Ana içeriğe atla

Ryanair B738 Max Uçağı 23 Ağustos 2024 günü Kalkışta Kuyruk Sürttü


  Ryanair B738 Max Uçağı 23 Ağustos 2024 günü Kalkışta Kuyruk Sürttü

Birmingham’den Baf’a FR-2136 seferini gerçekleştiren EI-IJA tescilli Ryanair Boeing 737-8 MAX uçağı Birmingham’ın 33 pistinden kalkış esnasında pistten ayrılırken uçağın kuyruk skidi pist yüzeyine kısa süreli temas ederek kalkışını tamamladı. Uçak seyir irtifası FL370’e tırmandı ve yaklaşık 4 saat sonra başka bir emniyetsizlik olmadan Baf havalimanına indi.

Uçak yaklaşık 2,5 saat yerde kalarak kontrolleri tamamlandıktan sonra bir saatlik gecikmeyle bir sonraki sefer için uçuşa verildi. Kalkış esnasında meydan civarında hava durumu aşağıdaki gibi olup olaya negatif etkisi olmadığı değerlendirilmektedir.

EGBB 230920Z 28013KT 230V310 9999 BKN034 16/08 Q1003=

Boeing İşletim el kitaplarına göre “Kuyruk sürtme şüphesinin olduğu her durumda Checklist uygulanmalı ve kalkış meydanına geri dönülmelidir”.

İlgili referansta yer alan Kuyruk Sürtmesine ilişkin uygulama aşağıda sunulmuştur.

Yukarıda yer alan uygulama bir seçenek değil zorunlu uygulamadır. Emin olmak değil, kuyruk sürtmesinden şüphelenilmesi halinde bile “tırmanış durdurularak uçak basınçlanmadan kalkış meydanı veya en yakın meydana geri dönülmelidir” bu olayda uçuş ekibinin hatalı karar verdiği değerlendirilmektedir.

İşletmelerin ve Uçak üreticilerinin el kitaplarında zorunlu uygulamalarına yorum getirmeden uyulması emniyetli operasyonun olmazsa olmazı olup yerine getirilmemesi halinde ciddi olay ve kazalar kaçınılmaz olacaktır.

Bu vesile ile Türkiye Cumhuriyeti’ne giden yolda en büyük kazanım 30 Ağustos Zaferini kutlar,

Emniyetli uçuşlar dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot (E)

Kaza Araştırma Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı

  B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı 5 Nisan 2021 29 Ekim 2018 ve 11 Mart 2019 tarihlerinde yaşanan ölümlü iki B737 MAX kazasından sonra uçuşları durdurulan uçaklar için 20 aylık bir iyileştirme sürecinden sonra Kasım 2020’de önce FAA sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından gerekler yerine getirilerek bir çok ülkede MAX uçakları tekrar gökyüzüne geri döndü. 1 Nisan 2021 günü SHGM’lüğü tarafından UED 2021/0001 yayınlanarak MAX uçaklarının ülkemizde de uçuşlarının başlamasının olu açılmış oldu. Bu UED’ye göre MAX uçağı bulunduran Havayolu işletmeleri özetle aşağıdaki işlemleri UED’de tarif edilen şekilde yerine getirerek uçabileceklerdir. Otomatik Uçuş – Uçuş Kontrol Bilgisayarı Yazılım – Kurulumu Uçuş Kontrolleri – Yatay Stabilizatör Trim Kablo Demeti Yönlendirme-Modifikasyonu Levye Sarsıcı Sigortalarına (Stick Shaker Circuit Breaker) Renkli Başlıklı Buton – Kurulumu Enstrümantasyon – Operasyonel Pr...

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi YAZARLAR EYUP TURŞUCU Bağımsız Havacılar Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, basın toplantısında yaptığı konuşmada, Muan kazasına karışan B737-800’ün uçuş öncesi incelemelerine göre uçakta herhangi bir sorun olmadığının belirlendiğini söyledi. Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, konferanstaki katılımcılara Boeing 737-800 uçağının “iniş takımlarında anormal bir şey görülmediğini” söyledi. Uçağın yaklaşma esnasında iniş takımlarının açılmamış olmasına dair sorular sorulmaya devam ediyor. Kaza, 31 Aralık 2024’te Güney Kore’deki Muan Uluslararası Havalimanı’nda meydana gelmiş, 181 yolcu ve mürettebat taşıyan Jeju Air Boeing 737-800 uçağı iniş takımları açılmamış olarak piste gövde üzerine inmiş ve pist uzantısındaki alçalma ışıklarının platformuna çarparak yanmasına ve 179 kişinin hayatını kaybetmesine neden olmuştu. Amerika Birleşik Devletleri Ulusal Ulaştırma Emniyet Kurulu (NTSB) ve uçak üreticisi Boeing’den uzmanlar da dahil olma...

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı 18 Şubat 2024 18 Şubat 2024 günü Belgrad Havalimanı 03L pistinden kalkış esnasında 12 ILS alçalma ışıklarına çarpıp geriye dönüşle emniyetle iniş yapan Air Serbia E195 uçağının kalkış esnasında kule ile konuşmaları medyada yer aldı ATC kayıtlarına göre, uçağa 30L pisti için D6 giriş noktasına taksi talimatı verildi. Ancak uçak D5 noktasından 30L pistine girdi. ATC mürettebatı ikaz ederek pist içinde geriye dönüşle D6 noktasına taksi müsadesi verdi, ancak mürettebat D5 noktasında 1273 metrede kalkış yapabileceklerini söyledi. Bunun üzerine uçağa kalkış izni verildi. Kalkıştan kısa bir süre sonra mürettebat kalkış sırasında bir şeye çarptıklarını ve hemen geri dönmeleri gerektiğini söyledi. Kule bunun üzerinde pistte bulunan bir uçağa pisti terk etmesini talimatını verdi. Ayrıca tüm trafiklere pozisyonlarını korumalarını ve telsiz konuşması yapmamaları talimatı verdi. E195 kalkışta maksimum iniş ...