Ana içeriğe atla

Havacılık Kazaları Sonrası Araştırma Süreci

 

Havacılık Kazaları Sonrası Araştırma Süreci









13 Ocak 2018 tarihinde Trabzon’da meydana gelen uçak kazasına ilişkin olarak, 8 Aralık 2023 günü(bugün) yazılı ve görsel medyada, uçağın kokpitindeki tüm seslerin/konuşmaların kaydedildiği kokpit ses kayıt cihazında yer alan kazaya ilişkin pilot konuşmaları ve ses kayıtları yayınlanmıştır.

Ulaştırma Bakanlığı Ulaşım Emniyeti İnceleme Merkezi(UEIM)sivil hava aracı kaza veya ciddi olaylarını araştırma ve inceleme yönetmeliği (HKY-13)’te yer alan beşinci bölümde Kaza veya Ciddi Olayla İlgili Bilgilerin Açıklanması ve Yazışmalar paragrafında aşağıdaki maddeler sıralanmıştır.

(1) Kaza veya ciddi olay hakkında erken ve hatalı sonuçlara varılmasını önlemek amacıyla, aynı zamanda emniyet ve gizliliğe uyulması bakımından açıklama yapmaya Bakan, Başkan veya görevli kılınacak bir makam yetkilidir.

(2) Kaza veya ciddi olayın aydınlatılması için gerektiği durumlar dışında, emniyet ve gizliliğe uyulması bakımından temin edilen aşağıdaki bilgiler açıklanamaz:

– Kokpit ses kayıtları, hava aracında yer alan görüntü kayıtları ve bu gibi kayıtların dökümleri.

– Uçuş kayıt cihazı bilgileri dahil olmak üzere bilginin analizinde ifade edilen görüşler.

Yukarıda sunulan bilgiler ışığında kazaya ilişkin kokpit ses kayıt cihazının kayıtlarının yayınlanması yasal olmayıp resmi makamlar tarafından araştırılmasını gerektirmektedir.

İlgili kazayı inceleyen kurulda yer almama rağmen medyada yayınlanan bilgiler için kesinlikle yorum yapmayacağım. Burada söyleyebileceğim havacılık kazaları hakkında kamuoyuna bilgi verilecekse konuda yetkili ve bilgi sahibi kişilerin seçilerek söyleşi yapılmasıdır. Çünkü o kişiler kaza konusunda neyin söylenip neyin gizli kalmasını bilmektedirler ve o özeni göstereceklerdir. Bu hassasiyete uyulmaması halinde ilgili taraflar bir kez daha üzüleceklerdir. Buna kimsenin hakkı olduğunu düşünmüyorum.

Umarım ilgili taraflara yazımızı ulaştırma imkanımız olmuştur. Türkiye Havayolu Pilotları Derneğinin(TALPA)’nın açıklaması çok yerindedir ve kendilerine teşekkür ederiz. Kazaların son bulması dileği ile,

 

Emniyetli Uçuşlar Dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza Araştırma Uzmanı


Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son On Yıl’ Değerlendirmesi

Ana Sayfa     Yazarlar     Eyup Turşucu     IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son... Yazarlar Eyup Turşucu IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son On Yıl’ Değerlendirmesi 10 Nisan 2020 0 Yıllık kaza oranları, hem toplam kaza sayısında hem de küresel kaza oranında 2019 yılında bir düşüş olduğunu göstermektedir. Tüm kazaları içeren 2019 yılı kaza oranı, 2018 yılına göre % 17 daha düşük olup, 2018’de ölümlü kaza sayısı da 11 kazadan 2019’da 8’e azaldı. 2019 yılında havacılık endüstrisinin güçlü ilerleme kaydettiğini söylemek doğru olur, 4.5 milyar yolcu 46.8 milyon uçuşta güvenli bir şekilde seyahat etti ve sadece 8 kazada 240 ölümle sonuçlandı. 2019’da sektörde 53 uçak kazası ve 240 can kaybı meydana geldi. Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği (IATA) üyesi havayolları ise üç ölümlü kaza geçirdi ve bu kazalarda 201 kişi yaşamını kaybetti. 2019 yılında IATA üyesi havayolları, beş sektör ortalamasına da yansıyan bir m

Air Serbia’na Ait E195 Uçağı Kalkış Esnasında Pist Sonundaki Antenlere Çarpmasını Takiben Geriye Dönerek Emniyetle İniş Yaptı’

  Air Serbia’na Ait E195 Uçağı Kalkış Esnasında Pist Sonundaki Antenlere Çarpmasını Takiben Geriye Dönerek Emniyetle İniş Yaptı ’ 18 Şubat 2024 günü Air Serbia’nın E195 uçağı JU324 sefer sayısıyla Belgrad-Düsseldorf uçuşu için Belgrad Havalimanı’nın 30L pistinde D5 Kavşağından piste giriş yaparak yerel saatle 17,38’de kalkışa başladı. D5 kavşağından pist sonuna (kalkış için uygun nokta) olan mesafe 1273 metredir. Ondan sonra pist özelliğinde 1100m daha sert zemin mevcuttur. 2273m pist boyunca kalkış için uygun konuma gelemediği için pistin sonunun bitiminde bulunan ILS Antenlerine çarpması sonrasında tırmanışa devam etmiş 4000 feet’te düz uçuşa geçen uçuş ekibi iniş için limit üstü ağırlık nedeniyle ağırlığı azaltabilmek için beklemeye girdiler. Uçak, kalkıştan 55 dakika sonra saat 18:36’da beklemeyi terk ederek başka bir olay yaşanmadan havalimanına emniyetle inişini gerçekleştirdi. Olayın ardından pistin ILS kategorisi, ekipmana verilen hasar nedeniyle Kategori III’ten Kategori I’e d

THY B737-800 Uçağı PERM Havalimanında İniş Sonrasında Taksi Yolundan Dışarı Çıktı

  THY B737-800 Uçağı PERM Havalimanında İniş Sonrasında Taksi Yolundan Dışarı Çıktı 22 Eylül 2023 Türk Hava Yolları’nın TK3694 Sefer sayılı Antalya – Perm Seferini yapan TC-JGV kuyruk tescilli Boeing 737- 800 tipi uçağı inişin ardından pist dışına çıktı. THY’dan yapılan açıklamada Ajet filosunda yer alan uçakta 1’i bebek olmak üzere 173 yolcunun ve 6 kişilik uçuş ekibinin yer aldığı, herhangi bir yaralanmanın olmadığı, olaya ilişkin araştırmanın başlatıldığı açıklandı. İniş saatinde hava durumu aşağıdaki gibi olup meydanda hafif yağış söz konusudur. THY tarafından konuya ilişkin detaylı bilgi açıklandığında paylaşılacaktır.   Emniyetli Uçuşlar Dileriz   Eyup Turşucu Kaptan Pilot(E) Kaza Araştırma Uzmanı