Ana içeriğe atla

A321XLR ilk kıtalararası yolcu uçuşunu gerçekleştirdi






A321XLR ilk kıtalararası yolcu uçuşunu gerçekleştirdi

Airbus, dar gövdeli ailesinin en son üyesi olan A321XLR’nin ilk kıtalararası uçuşuyla önemli bir dönüm noktasına ulaştı. EC-OIL kuyruk isimli uçak, 14 Kasım 2024 Perşembe günü İspanya’daki Madrid-Barajas Adolfo Suárez Havalimanı’ndan (MAD) Amerika Birleşik Devletleri’ndeki Boston Logan Uluslararası Havalimanı’na (BOS) IB347 seferini gerçekleştirerek verimliliğini ve çok yönlülüğünü kanıtladı.




MAD-BOS uçuş rotası







Iberia Hava Yolları ilk üretim A321XLR’yi 30 Ekim 2024’te teslim aldı ve önümüzdeki aylarda 7 uçağı daha filosuna katmayı planlıyor.

“Ekstra Uzun Menzil” anlamına gelen A321XLR, dar gövdeli uçaklar kullanılarak daha uzun rotalara yönelik artan talebi karşılamak üzere tasarlanmıştır. Yaklaşık 3.000 deniz mili olan Madrid-Boston uçuş mesafesini çok aşan, 4.700 deniz miline kadar maksimum menzile sahiptir. Uçuş, uçağın operasyonel yeteneklerini vurgularken, bu yolculuğun diğer dar gövdeli uçaklar tarafından da yapılabileceğini belirtmekte fayda var; bu da XLR’nin tam menzilinin bu uçuşta test edilmediğinin altını çizmektedir.

Madrid-Boston uçuşu, yeni nesil motorlar ve aerodinamik iyileştirmeler de dahil olmak üzere gelişmiş teknolojiyi sergiledi. Bu özellikler, operasyonel verimliliği artırmakta, karbon emisyonunu ve yakıt tüketimini azaltarak havacılık endüstrisinin sürdürülebilirlik hedefleriyle uyumludur. XLR’in, belirli rotalarda benzer geniş gövdeli uçaklardan yaklaşık %30 daha verimli olacağı ifade edilmiştir.

Bu kilometre taşı, Airbus’ın dar gövdeli uçakların potansiyelini yenilemeye ve genişletmeye devam etmesi açısından önemli bir adımdır. A321XLR’nin 2025 boyunca havayollarında daha yoğun şekilde hizmete girmesi ve uzak noktaları daha verimli bir şekilde bağlamak için yeni fırsatlar sunması beklenmektedir. Yolcular için bu, geleneksel olarak daha büyük jetler tarafından sunulan daha doğrudan ve sürdürülebilir rota seçenekleriyle bir seyahat dönemi vaat etmektedir.

Airbus A321XLR uçağı ile dar gövdeli uçaklar arasında teknik özellikleri ile bir adım daha öne geçmiştir.

Emniyetli Uçuşlar Dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza Araştırma Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021

  THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021 2 ölümlü kaza sonrası 21 ay boyunca uçuştan alınan MAX uçaklarının geçen süre içerisinde tüm tarafların katkı ve önerileri ile Boeing tarafından gerekli iyileştirmelerin yerine getirilmesi ile Kasım 2020 de FAA, sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından uçuşa elverişlilik sertifikasının onaylanmasıyla birçok ülkede MAX uçakları uçuşa başlamıştı. THY Genel Müdürü Sayın Bilal Ekşi’nin 9 Nisan günü paylaştığı mesaj ile ülkemizde MAX uçağına sahip iki işletmeden birisi olan THY’nın TC-LCE kuyruk isimli MAX uçağının prosedür gereği olan test uçuşunu başarıyla tamamladığı değerlendirilmektedir. Dolayısıyla başka bir sorun yaşanmazsa kısa süre içerisinde MAX uçaklarının gökyüzünde yolcularıyla emniyetle uçuşa başlayacağını söyleyebiliriz. Alınan bilgiye göre değişiklik olmazsa 12 Nisan günü ilk yolculu uçuş gerçekleşecektir. 20 yıl B737’de pilot olarak görev yapmış bir kişi olarak yolcu koltuğunda da olsa ilk uçuşuna katı...

Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor

  Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor Bağımsız Havacılar 7 Temmuz, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun uluslararası havacılık standartlarına uygun olarak 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor. Air India 12 Haziran günü Ahmedabat meydanından AI171 sefer sayılı uçak, Londra Gatwick için kalkıştan sadece 32 saniye sonra düşmüştü. Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü (ICAO) Annex 13 kurallarına göre Hindistan otoritesi 30 gün içinde ön rapor sunmakla yükümlüdür. Kaza Ön Raporu 12 Haziran kazasına ilişkin olası kaza nedenleri de dahil olmak üzere ilk bilgileri sağlayacak. Raporda ayrıca kaza mahallinden elde edilen bulgular, devam eden süreçte atılacak adımlar yer alacak. Verilen bilgiye göre kaza son raporunun yaklaşık üç ay sonra, eylül ortası civarında yayınlanması bekleniyor. Resmi olmamasına rağmen medyada yer alan ön rapora ait olduğu vurgulanan taslak raporda; KAZANIN OLASI ANA NEDENİ Ai...

Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı

  Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı Bağımsız Havacılar 5 Eylül, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP ICAO, 2006 yılında çok pilotlu uluslararası ticari hava taşımacılığı (CAT) operasyonları gerçekleştiren pilotlar için yaş sınırını 60’tan 65’e çıkarmak üzere Standartlar ve Önerilen Uygulamalar’ı (SARP’ler) uygulamaya koymuştur. ICAO’nun son 19 yılda Tıbbi Hükümler Çalışma Grubu aracılığıyla yaş sınırlarının uzatılması konusunda yaptığı çalışmalara dayanarak, bu makale ICAO’nun yaş sınırını 67’ye çıkarmayı değerlendirmesini önermektedir. Bu değişiklik, 2006 yılında başarıyla uygulanan ve ek emniyet güvence önlemleri çerçevesinde hayata geçirilen yaklaşıma benzer bir yaklaşımı izlemelidir. ICAO Ek 1 — Personel Lisanslandırma, Bölüm 1 – Lisanslarla İlgili Tanımlar ve Genel Kurallar, ticari pilotlar için üst yaş sınırları standardını sağlar. Tek pilotlu ticari uçuşlar için bu sınır 60, çok pilotlu ticari hava taş...