Ana içeriğe atla

Smartavia B737-800 Uçağı İniş Sonrası Pist Sonundan Toprak Sahaya Çıktı

Smartavia B737-800 Uçağı İniş Sonrası Pist Sonundan Toprak Sahaya Çıktı

0

Saint Petersburg Pulkovo (LED-ULLI) havalimanından Perm – Bolshoye Savino(PEE-USSP) havalimanına uçan Smartavia 5N583 sefer sayılı B737-800 uçağı Perm havalimanının 21 pistine inişini takiben pist sonunda duramayarak çim sahaya çıkarak durabildi.

İniş esnasında pist frenleme kat sayısının 0.55 olduğu ve pist üzerinde 3 mm birikinti (sulu kar) olduğu bildirilmiştir.

İniş esnasında meydanda hava durumu aşağıdaki gibidir.

USPP 240330Z 03002MPS 4000 -SN BKN003 BKN022 M00/M01 Q0998 RESN R21/690335 TEMPO 0500 +SN VV002 RMK QBB110 QFE738

Perm meydanı 21 pistinin uzunluğu 3200m olup bu sebeple kısıtı söz konusu değildir. İniş esnasında 4 kts bir arka rüzgarı olmasına rağmen etkisi olduğu değerlendirilmemektedir. Bilindiği gibi kısa süre önce, 22 Eylül 2023 günü THY’nın B737-800 uçağı yağışlı bir havada 21 pistine inişi sonrası pist sonundan dışarı çıkmıştı.

Bilhassa yoğun yağış, pist üzerinde kuru kar ve sulu kar birikintileri olması halinde durma mesafesinin ekipler tarafından iyi hesap edilmesi ve ayrıca iniş sonrası sürati azaltıcı tüm enstrümanların(speed brake, Auto brake, thrust reverser) doğru şekilde uygulanması gerekir. Hata yapılması halinde maalesef pist dışına çıkışlar söz konusu olabilecektir.

Elimizde uçağın piste dokunuş noktası, hava hızı, vb gibi FDR bilgileri olmadığı için iniş ve sonrasında hata yapılıp yapılmadığına ilişkin yorum yapmak yanlış olacaktır. Kış mevsimine yaklaşıldığı için uçuş ekiplerinin kış şartlarındaki uçuş operasyonu tehditlerini çok iyi değerlendirmeleri gerekmektedir.

Emniyetli Uçuşlar Dileriz

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza Araştırma Uzmanı



Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı

  B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı 5 Nisan 2021 29 Ekim 2018 ve 11 Mart 2019 tarihlerinde yaşanan ölümlü iki B737 MAX kazasından sonra uçuşları durdurulan uçaklar için 20 aylık bir iyileştirme sürecinden sonra Kasım 2020’de önce FAA sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından gerekler yerine getirilerek bir çok ülkede MAX uçakları tekrar gökyüzüne geri döndü. 1 Nisan 2021 günü SHGM’lüğü tarafından UED 2021/0001 yayınlanarak MAX uçaklarının ülkemizde de uçuşlarının başlamasının olu açılmış oldu. Bu UED’ye göre MAX uçağı bulunduran Havayolu işletmeleri özetle aşağıdaki işlemleri UED’de tarif edilen şekilde yerine getirerek uçabileceklerdir. Otomatik Uçuş – Uçuş Kontrol Bilgisayarı Yazılım – Kurulumu Uçuş Kontrolleri – Yatay Stabilizatör Trim Kablo Demeti Yönlendirme-Modifikasyonu Levye Sarsıcı Sigortalarına (Stick Shaker Circuit Breaker) Renkli Başlıklı Buton – Kurulumu Enstrümantasyon – Operasyonel Pr...

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi YAZARLAR EYUP TURŞUCU Bağımsız Havacılar Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, basın toplantısında yaptığı konuşmada, Muan kazasına karışan B737-800’ün uçuş öncesi incelemelerine göre uçakta herhangi bir sorun olmadığının belirlendiğini söyledi. Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, konferanstaki katılımcılara Boeing 737-800 uçağının “iniş takımlarında anormal bir şey görülmediğini” söyledi. Uçağın yaklaşma esnasında iniş takımlarının açılmamış olmasına dair sorular sorulmaya devam ediyor. Kaza, 31 Aralık 2024’te Güney Kore’deki Muan Uluslararası Havalimanı’nda meydana gelmiş, 181 yolcu ve mürettebat taşıyan Jeju Air Boeing 737-800 uçağı iniş takımları açılmamış olarak piste gövde üzerine inmiş ve pist uzantısındaki alçalma ışıklarının platformuna çarparak yanmasına ve 179 kişinin hayatını kaybetmesine neden olmuştu. Amerika Birleşik Devletleri Ulusal Ulaştırma Emniyet Kurulu (NTSB) ve uçak üreticisi Boeing’den uzmanlar da dahil olma...

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı 18 Şubat 2024 18 Şubat 2024 günü Belgrad Havalimanı 03L pistinden kalkış esnasında 12 ILS alçalma ışıklarına çarpıp geriye dönüşle emniyetle iniş yapan Air Serbia E195 uçağının kalkış esnasında kule ile konuşmaları medyada yer aldı ATC kayıtlarına göre, uçağa 30L pisti için D6 giriş noktasına taksi talimatı verildi. Ancak uçak D5 noktasından 30L pistine girdi. ATC mürettebatı ikaz ederek pist içinde geriye dönüşle D6 noktasına taksi müsadesi verdi, ancak mürettebat D5 noktasında 1273 metrede kalkış yapabileceklerini söyledi. Bunun üzerine uçağa kalkış izni verildi. Kalkıştan kısa bir süre sonra mürettebat kalkış sırasında bir şeye çarptıklarını ve hemen geri dönmeleri gerektiğini söyledi. Kule bunun üzerinde pistte bulunan bir uçağa pisti terk etmesini talimatını verdi. Ayrıca tüm trafiklere pozisyonlarını korumalarını ve telsiz konuşması yapmamaları talimatı verdi. E195 kalkışta maksimum iniş ...