Ana içeriğe atla

NTSB Bir Başka Boeing 737 MAX Uçağını Soruşturuyor

 NTSB Bir Başka Boeing 737 MAX Uçağını Soruşturuyor








Ulusal Ulaşım Emniyeti Kurulu Perşembe günü yaptığı açıklamada, kalkış sonrasında Tapa kapının kopması olayını yaşayan 737 MAX 9 hakkında soruşturma başladıktan iki ay sonra Şubat ayında bir uçağın inişi sonrasında istikamet pedallarının “sıkışması” olayı için Boeing 737 MAX 8’i araştırdığını duyurdu.

NTSB’nin olayla ilgili ön raporuna göre soruşturma, United Airlines’a ait bir uçağın 6 Şubat’ta Newark Liberty Uluslararası Havalimanı’na inişi sonrasında yaşanan olayın ardından başladı.

United kaptanı, Newark’a iniş sonrası pist merkez hattını korumaya çalışırken, “normal” kumanda basıncı uygularken istikamet pedalının “nötr” konumda kaldığını bildirdi.

Raporda, kaptanın uçağın burun iniş takımı steering’ni kullanarak uçağı herhangi bir hasar veya yaralanma olmadan emniyetli bir şekilde durdurmayı başardığı, pedalların inişten yaklaşık 30 saniye sonra normal şekilde çalışmaya başladığı belirtildi.

Uçağın ikinci pilotu ayrıca iniş sırasında istikamet pedallarına kumanda verilemediğini doğruladı ve uçağın uçuş veri kaydedicisinden(FDR) alınan veriler de pilotların ifadeleri ile örtüşmekteydi.

NTSB başlangıçta problemi tespit edememesine rağmen, uçağın istikamet kontrol sistemi üzerinde yapılan ileri testler, bazı parçaların “cold soaking-nem ve soğuk hava etkisi” ile pedalların yanıt vermemesine neden olabileceğini ortaya çıkardı (NTSB, bu potansiyel sorunu araştırmaya devam edeceklerini belirtti).

Hem Boeing hem de United, yaptıkları açıklamada kontroller sonrasında uçağın geçen ay hizmete geri döndüğünü söyledi ve United, sorunlara neden olan parçanın filosundaki yalnızca dokuz uçakta mevcut olduğunu ve bunların hepsinin geçen süre içinde parçanın değiştirildiğini söyledi.

2017 yılından bu yana uçuş yapan 737 MAX uçakları, Boeing’in en çok satan uçakları arasında yer almaktadır. Ancak iki 737 MAX 8 uçağının bir yıldan kısa bir süre içinde 346 kişinin yaşamını yitirdiği kazaları yaşamasından bu yana gündemde kalmaya devam etmektedir. FAA, iki kazadan sonra tüm 737 MAX uçaklarınının uçuşlarını durdurdu, sorunların giderilmesi üzerine ancak 2020’den itibaren operasyonlarına devam etmelerine izin vermişti

Ocak 2024’de Alaska Havayolları’na ait bir uçuşta B737 MAX 9 uçağının tapa kapısının kalkışı takiben tırmanışta kopması üzerine Boeing otorite tarafından soruşturmaya tabi tutuldu. Olay, FAA’nın o zamandan beri büyük ölçüde yeniden uçmaya başlayan 171 MAX 9 uçağının uçuşunu durdurmasına neden oldu. Bir soruşturmanın ardından NTSB, Alaska Havayolları jetinin kapı tapasını uçağa bağlayan cıvataların eksik olduğunu tespit etti. Ajans ayrıca Boeing’in “kalite kontrol sorunu” olduğu konusunda uyardı. NTSB, Çarşamba günü Senato komitesine şirketin Ocak ayındaki karşılıklı görüşmelerden bu yana araştırmacıların talep ettiği tüm bilgileri hala sağlamadığını söyleyerek uçak üreticisini eleştirmeye devam etti.

Yaşanan bu olayda her ne kadar dış etken tetikleyici rol oynamasına rağmen aynı seri numaralı “istikamet kontrol sistemi” parçaların hatalı üretilmiş olabileceğini de düşündürmektedir. Yazıda da belirtildiği gibi NTSB tarafından olay araştırılmaya devam edilmektedir. Açıklama yapılması halinde bilgilendirme yapılacaktır.

Emniyetli Uçuşlar Dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza Araştırma Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021

  THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021 2 ölümlü kaza sonrası 21 ay boyunca uçuştan alınan MAX uçaklarının geçen süre içerisinde tüm tarafların katkı ve önerileri ile Boeing tarafından gerekli iyileştirmelerin yerine getirilmesi ile Kasım 2020 de FAA, sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından uçuşa elverişlilik sertifikasının onaylanmasıyla birçok ülkede MAX uçakları uçuşa başlamıştı. THY Genel Müdürü Sayın Bilal Ekşi’nin 9 Nisan günü paylaştığı mesaj ile ülkemizde MAX uçağına sahip iki işletmeden birisi olan THY’nın TC-LCE kuyruk isimli MAX uçağının prosedür gereği olan test uçuşunu başarıyla tamamladığı değerlendirilmektedir. Dolayısıyla başka bir sorun yaşanmazsa kısa süre içerisinde MAX uçaklarının gökyüzünde yolcularıyla emniyetle uçuşa başlayacağını söyleyebiliriz. Alınan bilgiye göre değişiklik olmazsa 12 Nisan günü ilk yolculu uçuş gerçekleşecektir. 20 yıl B737’de pilot olarak görev yapmış bir kişi olarak yolcu koltuğunda da olsa ilk uçuşuna katı...

Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor

  Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor Bağımsız Havacılar 7 Temmuz, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun uluslararası havacılık standartlarına uygun olarak 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor. Air India 12 Haziran günü Ahmedabat meydanından AI171 sefer sayılı uçak, Londra Gatwick için kalkıştan sadece 32 saniye sonra düşmüştü. Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü (ICAO) Annex 13 kurallarına göre Hindistan otoritesi 30 gün içinde ön rapor sunmakla yükümlüdür. Kaza Ön Raporu 12 Haziran kazasına ilişkin olası kaza nedenleri de dahil olmak üzere ilk bilgileri sağlayacak. Raporda ayrıca kaza mahallinden elde edilen bulgular, devam eden süreçte atılacak adımlar yer alacak. Verilen bilgiye göre kaza son raporunun yaklaşık üç ay sonra, eylül ortası civarında yayınlanması bekleniyor. Resmi olmamasına rağmen medyada yer alan ön rapora ait olduğu vurgulanan taslak raporda; KAZANIN OLASI ANA NEDENİ Ai...

Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı

  Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı Bağımsız Havacılar 5 Eylül, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP ICAO, 2006 yılında çok pilotlu uluslararası ticari hava taşımacılığı (CAT) operasyonları gerçekleştiren pilotlar için yaş sınırını 60’tan 65’e çıkarmak üzere Standartlar ve Önerilen Uygulamalar’ı (SARP’ler) uygulamaya koymuştur. ICAO’nun son 19 yılda Tıbbi Hükümler Çalışma Grubu aracılığıyla yaş sınırlarının uzatılması konusunda yaptığı çalışmalara dayanarak, bu makale ICAO’nun yaş sınırını 67’ye çıkarmayı değerlendirmesini önermektedir. Bu değişiklik, 2006 yılında başarıyla uygulanan ve ek emniyet güvence önlemleri çerçevesinde hayata geçirilen yaklaşıma benzer bir yaklaşımı izlemelidir. ICAO Ek 1 — Personel Lisanslandırma, Bölüm 1 – Lisanslarla İlgili Tanımlar ve Genel Kurallar, ticari pilotlar için üst yaş sınırları standardını sağlar. Tek pilotlu ticari uçuşlar için bu sınır 60, çok pilotlu ticari hava taş...