Ana içeriğe atla

Yıllar Öncesinde Yaşanan Bir Kaza ve Gerçek Hikayesi

 

Yıllar Öncesinde Yaşanan Bir Kaza ve Gerçek Hikayesi



Düşen Fairchild FH-227D Uçağı 

Değerli okurlarımız, bugün sizlere bundan 52 sene önce 13 Ekim 1972’de Uruguay Hava Kuvvetlerinin 571 sayılı seferinde And Dağlarına düşen bir uçak ve ona ait havacılık tarihinde özel yeri olan uçak kazasına ait hikayeyi paylaşacağım. 45 kişiyi taşıyan uçak Montevideo-Uruguay’dan Santiago-Şili’ye uçuşu esnasında And Dağlarına çarparak düşmüş, hayatta kalan 16 kişi ancak 23 Aralık 1972 günü kazanın üzerinden iki aydan uzun bir süre geçtikten sonra kurtarılabilmiştir.

Uçağın pilotu Santiago’daki hava kontrol görevlilerine Şili’’nin Curicio şehri üzerinde olduğunu bildirmiş ve iniş için gereken izni almıştı. Daha sonra bunun ölümcül bir hata olduğu ortaya çıkacaktır, uçak hala dağların üzerinden seyretmesine rağmen bulut örtüsünün içinden geçerek alçalmaya başlamış ve uçak kısa süre sonra isimsiz bir zirveye çarpmıştır.

Kırk beş yolcudan on ikisi kaza esnasında ya da hemen sonra, beşi ertesi sabah ve biri de yaralarına yenik düşerek sekizinci gün ölmüştür. Geride kalan 27 kişi dondurucu soğuk altında dağların yüksek rakımında hayatta kalmanın çok zor olduğu koşullarla karşı karşıya kaldı

Hayatta kalanların elinde sadece birkaç çikolata, çerez ve birkaç şişe şarap vardı. İlk günlerde, zaten az olan yiyecek stoklarını aralarında azar azar paylaşarak idare etmeye çalıştılar. Fito karı eriterek su elde etmenin bir yolunu buldu.

Ne kadar az pay etseler de, stoklar kısa sürede tükendi. Karla kaplı dağlık arazide ne bir doğal bitki örtüsü vardı ne de herhangi bir hayvan yaşıyordu. Hayatta kalabilmek için, ölen arkadaşlarının cesetlerini yemeye karar verdiler. Bu, kolay alınmış bir karar değildi, ölenlerin çoğu hem sınıf arkadaşları hem de yakın dostlarıydı.

Kazanın hemen sonrasında hayatta kalanların sekizi uçağın enkazında uyurken üzerlerine düşen bir çığ sonucu 29 Ekim gecesi hayatını kaybetti. Kazazedeler hayatta kalabilmek için her çabayı gösterdiler. Yaşadıklarını duyurabilmek için uçağın telsizini çalıştırmayı denediler başaramadılar.


Parrado, Canessa ve Şilili Huaso, Sergio Catalan







İki ayın sonunda Parado ve Canessa zirveye tırmanmaya karar verdiler ve birkaç gün süren uzun bir yürüyüşün ardından zirveyi geçip vadiye indiler. Orada nehrin öte tarafında gördükleri atlı insanlarla iletişim kurmayı başardılar. O kişilerin ertesi gün bir helikopterle gelerek Parado ve Canessa’yı da alarak kaza mahaline erişmeleriyle 72 günlük hayatta kalma mücadelesini kazanan 16 kişi kurtarılarak evlerine geri döndüler.

Basın toplantısından sonra ölen arkadaşlarının aileleri ile bir araya gelerek orada yaşananları bütün çıplaklığı ile paylaştılar. Aileler kazazedelerin verdikleri yaşam mücadelesinde ölen arkadaşlarını yemelerini anlayışla karşıladılar. Katolik Kilisesi’nin resmî yetkilileri Kilise doktrinine göre ölülerin etini yiyerek günah işlemediklerini açıkladı.

Kaza mahalline uçak parçaları bir araya getirilerek bir anıt yapılmıştır.





And dağlarında oluşturulan anıt

Sonrasında bu trajik olaya ilişkin kitaplar yazılmıştır. Bunlar;

Alive: The Story of the Andes Survivors (1974) ve kazadan kurtulan Nando Parado ve Vince Rause’un yazdığı; Miracle in the Andes: 72 Days on the Mountain and My Long Trek Home (2006) kitaplarıdır. Daha sonra yapımcılar kazadan kurtulanlar ile yaptıkları görüşmelere ve kitaplara sadık kalarak filmler yaptılar, bunlar;

Survive: Supervivientes de los andes (1976)

Alive: The Miracle of the Andes (1993)

Alive: 20 Years Later (1993)

Kar Kardeşliği (2023)

Kazanın nedenine yazımın başlangıcında yer vermiştim. Maalesef uçuş ekibinin konumunu yanlış değerlendirmesi sonucu alçalmaya başlamasıyla bu trajik kaza meydana gelmiştir. 1972 yılındaki teknolojik yetersizlikler kazanın oluşunda etken rol oynamıştır.

Bu yazıyı hazırlarken kısa süre önce medyada gösterime giren“Kar Kardeşliği” filmini izledim, internet ortamında kazaya ilişkin tüm haberleri inceledim ve sonrasında siz okuyucularımla paylaşmamın tarihten bir anı olarak değerli olacağına karar vererek yazımı tamamladım. Yeni vizyona giren filmi izlemenizi öneririm.

Emniyetli Uçuşlar Dilerim

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza Araştırma Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son On Yıl’ Değerlendirmesi

Ana Sayfa     Yazarlar     Eyup Turşucu     IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son... Yazarlar Eyup Turşucu IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son On Yıl’ Değerlendirmesi 10 Nisan 2020 0 Yıllık kaza oranları, hem toplam kaza sayısında hem de küresel kaza oranında 2019 yılında bir düşüş olduğunu göstermektedir. Tüm kazaları içeren 2019 yılı kaza oranı, 2018 yılına göre % 17 daha düşük olup, 2018’de ölümlü kaza sayısı da 11 kazadan 2019’da 8’e azaldı. 2019 yılında havacılık endüstrisinin güçlü ilerleme kaydettiğini söylemek doğru olur, 4.5 milyar yolcu 46.8 milyon uçuşta güvenli bir şekilde seyahat etti ve sadece 8 kazada 240 ölümle sonuçlandı. 2019’da sektörde 53 uçak kazası ve 240 can kaybı meydana geldi. Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği (IATA) üyesi havayolları ise üç ölümlü kaza geçirdi ve bu kazalarda 201 kişi yaşamını kaybetti. 2019 yılında IATA üyesi havayolları, beş sektör ortalamasına da yansıyan bir m

THY B737-800 Uçağı PERM Havalimanında İniş Sonrasında Taksi Yolundan Dışarı Çıktı

  THY B737-800 Uçağı PERM Havalimanında İniş Sonrasında Taksi Yolundan Dışarı Çıktı 22 Eylül 2023 Türk Hava Yolları’nın TK3694 Sefer sayılı Antalya – Perm Seferini yapan TC-JGV kuyruk tescilli Boeing 737- 800 tipi uçağı inişin ardından pist dışına çıktı. THY’dan yapılan açıklamada Ajet filosunda yer alan uçakta 1’i bebek olmak üzere 173 yolcunun ve 6 kişilik uçuş ekibinin yer aldığı, herhangi bir yaralanmanın olmadığı, olaya ilişkin araştırmanın başlatıldığı açıklandı. İniş saatinde hava durumu aşağıdaki gibi olup meydanda hafif yağış söz konusudur. THY tarafından konuya ilişkin detaylı bilgi açıklandığında paylaşılacaktır.   Emniyetli Uçuşlar Dileriz   Eyup Turşucu Kaptan Pilot(E) Kaza Araştırma Uzmanı

Sriwijaya 737-500 kazası, taşıyıcının 2008’den beri beşinci B737 kaybı oldu

  Sriwijaya 737-500 kazası, taşıyıcının 2008’den beri beşinci B737 kaybı oldu 12 Ocak 2021 Sriwijaya Air’in SJ182 sefer sayılı uçuşunda yaşanan kaza ile, 2008’den bu yana beş Boeing 737’yi kaybeden havayolunda sorunlu bir emniyet sicili olduğunu ve daha geniş kurumsal sorunları işaret etmektedir. Resmi soruşturma 737-500’ün (PK-CLC) Cakarta’dan kalktıktan dört dakika sonra Java denizine düşmesiyle 62 yolcu ve mürettebatın yaşamını kaybetmesine neyin sebep olduğunu ortaya çıkaracak olsa da, Sriwijaya’nın yıllar boyunca emniyet problemleri yaşadığı açıkça görülmektedir . Wikimedia Commons tarafından yayınlanan bilgilere göre; Cirium filo verilerine göre, en son yaşanan olayın öncesinde, işletmenin 2008, 2011, 2012 ve 2017’de 4 B737 kazası daha olup, SJ182’nin aksine, diğer dört kaza da iniş sırasında meydana gelmiştir. Kazalardan sadece birisinde can kaybı yaşandı, Ağustos 2008’de meydana kazada bir kişi öldü ve 14 kişi yaralandı. Sriwijaya B737-200 (PK-CJG) uçağı Jambi’ye inerken ıslak