Ana içeriğe atla

Makedonya Hava Sahasında THY TK1358 ve SunExpress XQ690 Uçuşlarını Yapan Uçaklar Yakın Geçme Hadisesi Yaşadılar

Makedonya Hava Sahasında THY TK1358 ve SunExpress XQ690 Uçuşlarını Yapan Uçaklar Yakın Geçme Hadisesi Yaşadılar



7 Eylül 2024 günü Türk Hava Yolları’nın TK1358 sefer sayılı Madrid-İstanbul uçuşunu yapan A321 Neo uçağı ile, SunExpress’in XQ690 sefer sayılı Dalaman-Londra uçuşunu yapan B737-800 uçağı FL360 (36.00feet) seviyede uçuşlarına devam ederken Kuzey Makedonya’nın Üsküp kentine yaklaşırken aynı irtifadaki iki uçağın rotası kesişti ve Trafik Çarpışma Önleme Sistemi’nin (TCAS) devreye girmesiyle her iki uçak için üretilen uyarı ile havada meydana gelebilecek bir çarpışma önlenmiş oldu.

TCAS çalışma prensibi olarak bir uçağa yükselmesi talimatını verirken diğerine de alçalma talimatı verir, bu şekilde uçaklar emniyetle kaçınma yaparak uçuşlarına devam ederler.

Bu olayda da aşağıdaki Flightradar24 görüntülerinden de görüldüğü gibi TCAS THY uçağına alçalma talimatı verirken, Sunex uçağına yükselme uyarısı ile yeterli ayırımı sağlamıştır. Her iki uçağın pilotları TCAS uyarıları doğrultusunda hareket ederek kaçınmayı gerçekleştirmişlerdir. Sonrasında başkaca emniyetsiz bir olay olmadan varış noktalarına uçuşa devam etmişlerdir.

Aşağıda olay anında her iki uçağın durumunu gösteren Flight radar görselleri sunulmuştur.

Görsel 1 TC-SEZ B77-800 Uçağının olay anı
Görsel 2 TC-LPB A321-200N Uçağının Olay anı

TCAS sayesinde her sene buna benzer birkaç olay kaza yaşanmadan atlatılabilmektedir. Bu kadar hayati bir sistemin doğru kullanılabilmesi için tüm havacılık işletmelerinin simülatör eğitim programlarında bu konu ciddi bir şekilde uygulanmaktadır. TCAS uyarısı diğer tüm talimatları ve varsayımları geçersiz kılmakta olup önceliklidir.

TCAS uyarısı yerine ATC (Hava Trafik Kontrol) talimatının uygulanması nedeniyle, 1 Temmuz 2002 tarihinde, Uçuş No. 2937 Tupelov Tu-154 Bashkirian Airlines ile Uçuş No. DHL 611kargo Boeing 757-200PF uçağı, Almanya-Überlingen yakınlarında havada çarpışmanın ardından düştüler. Kazada Tu-154 uçağındaki 69 kişinin tamamı (bunun 9’u ekip ve 46’sı öğrenci) ve Boeing 757’nin her iki kokpit mürettebat üyesi öldü.

Bu olay üzerine TCAS kullanımı konusunda tüm havacılık sektöründe ciddi çalışmalar yapıldı.

Emniyetli Uçuşlar Dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza Araştırma Uzmanı


Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı

  B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı 5 Nisan 2021 29 Ekim 2018 ve 11 Mart 2019 tarihlerinde yaşanan ölümlü iki B737 MAX kazasından sonra uçuşları durdurulan uçaklar için 20 aylık bir iyileştirme sürecinden sonra Kasım 2020’de önce FAA sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından gerekler yerine getirilerek bir çok ülkede MAX uçakları tekrar gökyüzüne geri döndü. 1 Nisan 2021 günü SHGM’lüğü tarafından UED 2021/0001 yayınlanarak MAX uçaklarının ülkemizde de uçuşlarının başlamasının olu açılmış oldu. Bu UED’ye göre MAX uçağı bulunduran Havayolu işletmeleri özetle aşağıdaki işlemleri UED’de tarif edilen şekilde yerine getirerek uçabileceklerdir. Otomatik Uçuş – Uçuş Kontrol Bilgisayarı Yazılım – Kurulumu Uçuş Kontrolleri – Yatay Stabilizatör Trim Kablo Demeti Yönlendirme-Modifikasyonu Levye Sarsıcı Sigortalarına (Stick Shaker Circuit Breaker) Renkli Başlıklı Buton – Kurulumu Enstrümantasyon – Operasyonel Pr...

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi YAZARLAR EYUP TURŞUCU Bağımsız Havacılar Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, basın toplantısında yaptığı konuşmada, Muan kazasına karışan B737-800’ün uçuş öncesi incelemelerine göre uçakta herhangi bir sorun olmadığının belirlendiğini söyledi. Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, konferanstaki katılımcılara Boeing 737-800 uçağının “iniş takımlarında anormal bir şey görülmediğini” söyledi. Uçağın yaklaşma esnasında iniş takımlarının açılmamış olmasına dair sorular sorulmaya devam ediyor. Kaza, 31 Aralık 2024’te Güney Kore’deki Muan Uluslararası Havalimanı’nda meydana gelmiş, 181 yolcu ve mürettebat taşıyan Jeju Air Boeing 737-800 uçağı iniş takımları açılmamış olarak piste gövde üzerine inmiş ve pist uzantısındaki alçalma ışıklarının platformuna çarparak yanmasına ve 179 kişinin hayatını kaybetmesine neden olmuştu. Amerika Birleşik Devletleri Ulusal Ulaştırma Emniyet Kurulu (NTSB) ve uçak üreticisi Boeing’den uzmanlar da dahil olma...

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı 18 Şubat 2024 18 Şubat 2024 günü Belgrad Havalimanı 03L pistinden kalkış esnasında 12 ILS alçalma ışıklarına çarpıp geriye dönüşle emniyetle iniş yapan Air Serbia E195 uçağının kalkış esnasında kule ile konuşmaları medyada yer aldı ATC kayıtlarına göre, uçağa 30L pisti için D6 giriş noktasına taksi talimatı verildi. Ancak uçak D5 noktasından 30L pistine girdi. ATC mürettebatı ikaz ederek pist içinde geriye dönüşle D6 noktasına taksi müsadesi verdi, ancak mürettebat D5 noktasında 1273 metrede kalkış yapabileceklerini söyledi. Bunun üzerine uçağa kalkış izni verildi. Kalkıştan kısa bir süre sonra mürettebat kalkış sırasında bir şeye çarptıklarını ve hemen geri dönmeleri gerektiğini söyledi. Kule bunun üzerinde pistte bulunan bir uçağa pisti terk etmesini talimatını verdi. Ayrıca tüm trafiklere pozisyonlarını korumalarını ve telsiz konuşması yapmamaları talimatı verdi. E195 kalkışta maksimum iniş ...