Ana içeriğe atla

Yıllar Öncesinde Yaşanan Bir Kaza ve Gerçek Hikayesi

 

Yıllar Öncesinde Yaşanan Bir Kaza ve Gerçek Hikayesi



Düşen Fairchild FH-227D Uçağı 

Değerli okurlarımız, bugün sizlere bundan 52 sene önce 13 Ekim 1972’de Uruguay Hava Kuvvetlerinin 571 sayılı seferinde And Dağlarına düşen bir uçak ve ona ait havacılık tarihinde özel yeri olan uçak kazasına ait hikayeyi paylaşacağım. 45 kişiyi taşıyan uçak Montevideo-Uruguay’dan Santiago-Şili’ye uçuşu esnasında And Dağlarına çarparak düşmüş, hayatta kalan 16 kişi ancak 23 Aralık 1972 günü kazanın üzerinden iki aydan uzun bir süre geçtikten sonra kurtarılabilmiştir.

Uçağın pilotu Santiago’daki hava kontrol görevlilerine Şili’’nin Curicio şehri üzerinde olduğunu bildirmiş ve iniş için gereken izni almıştı. Daha sonra bunun ölümcül bir hata olduğu ortaya çıkacaktır, uçak hala dağların üzerinden seyretmesine rağmen bulut örtüsünün içinden geçerek alçalmaya başlamış ve uçak kısa süre sonra isimsiz bir zirveye çarpmıştır.

Kırk beş yolcudan on ikisi kaza esnasında ya da hemen sonra, beşi ertesi sabah ve biri de yaralarına yenik düşerek sekizinci gün ölmüştür. Geride kalan 27 kişi dondurucu soğuk altında dağların yüksek rakımında hayatta kalmanın çok zor olduğu koşullarla karşı karşıya kaldı

Hayatta kalanların elinde sadece birkaç çikolata, çerez ve birkaç şişe şarap vardı. İlk günlerde, zaten az olan yiyecek stoklarını aralarında azar azar paylaşarak idare etmeye çalıştılar. Fito karı eriterek su elde etmenin bir yolunu buldu.

Ne kadar az pay etseler de, stoklar kısa sürede tükendi. Karla kaplı dağlık arazide ne bir doğal bitki örtüsü vardı ne de herhangi bir hayvan yaşıyordu. Hayatta kalabilmek için, ölen arkadaşlarının cesetlerini yemeye karar verdiler. Bu, kolay alınmış bir karar değildi, ölenlerin çoğu hem sınıf arkadaşları hem de yakın dostlarıydı.

Kazanın hemen sonrasında hayatta kalanların sekizi uçağın enkazında uyurken üzerlerine düşen bir çığ sonucu 29 Ekim gecesi hayatını kaybetti. Kazazedeler hayatta kalabilmek için her çabayı gösterdiler. Yaşadıklarını duyurabilmek için uçağın telsizini çalıştırmayı denediler başaramadılar.


Parrado, Canessa ve Şilili Huaso, Sergio Catalan







İki ayın sonunda Parado ve Canessa zirveye tırmanmaya karar verdiler ve birkaç gün süren uzun bir yürüyüşün ardından zirveyi geçip vadiye indiler. Orada nehrin öte tarafında gördükleri atlı insanlarla iletişim kurmayı başardılar. O kişilerin ertesi gün bir helikopterle gelerek Parado ve Canessa’yı da alarak kaza mahaline erişmeleriyle 72 günlük hayatta kalma mücadelesini kazanan 16 kişi kurtarılarak evlerine geri döndüler.

Basın toplantısından sonra ölen arkadaşlarının aileleri ile bir araya gelerek orada yaşananları bütün çıplaklığı ile paylaştılar. Aileler kazazedelerin verdikleri yaşam mücadelesinde ölen arkadaşlarını yemelerini anlayışla karşıladılar. Katolik Kilisesi’nin resmî yetkilileri Kilise doktrinine göre ölülerin etini yiyerek günah işlemediklerini açıkladı.

Kaza mahalline uçak parçaları bir araya getirilerek bir anıt yapılmıştır.





And dağlarında oluşturulan anıt

Sonrasında bu trajik olaya ilişkin kitaplar yazılmıştır. Bunlar;

Alive: The Story of the Andes Survivors (1974) ve kazadan kurtulan Nando Parado ve Vince Rause’un yazdığı; Miracle in the Andes: 72 Days on the Mountain and My Long Trek Home (2006) kitaplarıdır. Daha sonra yapımcılar kazadan kurtulanlar ile yaptıkları görüşmelere ve kitaplara sadık kalarak filmler yaptılar, bunlar;

Survive: Supervivientes de los andes (1976)

Alive: The Miracle of the Andes (1993)

Alive: 20 Years Later (1993)

Kar Kardeşliği (2023)

Kazanın nedenine yazımın başlangıcında yer vermiştim. Maalesef uçuş ekibinin konumunu yanlış değerlendirmesi sonucu alçalmaya başlamasıyla bu trajik kaza meydana gelmiştir. 1972 yılındaki teknolojik yetersizlikler kazanın oluşunda etken rol oynamıştır.

Bu yazıyı hazırlarken kısa süre önce medyada gösterime giren“Kar Kardeşliği” filmini izledim, internet ortamında kazaya ilişkin tüm haberleri inceledim ve sonrasında siz okuyucularımla paylaşmamın tarihten bir anı olarak değerli olacağına karar vererek yazımı tamamladım. Yeni vizyona giren filmi izlemenizi öneririm.

Emniyetli Uçuşlar Dilerim

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza Araştırma Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021

  THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021 2 ölümlü kaza sonrası 21 ay boyunca uçuştan alınan MAX uçaklarının geçen süre içerisinde tüm tarafların katkı ve önerileri ile Boeing tarafından gerekli iyileştirmelerin yerine getirilmesi ile Kasım 2020 de FAA, sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından uçuşa elverişlilik sertifikasının onaylanmasıyla birçok ülkede MAX uçakları uçuşa başlamıştı. THY Genel Müdürü Sayın Bilal Ekşi’nin 9 Nisan günü paylaştığı mesaj ile ülkemizde MAX uçağına sahip iki işletmeden birisi olan THY’nın TC-LCE kuyruk isimli MAX uçağının prosedür gereği olan test uçuşunu başarıyla tamamladığı değerlendirilmektedir. Dolayısıyla başka bir sorun yaşanmazsa kısa süre içerisinde MAX uçaklarının gökyüzünde yolcularıyla emniyetle uçuşa başlayacağını söyleyebiliriz. Alınan bilgiye göre değişiklik olmazsa 12 Nisan günü ilk yolculu uçuş gerçekleşecektir. 20 yıl B737’de pilot olarak görev yapmış bir kişi olarak yolcu koltuğunda da olsa ilk uçuşuna katı...

Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor

  Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor Bağımsız Havacılar 7 Temmuz, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun uluslararası havacılık standartlarına uygun olarak 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor. Air India 12 Haziran günü Ahmedabat meydanından AI171 sefer sayılı uçak, Londra Gatwick için kalkıştan sadece 32 saniye sonra düşmüştü. Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü (ICAO) Annex 13 kurallarına göre Hindistan otoritesi 30 gün içinde ön rapor sunmakla yükümlüdür. Kaza Ön Raporu 12 Haziran kazasına ilişkin olası kaza nedenleri de dahil olmak üzere ilk bilgileri sağlayacak. Raporda ayrıca kaza mahallinden elde edilen bulgular, devam eden süreçte atılacak adımlar yer alacak. Verilen bilgiye göre kaza son raporunun yaklaşık üç ay sonra, eylül ortası civarında yayınlanması bekleniyor. Resmi olmamasına rağmen medyada yer alan ön rapora ait olduğu vurgulanan taslak raporda; KAZANIN OLASI ANA NEDENİ Ai...

Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı

  Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı Bağımsız Havacılar 5 Eylül, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP ICAO, 2006 yılında çok pilotlu uluslararası ticari hava taşımacılığı (CAT) operasyonları gerçekleştiren pilotlar için yaş sınırını 60’tan 65’e çıkarmak üzere Standartlar ve Önerilen Uygulamalar’ı (SARP’ler) uygulamaya koymuştur. ICAO’nun son 19 yılda Tıbbi Hükümler Çalışma Grubu aracılığıyla yaş sınırlarının uzatılması konusunda yaptığı çalışmalara dayanarak, bu makale ICAO’nun yaş sınırını 67’ye çıkarmayı değerlendirmesini önermektedir. Bu değişiklik, 2006 yılında başarıyla uygulanan ve ek emniyet güvence önlemleri çerçevesinde hayata geçirilen yaklaşıma benzer bir yaklaşımı izlemelidir. ICAO Ek 1 — Personel Lisanslandırma, Bölüm 1 – Lisanslarla İlgili Tanımlar ve Genel Kurallar, ticari pilotlar için üst yaş sınırları standardını sağlar. Tek pilotlu ticari uçuşlar için bu sınır 60, çok pilotlu ticari hava taş...