Ana içeriğe atla

A350 Pito tüpleri kılıfı takılı push back’e başlatıldı

Yakıt ikmali yapan görevli, A350 geri itmeden (pushback) birkaç dakika önce pitot tüplerinin kılıflarının takılı olduğunu görerek ciddi bir olayı önlemiş oldu






27 Mayıs 2022’de, Singapur Havayollarına ait 9V-SHH tescilli bir Airbus A350-941uçağı Brisbane Havalimanı (Avustralya)- Changi Havalimanı(Singapur) uçuşu için uçağın taksi yoluna geri itilmesinden(pushback) hemen önce, yan körükte yakıt ikmali yapılan uçağın teknisyeni pitot tüpleri kılıflarının hala takılı olduğunu bildirdi. Daha sonra, kılıflar çıkarılarak geri itme manevrası başlatıldı.











Yaşanan olay Avustralya Ulaşım Emniyet Bürosu(ATSB) tarafından incelenmesi gereken ciddi bir olay olarak değerlendirilerek soruşturma başlatıldı. Araştırma tamamlanarak olaya ilişkin rapor yayınlandı. buna göre;

ATSB’nin bulguları

ATSB, pitot tüpü kılıflarının çıkarılmasına ilişkin prosedürün (pitot kılıflarının çıkarıldığı bilgisinin sözlü ve görsel olarak kokpit ekibiyle paylaşılması), lisanslı bir uçak bakım teknisyeni tarafından atlandığını tespit etti.

Ayrıca uçuş öncesi, uçağın uçuşa hazırlığı için uçak etrafında yapılması zorunlu olan teknisyen kontrollerinin uygun şekilde yapılmadığı tespit edildi. Bu, kılıfların çıkarıldığını belirlemek için son prosedürel fırsatı temsil etmekteydi. Benzer şekilde, Brisbane Havalimanı’ndaki kapalı devre televizyon görüntülerinden, bu olay sırasında uçuş ekibinin uçuş öncesi harici kontrollerinin zaman zaman kesildiği ve şirket prosedürlerine uygun olarak yapılmadığı tespit edildi.

ATSB önerileri ilgililer tarafından aşağıdaki şekilde düzenlendi.

İkiz görevli teknik personel görevlendirilmesine son verildi. Bu görevlendirmenin teknik personel üzerinde bitkinliğe yol açtığı değerlendirildi. Ayrıca bakım personelinin çalışma saatlerinin hassas şekilde takip edilmesi için düzenleme yapıldı.

Singapur Havayolları, uçuş öncesi harici kontrollerinin gereklilikleri ve önemi konusunda uçuş ekiplerini bilgilendirildi. Buna ek olarak, Singapur Havayolları görünürlüğünü arttırmak için daha uzun şeritlere sahip pitot tüpü kılıfları dağıtımını sağladı.

Bu olay yaklaşık 2 sene evvel yaşanmış olmasına rağmen ilk bakıldığında basit gibi görünen bir hatanın aslında çok ciddi sonuçları olabileceği gerçeğinden dolayı okuyucularımızla paylaşılmasının uygun olacağı değerlendirilmiştir. ATSB’de konunun önemi nedeniyle ciddi olay sınıflandırmasıyla soruşturularak 15 Mart 2024 günü Emniyet raporu olarak yayınlanmıştır. İlgi duyanlar için rapor bağlantı adresi ekte sunulmuştur. https://www.atsb.gov.au/publications/investigation_reports/2022/aair/ao-2022-032

Pitot tüpleri kılıfları kapalı olarak kalkış yapılması halinde hava hızı ve irtifa bilgilerinin hatalı değerler göstermesi nedeniyle ciddi problemlerle karşılaşılacağı bir gerçektir. Pitot tüplerinin herhangi bir nedenle tıkanması, buzlanması nedeniyle yaşanan problemin doğru yönetilememesi durumunda kazalara sebep olduğu geçmişte görülmüştür.

Yıllar önce kalkışta hız göstergesi arızası nedeniyle denize düşen B757 uçağında 176 kişi yaşamını yitirmiştir. Diğer bir olayda ise Atlas okyanusu üzerinde hız göstergesi arızasının doğru yönetilememesi nedeniyle okyanusa düşen A330 uçağında 228 kişi yaşamını yitirmişti.

Havacılıkta “kuralların kanla yazıldığı” ifadesi geçerliliğini korumaktadır. Dolayısıyla en basit gibi görünen bir kuralın bile asla atlanmaması gereği unutulmamalıdır.

Emniyetli Uçuşlar Dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza Araştırma Uzmanı



























Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021

  THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021 2 ölümlü kaza sonrası 21 ay boyunca uçuştan alınan MAX uçaklarının geçen süre içerisinde tüm tarafların katkı ve önerileri ile Boeing tarafından gerekli iyileştirmelerin yerine getirilmesi ile Kasım 2020 de FAA, sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından uçuşa elverişlilik sertifikasının onaylanmasıyla birçok ülkede MAX uçakları uçuşa başlamıştı. THY Genel Müdürü Sayın Bilal Ekşi’nin 9 Nisan günü paylaştığı mesaj ile ülkemizde MAX uçağına sahip iki işletmeden birisi olan THY’nın TC-LCE kuyruk isimli MAX uçağının prosedür gereği olan test uçuşunu başarıyla tamamladığı değerlendirilmektedir. Dolayısıyla başka bir sorun yaşanmazsa kısa süre içerisinde MAX uçaklarının gökyüzünde yolcularıyla emniyetle uçuşa başlayacağını söyleyebiliriz. Alınan bilgiye göre değişiklik olmazsa 12 Nisan günü ilk yolculu uçuş gerçekleşecektir. 20 yıl B737’de pilot olarak görev yapmış bir kişi olarak yolcu koltuğunda da olsa ilk uçuşuna katı...

Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor

  Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor Bağımsız Havacılar 7 Temmuz, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun uluslararası havacılık standartlarına uygun olarak 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor. Air India 12 Haziran günü Ahmedabat meydanından AI171 sefer sayılı uçak, Londra Gatwick için kalkıştan sadece 32 saniye sonra düşmüştü. Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü (ICAO) Annex 13 kurallarına göre Hindistan otoritesi 30 gün içinde ön rapor sunmakla yükümlüdür. Kaza Ön Raporu 12 Haziran kazasına ilişkin olası kaza nedenleri de dahil olmak üzere ilk bilgileri sağlayacak. Raporda ayrıca kaza mahallinden elde edilen bulgular, devam eden süreçte atılacak adımlar yer alacak. Verilen bilgiye göre kaza son raporunun yaklaşık üç ay sonra, eylül ortası civarında yayınlanması bekleniyor. Resmi olmamasına rağmen medyada yer alan ön rapora ait olduğu vurgulanan taslak raporda; KAZANIN OLASI ANA NEDENİ Ai...

Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı

  Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı Bağımsız Havacılar 5 Eylül, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP ICAO, 2006 yılında çok pilotlu uluslararası ticari hava taşımacılığı (CAT) operasyonları gerçekleştiren pilotlar için yaş sınırını 60’tan 65’e çıkarmak üzere Standartlar ve Önerilen Uygulamalar’ı (SARP’ler) uygulamaya koymuştur. ICAO’nun son 19 yılda Tıbbi Hükümler Çalışma Grubu aracılığıyla yaş sınırlarının uzatılması konusunda yaptığı çalışmalara dayanarak, bu makale ICAO’nun yaş sınırını 67’ye çıkarmayı değerlendirmesini önermektedir. Bu değişiklik, 2006 yılında başarıyla uygulanan ve ek emniyet güvence önlemleri çerçevesinde hayata geçirilen yaklaşıma benzer bir yaklaşımı izlemelidir. ICAO Ek 1 — Personel Lisanslandırma, Bölüm 1 – Lisanslarla İlgili Tanımlar ve Genel Kurallar, ticari pilotlar için üst yaş sınırları standardını sağlar. Tek pilotlu ticari uçuşlar için bu sınır 60, çok pilotlu ticari hava taş...