Ana içeriğe atla

Güney Kore’de JEJU Havayollarının B738 Uçağı Muan Havalimanına İnişte Pist Sonunda Çarpma Sonucu Yandı


Jeju Air 2216 sefer sayılı uçuşunda B737-800 uçağı 28 Aralık 2024 günü saat 19.29 UTC’de 175 yolcu ve 6 Mürettebat ile Bangkok’tan kalkış yapmış ve kalkıştan yaklaşık 4 saat 30 dakika sonra 23.58 UTC’de Muan Havalimanına iniş yapmıştır.

Yaklaşma esnasında iniş takımları açılmadığı için uçak gövde üzerine inişi gerçekleştirmiştir olup pist üzerinde duramayıp pist sonundaki alçalma ışıklarına çarparak uçakta yangın çıkmıştır.

En son yapılan resmi açıklamalara göre, uçaktaki 179 kişi yaşamını yitirirken, 2 kabin görevlisi sağ kurtuldu.




Radar 24 ADS-B verileri 500 feet’te kesilmektedir. Bu yüzden iniş esnasında uçağın pistin hangi noktasına ilk teması yaptığı tespit edilememektedir. Uçağa ait pist üzerindeki video görüntülerinde uçakta iniş takımlarının açılmamasının dışında flapların da açılmadığı görülmektedir.




HL8088 İnişte Pist üzerinde

İniş esnasında Muan Havalimanında hava durumu aşağıdaki gibi olup olaya negatif etkisi görülmemektedir.

RKJB 290000Z 11002KT 9000 FEW05 02/M00 Q1028 NOSIG

Jeju Air 2216 sefer sayılı uçuşu gerçekleştiren HL8088 tescilli Boeing 737-800 uçağı 2009 üretimi olup, 2009-2016 yılları arasında Ryanair için uçmuş, 2017 yılında Jeju Havayolları tarafından satın alınmıştı.

ADS-B verileri birlikte çalıştığımız Mühendis arkadaşlarımız tarafından çözümlenmeye çalışılmakta olup tamamlandığında yeni bilgilerle tekrar yayımlanacaktır. Bu vesile ile ekip arkadaşlarım Dr Ahmet Öztürk ve çok değerli Mühendis kardeşime çok teşekkür ederim.

İniş takımları ve flap konumlarından dolayı uçakta bir hidrolik arızası olduğu değerlendirilmektedir. Böylesi bir durumda Hidrolik arızasının durumuna göre acil durum uygulama kontrol listeleri mevcuttur. Bu durumda pilotların bir bekleme noktasında bu kontrol listelerinin gereğini yerine getirdikten (iniş takımlarının manual açılması gibi) sonra yaklaşmayı başlatmaları beklenir. ADS-B verilerine göre uçak direkt yaklaşma yapmıştır. FDR ve CVR bilgilerinin çözümlenmesi sonrasında bu soruların cevapları alınacaktır

Kazada yaşamını yitirenlere taziyelerimiz sunar, yakınlarına ve Jeju Air’e geçmiş olsun dileklerimizi iletiriz.

Emniyetli Uçuşlar Dileriz

 

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza Araştırma Uzmanı


https://youtu.be/Mas3UvBhW2I


Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı

  B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı 5 Nisan 2021 29 Ekim 2018 ve 11 Mart 2019 tarihlerinde yaşanan ölümlü iki B737 MAX kazasından sonra uçuşları durdurulan uçaklar için 20 aylık bir iyileştirme sürecinden sonra Kasım 2020’de önce FAA sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından gerekler yerine getirilerek bir çok ülkede MAX uçakları tekrar gökyüzüne geri döndü. 1 Nisan 2021 günü SHGM’lüğü tarafından UED 2021/0001 yayınlanarak MAX uçaklarının ülkemizde de uçuşlarının başlamasının olu açılmış oldu. Bu UED’ye göre MAX uçağı bulunduran Havayolu işletmeleri özetle aşağıdaki işlemleri UED’de tarif edilen şekilde yerine getirerek uçabileceklerdir. Otomatik Uçuş – Uçuş Kontrol Bilgisayarı Yazılım – Kurulumu Uçuş Kontrolleri – Yatay Stabilizatör Trim Kablo Demeti Yönlendirme-Modifikasyonu Levye Sarsıcı Sigortalarına (Stick Shaker Circuit Breaker) Renkli Başlıklı Buton – Kurulumu Enstrümantasyon – Operasyonel Pr...

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi YAZARLAR EYUP TURŞUCU Bağımsız Havacılar Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, basın toplantısında yaptığı konuşmada, Muan kazasına karışan B737-800’ün uçuş öncesi incelemelerine göre uçakta herhangi bir sorun olmadığının belirlendiğini söyledi. Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, konferanstaki katılımcılara Boeing 737-800 uçağının “iniş takımlarında anormal bir şey görülmediğini” söyledi. Uçağın yaklaşma esnasında iniş takımlarının açılmamış olmasına dair sorular sorulmaya devam ediyor. Kaza, 31 Aralık 2024’te Güney Kore’deki Muan Uluslararası Havalimanı’nda meydana gelmiş, 181 yolcu ve mürettebat taşıyan Jeju Air Boeing 737-800 uçağı iniş takımları açılmamış olarak piste gövde üzerine inmiş ve pist uzantısındaki alçalma ışıklarının platformuna çarparak yanmasına ve 179 kişinin hayatını kaybetmesine neden olmuştu. Amerika Birleşik Devletleri Ulusal Ulaştırma Emniyet Kurulu (NTSB) ve uçak üreticisi Boeing’den uzmanlar da dahil olma...

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı 18 Şubat 2024 18 Şubat 2024 günü Belgrad Havalimanı 03L pistinden kalkış esnasında 12 ILS alçalma ışıklarına çarpıp geriye dönüşle emniyetle iniş yapan Air Serbia E195 uçağının kalkış esnasında kule ile konuşmaları medyada yer aldı ATC kayıtlarına göre, uçağa 30L pisti için D6 giriş noktasına taksi talimatı verildi. Ancak uçak D5 noktasından 30L pistine girdi. ATC mürettebatı ikaz ederek pist içinde geriye dönüşle D6 noktasına taksi müsadesi verdi, ancak mürettebat D5 noktasında 1273 metrede kalkış yapabileceklerini söyledi. Bunun üzerine uçağa kalkış izni verildi. Kalkıştan kısa bir süre sonra mürettebat kalkış sırasında bir şeye çarptıklarını ve hemen geri dönmeleri gerektiğini söyledi. Kule bunun üzerinde pistte bulunan bir uçağa pisti terk etmesini talimatını verdi. Ayrıca tüm trafiklere pozisyonlarını korumalarını ve telsiz konuşması yapmamaları talimatı verdi. E195 kalkışta maksimum iniş ...