Ana içeriğe atla

Bir Uçak Kazası Daha!

 






Bir Uçak Kazası Daha!

Havacılık sektöründe 2025 yılı maalesef kısa aralıklarla ölümlü kazalarla başlamıştı. Bu sefer Delta Airlines alt kuruluşu Endeavor Airlines’ın Canadair CRJ-900 uçağı 17 Şubat 2025 günü DL-4819 Minneapolis (ABD) Toronto (Kanada) seferi için 76 yolcu ve 4 mürettebatla gerçekleştirdiği uçuşta, Toronto pearson havalimanının 23 pistine 14:12L’de (19:12Z) sert bir şekilde sağ iniş takımının teması sonrası sağ kanadının piste çarpmasının ardından ters dönerek pist üzerinde durdu. her iki kanat, her iki ana iniş takımı ve kuyruk kısmı gövdeden ayrıldı. Ölen kişi olmamasına rağmen bir kişi ağır, 18 kişinin hafif yaralandığı bildirildi.

İniş esnasında havalimanında hava durumu gökyüzü kapalı, savrulan kar yağışı ve 270 dereceden 28 hamlesi 35 kt rüzgar mevcuttur.

CYYZ 171900Z 27028G35KT 6SM R24L/3000VP6000FT/U BLSN BKN034 M09/M14 A2993 RMK CU6 SLP149=

Kanada Ulaşım Emniyeti Kurulu kaza mahalline gelerek kaza araştırma sürecini başlatmıştır. İlk yapılan açıklamada kazanın ICAO annex 13 kapsamında araştırmasının yapılacağını ve ABD Kaza araştırma uzmanlarının da araştırmada bulunacaklarını, elde edilen bulgu ve bilgilerin Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü’nün Ek 13’ü uyarınca, Kanada Ulaşım Emniyet Kurulunca açıklanacağını bildirmiştir.

Eldeki çok kısıtlı verilere göre kazaya nelerin neden olabileceğine göz atacak olursak;

İniş anında meydandaki hava durumu gökyüzü kapalı, yerde savrulan kar ve 23 Pistine göre 40 derece sağdan yaklaşık 20kt civarında (270/28-35kts) yan rüzgarı mevcuttur. Bu yüzden, uçağın yan rüzgar iniş tekniğine göre dengeli bir şekilde sağa yatışlı olarak yaklaştığı görülmektedir. Buna rağmen her nedense son anda uçak sağ iniş takımı üzerine çok sert bir şekilde piste temas eder. İniş takımları belli bir G değerine kadar emniyetle iniş yapabilirler, ama bu inişte son andaki yere yaklaşma oranının çok fazla olması nedeniyle iniş takımının kırılmasına yol açtığı değerlendirilmektedir. Dolayısıyla şiddetli sağa yatışlı iniş sonrasında sağ kanat da yere çarparak kırılmış ve uçağın aerodinamik yapısı tamamen bozulmuştur. Sağlam olan sol kanat üzerinde oluşan kaldırma kuvveti nedeniyle uçağın uzunluk ekseni boyunca dönmesine sebep olduğu değerlendirilmektedir. Bu dönüş esnasında sol kanat ve kuyruk kısmı da koparak gövdeden ayrılmıştır.

Uçakta bulunan 76 yolcu, 4 mürettebatın tamamının emniyet kemerlerinin bağlı olması, bu sert iniş ve dönme sonrasında oluşan yangının da kısa sürede söndürülmesi nedeniyle kazada can kaybı olmamasını sağlamış sadece bir kişinin ağır 17 kişinin de hafif yaralı olduğu belirtilmiştir.

Bu istenmeyen duruma niçin gelindiğine bakacak olursak, kaza anında meydanda 270/28-35kts şiddetinde rüzgar olup sağdan 18-23kts yan rüzgar etkisine sebep olmaktadır bu durum bir çok havayolu işletmesi için yan rüzgar limitlerindedir. Ayrıca pist üzerinde savrulan kar söz konusu olduğundan bunun pilotların piste yakınlıklarına dair farkındalıklarını negatif etkileyebileceği düşünülmektedir.

Ayrıca yaklaşmanın son bölümünde havacılıkta Windshear olarak ifade edilen rüzgar kesilmesi söz konusu olabilir. Windshear söz konusu olduğunda ikaz sistemi devreye girerek pilotları uyarır. Bu uyarı geldiğinde hiç tereddüt etmeden inişten vaz geçerek pas geçme başlatılmalıdır. Ama elimizde veri olmadığı için bu konuda kesin bir şey söylemek mümkün değildir.

Havacılık kazaları yönünden kötü başlayan 2025 yılının kalan süresinde kazaların tekrarlanmaması en büyük dileğimizdir. Kanada Ulaşım Emniyeti Kurulunun ön kaza raporunda nedenlere ilişkin bilgilendirmenin yer alacağını umuyoruz. En önemli şey kazada yer alan hatalı insan faktörlerinin iyileştirilerek tekrarının önlenmesidir.

Emniyetli Uçuşlar dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot (E)

Kaza Araştırma Uzmanı

https://youtu.be/8t_-dOV2spo

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı

  B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı 5 Nisan 2021 29 Ekim 2018 ve 11 Mart 2019 tarihlerinde yaşanan ölümlü iki B737 MAX kazasından sonra uçuşları durdurulan uçaklar için 20 aylık bir iyileştirme sürecinden sonra Kasım 2020’de önce FAA sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından gerekler yerine getirilerek bir çok ülkede MAX uçakları tekrar gökyüzüne geri döndü. 1 Nisan 2021 günü SHGM’lüğü tarafından UED 2021/0001 yayınlanarak MAX uçaklarının ülkemizde de uçuşlarının başlamasının olu açılmış oldu. Bu UED’ye göre MAX uçağı bulunduran Havayolu işletmeleri özetle aşağıdaki işlemleri UED’de tarif edilen şekilde yerine getirerek uçabileceklerdir. Otomatik Uçuş – Uçuş Kontrol Bilgisayarı Yazılım – Kurulumu Uçuş Kontrolleri – Yatay Stabilizatör Trim Kablo Demeti Yönlendirme-Modifikasyonu Levye Sarsıcı Sigortalarına (Stick Shaker Circuit Breaker) Renkli Başlıklı Buton – Kurulumu Enstrümantasyon – Operasyonel Pr...

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi YAZARLAR EYUP TURŞUCU Bağımsız Havacılar Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, basın toplantısında yaptığı konuşmada, Muan kazasına karışan B737-800’ün uçuş öncesi incelemelerine göre uçakta herhangi bir sorun olmadığının belirlendiğini söyledi. Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, konferanstaki katılımcılara Boeing 737-800 uçağının “iniş takımlarında anormal bir şey görülmediğini” söyledi. Uçağın yaklaşma esnasında iniş takımlarının açılmamış olmasına dair sorular sorulmaya devam ediyor. Kaza, 31 Aralık 2024’te Güney Kore’deki Muan Uluslararası Havalimanı’nda meydana gelmiş, 181 yolcu ve mürettebat taşıyan Jeju Air Boeing 737-800 uçağı iniş takımları açılmamış olarak piste gövde üzerine inmiş ve pist uzantısındaki alçalma ışıklarının platformuna çarparak yanmasına ve 179 kişinin hayatını kaybetmesine neden olmuştu. Amerika Birleşik Devletleri Ulusal Ulaştırma Emniyet Kurulu (NTSB) ve uçak üreticisi Boeing’den uzmanlar da dahil olma...

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı 18 Şubat 2024 18 Şubat 2024 günü Belgrad Havalimanı 03L pistinden kalkış esnasında 12 ILS alçalma ışıklarına çarpıp geriye dönüşle emniyetle iniş yapan Air Serbia E195 uçağının kalkış esnasında kule ile konuşmaları medyada yer aldı ATC kayıtlarına göre, uçağa 30L pisti için D6 giriş noktasına taksi talimatı verildi. Ancak uçak D5 noktasından 30L pistine girdi. ATC mürettebatı ikaz ederek pist içinde geriye dönüşle D6 noktasına taksi müsadesi verdi, ancak mürettebat D5 noktasında 1273 metrede kalkış yapabileceklerini söyledi. Bunun üzerine uçağa kalkış izni verildi. Kalkıştan kısa bir süre sonra mürettebat kalkış sırasında bir şeye çarptıklarını ve hemen geri dönmeleri gerektiğini söyledi. Kule bunun üzerinde pistte bulunan bir uçağa pisti terk etmesini talimatını verdi. Ayrıca tüm trafiklere pozisyonlarını korumalarını ve telsiz konuşması yapmamaları talimatı verdi. E195 kalkışta maksimum iniş ...