Ana içeriğe atla

Emniyet ve İnsan Faktörleri Alanında Duayen İnsan Prof. James Reason Aramızdan Ayrıldı

 













Emniyet ve İnsan Faktörleri Alanında Duayen İnsan Prof. James Reason Aramızdan Ayrıldı

0

İsminde taşıdığı sebep ve akıl anlamlarına uygun olarak emniyet anlayışının gelişimine sağladığı katkılar takdir ve teşekkürleri fazlasıyla hakeden James Reason’a veda…

5 Şubat 2025 tarihinde, insan faktörleri ve havacılık emniyeti çalışmalarında en etkili isimlerden biri olan İngiliz psikolog Dr. James Reason vefat etti. Araştırmaları, havacılık endüstrisinin insan hatası ve risk yönetimine yaklaşımını derinden etkilemiş ve kazalarda insan faktörlerini anlamanın önemini vurgulamıştır.

James T. Reason (1 Mayıs 1938 – 5 Şubat 2025). 1962 yılında mezun olduğu ve 1977 yılından 2001 yılına kadar kadrolu profesör olarak görev yaptığı Manchester Üniversitesi’nde psikoloji profesörüydü. Dalgınlık, havacılıkta insan faktörleri, bakım hataları ve örgütsel kazalar için risk yönetimi gibi konuları da içeren insan hataları üzerine kitaplar yazdı. 2003 yılında Aberdeen Üniversitesi tarafından kendisine fahri doktora unvanı verildi. British Academy, British Psychological Society, Royal Aeronautical Society ve Royal College of General Practitioners üyesiydi. Sağlık hizmetlerindeki risklerin azaltılmasına yönelik hizmetlerinden dolayı 2003 yılında CBE (Commander of the Most Excellent Order of the British Empire) unvanı almıştır. 2011 yılında Emniyet ve Güvenilirlik Derneği’nin onursal üyesi seçilmiştir.

Çığır açan 1990 tarihli Human Error (İnsan Hatası) adlı kitabında Reason, karmaşık bir sosyo-teknik sistemde birden fazla savunma katmanı başarısız olduğunda insan hatalarının nasıl yıkıcı olaylara yol açabileceğini gösteren kazaların nedenselliğini ortaya koyan İsviçre Peyniri Modeli’ni tanıttı.



Swiss Cheese_İsviçre Peyniri Yaklaşımı

Kazaların ancak birden fazla bariyerin başarısız olması durumunda meydana geleceği ve böylece başlatıcı bir nedenden insanlara, varlıklara, çevreye vb. zarar vermek gibi nihai, istenmeyen sonuçlara kadar bir yol oluşturacağı fikrine dayanan kazaların tanımlanması için kavramsal bir çerçeve olan İsviçre peyniri modeli tüm sektörlerde kullanılır olmuştur.

Bu model havacılık emniyetinin temel taşlarından biri haline gelmiş ve kurumların, kuruluşların ve şirketlerin önemli ölçüde daha emniyetli operasyonlar ve sistemler geliştirmesini sağlamıştır. Havacılığın ötesinde, etkisi sağlık, petrol ve gaz endüstrileri gibi sektörlere de yayıldı.

Havacılıkta İnsan Faktörlerinin Rolü

İnsan Faktörleri (İF), Reason’ın havacılık sektörünü önemli ölçüde şekillendiren çalışmalarının temel direğiydi. İnsan hatalarının münferit olaylar olarak değil, operatörler ve teknolojik sistemler arasındaki etkileşimin yansımaları olarak görülmesi gerektiğini vurgulamıştır. Dahası, hataların asla tamamen ortadan kaldırılamayacağını vurguladı.

Çalışmaları, havacılık emniyetinin büyük ölçüde pilotlar, mürettebat üyeleri, hava trafik kontrolörleri ve tüm operasyonel ortam arasındaki ilişkiye bağlı olduğunu ortaya koymaya yardımcı oldu. Sonuç olarak, kokpitte ve daha geniş havacılık sisteminde iletişim, karar verme, kaynak yönetimi ve liderliği geliştirmeye odaklanan bir metodoloji olan Mürettebat Kaynak Yönetimi (CRM) tanıtıldı. CRM’in uygulanması arızaların ve hataların etkisini azaltmış, sistem verimliliğini ve mürettebat performansını artırmıştır.

CRM’in yanı sıra Reason, pilotların uçuş operasyonları sırasında tehditleri ve hataları gerçek zamanlı olarak belirlemelerine ve azaltmalarına yardımcı olan bir yaklaşım olan Tehdit ve Hata Yönetimi’nin (TEM) geliştirilmesine katkıda bulundu. TEM, ekiplerin uçuş emniyetini tehlikeye atmadan önce potansiyel riskleri öngörmelerini, tanımalarını ve yönetmelerini sağlar. Bu yöntem sürekli durum farkındalığı (SA) gerektirir ve uçuş ekiplerinin operasyonel ortamları üzerinde etkili kontrol sağlamalarına olanak tanır. Ayrıca TEM, aktif hatalar (anlık arızalar) ile gizli hataları (zaman içinde birikerek tespit edilmediğinde kritik sonuçlara yol açabilecek gizli kusurlar) birbirinden ayırır.

Emniyet Sistemlerinin Geliştirilmesine Katkılar;

Reason’ın havacılık alanındaki en önemli katkılarından biri de Emniyet Yönetim Sistemlerinin (SMS) geliştirilmesindeki etkisidir. Bu sistemler, havacılık operasyonlarının tüm aşamalarında risk tanımlama, değerlendirme, kontrol ve azaltmaya olanak tanıyarak kurumsal emniyetin yönetilmesi için kapsamlı bir çerçeve sağlar. Risk Yönetimi ve Tehlike Tanımlama temeline dayanan SMS, kuruluşlar genelinde güçlü bir emniyet kültürünü teşvik eder. Reason’ın teorileri SMS ilkeleriyle yakından uyumludur ve olaylara veya kazalara yol açmadan önce proaktif risk müdahalelerine duyulan ihtiyacı vurgular.

Reason ayrıca proaktif emniyet ilkelerini, Kök Neden Analizini ve Organizasyonel Değişim Yönetimini entegre eden bir disiplin olan Operasyonel Emniyet Yönetiminin şekillenmesinde de önemli bir rol oynamıştır. Operasyonel Emniyet Yönetimi , emniyeti sürekli ve dinamik bir sürece dönüştürmeyi amaçlamaktadır. Dolayısıyla sadece olay düzeltmeye değil, geri bildirim, sürekli eğitim ve emniyet denetimleri yoluyla sürekli iyileştirmeye odaklanmaktadır. Havayolları, ortaya çıkan risklere uyum sağlayabilen esnek ve dayanıklı sistemler oluşturmak için Reason’ın metodolojilerini benimsemiştir. Bu yaklaşımın temel araçları arasında, yüksek operasyonel emniyet standartlarının korunmasına yardımcı olan Emniyet Olayı Analizi (SEA) ve Gizli Gönüllü Raporlama yer almaktadır.

Reason ayrıca 1997 tarihli Managing the Risks of Organizational Accidents adlı kitabında ilk tam gelişmiş Adil Kültür teorisini tanımlamıştır. Reason’nun Adil Kültür yaklaşımı Emniyet Yönetim Sisteminin en önemli unsurlarından biri olmuştur.

Bilhassa Havacılık sektöründe yapılan Kongre, konferans, çalıştay, seminer gibi tüm uluslararası etkinliklerin aranan insanı James Reason’u saygı, sevgiyle anıyor, emniyete yaptığı paha biçilmez katkılar için kendisine şükranlarımızı sunuyoruz.

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot (E)

Kaza Araştırma Uzmanı


Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021

  THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021 2 ölümlü kaza sonrası 21 ay boyunca uçuştan alınan MAX uçaklarının geçen süre içerisinde tüm tarafların katkı ve önerileri ile Boeing tarafından gerekli iyileştirmelerin yerine getirilmesi ile Kasım 2020 de FAA, sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından uçuşa elverişlilik sertifikasının onaylanmasıyla birçok ülkede MAX uçakları uçuşa başlamıştı. THY Genel Müdürü Sayın Bilal Ekşi’nin 9 Nisan günü paylaştığı mesaj ile ülkemizde MAX uçağına sahip iki işletmeden birisi olan THY’nın TC-LCE kuyruk isimli MAX uçağının prosedür gereği olan test uçuşunu başarıyla tamamladığı değerlendirilmektedir. Dolayısıyla başka bir sorun yaşanmazsa kısa süre içerisinde MAX uçaklarının gökyüzünde yolcularıyla emniyetle uçuşa başlayacağını söyleyebiliriz. Alınan bilgiye göre değişiklik olmazsa 12 Nisan günü ilk yolculu uçuş gerçekleşecektir. 20 yıl B737’de pilot olarak görev yapmış bir kişi olarak yolcu koltuğunda da olsa ilk uçuşuna katı...

Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor

  Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor Bağımsız Havacılar 7 Temmuz, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun uluslararası havacılık standartlarına uygun olarak 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor. Air India 12 Haziran günü Ahmedabat meydanından AI171 sefer sayılı uçak, Londra Gatwick için kalkıştan sadece 32 saniye sonra düşmüştü. Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü (ICAO) Annex 13 kurallarına göre Hindistan otoritesi 30 gün içinde ön rapor sunmakla yükümlüdür. Kaza Ön Raporu 12 Haziran kazasına ilişkin olası kaza nedenleri de dahil olmak üzere ilk bilgileri sağlayacak. Raporda ayrıca kaza mahallinden elde edilen bulgular, devam eden süreçte atılacak adımlar yer alacak. Verilen bilgiye göre kaza son raporunun yaklaşık üç ay sonra, eylül ortası civarında yayınlanması bekleniyor. Resmi olmamasına rağmen medyada yer alan ön rapora ait olduğu vurgulanan taslak raporda; KAZANIN OLASI ANA NEDENİ Ai...

Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı

  Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı Bağımsız Havacılar 5 Eylül, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP ICAO, 2006 yılında çok pilotlu uluslararası ticari hava taşımacılığı (CAT) operasyonları gerçekleştiren pilotlar için yaş sınırını 60’tan 65’e çıkarmak üzere Standartlar ve Önerilen Uygulamalar’ı (SARP’ler) uygulamaya koymuştur. ICAO’nun son 19 yılda Tıbbi Hükümler Çalışma Grubu aracılığıyla yaş sınırlarının uzatılması konusunda yaptığı çalışmalara dayanarak, bu makale ICAO’nun yaş sınırını 67’ye çıkarmayı değerlendirmesini önermektedir. Bu değişiklik, 2006 yılında başarıyla uygulanan ve ek emniyet güvence önlemleri çerçevesinde hayata geçirilen yaklaşıma benzer bir yaklaşımı izlemelidir. ICAO Ek 1 — Personel Lisanslandırma, Bölüm 1 – Lisanslarla İlgili Tanımlar ve Genel Kurallar, ticari pilotlar için üst yaş sınırları standardını sağlar. Tek pilotlu ticari uçuşlar için bu sınır 60, çok pilotlu ticari hava taş...