Ana içeriğe atla

A350 Pito tüpleri kılıfı takılı push back’e başlatıldı

Yakıt ikmali yapan görevli, A350 geri itmeden (pushback) birkaç dakika önce pitot tüplerinin kılıflarının takılı olduğunu görerek ciddi bir olayı önlemiş oldu






27 Mayıs 2022’de, Singapur Havayollarına ait 9V-SHH tescilli bir Airbus A350-941uçağı Brisbane Havalimanı (Avustralya)- Changi Havalimanı(Singapur) uçuşu için uçağın taksi yoluna geri itilmesinden(pushback) hemen önce, yan körükte yakıt ikmali yapılan uçağın teknisyeni pitot tüpleri kılıflarının hala takılı olduğunu bildirdi. Daha sonra, kılıflar çıkarılarak geri itme manevrası başlatıldı.











Yaşanan olay Avustralya Ulaşım Emniyet Bürosu(ATSB) tarafından incelenmesi gereken ciddi bir olay olarak değerlendirilerek soruşturma başlatıldı. Araştırma tamamlanarak olaya ilişkin rapor yayınlandı. buna göre;

ATSB’nin bulguları

ATSB, pitot tüpü kılıflarının çıkarılmasına ilişkin prosedürün (pitot kılıflarının çıkarıldığı bilgisinin sözlü ve görsel olarak kokpit ekibiyle paylaşılması), lisanslı bir uçak bakım teknisyeni tarafından atlandığını tespit etti.

Ayrıca uçuş öncesi, uçağın uçuşa hazırlığı için uçak etrafında yapılması zorunlu olan teknisyen kontrollerinin uygun şekilde yapılmadığı tespit edildi. Bu, kılıfların çıkarıldığını belirlemek için son prosedürel fırsatı temsil etmekteydi. Benzer şekilde, Brisbane Havalimanı’ndaki kapalı devre televizyon görüntülerinden, bu olay sırasında uçuş ekibinin uçuş öncesi harici kontrollerinin zaman zaman kesildiği ve şirket prosedürlerine uygun olarak yapılmadığı tespit edildi.

ATSB önerileri ilgililer tarafından aşağıdaki şekilde düzenlendi.

İkiz görevli teknik personel görevlendirilmesine son verildi. Bu görevlendirmenin teknik personel üzerinde bitkinliğe yol açtığı değerlendirildi. Ayrıca bakım personelinin çalışma saatlerinin hassas şekilde takip edilmesi için düzenleme yapıldı.

Singapur Havayolları, uçuş öncesi harici kontrollerinin gereklilikleri ve önemi konusunda uçuş ekiplerini bilgilendirildi. Buna ek olarak, Singapur Havayolları görünürlüğünü arttırmak için daha uzun şeritlere sahip pitot tüpü kılıfları dağıtımını sağladı.

Bu olay yaklaşık 2 sene evvel yaşanmış olmasına rağmen ilk bakıldığında basit gibi görünen bir hatanın aslında çok ciddi sonuçları olabileceği gerçeğinden dolayı okuyucularımızla paylaşılmasının uygun olacağı değerlendirilmiştir. ATSB’de konunun önemi nedeniyle ciddi olay sınıflandırmasıyla soruşturularak 15 Mart 2024 günü Emniyet raporu olarak yayınlanmıştır. İlgi duyanlar için rapor bağlantı adresi ekte sunulmuştur. https://www.atsb.gov.au/publications/investigation_reports/2022/aair/ao-2022-032

Pitot tüpleri kılıfları kapalı olarak kalkış yapılması halinde hava hızı ve irtifa bilgilerinin hatalı değerler göstermesi nedeniyle ciddi problemlerle karşılaşılacağı bir gerçektir. Pitot tüplerinin herhangi bir nedenle tıkanması, buzlanması nedeniyle yaşanan problemin doğru yönetilememesi durumunda kazalara sebep olduğu geçmişte görülmüştür.

Yıllar önce kalkışta hız göstergesi arızası nedeniyle denize düşen B757 uçağında 176 kişi yaşamını yitirmiştir. Diğer bir olayda ise Atlas okyanusu üzerinde hız göstergesi arızasının doğru yönetilememesi nedeniyle okyanusa düşen A330 uçağında 228 kişi yaşamını yitirmişti.

Havacılıkta “kuralların kanla yazıldığı” ifadesi geçerliliğini korumaktadır. Dolayısıyla en basit gibi görünen bir kuralın bile asla atlanmaması gereği unutulmamalıdır.

Emniyetli Uçuşlar Dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza Araştırma Uzmanı



























Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı

  B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı 5 Nisan 2021 29 Ekim 2018 ve 11 Mart 2019 tarihlerinde yaşanan ölümlü iki B737 MAX kazasından sonra uçuşları durdurulan uçaklar için 20 aylık bir iyileştirme sürecinden sonra Kasım 2020’de önce FAA sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından gerekler yerine getirilerek bir çok ülkede MAX uçakları tekrar gökyüzüne geri döndü. 1 Nisan 2021 günü SHGM’lüğü tarafından UED 2021/0001 yayınlanarak MAX uçaklarının ülkemizde de uçuşlarının başlamasının olu açılmış oldu. Bu UED’ye göre MAX uçağı bulunduran Havayolu işletmeleri özetle aşağıdaki işlemleri UED’de tarif edilen şekilde yerine getirerek uçabileceklerdir. Otomatik Uçuş – Uçuş Kontrol Bilgisayarı Yazılım – Kurulumu Uçuş Kontrolleri – Yatay Stabilizatör Trim Kablo Demeti Yönlendirme-Modifikasyonu Levye Sarsıcı Sigortalarına (Stick Shaker Circuit Breaker) Renkli Başlıklı Buton – Kurulumu Enstrümantasyon – Operasyonel Pr...

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi YAZARLAR EYUP TURŞUCU Bağımsız Havacılar Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, basın toplantısında yaptığı konuşmada, Muan kazasına karışan B737-800’ün uçuş öncesi incelemelerine göre uçakta herhangi bir sorun olmadığının belirlendiğini söyledi. Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, konferanstaki katılımcılara Boeing 737-800 uçağının “iniş takımlarında anormal bir şey görülmediğini” söyledi. Uçağın yaklaşma esnasında iniş takımlarının açılmamış olmasına dair sorular sorulmaya devam ediyor. Kaza, 31 Aralık 2024’te Güney Kore’deki Muan Uluslararası Havalimanı’nda meydana gelmiş, 181 yolcu ve mürettebat taşıyan Jeju Air Boeing 737-800 uçağı iniş takımları açılmamış olarak piste gövde üzerine inmiş ve pist uzantısındaki alçalma ışıklarının platformuna çarparak yanmasına ve 179 kişinin hayatını kaybetmesine neden olmuştu. Amerika Birleşik Devletleri Ulusal Ulaştırma Emniyet Kurulu (NTSB) ve uçak üreticisi Boeing’den uzmanlar da dahil olma...

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı 18 Şubat 2024 18 Şubat 2024 günü Belgrad Havalimanı 03L pistinden kalkış esnasında 12 ILS alçalma ışıklarına çarpıp geriye dönüşle emniyetle iniş yapan Air Serbia E195 uçağının kalkış esnasında kule ile konuşmaları medyada yer aldı ATC kayıtlarına göre, uçağa 30L pisti için D6 giriş noktasına taksi talimatı verildi. Ancak uçak D5 noktasından 30L pistine girdi. ATC mürettebatı ikaz ederek pist içinde geriye dönüşle D6 noktasına taksi müsadesi verdi, ancak mürettebat D5 noktasında 1273 metrede kalkış yapabileceklerini söyledi. Bunun üzerine uçağa kalkış izni verildi. Kalkıştan kısa bir süre sonra mürettebat kalkış sırasında bir şeye çarptıklarını ve hemen geri dönmeleri gerektiğini söyledi. Kule bunun üzerinde pistte bulunan bir uçağa pisti terk etmesini talimatını verdi. Ayrıca tüm trafiklere pozisyonlarını korumalarını ve telsiz konuşması yapmamaları talimatı verdi. E195 kalkışta maksimum iniş ...