Ana içeriğe atla

Güney Kore’deki jet kazası, hızla büyüyen Jeju Air’in Emniyetini incelemeye Aldı


Güney Kore’deki jet kazası, hızla büyüyen Jeju Air’in Emniyetini incelemeye aldı



Güney Kore tarihinin en ölümcül kazasını yaşamadan önce, düşük bütçeli havayolu şirketi Jeju Air, büyümede hızla hareket ediyor, rekor yolcu sayılarına ulaşıyor, uçaklarını yerel rakiplerinden ve küresel rakiplerinin çoğundan daha fazla uçuruyordu, veriler bunu gösteriyordu.

Jeju Air uçaklarının yüksek kullanım oranı (bir günde uçtukları saat sayısı) tek başına sorun olmamasına karşın, uzmanlar gerekli bakım için yeterli zaman planlamasının hayati önem taşıdığı anlamına geldiğini söylemekteler.

Yetkililer, kazaya bir kuş çarpmasının katkıda bulunduğunu öne sürdüler, ancak Boeing 737-800 uçağı kazası ile ilgili soruşturmanın bir parçası olarak polis, uçağın işletimi ve bakımıyla ilgili belgeleri ele geçirmek için havayollarının Seul ofisine baskın düzenledi.

Havacılık emniyeti ve kaza araştırma uzmanı Anthony Brickhouse araştırma sürecinde kaza ve emniyet geçmişlerine, geçmişte ne tür olaylar yaşandığına, sorunları düzeltmek için neler yapıldığına bakıldığını söyledi.

Jeju Air, Reuters’a bakım prosedürlerini ihmal etmediğini ve emniyet çalışmalarını artıracağını söyledi. 179 kişinin ölümüne yol açan 29 Aralık kazası, havayolunun 2005’te kuruluşundan bu yana ilk ölümlü kazası olmasının yanısıra, on yıldan uzun bir süredir Güney Kore havayolları içinde bir ilkti.

Soruşturma sırasında yurtdışına seyahat etmesi yasaklanan şirketin CEO’su Kim E-bae, geçen hafta düzenlediği bir basın toplantısında Jeju’nun bakımının otorite standartlarına uygun olduğunu ve uçuş öncesi inceleme sırasında kaza geçiren jette herhangi bir bakım sorunu olmadığını söyledi. Havayolunun emniyet önlemlerinin geçmişte yeterli olmadığını kabul etti, ancak iyileştirmeler yapıldığını söyledi.

Yetkililer, felaketin ardındaki nedenlerin belirsizliğini koruduğunu, yetersiz bakımın kazaya katkıda bulunmadığını söylediler.

Yetkililer, bildirilen kuş çarpması sonrasında, pilotun acil durum bildiriminden sonra ikinci bir iniş denemesini neden aceleyle yapmış olabileceğini ve iniş takımlarının neden açılmadığını araştırıyor. Kokpit ve uçuş veri kayıt cihazları kurtarılmasına rağmen herhangi bir ayrıntı açıklanmadı.

Ülkenin ulaştırma otoritesi Güney Kore’deki 101 adet 737-800’ün tamamını denetlendiğini (bunların üçte birinden fazlasının Jeju Air tarafından işletilmektedir), uçakların bakım periyotları ve kalitesine odaklanıldığını belirtti.

Son iki yılda hiçbir ihlal söz konusu olmamasına rağmen, kayıtlar, Jeju Air’in COVID-19 salgını sırasında ve sonrasında, 2020-2022 döneminde havacılık yasası ihlalleri nedeniyle yerli rakiplerinden daha fazla para cezası ve askıya alma ile karşı karşıya kaldığını göstermektedir.

Reuters’ın haberinde, ulaştırma bakanlığının 2020’den Ağustos 2024’e kadar büyük havayollarına ilişkin verilerine göre, Jeju Air yaklaşık 2,3 milyar won (1,57 milyon $) para cezasına çarptırıldı ve etkilenen uçaklar toplam 41 gün boyunca faaliyet dışı kaldığı bilgisi verildi. Bu cezai yaptırımdan etkilenen havayolları içinde Jeju Air’in ilk sırada olduğu vurgulandı.

KULLANIM ORANLARI

Uzmanlar, özellikle düşük maliyetli taşıyıcılarda, yüksek kullanım oranlarının ekonomik verimliliğin bir göstergesi olarak sektörde değerli olduğunu söylüyorlar.

Ülkedeki yolcu hacmi açısından Korean Air ve Asiana Air’in gerisinde üçüncü sırada yer alan Jeju Air, ulaştırma bakanlığı verilerine göre Ocak-Aralık 2024 arasında rekor sayılara ulaştı.

Borsa kayıtlarına göre Jeju Air’in yolcu uçakları aylık kullanım saatleri 2022’den 2023’te neredeyse iki katına çıkarak ayda 412 saate çıktı. Bu dönemde Korean Air 332 saat, Asiana Airlines ise 304 saat, T’way yolcu ve kargo uçakları ayda ortalama 366 saat, Jin Air yeni hat açar ortalama 349 saat ve Air Busan ise yeni hat açar ortalama 319 saat uçmuş olup görüleceği gibi Jeju Air uçuşları onlardan daha yüksektir.

Havacılık analiz şirketi Cirium’un uçakların kullanım oranlarını hesaplamasına göre 2024’te Jeju Air, ucuz bilet sunan ve sadece dar gövdeli uçak kullanan hemen hemen diğer tüm havayollarından daha fazla, günde 11,6 saat uçuş yaptı. Sadece Suudi Arabistan’ın Air Arabia işletmesi uçaklarını günde 12,5 saat uçurarak birinci sırada yer aldı. Bunların dışında Vietnam’ın VietJet’i uçaklarını günde 10 saat, Ryanair’in ortalama 9,3 saat, Malezya’nın AirAsia’sı 9 saat, Çin’in Spring Airlines’ı ise günde 8 saat uçtu.

Yukarda paylaşılan bilgilere ilave olarak uçağın Kokpit ve uçuş veri kayıt cihazlarındaki verilerin çözümlenmesi ile kazanın ana sebebi ve kazaya giden süreçteki diğer etkenler ortaya çıkacaktır. Bu araştırmanın en önemli bir bölümü de uçuş ekiplerinde bu yoğun uçuş programlarının bitkinliğe neden olup olmadığının kesin olarak ortaya konması olacaktır. Yerel medyada kazaya ilişkin açıklamalar paylaşıldığında görüşlerimizle birlikte sizlere ulaştırılacaktır.

Emniyetli Uçuşlar Dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot (E)

Kaza Araştırma Uzmanı


Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021

  THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021 2 ölümlü kaza sonrası 21 ay boyunca uçuştan alınan MAX uçaklarının geçen süre içerisinde tüm tarafların katkı ve önerileri ile Boeing tarafından gerekli iyileştirmelerin yerine getirilmesi ile Kasım 2020 de FAA, sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından uçuşa elverişlilik sertifikasının onaylanmasıyla birçok ülkede MAX uçakları uçuşa başlamıştı. THY Genel Müdürü Sayın Bilal Ekşi’nin 9 Nisan günü paylaştığı mesaj ile ülkemizde MAX uçağına sahip iki işletmeden birisi olan THY’nın TC-LCE kuyruk isimli MAX uçağının prosedür gereği olan test uçuşunu başarıyla tamamladığı değerlendirilmektedir. Dolayısıyla başka bir sorun yaşanmazsa kısa süre içerisinde MAX uçaklarının gökyüzünde yolcularıyla emniyetle uçuşa başlayacağını söyleyebiliriz. Alınan bilgiye göre değişiklik olmazsa 12 Nisan günü ilk yolculu uçuş gerçekleşecektir. 20 yıl B737’de pilot olarak görev yapmış bir kişi olarak yolcu koltuğunda da olsa ilk uçuşuna katı...

Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor

  Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor Bağımsız Havacılar 7 Temmuz, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun uluslararası havacılık standartlarına uygun olarak 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor. Air India 12 Haziran günü Ahmedabat meydanından AI171 sefer sayılı uçak, Londra Gatwick için kalkıştan sadece 32 saniye sonra düşmüştü. Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü (ICAO) Annex 13 kurallarına göre Hindistan otoritesi 30 gün içinde ön rapor sunmakla yükümlüdür. Kaza Ön Raporu 12 Haziran kazasına ilişkin olası kaza nedenleri de dahil olmak üzere ilk bilgileri sağlayacak. Raporda ayrıca kaza mahallinden elde edilen bulgular, devam eden süreçte atılacak adımlar yer alacak. Verilen bilgiye göre kaza son raporunun yaklaşık üç ay sonra, eylül ortası civarında yayınlanması bekleniyor. Resmi olmamasına rağmen medyada yer alan ön rapora ait olduğu vurgulanan taslak raporda; KAZANIN OLASI ANA NEDENİ Ai...

Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı

  Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı Bağımsız Havacılar 5 Eylül, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP ICAO, 2006 yılında çok pilotlu uluslararası ticari hava taşımacılığı (CAT) operasyonları gerçekleştiren pilotlar için yaş sınırını 60’tan 65’e çıkarmak üzere Standartlar ve Önerilen Uygulamalar’ı (SARP’ler) uygulamaya koymuştur. ICAO’nun son 19 yılda Tıbbi Hükümler Çalışma Grubu aracılığıyla yaş sınırlarının uzatılması konusunda yaptığı çalışmalara dayanarak, bu makale ICAO’nun yaş sınırını 67’ye çıkarmayı değerlendirmesini önermektedir. Bu değişiklik, 2006 yılında başarıyla uygulanan ve ek emniyet güvence önlemleri çerçevesinde hayata geçirilen yaklaşıma benzer bir yaklaşımı izlemelidir. ICAO Ek 1 — Personel Lisanslandırma, Bölüm 1 – Lisanslarla İlgili Tanımlar ve Genel Kurallar, ticari pilotlar için üst yaş sınırları standardını sağlar. Tek pilotlu ticari uçuşlar için bu sınır 60, çok pilotlu ticari hava taş...