Ana içeriğe atla

EASA’nın 2023 yılı Yıllık Emniyet Raporu yayımlandı

 

EASA’nın 2023 yılı Yıllık Emniyet Raporu yayımlandı

0

Havacılık sektörünün emniyetliliğinin gözden geçirilerek yıllık emniyet raporunun yayınlandığı “EASA 2023 Annual Safety Review” yayınlandı.

140 sayfadan oluşan raporda tüm havacılık sektöründe yer alan kuruluşlara ait kazalar oluş şekilleri, meydana geldiği yerler esas alınarak istatistiklerle açıklanmıştır.

Bugünkü yazımda havayolu işletmelerine ait istatistiklerine ve değerlendirmelerine yer verilecek olup detaylı bilgiye ulaşmak isteyen okuyucularımız için EASA 2023 Annual Safety Review aşağıda sunulmuştur.

EASA 2023 Genel Bilgiler;

Küresel havayolu ölümlü kazaları

Bu bölüm, dünya çapındaki büyük uçak yolcu ve kargo operasyonlarını kapsar. Rakamlar, EASA MS (Üye Devletleri)operatörlerinin küresel ölümcül kaza ve can kayıplarının sayısına katkısını göstermektedir. Şekil 1.1, son yıllardaki ölümlü kaza sayısının 2020’den bu yana sabitlendiğini ve 2022’deki ölümlü kaza sayısının son on yılın üçüncü en düşük seviyesi olduğunu göstermektedir. Bu emniyet rakamları bağlamında, 2020 ve 2021’deki iki yıllık ciddi trafik azalmalarının ardından, Avrupa’daki havacılık endüstrisinin 2022 yazından bu yana trafik açısından güçlü bir toparlanma yaşadığı görülmektedir.

Ölümlü Kaza sayısında artış olmamasına rağmen, 2022’deki ölüm sayısı 2021’e kıyasla arttı. 21 Mart 2022’de Çin’in Wuzhou yakınlarında bir Boeing 737-800 kazası, 2022’de dünya çapındaki büyük uçak yolcu ve kargo operasyonlarındaki toplam ölüm sayısının dörtte üçünü oluşturdu.

Bir havacılık kazasını tanımlayan aynı gereklilikler, bu kazaların nedenlerinin anlaşılması ve gelecekte benzer olayların önlenmesi amacıyla araştırılmasını gerektirmektedir. Kaza raporlarından ve soruşturmaları devam edenlerin ön raporlarından elde edilen bilgilere göre, 2018 ve 2022 yılları arasında meydana gelen ölümlü kazalar aşağıdaki özelliklere sahiptir:

· Bu kazaların altında yatan en yaygın neden, teknik arızalar, uçuş ekiplerinin yaklaşma sırasında şiddetli yağmurlar ve fırtınalar dahil olmak üzere kötü hava koşullarının yarattığı zorlu koşulların yönetimiyle ilişkilidir. Emniyet yönetimi, kazaları önlemede önemli bir faktör olarak ortaya çıkmaya devam etmektedir;

· Uçağın anormal duruma girmesi, pistten çıkma ve araziye çarpma en yaygın kaza nedenleri olmaya devam etmektedir

· Ölümcül kazalar için en yaygın uçuş aşaması yaklaşma ve iniştir, ancak rotada uçuş esnasında meydana gelen kazalarda yaşamlarını yitirenler, toplam ölüm sayısının yarısından fazlasını oluşturmaktadır;

· Emniyetli ve etkin insan-makine arayüzlerinin tasarımı bir zorluk olmaya devam etmektedir ve bu alanda ilerleme kaydedilmesine rağmen, birçok uçak önceki kazalardan alınan dersleri dikkate almayan eski tasarımlarla uçmaya devam etmektedir;

· Kargo kazaları, son beş yıldaki kazaların yaklaşık %30’unu oluşturmasına karşın, ölümlü kazalar arasında oldukça düşük bir orana sahiptir.

· 2022 yılında, global ölçekte bir tanesi Avrupa Topluluğu üyesi ülke tescilli havayolu şirketine ait olmak toplam 10 ölümlü kaza yaşanmıştır.

· Toplamda 175 can kaybı yaşanan kazalarda 2021 yılına göre artış söz konusudur.

· 2022 yılında EASA MS operatörlerinin dahil oluğu 14 kaza ve 51 ciddi olay raporda yer almaktadır.

2020 -2021 döneminde yaşanan ve tüm insanlığı etkileyen covid 19 salgının yarattığı ciddi olumsuzluk sonrasında 2022 yılı toparlanma açısından oldukça iyi bir imtihan vermiş ve her şeye rağmen geçmiş yıllardaki trafik ve yolcu sayısını yakalamıştır. Bununla birlikte ölümlü kaza sayılarında artış yaşanmamasına rağmen toplam yaşam kaybında az da olsa artış meydana gelmiştir.

Detaylı bilgi için ekte sunulan EASA Annual Safety Review 2023’ü inceleyebilirsiniz.  

Emniyetli Uçuşlar Dileriz

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza Araştırma Uzman

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son On Yıl’ Değerlendirmesi

Ana Sayfa     Yazarlar     Eyup Turşucu     IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son... Yazarlar Eyup Turşucu IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son On Yıl’ Değerlendirmesi 10 Nisan 2020 0 Yıllık kaza oranları, hem toplam kaza sayısında hem de küresel kaza oranında 2019 yılında bir düşüş olduğunu göstermektedir. Tüm kazaları içeren 2019 yılı kaza oranı, 2018 yılına göre % 17 daha düşük olup, 2018’de ölümlü kaza sayısı da 11 kazadan 2019’da 8’e azaldı. 2019 yılında havacılık endüstrisinin güçlü ilerleme kaydettiğini söylemek doğru olur, 4.5 milyar yolcu 46.8 milyon uçuşta güvenli bir şekilde seyahat etti ve sadece 8 kazada 240 ölümle sonuçlandı. 2019’da sektörde 53 uçak kazası ve 240 can kaybı meydana geldi. Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği (IATA) üyesi havayolları ise üç ölümlü kaza geçirdi ve bu kazalarda 201 kişi yaşamını kaybetti. 2019 yılında IATA üyesi havayolları, beş sektör ortalamasına da yansıyan bir m

Air Serbia’na Ait E195 Uçağı Kalkış Esnasında Pist Sonundaki Antenlere Çarpmasını Takiben Geriye Dönerek Emniyetle İniş Yaptı’

  Air Serbia’na Ait E195 Uçağı Kalkış Esnasında Pist Sonundaki Antenlere Çarpmasını Takiben Geriye Dönerek Emniyetle İniş Yaptı ’ 18 Şubat 2024 günü Air Serbia’nın E195 uçağı JU324 sefer sayısıyla Belgrad-Düsseldorf uçuşu için Belgrad Havalimanı’nın 30L pistinde D5 Kavşağından piste giriş yaparak yerel saatle 17,38’de kalkışa başladı. D5 kavşağından pist sonuna (kalkış için uygun nokta) olan mesafe 1273 metredir. Ondan sonra pist özelliğinde 1100m daha sert zemin mevcuttur. 2273m pist boyunca kalkış için uygun konuma gelemediği için pistin sonunun bitiminde bulunan ILS Antenlerine çarpması sonrasında tırmanışa devam etmiş 4000 feet’te düz uçuşa geçen uçuş ekibi iniş için limit üstü ağırlık nedeniyle ağırlığı azaltabilmek için beklemeye girdiler. Uçak, kalkıştan 55 dakika sonra saat 18:36’da beklemeyi terk ederek başka bir olay yaşanmadan havalimanına emniyetle inişini gerçekleştirdi. Olayın ardından pistin ILS kategorisi, ekipmana verilen hasar nedeniyle Kategori III’ten Kategori I’e d

THY B737-800 Uçağı PERM Havalimanında İniş Sonrasında Taksi Yolundan Dışarı Çıktı

  THY B737-800 Uçağı PERM Havalimanında İniş Sonrasında Taksi Yolundan Dışarı Çıktı 22 Eylül 2023 Türk Hava Yolları’nın TK3694 Sefer sayılı Antalya – Perm Seferini yapan TC-JGV kuyruk tescilli Boeing 737- 800 tipi uçağı inişin ardından pist dışına çıktı. THY’dan yapılan açıklamada Ajet filosunda yer alan uçakta 1’i bebek olmak üzere 173 yolcunun ve 6 kişilik uçuş ekibinin yer aldığı, herhangi bir yaralanmanın olmadığı, olaya ilişkin araştırmanın başlatıldığı açıklandı. İniş saatinde hava durumu aşağıdaki gibi olup meydanda hafif yağış söz konusudur. THY tarafından konuya ilişkin detaylı bilgi açıklandığında paylaşılacaktır.   Emniyetli Uçuşlar Dileriz   Eyup Turşucu Kaptan Pilot(E) Kaza Araştırma Uzmanı