Ana içeriğe atla

NTSB Bir Başka Boeing 737 MAX Uçağını Soruşturuyor

 NTSB Bir Başka Boeing 737 MAX Uçağını Soruşturuyor








Ulusal Ulaşım Emniyeti Kurulu Perşembe günü yaptığı açıklamada, kalkış sonrasında Tapa kapının kopması olayını yaşayan 737 MAX 9 hakkında soruşturma başladıktan iki ay sonra Şubat ayında bir uçağın inişi sonrasında istikamet pedallarının “sıkışması” olayı için Boeing 737 MAX 8’i araştırdığını duyurdu.

NTSB’nin olayla ilgili ön raporuna göre soruşturma, United Airlines’a ait bir uçağın 6 Şubat’ta Newark Liberty Uluslararası Havalimanı’na inişi sonrasında yaşanan olayın ardından başladı.

United kaptanı, Newark’a iniş sonrası pist merkez hattını korumaya çalışırken, “normal” kumanda basıncı uygularken istikamet pedalının “nötr” konumda kaldığını bildirdi.

Raporda, kaptanın uçağın burun iniş takımı steering’ni kullanarak uçağı herhangi bir hasar veya yaralanma olmadan emniyetli bir şekilde durdurmayı başardığı, pedalların inişten yaklaşık 30 saniye sonra normal şekilde çalışmaya başladığı belirtildi.

Uçağın ikinci pilotu ayrıca iniş sırasında istikamet pedallarına kumanda verilemediğini doğruladı ve uçağın uçuş veri kaydedicisinden(FDR) alınan veriler de pilotların ifadeleri ile örtüşmekteydi.

NTSB başlangıçta problemi tespit edememesine rağmen, uçağın istikamet kontrol sistemi üzerinde yapılan ileri testler, bazı parçaların “cold soaking-nem ve soğuk hava etkisi” ile pedalların yanıt vermemesine neden olabileceğini ortaya çıkardı (NTSB, bu potansiyel sorunu araştırmaya devam edeceklerini belirtti).

Hem Boeing hem de United, yaptıkları açıklamada kontroller sonrasında uçağın geçen ay hizmete geri döndüğünü söyledi ve United, sorunlara neden olan parçanın filosundaki yalnızca dokuz uçakta mevcut olduğunu ve bunların hepsinin geçen süre içinde parçanın değiştirildiğini söyledi.

2017 yılından bu yana uçuş yapan 737 MAX uçakları, Boeing’in en çok satan uçakları arasında yer almaktadır. Ancak iki 737 MAX 8 uçağının bir yıldan kısa bir süre içinde 346 kişinin yaşamını yitirdiği kazaları yaşamasından bu yana gündemde kalmaya devam etmektedir. FAA, iki kazadan sonra tüm 737 MAX uçaklarınının uçuşlarını durdurdu, sorunların giderilmesi üzerine ancak 2020’den itibaren operasyonlarına devam etmelerine izin vermişti

Ocak 2024’de Alaska Havayolları’na ait bir uçuşta B737 MAX 9 uçağının tapa kapısının kalkışı takiben tırmanışta kopması üzerine Boeing otorite tarafından soruşturmaya tabi tutuldu. Olay, FAA’nın o zamandan beri büyük ölçüde yeniden uçmaya başlayan 171 MAX 9 uçağının uçuşunu durdurmasına neden oldu. Bir soruşturmanın ardından NTSB, Alaska Havayolları jetinin kapı tapasını uçağa bağlayan cıvataların eksik olduğunu tespit etti. Ajans ayrıca Boeing’in “kalite kontrol sorunu” olduğu konusunda uyardı. NTSB, Çarşamba günü Senato komitesine şirketin Ocak ayındaki karşılıklı görüşmelerden bu yana araştırmacıların talep ettiği tüm bilgileri hala sağlamadığını söyleyerek uçak üreticisini eleştirmeye devam etti.

Yaşanan bu olayda her ne kadar dış etken tetikleyici rol oynamasına rağmen aynı seri numaralı “istikamet kontrol sistemi” parçaların hatalı üretilmiş olabileceğini de düşündürmektedir. Yazıda da belirtildiği gibi NTSB tarafından olay araştırılmaya devam edilmektedir. Açıklama yapılması halinde bilgilendirme yapılacaktır.

Emniyetli Uçuşlar Dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza Araştırma Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son On Yıl’ Değerlendirmesi

Ana Sayfa     Yazarlar     Eyup Turşucu     IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son... Yazarlar Eyup Turşucu IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son On Yıl’ Değerlendirmesi 10 Nisan 2020 0 Yıllık kaza oranları, hem toplam kaza sayısında hem de küresel kaza oranında 2019 yılında bir düşüş olduğunu göstermektedir. Tüm kazaları içeren 2019 yılı kaza oranı, 2018 yılına göre % 17 daha düşük olup, 2018’de ölümlü kaza sayısı da 11 kazadan 2019’da 8’e azaldı. 2019 yılında havacılık endüstrisinin güçlü ilerleme kaydettiğini söylemek doğru olur, 4.5 milyar yolcu 46.8 milyon uçuşta güvenli bir şekilde seyahat etti ve sadece 8 kazada 240 ölümle sonuçlandı. 2019’da sektörde 53 uçak kazası ve 240 can kaybı meydana geldi. Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği (IATA) üyesi havayolları ise üç ölümlü kaza geçirdi ve bu kazalarda 201 kişi yaşamını kaybetti. 2019 yılında IATA üyesi havayolları, beş sektör ortalamasına da yansıyan bir m

THY B737-800 Uçağı PERM Havalimanında İniş Sonrasında Taksi Yolundan Dışarı Çıktı

  THY B737-800 Uçağı PERM Havalimanında İniş Sonrasında Taksi Yolundan Dışarı Çıktı 22 Eylül 2023 Türk Hava Yolları’nın TK3694 Sefer sayılı Antalya – Perm Seferini yapan TC-JGV kuyruk tescilli Boeing 737- 800 tipi uçağı inişin ardından pist dışına çıktı. THY’dan yapılan açıklamada Ajet filosunda yer alan uçakta 1’i bebek olmak üzere 173 yolcunun ve 6 kişilik uçuş ekibinin yer aldığı, herhangi bir yaralanmanın olmadığı, olaya ilişkin araştırmanın başlatıldığı açıklandı. İniş saatinde hava durumu aşağıdaki gibi olup meydanda hafif yağış söz konusudur. THY tarafından konuya ilişkin detaylı bilgi açıklandığında paylaşılacaktır.   Emniyetli Uçuşlar Dileriz   Eyup Turşucu Kaptan Pilot(E) Kaza Araştırma Uzmanı

Sriwijaya 737-500 kazası, taşıyıcının 2008’den beri beşinci B737 kaybı oldu

  Sriwijaya 737-500 kazası, taşıyıcının 2008’den beri beşinci B737 kaybı oldu 12 Ocak 2021 Sriwijaya Air’in SJ182 sefer sayılı uçuşunda yaşanan kaza ile, 2008’den bu yana beş Boeing 737’yi kaybeden havayolunda sorunlu bir emniyet sicili olduğunu ve daha geniş kurumsal sorunları işaret etmektedir. Resmi soruşturma 737-500’ün (PK-CLC) Cakarta’dan kalktıktan dört dakika sonra Java denizine düşmesiyle 62 yolcu ve mürettebatın yaşamını kaybetmesine neyin sebep olduğunu ortaya çıkaracak olsa da, Sriwijaya’nın yıllar boyunca emniyet problemleri yaşadığı açıkça görülmektedir . Wikimedia Commons tarafından yayınlanan bilgilere göre; Cirium filo verilerine göre, en son yaşanan olayın öncesinde, işletmenin 2008, 2011, 2012 ve 2017’de 4 B737 kazası daha olup, SJ182’nin aksine, diğer dört kaza da iniş sırasında meydana gelmiştir. Kazalardan sadece birisinde can kaybı yaşandı, Ağustos 2008’de meydana kazada bir kişi öldü ve 14 kişi yaralandı. Sriwijaya B737-200 (PK-CJG) uçağı Jambi’ye inerken ıslak