Ana içeriğe atla

EASA’nın 2023 yılı Yıllık Emniyet Raporu yayımlandı

 

EASA’nın 2023 yılı Yıllık Emniyet Raporu yayımlandı

0

Havacılık sektörünün emniyetliliğinin gözden geçirilerek yıllık emniyet raporunun yayınlandığı “EASA 2023 Annual Safety Review” yayınlandı.

140 sayfadan oluşan raporda tüm havacılık sektöründe yer alan kuruluşlara ait kazalar oluş şekilleri, meydana geldiği yerler esas alınarak istatistiklerle açıklanmıştır.

Bugünkü yazımda havayolu işletmelerine ait istatistiklerine ve değerlendirmelerine yer verilecek olup detaylı bilgiye ulaşmak isteyen okuyucularımız için EASA 2023 Annual Safety Review aşağıda sunulmuştur.

EASA 2023 Genel Bilgiler;

Küresel havayolu ölümlü kazaları

Bu bölüm, dünya çapındaki büyük uçak yolcu ve kargo operasyonlarını kapsar. Rakamlar, EASA MS (Üye Devletleri)operatörlerinin küresel ölümcül kaza ve can kayıplarının sayısına katkısını göstermektedir. Şekil 1.1, son yıllardaki ölümlü kaza sayısının 2020’den bu yana sabitlendiğini ve 2022’deki ölümlü kaza sayısının son on yılın üçüncü en düşük seviyesi olduğunu göstermektedir. Bu emniyet rakamları bağlamında, 2020 ve 2021’deki iki yıllık ciddi trafik azalmalarının ardından, Avrupa’daki havacılık endüstrisinin 2022 yazından bu yana trafik açısından güçlü bir toparlanma yaşadığı görülmektedir.

Ölümlü Kaza sayısında artış olmamasına rağmen, 2022’deki ölüm sayısı 2021’e kıyasla arttı. 21 Mart 2022’de Çin’in Wuzhou yakınlarında bir Boeing 737-800 kazası, 2022’de dünya çapındaki büyük uçak yolcu ve kargo operasyonlarındaki toplam ölüm sayısının dörtte üçünü oluşturdu.

Bir havacılık kazasını tanımlayan aynı gereklilikler, bu kazaların nedenlerinin anlaşılması ve gelecekte benzer olayların önlenmesi amacıyla araştırılmasını gerektirmektedir. Kaza raporlarından ve soruşturmaları devam edenlerin ön raporlarından elde edilen bilgilere göre, 2018 ve 2022 yılları arasında meydana gelen ölümlü kazalar aşağıdaki özelliklere sahiptir:

· Bu kazaların altında yatan en yaygın neden, teknik arızalar, uçuş ekiplerinin yaklaşma sırasında şiddetli yağmurlar ve fırtınalar dahil olmak üzere kötü hava koşullarının yarattığı zorlu koşulların yönetimiyle ilişkilidir. Emniyet yönetimi, kazaları önlemede önemli bir faktör olarak ortaya çıkmaya devam etmektedir;

· Uçağın anormal duruma girmesi, pistten çıkma ve araziye çarpma en yaygın kaza nedenleri olmaya devam etmektedir

· Ölümcül kazalar için en yaygın uçuş aşaması yaklaşma ve iniştir, ancak rotada uçuş esnasında meydana gelen kazalarda yaşamlarını yitirenler, toplam ölüm sayısının yarısından fazlasını oluşturmaktadır;

· Emniyetli ve etkin insan-makine arayüzlerinin tasarımı bir zorluk olmaya devam etmektedir ve bu alanda ilerleme kaydedilmesine rağmen, birçok uçak önceki kazalardan alınan dersleri dikkate almayan eski tasarımlarla uçmaya devam etmektedir;

· Kargo kazaları, son beş yıldaki kazaların yaklaşık %30’unu oluşturmasına karşın, ölümlü kazalar arasında oldukça düşük bir orana sahiptir.

· 2022 yılında, global ölçekte bir tanesi Avrupa Topluluğu üyesi ülke tescilli havayolu şirketine ait olmak toplam 10 ölümlü kaza yaşanmıştır.

· Toplamda 175 can kaybı yaşanan kazalarda 2021 yılına göre artış söz konusudur.

· 2022 yılında EASA MS operatörlerinin dahil oluğu 14 kaza ve 51 ciddi olay raporda yer almaktadır.

2020 -2021 döneminde yaşanan ve tüm insanlığı etkileyen covid 19 salgının yarattığı ciddi olumsuzluk sonrasında 2022 yılı toparlanma açısından oldukça iyi bir imtihan vermiş ve her şeye rağmen geçmiş yıllardaki trafik ve yolcu sayısını yakalamıştır. Bununla birlikte ölümlü kaza sayılarında artış yaşanmamasına rağmen toplam yaşam kaybında az da olsa artış meydana gelmiştir.

Detaylı bilgi için ekte sunulan EASA Annual Safety Review 2023’ü inceleyebilirsiniz.  

Emniyetli Uçuşlar Dileriz

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza Araştırma Uzman

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021

  THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021 2 ölümlü kaza sonrası 21 ay boyunca uçuştan alınan MAX uçaklarının geçen süre içerisinde tüm tarafların katkı ve önerileri ile Boeing tarafından gerekli iyileştirmelerin yerine getirilmesi ile Kasım 2020 de FAA, sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından uçuşa elverişlilik sertifikasının onaylanmasıyla birçok ülkede MAX uçakları uçuşa başlamıştı. THY Genel Müdürü Sayın Bilal Ekşi’nin 9 Nisan günü paylaştığı mesaj ile ülkemizde MAX uçağına sahip iki işletmeden birisi olan THY’nın TC-LCE kuyruk isimli MAX uçağının prosedür gereği olan test uçuşunu başarıyla tamamladığı değerlendirilmektedir. Dolayısıyla başka bir sorun yaşanmazsa kısa süre içerisinde MAX uçaklarının gökyüzünde yolcularıyla emniyetle uçuşa başlayacağını söyleyebiliriz. Alınan bilgiye göre değişiklik olmazsa 12 Nisan günü ilk yolculu uçuş gerçekleşecektir. 20 yıl B737’de pilot olarak görev yapmış bir kişi olarak yolcu koltuğunda da olsa ilk uçuşuna katı...

Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor

  Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor Bağımsız Havacılar 7 Temmuz, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun uluslararası havacılık standartlarına uygun olarak 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor. Air India 12 Haziran günü Ahmedabat meydanından AI171 sefer sayılı uçak, Londra Gatwick için kalkıştan sadece 32 saniye sonra düşmüştü. Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü (ICAO) Annex 13 kurallarına göre Hindistan otoritesi 30 gün içinde ön rapor sunmakla yükümlüdür. Kaza Ön Raporu 12 Haziran kazasına ilişkin olası kaza nedenleri de dahil olmak üzere ilk bilgileri sağlayacak. Raporda ayrıca kaza mahallinden elde edilen bulgular, devam eden süreçte atılacak adımlar yer alacak. Verilen bilgiye göre kaza son raporunun yaklaşık üç ay sonra, eylül ortası civarında yayınlanması bekleniyor. Resmi olmamasına rağmen medyada yer alan ön rapora ait olduğu vurgulanan taslak raporda; KAZANIN OLASI ANA NEDENİ Ai...

Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı

  Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı Bağımsız Havacılar 5 Eylül, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP ICAO, 2006 yılında çok pilotlu uluslararası ticari hava taşımacılığı (CAT) operasyonları gerçekleştiren pilotlar için yaş sınırını 60’tan 65’e çıkarmak üzere Standartlar ve Önerilen Uygulamalar’ı (SARP’ler) uygulamaya koymuştur. ICAO’nun son 19 yılda Tıbbi Hükümler Çalışma Grubu aracılığıyla yaş sınırlarının uzatılması konusunda yaptığı çalışmalara dayanarak, bu makale ICAO’nun yaş sınırını 67’ye çıkarmayı değerlendirmesini önermektedir. Bu değişiklik, 2006 yılında başarıyla uygulanan ve ek emniyet güvence önlemleri çerçevesinde hayata geçirilen yaklaşıma benzer bir yaklaşımı izlemelidir. ICAO Ek 1 — Personel Lisanslandırma, Bölüm 1 – Lisanslarla İlgili Tanımlar ve Genel Kurallar, ticari pilotlar için üst yaş sınırları standardını sağlar. Tek pilotlu ticari uçuşlar için bu sınır 60, çok pilotlu ticari hava taş...