Ana içeriğe atla

Ryanair B738 Max Uçağı 23 Ağustos 2024 günü Kalkışta Kuyruk Sürttü


  Ryanair B738 Max Uçağı 23 Ağustos 2024 günü Kalkışta Kuyruk Sürttü

Birmingham’den Baf’a FR-2136 seferini gerçekleştiren EI-IJA tescilli Ryanair Boeing 737-8 MAX uçağı Birmingham’ın 33 pistinden kalkış esnasında pistten ayrılırken uçağın kuyruk skidi pist yüzeyine kısa süreli temas ederek kalkışını tamamladı. Uçak seyir irtifası FL370’e tırmandı ve yaklaşık 4 saat sonra başka bir emniyetsizlik olmadan Baf havalimanına indi.

Uçak yaklaşık 2,5 saat yerde kalarak kontrolleri tamamlandıktan sonra bir saatlik gecikmeyle bir sonraki sefer için uçuşa verildi. Kalkış esnasında meydan civarında hava durumu aşağıdaki gibi olup olaya negatif etkisi olmadığı değerlendirilmektedir.

EGBB 230920Z 28013KT 230V310 9999 BKN034 16/08 Q1003=

Boeing İşletim el kitaplarına göre “Kuyruk sürtme şüphesinin olduğu her durumda Checklist uygulanmalı ve kalkış meydanına geri dönülmelidir”.

İlgili referansta yer alan Kuyruk Sürtmesine ilişkin uygulama aşağıda sunulmuştur.

Yukarıda yer alan uygulama bir seçenek değil zorunlu uygulamadır. Emin olmak değil, kuyruk sürtmesinden şüphelenilmesi halinde bile “tırmanış durdurularak uçak basınçlanmadan kalkış meydanı veya en yakın meydana geri dönülmelidir” bu olayda uçuş ekibinin hatalı karar verdiği değerlendirilmektedir.

İşletmelerin ve Uçak üreticilerinin el kitaplarında zorunlu uygulamalarına yorum getirmeden uyulması emniyetli operasyonun olmazsa olmazı olup yerine getirilmemesi halinde ciddi olay ve kazalar kaçınılmaz olacaktır.

Bu vesile ile Türkiye Cumhuriyeti’ne giden yolda en büyük kazanım 30 Ağustos Zaferini kutlar,

Emniyetli uçuşlar dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot (E)

Kaza Araştırma Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021

  THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021 2 ölümlü kaza sonrası 21 ay boyunca uçuştan alınan MAX uçaklarının geçen süre içerisinde tüm tarafların katkı ve önerileri ile Boeing tarafından gerekli iyileştirmelerin yerine getirilmesi ile Kasım 2020 de FAA, sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından uçuşa elverişlilik sertifikasının onaylanmasıyla birçok ülkede MAX uçakları uçuşa başlamıştı. THY Genel Müdürü Sayın Bilal Ekşi’nin 9 Nisan günü paylaştığı mesaj ile ülkemizde MAX uçağına sahip iki işletmeden birisi olan THY’nın TC-LCE kuyruk isimli MAX uçağının prosedür gereği olan test uçuşunu başarıyla tamamladığı değerlendirilmektedir. Dolayısıyla başka bir sorun yaşanmazsa kısa süre içerisinde MAX uçaklarının gökyüzünde yolcularıyla emniyetle uçuşa başlayacağını söyleyebiliriz. Alınan bilgiye göre değişiklik olmazsa 12 Nisan günü ilk yolculu uçuş gerçekleşecektir. 20 yıl B737’de pilot olarak görev yapmış bir kişi olarak yolcu koltuğunda da olsa ilk uçuşuna katı...

Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor

  Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor Bağımsız Havacılar 7 Temmuz, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun uluslararası havacılık standartlarına uygun olarak 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor. Air India 12 Haziran günü Ahmedabat meydanından AI171 sefer sayılı uçak, Londra Gatwick için kalkıştan sadece 32 saniye sonra düşmüştü. Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü (ICAO) Annex 13 kurallarına göre Hindistan otoritesi 30 gün içinde ön rapor sunmakla yükümlüdür. Kaza Ön Raporu 12 Haziran kazasına ilişkin olası kaza nedenleri de dahil olmak üzere ilk bilgileri sağlayacak. Raporda ayrıca kaza mahallinden elde edilen bulgular, devam eden süreçte atılacak adımlar yer alacak. Verilen bilgiye göre kaza son raporunun yaklaşık üç ay sonra, eylül ortası civarında yayınlanması bekleniyor. Resmi olmamasına rağmen medyada yer alan ön rapora ait olduğu vurgulanan taslak raporda; KAZANIN OLASI ANA NEDENİ Ai...

Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı

  Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı Bağımsız Havacılar 5 Eylül, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP ICAO, 2006 yılında çok pilotlu uluslararası ticari hava taşımacılığı (CAT) operasyonları gerçekleştiren pilotlar için yaş sınırını 60’tan 65’e çıkarmak üzere Standartlar ve Önerilen Uygulamalar’ı (SARP’ler) uygulamaya koymuştur. ICAO’nun son 19 yılda Tıbbi Hükümler Çalışma Grubu aracılığıyla yaş sınırlarının uzatılması konusunda yaptığı çalışmalara dayanarak, bu makale ICAO’nun yaş sınırını 67’ye çıkarmayı değerlendirmesini önermektedir. Bu değişiklik, 2006 yılında başarıyla uygulanan ve ek emniyet güvence önlemleri çerçevesinde hayata geçirilen yaklaşıma benzer bir yaklaşımı izlemelidir. ICAO Ek 1 — Personel Lisanslandırma, Bölüm 1 – Lisanslarla İlgili Tanımlar ve Genel Kurallar, ticari pilotlar için üst yaş sınırları standardını sağlar. Tek pilotlu ticari uçuşlar için bu sınır 60, çok pilotlu ticari hava taş...