Ana içeriğe atla

Havacılık Kazaları Sonrası Araştırma Süreci

 

Havacılık Kazaları Sonrası Araştırma Süreci









13 Ocak 2018 tarihinde Trabzon’da meydana gelen uçak kazasına ilişkin olarak, 8 Aralık 2023 günü(bugün) yazılı ve görsel medyada, uçağın kokpitindeki tüm seslerin/konuşmaların kaydedildiği kokpit ses kayıt cihazında yer alan kazaya ilişkin pilot konuşmaları ve ses kayıtları yayınlanmıştır.

Ulaştırma Bakanlığı Ulaşım Emniyeti İnceleme Merkezi(UEIM)sivil hava aracı kaza veya ciddi olaylarını araştırma ve inceleme yönetmeliği (HKY-13)’te yer alan beşinci bölümde Kaza veya Ciddi Olayla İlgili Bilgilerin Açıklanması ve Yazışmalar paragrafında aşağıdaki maddeler sıralanmıştır.

(1) Kaza veya ciddi olay hakkında erken ve hatalı sonuçlara varılmasını önlemek amacıyla, aynı zamanda emniyet ve gizliliğe uyulması bakımından açıklama yapmaya Bakan, Başkan veya görevli kılınacak bir makam yetkilidir.

(2) Kaza veya ciddi olayın aydınlatılması için gerektiği durumlar dışında, emniyet ve gizliliğe uyulması bakımından temin edilen aşağıdaki bilgiler açıklanamaz:

– Kokpit ses kayıtları, hava aracında yer alan görüntü kayıtları ve bu gibi kayıtların dökümleri.

– Uçuş kayıt cihazı bilgileri dahil olmak üzere bilginin analizinde ifade edilen görüşler.

Yukarıda sunulan bilgiler ışığında kazaya ilişkin kokpit ses kayıt cihazının kayıtlarının yayınlanması yasal olmayıp resmi makamlar tarafından araştırılmasını gerektirmektedir.

İlgili kazayı inceleyen kurulda yer almama rağmen medyada yayınlanan bilgiler için kesinlikle yorum yapmayacağım. Burada söyleyebileceğim havacılık kazaları hakkında kamuoyuna bilgi verilecekse konuda yetkili ve bilgi sahibi kişilerin seçilerek söyleşi yapılmasıdır. Çünkü o kişiler kaza konusunda neyin söylenip neyin gizli kalmasını bilmektedirler ve o özeni göstereceklerdir. Bu hassasiyete uyulmaması halinde ilgili taraflar bir kez daha üzüleceklerdir. Buna kimsenin hakkı olduğunu düşünmüyorum.

Umarım ilgili taraflara yazımızı ulaştırma imkanımız olmuştur. Türkiye Havayolu Pilotları Derneğinin(TALPA)’nın açıklaması çok yerindedir ve kendilerine teşekkür ederiz. Kazaların son bulması dileği ile,

 

Emniyetli Uçuşlar Dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza Araştırma Uzmanı


Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı

  B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı 5 Nisan 2021 29 Ekim 2018 ve 11 Mart 2019 tarihlerinde yaşanan ölümlü iki B737 MAX kazasından sonra uçuşları durdurulan uçaklar için 20 aylık bir iyileştirme sürecinden sonra Kasım 2020’de önce FAA sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından gerekler yerine getirilerek bir çok ülkede MAX uçakları tekrar gökyüzüne geri döndü. 1 Nisan 2021 günü SHGM’lüğü tarafından UED 2021/0001 yayınlanarak MAX uçaklarının ülkemizde de uçuşlarının başlamasının olu açılmış oldu. Bu UED’ye göre MAX uçağı bulunduran Havayolu işletmeleri özetle aşağıdaki işlemleri UED’de tarif edilen şekilde yerine getirerek uçabileceklerdir. Otomatik Uçuş – Uçuş Kontrol Bilgisayarı Yazılım – Kurulumu Uçuş Kontrolleri – Yatay Stabilizatör Trim Kablo Demeti Yönlendirme-Modifikasyonu Levye Sarsıcı Sigortalarına (Stick Shaker Circuit Breaker) Renkli Başlıklı Buton – Kurulumu Enstrümantasyon – Operasyonel Pr...

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi YAZARLAR EYUP TURŞUCU Bağımsız Havacılar Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, basın toplantısında yaptığı konuşmada, Muan kazasına karışan B737-800’ün uçuş öncesi incelemelerine göre uçakta herhangi bir sorun olmadığının belirlendiğini söyledi. Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, konferanstaki katılımcılara Boeing 737-800 uçağının “iniş takımlarında anormal bir şey görülmediğini” söyledi. Uçağın yaklaşma esnasında iniş takımlarının açılmamış olmasına dair sorular sorulmaya devam ediyor. Kaza, 31 Aralık 2024’te Güney Kore’deki Muan Uluslararası Havalimanı’nda meydana gelmiş, 181 yolcu ve mürettebat taşıyan Jeju Air Boeing 737-800 uçağı iniş takımları açılmamış olarak piste gövde üzerine inmiş ve pist uzantısındaki alçalma ışıklarının platformuna çarparak yanmasına ve 179 kişinin hayatını kaybetmesine neden olmuştu. Amerika Birleşik Devletleri Ulusal Ulaştırma Emniyet Kurulu (NTSB) ve uçak üreticisi Boeing’den uzmanlar da dahil olma...

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı 18 Şubat 2024 18 Şubat 2024 günü Belgrad Havalimanı 03L pistinden kalkış esnasında 12 ILS alçalma ışıklarına çarpıp geriye dönüşle emniyetle iniş yapan Air Serbia E195 uçağının kalkış esnasında kule ile konuşmaları medyada yer aldı ATC kayıtlarına göre, uçağa 30L pisti için D6 giriş noktasına taksi talimatı verildi. Ancak uçak D5 noktasından 30L pistine girdi. ATC mürettebatı ikaz ederek pist içinde geriye dönüşle D6 noktasına taksi müsadesi verdi, ancak mürettebat D5 noktasında 1273 metrede kalkış yapabileceklerini söyledi. Bunun üzerine uçağa kalkış izni verildi. Kalkıştan kısa bir süre sonra mürettebat kalkış sırasında bir şeye çarptıklarını ve hemen geri dönmeleri gerektiğini söyledi. Kule bunun üzerinde pistte bulunan bir uçağa pisti terk etmesini talimatını verdi. Ayrıca tüm trafiklere pozisyonlarını korumalarını ve telsiz konuşması yapmamaları talimatı verdi. E195 kalkışta maksimum iniş ...