Ana içeriğe atla

Alaska Havayollarının B737-9 Max Uçağının Kalkış Sonrasında Tapa Kapısının Gövdeden Kopması Olayına İlişkin Ön Rapor Yayımlandı

 

 

Alaska Havayollarının B737-9 Max Uçağının Kalkış Sonrasında Tapa Kapısının Gövdeden Kopması Olayına İlişkin Ön Rapor Yayımlandı

ByBağımsız Havacılar 

13 Şubat 2024





 5 Ocak 2024’te, Alaska Havayollarının B737-9 Max uçağı Portland- Ontario CA tarifeli iç hat uçuşunda 14.800 feet irtifaya tırmanırken kalkıştan altı dakika sonra hızlı bir basınç kaybıyla birlikte yüksek bir patlama sesi duyuldu. Bunun nedeninin, arka acil çıkış kapısı yerine modifikasyon ile takılan tapa kapının gövdeden kopması olduğu anlaşıldı. Acil durum çağrısı yapılarak on dört dakika sonra Portland’a geri dönülerek iniş emniyetle tamamlandı. Açıklığın hemen yakınında hiçbir yolcu olmaması nedeniyle yakınında bulunan yedi yolcu ve kabin ekibinden bir kişi hafifçe yaralandı. Yolcu kabininde küçük bir iç hasar meydana gelmiş olup, kopan parça Beaverton’daki özel bir evin arka bahçesinde bulundu ve teslim alındı, ancak ilgili cıvata ve bağlantı parçalarının çoğu bulunamadı.

Araştırma

ABD Ulusal Ulaşım Emniyeti Kurulu (NTSB) tarafından bir Kaza Araştırması yürütülmektedir. İlgili uçuş verileri FDR’den indirilmiştir. CVR bilgileri de başarıyla indirilmesine rağmen, ancak kaydı korumak için uçak indikten sonra CVR devre kesicisinin devre dışı bırakılmaması nedeniyle, olay anına ait kayıtların üzerine yeni kaydın yazıldığı dolayısıyla olay anına ait kayıtların olmadığı belirlendi. FAA’in ve Boeing’in işbirliği içerisinde uçaklara yapılacak kontroller belirlendi. Kontrolleri yapılan uçakların uçuşları da serbest bırakıldı.

Ne oldu

Uçuş, Kaptan PF olarak görev yapmaktaydı, 28L pistinden kalktıktan sonra FL 230’a tırmanış için talimat verildi. 16.300 feete ulaşıldığında gürültülü patlama ile birlikte basınç kaybı meydana geldi. Ciddi kulak ağrısı hissettiklerini söyleyen pilotlar oksijen maskelerini taktılar. Kaptan alçalma talep etti ve 10.000 feete alçalış müsadesi verildi.

Daha sonra araştırmada uçağın yapısına verilen hasarın, uçağın yapısal gücünü etkilediği gerekçesiyle “önemli” olduğu değerlendirildi. Uçağın tapa kapısının kopmasına sebep olan etken yayınlanan NTSB ön raporuyla açıklığa kavuştu. Uçağın imalatçısı Boeing’in Renton’daki montaj tesisinde söz konusu uçağın montajı yapılırken, Spirits Aerospace den gelen gövdenin üzerinde tapa kapı panelleri önceden takılı olarak bulunuyorlardı. Renton’da uçağının gövdesinin üzerinde bir uygunsuzluk tespit edildi ve bu bölgeye ulaşıp tamir yapabilmek için uçağın sol arka tapasını tutan dört tane cıvata söküldü, kapı indirilerek gövdede gerekli tamir yapıldı. Daha sonra panel yerine kondu. Ama sökülen dört cıvatanın yerlerine takılması unutulmuştu. Uçağın montajı tamamlanarak operatöre teslim edildi. Uçak kazanın yaşandığı o güne kadar çok sayıda uçuş gerçekleştirmişti.

Bu bulgunun hem iyi hem de kötü tarafları var. İyi tarafı olay imalat sırasında bir insan hatasından kaynaklı olarak gerçekleştiği için, herhangi bir dizayn ya da malzeme hatası durumunda gerekecek olan yeni tasarım yapılması, malzemelerin değiştirilmesi, süreç içinde ara kontrollerin yapılması gibi işlemlere ihtiyaç duyulmayacaktı. Dolayısıyla Boeing operatörlere sadece her iki tapa kapı panelinin cıvatalarının yerinde ve torklu olduğunu kontrol etmeleri bildirimini yaptı. Buna karşılık kötü tarafı Boeing gibi tarihsel öneme sahip köklü bir uçak firmasında tamir sonrasında kapının cıvatalarının takılmasının unutulması gibi insan faktörleri kaynaklı bir önemli hatta hayati bir olayın yaşanması çok hafife alınacak bir olay olarak kabul edilemez. Elbette İnsan Faktörleri kaynaklı bu olay iyi bir takip, kayıt ve kontrol sistemi ile önlenebilirdi.

İnsanın olduğu her yer ve süreçte hatalar olabileceği genel kabulünde bu hataları minimize etmenin yolları aranmalı, süreçleri iyileştirici çabalar sarf edilmelidir. Boeing’in yakın geçmişte yaşadığı ciddi tasarım ve insan hatası kaynaklı kaza ve ciddi olaylar sürdürülebilir emniyet konusunda ciddi önlemler almasını gerektirmektedir.

Tabii ki bu değerlendirmemiz sadece Boeing için değil tüm sektörümüz işletmeleri için geçerlidir. Süreçlerin uygun şekilde kontrol edilemediği her alanda olay, kaza ve olumsuzluklar söz konusu olabilecektir. Sürdürülebilir emniyet için süreçler doğru bir şekilde tasarlanmalı ve devamında süreçleri kontrol edecek sistemler oluşturulmalıdır.

Olayın detaylarını merak eden okurlarımız için, yaşanan ciddi olaya ilişkin NTSB tarafından hazırlanan Ön Rapor aşağıda sunulmuştur.

ÖN RAPOR

 

Emniyetli Uçuşlar Dileriz

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza Araştırma Uzmanı

 

 

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021

  THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021 2 ölümlü kaza sonrası 21 ay boyunca uçuştan alınan MAX uçaklarının geçen süre içerisinde tüm tarafların katkı ve önerileri ile Boeing tarafından gerekli iyileştirmelerin yerine getirilmesi ile Kasım 2020 de FAA, sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından uçuşa elverişlilik sertifikasının onaylanmasıyla birçok ülkede MAX uçakları uçuşa başlamıştı. THY Genel Müdürü Sayın Bilal Ekşi’nin 9 Nisan günü paylaştığı mesaj ile ülkemizde MAX uçağına sahip iki işletmeden birisi olan THY’nın TC-LCE kuyruk isimli MAX uçağının prosedür gereği olan test uçuşunu başarıyla tamamladığı değerlendirilmektedir. Dolayısıyla başka bir sorun yaşanmazsa kısa süre içerisinde MAX uçaklarının gökyüzünde yolcularıyla emniyetle uçuşa başlayacağını söyleyebiliriz. Alınan bilgiye göre değişiklik olmazsa 12 Nisan günü ilk yolculu uçuş gerçekleşecektir. 20 yıl B737’de pilot olarak görev yapmış bir kişi olarak yolcu koltuğunda da olsa ilk uçuşuna katı...

Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor

  Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor Bağımsız Havacılar 7 Temmuz, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun uluslararası havacılık standartlarına uygun olarak 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor. Air India 12 Haziran günü Ahmedabat meydanından AI171 sefer sayılı uçak, Londra Gatwick için kalkıştan sadece 32 saniye sonra düşmüştü. Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü (ICAO) Annex 13 kurallarına göre Hindistan otoritesi 30 gün içinde ön rapor sunmakla yükümlüdür. Kaza Ön Raporu 12 Haziran kazasına ilişkin olası kaza nedenleri de dahil olmak üzere ilk bilgileri sağlayacak. Raporda ayrıca kaza mahallinden elde edilen bulgular, devam eden süreçte atılacak adımlar yer alacak. Verilen bilgiye göre kaza son raporunun yaklaşık üç ay sonra, eylül ortası civarında yayınlanması bekleniyor. Resmi olmamasına rağmen medyada yer alan ön rapora ait olduğu vurgulanan taslak raporda; KAZANIN OLASI ANA NEDENİ Ai...

Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı

  Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı Bağımsız Havacılar 5 Eylül, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP ICAO, 2006 yılında çok pilotlu uluslararası ticari hava taşımacılığı (CAT) operasyonları gerçekleştiren pilotlar için yaş sınırını 60’tan 65’e çıkarmak üzere Standartlar ve Önerilen Uygulamalar’ı (SARP’ler) uygulamaya koymuştur. ICAO’nun son 19 yılda Tıbbi Hükümler Çalışma Grubu aracılığıyla yaş sınırlarının uzatılması konusunda yaptığı çalışmalara dayanarak, bu makale ICAO’nun yaş sınırını 67’ye çıkarmayı değerlendirmesini önermektedir. Bu değişiklik, 2006 yılında başarıyla uygulanan ve ek emniyet güvence önlemleri çerçevesinde hayata geçirilen yaklaşıma benzer bir yaklaşımı izlemelidir. ICAO Ek 1 — Personel Lisanslandırma, Bölüm 1 – Lisanslarla İlgili Tanımlar ve Genel Kurallar, ticari pilotlar için üst yaş sınırları standardını sağlar. Tek pilotlu ticari uçuşlar için bu sınır 60, çok pilotlu ticari hava taş...