlerin kesinlikle duyarlı olmasının gerektiği, ICAO’nun,

eksiksiz bir kaza raporunun yayınlanmasının isteğe bağlı olmadığını, Chicago Konvansiyonu Ek 13 uyarınca bir zorunluluk olduğunu devletlere hatırlatacağı konusunda güvendiklerini belirtti.

IATA Başkanının kaza raporlarının yayınlanması konusundaki hassasiyetine kesinlikle katılıyor ve destekliyoruz. Bu konuda ICAO’nun çok daha hassas ve Ek 13 gereğini yerine getirmeyen otoritelerin Ülke hükümetleri nezdinde zamanında uyarılması gereğine inanıyorum. Yukarıda temel noktaları Walsh tarafından ifade edilen Raporlardan beklenenler gelecekte yaşanabilecek kazaları önlemede çok önemli olduklarından gerekliliklerden asla taviz verilmemelidir.

Gerçekleri ortaya koyan, gerekli önlemleri içeren kaza raporları zamanında yayınlanmaması veya yayınlanmasına rağmen kamuoyuna açık olmaması halinde kendisinden beklenen hayati önemdeki iyileştirmelerin sağlanması mümkün olmayacaktır.

Ülke Havacılık sektörü paydaşları olarak IATA Başkanının bu uyarısını dikkate alarak eksikliklerin olup olmadığı konusunun ivedilikle masaya yatırılması gerekmektedir.

Emniyetli Uçuşlar Dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza Araştırma Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021

  THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021 2 ölümlü kaza sonrası 21 ay boyunca uçuştan alınan MAX uçaklarının geçen süre içerisinde tüm tarafların katkı ve önerileri ile Boeing tarafından gerekli iyileştirmelerin yerine getirilmesi ile Kasım 2020 de FAA, sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından uçuşa elverişlilik sertifikasının onaylanmasıyla birçok ülkede MAX uçakları uçuşa başlamıştı. THY Genel Müdürü Sayın Bilal Ekşi’nin 9 Nisan günü paylaştığı mesaj ile ülkemizde MAX uçağına sahip iki işletmeden birisi olan THY’nın TC-LCE kuyruk isimli MAX uçağının prosedür gereği olan test uçuşunu başarıyla tamamladığı değerlendirilmektedir. Dolayısıyla başka bir sorun yaşanmazsa kısa süre içerisinde MAX uçaklarının gökyüzünde yolcularıyla emniyetle uçuşa başlayacağını söyleyebiliriz. Alınan bilgiye göre değişiklik olmazsa 12 Nisan günü ilk yolculu uçuş gerçekleşecektir. 20 yıl B737’de pilot olarak görev yapmış bir kişi olarak yolcu koltuğunda da olsa ilk uçuşuna katı...

Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor

  Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor Bağımsız Havacılar 7 Temmuz, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun uluslararası havacılık standartlarına uygun olarak 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor. Air India 12 Haziran günü Ahmedabat meydanından AI171 sefer sayılı uçak, Londra Gatwick için kalkıştan sadece 32 saniye sonra düşmüştü. Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü (ICAO) Annex 13 kurallarına göre Hindistan otoritesi 30 gün içinde ön rapor sunmakla yükümlüdür. Kaza Ön Raporu 12 Haziran kazasına ilişkin olası kaza nedenleri de dahil olmak üzere ilk bilgileri sağlayacak. Raporda ayrıca kaza mahallinden elde edilen bulgular, devam eden süreçte atılacak adımlar yer alacak. Verilen bilgiye göre kaza son raporunun yaklaşık üç ay sonra, eylül ortası civarında yayınlanması bekleniyor. Resmi olmamasına rağmen medyada yer alan ön rapora ait olduğu vurgulanan taslak raporda; KAZANIN OLASI ANA NEDENİ Ai...

Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı

  Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı Bağımsız Havacılar 5 Eylül, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP ICAO, 2006 yılında çok pilotlu uluslararası ticari hava taşımacılığı (CAT) operasyonları gerçekleştiren pilotlar için yaş sınırını 60’tan 65’e çıkarmak üzere Standartlar ve Önerilen Uygulamalar’ı (SARP’ler) uygulamaya koymuştur. ICAO’nun son 19 yılda Tıbbi Hükümler Çalışma Grubu aracılığıyla yaş sınırlarının uzatılması konusunda yaptığı çalışmalara dayanarak, bu makale ICAO’nun yaş sınırını 67’ye çıkarmayı değerlendirmesini önermektedir. Bu değişiklik, 2006 yılında başarıyla uygulanan ve ek emniyet güvence önlemleri çerçevesinde hayata geçirilen yaklaşıma benzer bir yaklaşımı izlemelidir. ICAO Ek 1 — Personel Lisanslandırma, Bölüm 1 – Lisanslarla İlgili Tanımlar ve Genel Kurallar, ticari pilotlar için üst yaş sınırları standardını sağlar. Tek pilotlu ticari uçuşlar için bu sınır 60, çok pilotlu ticari hava taş...