Ana içeriğe atla

Havacılık Olayları ve Medya!

 Havacılık Olayları ve Medya!
























8 ve 9 Mayıs günleri önce İstanbul Havalimanında sonrasında Alanya Gazipaşa havalimanlarında iniş yapan 2 uçakta yaşanan olayların ulusal ve uluslararası medyada yer alış şekline göz atmanın aradaki farklılığın görünmesi açısından bu yazıyı kaleme almanın önemli olduğunu değerlendirdim.

Önce olaylar hakkında kısa bilgi vermek istiyorum. İlk olay 8 Mayıs 2024 günü Fedex Cargo işletmesine ait B767 uçağının İstanbul havalimanı 16R pistine yaklaşması esnasında yaşandı. İniş takımları açıldığında pilotların burun iniş takımının açılmaması üzerine durum Hava Trafik Kontrolüne bildirilmiş ve gerekli hazırlıklar tamamlanarak iniş emniyetle tamamlanmıştır. Piste iniş sonrası süratin düşmesiyle uçağın burnu yere temas ettirilmiş ve yaklaşık 300m sonra uçak durmuştur. Meydan yangın söndürme araçları uçağa anında müdahale etmişler, uçakta yangın söz konusu olmayıp mürettebattan yaralı yoktur.


Olay sonrası medyada yayınlanan olaya ilişkin haberlerin çoğunda aşağıda alınan örneklerde olduğu gibi “uçağın gövde üzerine iniş yaptığı “ bilgisi yer almıştır. Sadece bununla kalmamış “ faciadan dönülmüştür” ifadesi de görülmektedir.

Aynı olaya ilişkin uluslararası haberlere baktığımızda ise aşağıdaki örnekleri görmekteyiz.


Örnek iki haberde de görüldüğü gibi olay açık ve anlaşılır bir şekilde olması gerektiği gibi yer almıştır. Bir uçağın iniş takımlarının tamamı açılmadığı takdirde o zaman öncelikle pist üzeri meydan acil durum birimi tarafından köpükle kaplanır ve sonrasında hazırlıklarını tamamlayan uçak gövde üzerine inişi gerçekleştirir. Bu olayda normal inişi takiben uygun prosedür uygulanarak burun pistle temas ettirilerek duruş sağlanır.

İkinci olayımız ise Köln- Gazipaşa seferini yapan B738 uçağı Gazipaşa havalimanı 08 pistine inişi takiben burun iniş takımı lastiklerinin patlaması sonrasında başka bir olay yaşanmadan uçak durdurulmuştur. Aşağıda  ulusal bir medyada uluslararası habere yer verilmiştir.




Bu haberi okuyan bir kişi olayı olduğundan daha başka yorumlayacaktır.






Uluslararası medyada verilen haberde ise olay olduğu gibi açık ve anlaşılır şekilde verilmiştir. 

Her iki olay Ulaştırma Bakanlığı UEIM (Ulaşım Emniyeti İnceleme Merkezi) tarafından araştırılmakta olup hazırlanan raporun kısa sürede yayımlanacağını ümit etmekteyiz.

Burada Medya yöneticilerine düşen görev özellikli haberlerin hazırlık aşamasında o işin uzmanlarınca gözden geçirilerek okuyucu ve izleyicilere doğru haber verilmesini sağlamaktır. Tabii ki bu tavsiyeyi ciddi bir şekilde uygulayan medya kuruluşları da var ve konuyla ilgilenenler havacılık olaylarında bilhassa onları takip etmektedirler.

Tüm uçuculara emniyetli uçuşlar dileriz.

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza Araştırma Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı 18 Şubat 2024 18 Şubat 2024 günü Belgrad Havalimanı 03L pistinden kalkış esnasında 12 ILS alçalma ışıklarına çarpıp geriye dönüşle emniyetle iniş yapan Air Serbia E195 uçağının kalkış esnasında kule ile konuşmaları medyada yer aldı ATC kayıtlarına göre, uçağa 30L pisti için D6 giriş noktasına taksi talimatı verildi. Ancak uçak D5 noktasından 30L pistine girdi. ATC mürettebatı ikaz ederek pist içinde geriye dönüşle D6 noktasına taksi müsadesi verdi, ancak mürettebat D5 noktasında 1273 metrede kalkış yapabileceklerini söyledi. Bunun üzerine uçağa kalkış izni verildi. Kalkıştan kısa bir süre sonra mürettebat kalkış sırasında bir şeye çarptıklarını ve hemen geri dönmeleri gerektiğini söyledi. Kule bunun üzerinde pistte bulunan bir uçağa pisti terk etmesini talimatını verdi. Ayrıca tüm trafiklere pozisyonlarını korumalarını ve telsiz konuşması yapmamaları talimatı verdi. E195 kalkışta maksimum iniş ...

26 Nisan Dünya Pilotlar Gününü Kutlarken

  26 Nisan Dünya Pilotlar Gününü Kutlarken Ülkemizde 1 numaralı pilot lisansına sahip olan Fesa Evrensev’in Türkiye semalarında ilk uçuşu yaptığı 26 Nisan günü, bu uçuştan tam 88 yıl sonra 2000 yılında “26 Nisan Türkiye Pilotlar Günü” olarak kutlanmasına karar verilmiş ve böylece bu kutlama geleneksel hale getirilmiştir. Önceleri sadece ülkemizde kutlanan pilotlar günü etkinliği, 2013 yılında Dublin’de yapılan Uluslararası Havayolu Pilot Birlikleri Federasyonu (IFALPA) Genel Kurulu’nda TALPA heyetinin yaptığı önerinin kabul edilmesiyle birlikte, 2014 yılından bu yana her yıl “26 Nisan Dünya Pilotlar Günü” olarak kutlanmaktadır. Havacılık sektörünün bu çok özel gününde havayolu ulaşımının daha emniyetli operasyon yapması gereğinden söz etmeden satırlarıma son vermek istemedim. Dünyada teknolojinin gelişimi ve yapay zekanın insanların bir çok işlevini üstlenmesi nedeniyle bilhassa uçak üreticisi ve işletmelerin kokpitte 1 pilottan tasarruf ederek işletme maliyetlerini azaltma kaygısı...

Ural Havayolları’na ait A320 uçağı 159 Yolcusuyla Sibirya’daki Bir Tarlaya Acil İniş Yaptı

  Ural Havayolları’na ait A320 uçağı 159 Yolcusuyla Sibirya’daki Bir Tarlaya Acil İniş Yaptı 12 Eylül 2023 Yekaterinburg merkezli bir Rus havayolu şirketi olan Ural Havayollarına ait A320 uçağı Karadeniz kenarındaki Soçi havalimanından Sibirya’nın Omsk Havalimanına yaptığı uçuşta Novosibirsk yakınlarında bir tarlaya acil iniş gerçekleştirdi. Rus yetkililer, tüm yolcuların ve altı mürettebatın uçaktan yara almadan kurtulduğunu söyledi. Acil iniş yapmak zorunda kaldığında Karadeniz’deki Soçi kasabasından Sibirya’daki Omsk’a uçuyordu. Yetkililer, Karadeniz’deki Sochi kentinden Sibirya’nın Omsk kentine 167 kişiyle uçan Rus Airbus A320 yolcu uçağının Salı günü Sibirya’daki bir sahaya acil iniş yaptığını söyledi. Moskova havacılık ajansı Rosaviatsia yaptığı açıklamada, Moskova saatiyle 05.44’te(02.44Z) Soçi-Omsk seferini yapan Ural Havayolları’na ait A320 uçağının acil inişi başarıyla gerçekleştirdiğini belirtti. Açıklamada, inişin Sibirya’nın Novosibirsk bölgesindeki Kamenka köyü yakınl...