Ana içeriğe atla

Alaska Havayollarının B737-9 Max Uçağının Kalkış Sonrasında Tapa Kapısının Gövdeden Kopması Olayına İlişkin Ön Rapor Yayımlandı

 

 

Alaska Havayollarının B737-9 Max Uçağının Kalkış Sonrasında Tapa Kapısının Gövdeden Kopması Olayına İlişkin Ön Rapor Yayımlandı

ByBağımsız Havacılar 

13 Şubat 2024





 5 Ocak 2024’te, Alaska Havayollarının B737-9 Max uçağı Portland- Ontario CA tarifeli iç hat uçuşunda 14.800 feet irtifaya tırmanırken kalkıştan altı dakika sonra hızlı bir basınç kaybıyla birlikte yüksek bir patlama sesi duyuldu. Bunun nedeninin, arka acil çıkış kapısı yerine modifikasyon ile takılan tapa kapının gövdeden kopması olduğu anlaşıldı. Acil durum çağrısı yapılarak on dört dakika sonra Portland’a geri dönülerek iniş emniyetle tamamlandı. Açıklığın hemen yakınında hiçbir yolcu olmaması nedeniyle yakınında bulunan yedi yolcu ve kabin ekibinden bir kişi hafifçe yaralandı. Yolcu kabininde küçük bir iç hasar meydana gelmiş olup, kopan parça Beaverton’daki özel bir evin arka bahçesinde bulundu ve teslim alındı, ancak ilgili cıvata ve bağlantı parçalarının çoğu bulunamadı.

Araştırma

ABD Ulusal Ulaşım Emniyeti Kurulu (NTSB) tarafından bir Kaza Araştırması yürütülmektedir. İlgili uçuş verileri FDR’den indirilmiştir. CVR bilgileri de başarıyla indirilmesine rağmen, ancak kaydı korumak için uçak indikten sonra CVR devre kesicisinin devre dışı bırakılmaması nedeniyle, olay anına ait kayıtların üzerine yeni kaydın yazıldığı dolayısıyla olay anına ait kayıtların olmadığı belirlendi. FAA’in ve Boeing’in işbirliği içerisinde uçaklara yapılacak kontroller belirlendi. Kontrolleri yapılan uçakların uçuşları da serbest bırakıldı.

Ne oldu

Uçuş, Kaptan PF olarak görev yapmaktaydı, 28L pistinden kalktıktan sonra FL 230’a tırmanış için talimat verildi. 16.300 feete ulaşıldığında gürültülü patlama ile birlikte basınç kaybı meydana geldi. Ciddi kulak ağrısı hissettiklerini söyleyen pilotlar oksijen maskelerini taktılar. Kaptan alçalma talep etti ve 10.000 feete alçalış müsadesi verildi.

Daha sonra araştırmada uçağın yapısına verilen hasarın, uçağın yapısal gücünü etkilediği gerekçesiyle “önemli” olduğu değerlendirildi. Uçağın tapa kapısının kopmasına sebep olan etken yayınlanan NTSB ön raporuyla açıklığa kavuştu. Uçağın imalatçısı Boeing’in Renton’daki montaj tesisinde söz konusu uçağın montajı yapılırken, Spirits Aerospace den gelen gövdenin üzerinde tapa kapı panelleri önceden takılı olarak bulunuyorlardı. Renton’da uçağının gövdesinin üzerinde bir uygunsuzluk tespit edildi ve bu bölgeye ulaşıp tamir yapabilmek için uçağın sol arka tapasını tutan dört tane cıvata söküldü, kapı indirilerek gövdede gerekli tamir yapıldı. Daha sonra panel yerine kondu. Ama sökülen dört cıvatanın yerlerine takılması unutulmuştu. Uçağın montajı tamamlanarak operatöre teslim edildi. Uçak kazanın yaşandığı o güne kadar çok sayıda uçuş gerçekleştirmişti.

Bu bulgunun hem iyi hem de kötü tarafları var. İyi tarafı olay imalat sırasında bir insan hatasından kaynaklı olarak gerçekleştiği için, herhangi bir dizayn ya da malzeme hatası durumunda gerekecek olan yeni tasarım yapılması, malzemelerin değiştirilmesi, süreç içinde ara kontrollerin yapılması gibi işlemlere ihtiyaç duyulmayacaktı. Dolayısıyla Boeing operatörlere sadece her iki tapa kapı panelinin cıvatalarının yerinde ve torklu olduğunu kontrol etmeleri bildirimini yaptı. Buna karşılık kötü tarafı Boeing gibi tarihsel öneme sahip köklü bir uçak firmasında tamir sonrasında kapının cıvatalarının takılmasının unutulması gibi insan faktörleri kaynaklı bir önemli hatta hayati bir olayın yaşanması çok hafife alınacak bir olay olarak kabul edilemez. Elbette İnsan Faktörleri kaynaklı bu olay iyi bir takip, kayıt ve kontrol sistemi ile önlenebilirdi.

İnsanın olduğu her yer ve süreçte hatalar olabileceği genel kabulünde bu hataları minimize etmenin yolları aranmalı, süreçleri iyileştirici çabalar sarf edilmelidir. Boeing’in yakın geçmişte yaşadığı ciddi tasarım ve insan hatası kaynaklı kaza ve ciddi olaylar sürdürülebilir emniyet konusunda ciddi önlemler almasını gerektirmektedir.

Tabii ki bu değerlendirmemiz sadece Boeing için değil tüm sektörümüz işletmeleri için geçerlidir. Süreçlerin uygun şekilde kontrol edilemediği her alanda olay, kaza ve olumsuzluklar söz konusu olabilecektir. Sürdürülebilir emniyet için süreçler doğru bir şekilde tasarlanmalı ve devamında süreçleri kontrol edecek sistemler oluşturulmalıdır.

Olayın detaylarını merak eden okurlarımız için, yaşanan ciddi olaya ilişkin NTSB tarafından hazırlanan Ön Rapor aşağıda sunulmuştur.

ÖN RAPOR

 

Emniyetli Uçuşlar Dileriz

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza Araştırma Uzmanı

 

 

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son On Yıl’ Değerlendirmesi

Ana Sayfa     Yazarlar     Eyup Turşucu     IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son... Yazarlar Eyup Turşucu IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son On Yıl’ Değerlendirmesi 10 Nisan 2020 0 Yıllık kaza oranları, hem toplam kaza sayısında hem de küresel kaza oranında 2019 yılında bir düşüş olduğunu göstermektedir. Tüm kazaları içeren 2019 yılı kaza oranı, 2018 yılına göre % 17 daha düşük olup, 2018’de ölümlü kaza sayısı da 11 kazadan 2019’da 8’e azaldı. 2019 yılında havacılık endüstrisinin güçlü ilerleme kaydettiğini söylemek doğru olur, 4.5 milyar yolcu 46.8 milyon uçuşta güvenli bir şekilde seyahat etti ve sadece 8 kazada 240 ölümle sonuçlandı. 2019’da sektörde 53 uçak kazası ve 240 can kaybı meydana geldi. Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği (IATA) üyesi havayolları ise üç ölümlü kaza geçirdi ve bu kazalarda 201 kişi yaşamını kaybetti. 2019 yılında IATA üyesi havayolları, beş sektör ortalamasına da yansıyan bir m

THY B737-800 Uçağı PERM Havalimanında İniş Sonrasında Taksi Yolundan Dışarı Çıktı

  THY B737-800 Uçağı PERM Havalimanında İniş Sonrasında Taksi Yolundan Dışarı Çıktı 22 Eylül 2023 Türk Hava Yolları’nın TK3694 Sefer sayılı Antalya – Perm Seferini yapan TC-JGV kuyruk tescilli Boeing 737- 800 tipi uçağı inişin ardından pist dışına çıktı. THY’dan yapılan açıklamada Ajet filosunda yer alan uçakta 1’i bebek olmak üzere 173 yolcunun ve 6 kişilik uçuş ekibinin yer aldığı, herhangi bir yaralanmanın olmadığı, olaya ilişkin araştırmanın başlatıldığı açıklandı. İniş saatinde hava durumu aşağıdaki gibi olup meydanda hafif yağış söz konusudur. THY tarafından konuya ilişkin detaylı bilgi açıklandığında paylaşılacaktır.   Emniyetli Uçuşlar Dileriz   Eyup Turşucu Kaptan Pilot(E) Kaza Araştırma Uzmanı

Sriwijaya 737-500 kazası, taşıyıcının 2008’den beri beşinci B737 kaybı oldu

  Sriwijaya 737-500 kazası, taşıyıcının 2008’den beri beşinci B737 kaybı oldu 12 Ocak 2021 Sriwijaya Air’in SJ182 sefer sayılı uçuşunda yaşanan kaza ile, 2008’den bu yana beş Boeing 737’yi kaybeden havayolunda sorunlu bir emniyet sicili olduğunu ve daha geniş kurumsal sorunları işaret etmektedir. Resmi soruşturma 737-500’ün (PK-CLC) Cakarta’dan kalktıktan dört dakika sonra Java denizine düşmesiyle 62 yolcu ve mürettebatın yaşamını kaybetmesine neyin sebep olduğunu ortaya çıkaracak olsa da, Sriwijaya’nın yıllar boyunca emniyet problemleri yaşadığı açıkça görülmektedir . Wikimedia Commons tarafından yayınlanan bilgilere göre; Cirium filo verilerine göre, en son yaşanan olayın öncesinde, işletmenin 2008, 2011, 2012 ve 2017’de 4 B737 kazası daha olup, SJ182’nin aksine, diğer dört kaza da iniş sırasında meydana gelmiştir. Kazalardan sadece birisinde can kaybı yaşandı, Ağustos 2008’de meydana kazada bir kişi öldü ve 14 kişi yaralandı. Sriwijaya B737-200 (PK-CJG) uçağı Jambi’ye inerken ıslak