Ana içeriğe atla

Muğla Sıtkı Koçman Eğitim Araştırma Hastanesi Helikopter İniş-Kalkış Yerinden Kalkış Yapan Helikopter Düştü






Muğla Sıtkı Koçman Eğitim Araştırma Hastanesi Helikopter İniş-Kalkış Yerinden Kalkış Yapan Helikopter Düştü



22 Aralık 2024 günü saat 10.06’da Antalya’ya gitmek üzere Muğla Eğitim ve Araştırma Hastanesinin helikopter iniş/kalkış yerinden kalkış yapan ambulans helikopteri, kalkış sırasında yoğun sis nedeniyle hastane binasına çarparak düştü. Medyada paylaşılan bilgiye göre kazada sorumlu kaptan pilot Tamer Gönül, pilot Bayram Çiçek, Doktor Cengiz Çoşkun, yardımcı sağlık personeli Selçuk Saykal hayatını kaybetti.



Kalkış saatinde hastane bölgesinde yoğun sis olduğu kaza sonrası sosyal medyada paylaşılan videolarda açıkça görülmektedir. Yazıyı hazırladığım ana kadar paylaşılan resmi açıklamalar, görgü tanıklarının ifadeleri ve video görselleri çerçevesinde kazanın ana sebebi konusunda kesin bir şey söylemenin yanlış olacağını değerlendiriyorum. Bunun Ulaşım Emniyeti İnceleme Merkezi kaza araştırma kurulunca hazırlanacak raporda öğreneceğiz.

Sadece bazı varsayımlara dayanarak geçmişte helikopter pilotu/öğretmen pilot olarak uçmuş, yanı sıra kaza/olay araştırma uzmanı olarak yıllarca çalışmış olmanın tecrübesiyle bu kaza sonrası bilhassa aktif helikopter pilotlarımız için önemli olduğunu düşündüğüm bazı bilgileri paylaşmak isterim.

Öncelikle yapılacak uçuşa karar verecek tek kişinin o hava aracının sorumlu kaptan/komutan pilotu (SKP) olduğunu vurgulayarak başlamak isterim. Bu ifade tüm sivil ve askeri uçuşları içermektedir. Sonu kaza/ciddi olay ile sonuçlanabilecek emniyetsizlik şüphesi varsa SKP o an için uçuşun yapılamayacağını bildirmekle sorumludur.

Bugün için havacılıkta teknolojik gelişmelerle Hava araçları gerekli şartların sağlanması halinde “0” sıfır görüşe yakın düşük görüş şartlarında dahi iniş kalkış yapabilme yeteneğine sahiptir. Burada göz ardı edilmemesi gereken ifade “gerekli şartların sağlanması” olup bu sağlanamıyorsa operasyon durdurulmalıdır. Etkileyecek tehditlerin yeterinde doğru değerlendirilememesi halinde maalesef KAZALAR kaçınılmaz olmaktadır.

Yapılacak görev ne kadar önemli hatta hayati olursa olsun emniyetli bir uçuş yapılamayacaksa O GÖREV YERİNE GETİRİLEMEYECEKTİR. Ayrıca ciddi kayıplar yaşanacaktır. Burada işletme ve kuruluşlara önemli bir görev düşmektedir. Uçuş operasyonunda karşılaşılaşabilecek tehditler için gerekli tedbirler alınmış olmalıdır. Uluslararası Kaza Araştırma kurallarını içeren ICAO Annex 13’ e göre kaza araştırmasında en önemli başlıklardan birisi de bu kazada organizasyonun etkisinin araştırılmasıdır. Bu yapılmadığı takdirde buna benzer kazalar olmaya devam edecektir.

Elim kazada yaşamını kaybeden Pilotlarımıza, sağlık görevlilerimize Allah’tan rahmet Ailelerine, sevenlerine ve havacılık camiamıza başsağlığı dileriz.

Tüm Uçucularımıza Emniyetli Uçuşlar Dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza Araştırma Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021

  THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021 2 ölümlü kaza sonrası 21 ay boyunca uçuştan alınan MAX uçaklarının geçen süre içerisinde tüm tarafların katkı ve önerileri ile Boeing tarafından gerekli iyileştirmelerin yerine getirilmesi ile Kasım 2020 de FAA, sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından uçuşa elverişlilik sertifikasının onaylanmasıyla birçok ülkede MAX uçakları uçuşa başlamıştı. THY Genel Müdürü Sayın Bilal Ekşi’nin 9 Nisan günü paylaştığı mesaj ile ülkemizde MAX uçağına sahip iki işletmeden birisi olan THY’nın TC-LCE kuyruk isimli MAX uçağının prosedür gereği olan test uçuşunu başarıyla tamamladığı değerlendirilmektedir. Dolayısıyla başka bir sorun yaşanmazsa kısa süre içerisinde MAX uçaklarının gökyüzünde yolcularıyla emniyetle uçuşa başlayacağını söyleyebiliriz. Alınan bilgiye göre değişiklik olmazsa 12 Nisan günü ilk yolculu uçuş gerçekleşecektir. 20 yıl B737’de pilot olarak görev yapmış bir kişi olarak yolcu koltuğunda da olsa ilk uçuşuna katı...

Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor

  Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor Bağımsız Havacılar 7 Temmuz, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun uluslararası havacılık standartlarına uygun olarak 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor. Air India 12 Haziran günü Ahmedabat meydanından AI171 sefer sayılı uçak, Londra Gatwick için kalkıştan sadece 32 saniye sonra düşmüştü. Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü (ICAO) Annex 13 kurallarına göre Hindistan otoritesi 30 gün içinde ön rapor sunmakla yükümlüdür. Kaza Ön Raporu 12 Haziran kazasına ilişkin olası kaza nedenleri de dahil olmak üzere ilk bilgileri sağlayacak. Raporda ayrıca kaza mahallinden elde edilen bulgular, devam eden süreçte atılacak adımlar yer alacak. Verilen bilgiye göre kaza son raporunun yaklaşık üç ay sonra, eylül ortası civarında yayınlanması bekleniyor. Resmi olmamasına rağmen medyada yer alan ön rapora ait olduğu vurgulanan taslak raporda; KAZANIN OLASI ANA NEDENİ Ai...

Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı

  Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı Bağımsız Havacılar 5 Eylül, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP ICAO, 2006 yılında çok pilotlu uluslararası ticari hava taşımacılığı (CAT) operasyonları gerçekleştiren pilotlar için yaş sınırını 60’tan 65’e çıkarmak üzere Standartlar ve Önerilen Uygulamalar’ı (SARP’ler) uygulamaya koymuştur. ICAO’nun son 19 yılda Tıbbi Hükümler Çalışma Grubu aracılığıyla yaş sınırlarının uzatılması konusunda yaptığı çalışmalara dayanarak, bu makale ICAO’nun yaş sınırını 67’ye çıkarmayı değerlendirmesini önermektedir. Bu değişiklik, 2006 yılında başarıyla uygulanan ve ek emniyet güvence önlemleri çerçevesinde hayata geçirilen yaklaşıma benzer bir yaklaşımı izlemelidir. ICAO Ek 1 — Personel Lisanslandırma, Bölüm 1 – Lisanslarla İlgili Tanımlar ve Genel Kurallar, ticari pilotlar için üst yaş sınırları standardını sağlar. Tek pilotlu ticari uçuşlar için bu sınır 60, çok pilotlu ticari hava taş...