Ana içeriğe atla

NTSB Bir Başka Boeing 737 MAX Uçağını Soruşturuyor

 NTSB Bir Başka Boeing 737 MAX Uçağını Soruşturuyor








Ulusal Ulaşım Emniyeti Kurulu Perşembe günü yaptığı açıklamada, kalkış sonrasında Tapa kapının kopması olayını yaşayan 737 MAX 9 hakkında soruşturma başladıktan iki ay sonra Şubat ayında bir uçağın inişi sonrasında istikamet pedallarının “sıkışması” olayı için Boeing 737 MAX 8’i araştırdığını duyurdu.

NTSB’nin olayla ilgili ön raporuna göre soruşturma, United Airlines’a ait bir uçağın 6 Şubat’ta Newark Liberty Uluslararası Havalimanı’na inişi sonrasında yaşanan olayın ardından başladı.

United kaptanı, Newark’a iniş sonrası pist merkez hattını korumaya çalışırken, “normal” kumanda basıncı uygularken istikamet pedalının “nötr” konumda kaldığını bildirdi.

Raporda, kaptanın uçağın burun iniş takımı steering’ni kullanarak uçağı herhangi bir hasar veya yaralanma olmadan emniyetli bir şekilde durdurmayı başardığı, pedalların inişten yaklaşık 30 saniye sonra normal şekilde çalışmaya başladığı belirtildi.

Uçağın ikinci pilotu ayrıca iniş sırasında istikamet pedallarına kumanda verilemediğini doğruladı ve uçağın uçuş veri kaydedicisinden(FDR) alınan veriler de pilotların ifadeleri ile örtüşmekteydi.

NTSB başlangıçta problemi tespit edememesine rağmen, uçağın istikamet kontrol sistemi üzerinde yapılan ileri testler, bazı parçaların “cold soaking-nem ve soğuk hava etkisi” ile pedalların yanıt vermemesine neden olabileceğini ortaya çıkardı (NTSB, bu potansiyel sorunu araştırmaya devam edeceklerini belirtti).

Hem Boeing hem de United, yaptıkları açıklamada kontroller sonrasında uçağın geçen ay hizmete geri döndüğünü söyledi ve United, sorunlara neden olan parçanın filosundaki yalnızca dokuz uçakta mevcut olduğunu ve bunların hepsinin geçen süre içinde parçanın değiştirildiğini söyledi.

2017 yılından bu yana uçuş yapan 737 MAX uçakları, Boeing’in en çok satan uçakları arasında yer almaktadır. Ancak iki 737 MAX 8 uçağının bir yıldan kısa bir süre içinde 346 kişinin yaşamını yitirdiği kazaları yaşamasından bu yana gündemde kalmaya devam etmektedir. FAA, iki kazadan sonra tüm 737 MAX uçaklarınının uçuşlarını durdurdu, sorunların giderilmesi üzerine ancak 2020’den itibaren operasyonlarına devam etmelerine izin vermişti

Ocak 2024’de Alaska Havayolları’na ait bir uçuşta B737 MAX 9 uçağının tapa kapısının kalkışı takiben tırmanışta kopması üzerine Boeing otorite tarafından soruşturmaya tabi tutuldu. Olay, FAA’nın o zamandan beri büyük ölçüde yeniden uçmaya başlayan 171 MAX 9 uçağının uçuşunu durdurmasına neden oldu. Bir soruşturmanın ardından NTSB, Alaska Havayolları jetinin kapı tapasını uçağa bağlayan cıvataların eksik olduğunu tespit etti. Ajans ayrıca Boeing’in “kalite kontrol sorunu” olduğu konusunda uyardı. NTSB, Çarşamba günü Senato komitesine şirketin Ocak ayındaki karşılıklı görüşmelerden bu yana araştırmacıların talep ettiği tüm bilgileri hala sağlamadığını söyleyerek uçak üreticisini eleştirmeye devam etti.

Yaşanan bu olayda her ne kadar dış etken tetikleyici rol oynamasına rağmen aynı seri numaralı “istikamet kontrol sistemi” parçaların hatalı üretilmiş olabileceğini de düşündürmektedir. Yazıda da belirtildiği gibi NTSB tarafından olay araştırılmaya devam edilmektedir. Açıklama yapılması halinde bilgilendirme yapılacaktır.

Emniyetli Uçuşlar Dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza Araştırma Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı

  B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı 5 Nisan 2021 29 Ekim 2018 ve 11 Mart 2019 tarihlerinde yaşanan ölümlü iki B737 MAX kazasından sonra uçuşları durdurulan uçaklar için 20 aylık bir iyileştirme sürecinden sonra Kasım 2020’de önce FAA sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından gerekler yerine getirilerek bir çok ülkede MAX uçakları tekrar gökyüzüne geri döndü. 1 Nisan 2021 günü SHGM’lüğü tarafından UED 2021/0001 yayınlanarak MAX uçaklarının ülkemizde de uçuşlarının başlamasının olu açılmış oldu. Bu UED’ye göre MAX uçağı bulunduran Havayolu işletmeleri özetle aşağıdaki işlemleri UED’de tarif edilen şekilde yerine getirerek uçabileceklerdir. Otomatik Uçuş – Uçuş Kontrol Bilgisayarı Yazılım – Kurulumu Uçuş Kontrolleri – Yatay Stabilizatör Trim Kablo Demeti Yönlendirme-Modifikasyonu Levye Sarsıcı Sigortalarına (Stick Shaker Circuit Breaker) Renkli Başlıklı Buton – Kurulumu Enstrümantasyon – Operasyonel Pr...

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi YAZARLAR EYUP TURŞUCU Bağımsız Havacılar Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, basın toplantısında yaptığı konuşmada, Muan kazasına karışan B737-800’ün uçuş öncesi incelemelerine göre uçakta herhangi bir sorun olmadığının belirlendiğini söyledi. Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, konferanstaki katılımcılara Boeing 737-800 uçağının “iniş takımlarında anormal bir şey görülmediğini” söyledi. Uçağın yaklaşma esnasında iniş takımlarının açılmamış olmasına dair sorular sorulmaya devam ediyor. Kaza, 31 Aralık 2024’te Güney Kore’deki Muan Uluslararası Havalimanı’nda meydana gelmiş, 181 yolcu ve mürettebat taşıyan Jeju Air Boeing 737-800 uçağı iniş takımları açılmamış olarak piste gövde üzerine inmiş ve pist uzantısındaki alçalma ışıklarının platformuna çarparak yanmasına ve 179 kişinin hayatını kaybetmesine neden olmuştu. Amerika Birleşik Devletleri Ulusal Ulaştırma Emniyet Kurulu (NTSB) ve uçak üreticisi Boeing’den uzmanlar da dahil olma...

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı 18 Şubat 2024 18 Şubat 2024 günü Belgrad Havalimanı 03L pistinden kalkış esnasında 12 ILS alçalma ışıklarına çarpıp geriye dönüşle emniyetle iniş yapan Air Serbia E195 uçağının kalkış esnasında kule ile konuşmaları medyada yer aldı ATC kayıtlarına göre, uçağa 30L pisti için D6 giriş noktasına taksi talimatı verildi. Ancak uçak D5 noktasından 30L pistine girdi. ATC mürettebatı ikaz ederek pist içinde geriye dönüşle D6 noktasına taksi müsadesi verdi, ancak mürettebat D5 noktasında 1273 metrede kalkış yapabileceklerini söyledi. Bunun üzerine uçağa kalkış izni verildi. Kalkıştan kısa bir süre sonra mürettebat kalkış sırasında bir şeye çarptıklarını ve hemen geri dönmeleri gerektiğini söyledi. Kule bunun üzerinde pistte bulunan bir uçağa pisti terk etmesini talimatını verdi. Ayrıca tüm trafiklere pozisyonlarını korumalarını ve telsiz konuşması yapmamaları talimatı verdi. E195 kalkışta maksimum iniş ...