Ana içeriğe atla

Kış Mevsimine Girerken

 

Kış Mevsimine Girerken

0






Kış mevsimi tüm canlılar için bir çok olumsuzluk yaratırken bilhassa havacılar için ayrı bir önem taşır. Sadece iniş kalkış safhaları değil hemen hemen tüm operasyon olumsuzluklardan etkilenir. Olumsuzluklardan kısaca bahsetmek gerekirse aşağıdaki şekilde sıralayabiliriz.

Şayet dış hava sıcaklığı +10 ile -40 c derece arasında ve ortamda görünür nem ve uçak üzerinde belirtilen limitler üzerinde buzlanma söz konusu ise(sis, pus, yağmur veya kar) uçaklar kalkış öncesi mutlaka alkolle yıkanır. Uçak üzerinde buz önleyici sistemler çalışır hale getirilir. Sıcaklığın çok düşük olduğu bölgelerde çıplak elle uçak gövdesine temas etmekten kaçınılmalıdır.

Apron ve taksi yollarında hareket halindeyken frenlemeden azami istifade edebilecek şekilde minimum süratle hareket edilir. Ani ve sert frenlemelerden kaçınılır.

Pist üzerinde kalkış esnasında ilgili dokümanlarda belirtildiği şekilde hızlandırma başlatılır ve uygun şekilde kalkış tamamlanır. İnişte ise pist üzerinde birikinti varsa hazırlık esnasında durma mesafesi titiz bir şekilde hesaplanarak teker koyduktan sonra sürati azaltacak tüm araçlar (speedbrake, thrust reverser, autobrake) uygun şekilde gecikmeksizin kullanılır. Sürat kontrol edilebilir hale gelene kadar bu araçların kullanımı devam ettirilmelidir.

Tüm uçuş boyunca belirtilen hava sıcaklığında ve görünür nem ortamında buz önleyici ve giderici sistemler çalışır halde bulundurulmalıdır. Tüm operasyon esnasında her iki pilot emniyetli operasyon için azami dikkat ve yardımlaşmayı sürdürmelidir.

Uçuş operasyonu planlama safhası ile başlar. Eğer bir pilot uçağa geçtiğinde tüm operasyonu emniyetle devam ettirebileceğini düşünüyorsa, ÇOK büyük yanılgı içindedir. Bilhassa Havayolu işletmesi pilotu bir sonraki uçuştan bir gün önceden gerekli hazırlıklarını( istirahat, uçuşuna ait kalkış, varış meydanları ve yol boyu meteorolojik bilgiler) gözden geçirerek uçuşa gelmelerini önemle tavsiye ederim. Şartlar ne olursa olsun çok daha rahat ve emniyetli bir uçuş operasyonunu gerçekleştirebilecektir.

Burada gündeme getirdiğim konular pilotlarımızın birçoğu tarafından bilinen gerçeklerdir. Bununla beraber yeteri kadar özen gösterilmediği için olaylar ve kazalar yaşanmaya devam etmektedir. Değerli pilot arkadaşlarım emniyetle uçabilmek için başvuracağınız en önemli kaynak uçaklarınızın ve işletmelerinizin operasyon el kitaplarıdır. Sorularınızın tüm cevaplarını orada bulabileceksiniz.

Değerli arkadaşlarım asla unutmayın, “ benim yıllarca uçuş tecrübem var, ben her şeyi biliyorum” dediğiniz gün OLASI BİR KAZA İÇİN BÜYÜK BİR ADIM ATMIŞ OLURSUNUZ. Yaklaşan kış mevsiminde bu durumu asla yaşamayın.

 

Emniyetli Uçuşlar Dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot (E)

Kaza Araştırma Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021

  THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021 2 ölümlü kaza sonrası 21 ay boyunca uçuştan alınan MAX uçaklarının geçen süre içerisinde tüm tarafların katkı ve önerileri ile Boeing tarafından gerekli iyileştirmelerin yerine getirilmesi ile Kasım 2020 de FAA, sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından uçuşa elverişlilik sertifikasının onaylanmasıyla birçok ülkede MAX uçakları uçuşa başlamıştı. THY Genel Müdürü Sayın Bilal Ekşi’nin 9 Nisan günü paylaştığı mesaj ile ülkemizde MAX uçağına sahip iki işletmeden birisi olan THY’nın TC-LCE kuyruk isimli MAX uçağının prosedür gereği olan test uçuşunu başarıyla tamamladığı değerlendirilmektedir. Dolayısıyla başka bir sorun yaşanmazsa kısa süre içerisinde MAX uçaklarının gökyüzünde yolcularıyla emniyetle uçuşa başlayacağını söyleyebiliriz. Alınan bilgiye göre değişiklik olmazsa 12 Nisan günü ilk yolculu uçuş gerçekleşecektir. 20 yıl B737’de pilot olarak görev yapmış bir kişi olarak yolcu koltuğunda da olsa ilk uçuşuna katı...

Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor

  Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor Bağımsız Havacılar 7 Temmuz, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun uluslararası havacılık standartlarına uygun olarak 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor. Air India 12 Haziran günü Ahmedabat meydanından AI171 sefer sayılı uçak, Londra Gatwick için kalkıştan sadece 32 saniye sonra düşmüştü. Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü (ICAO) Annex 13 kurallarına göre Hindistan otoritesi 30 gün içinde ön rapor sunmakla yükümlüdür. Kaza Ön Raporu 12 Haziran kazasına ilişkin olası kaza nedenleri de dahil olmak üzere ilk bilgileri sağlayacak. Raporda ayrıca kaza mahallinden elde edilen bulgular, devam eden süreçte atılacak adımlar yer alacak. Verilen bilgiye göre kaza son raporunun yaklaşık üç ay sonra, eylül ortası civarında yayınlanması bekleniyor. Resmi olmamasına rağmen medyada yer alan ön rapora ait olduğu vurgulanan taslak raporda; KAZANIN OLASI ANA NEDENİ Ai...

Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı

  Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı Bağımsız Havacılar 5 Eylül, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP ICAO, 2006 yılında çok pilotlu uluslararası ticari hava taşımacılığı (CAT) operasyonları gerçekleştiren pilotlar için yaş sınırını 60’tan 65’e çıkarmak üzere Standartlar ve Önerilen Uygulamalar’ı (SARP’ler) uygulamaya koymuştur. ICAO’nun son 19 yılda Tıbbi Hükümler Çalışma Grubu aracılığıyla yaş sınırlarının uzatılması konusunda yaptığı çalışmalara dayanarak, bu makale ICAO’nun yaş sınırını 67’ye çıkarmayı değerlendirmesini önermektedir. Bu değişiklik, 2006 yılında başarıyla uygulanan ve ek emniyet güvence önlemleri çerçevesinde hayata geçirilen yaklaşıma benzer bir yaklaşımı izlemelidir. ICAO Ek 1 — Personel Lisanslandırma, Bölüm 1 – Lisanslarla İlgili Tanımlar ve Genel Kurallar, ticari pilotlar için üst yaş sınırları standardını sağlar. Tek pilotlu ticari uçuşlar için bu sınır 60, çok pilotlu ticari hava taş...