Ana içeriğe atla

ICAO Emniyet Raporu 2024

 







ICAO Emniyet Raporu 2024

Emniyet raporunun bu basımı 2023 yılı için kaza istatistikleri ve analizlerini sunmaktadır. 2019-2023 emniyet raporlarındaki analizlerin sonuçları karşılaştırma için ölçüt olarak kullanılmıştır; ancak bu raporda sunulan verilerin, aradan geçen süre zarfında yapılan güncellemeler nedeniyle önceki basımlarıyla tam olarak eşleşmeyebileceği unutulmamalıdır.

2023 yılı, küresel kaza oranı, ölümlü kaza sayısı, toplam ölüm ve ölüm oranı gibi emniyet göstergeleri açısından son beş yılın en emniyetli yılı olmuştur. Şekil 1, sertifikalı azami kalkış ağırlığı (MTOW) 5 700 kg’ın üzerinde olan uçakları içeren tarifeli ticari uçuşlar için 2023 emniyet genel görünümünü sunmaktadır.

Şekil 1. Emniyete Genel Bakış

Şekil 1. Emniyete Genel BakışICAO büyük verilerine göre, Grafik 1’de gösterildiği gibi, küresel yolcu trafiği 2022’de 3,2 milyar yolcudan 2023’te dünya çapında taşınan yaklaşık 4,2 milyar yolcu ile artmaya devam etti. Dünya çapında 4,5 milyar yolcunun taşındığı salgın öncesi (2019) seviyelerin hala biraz altında olmasına rağmen, 2023’teki yolcu trafiği 2022’ye göre yüzde 30 arttı. Grafik 2’de gösterildiği gibi, tarifeli ticari uçuşlar için uçuş kalkış sayısı, 2022’deki yaklaşık 31 milyona kıyasla 2023’te 35 milyonun üzerinde kalkışla yaklaşık yüzde 13 oranında artmaya devam etmiştir.

Grafik 1. Küresel Yolcu Trafiği

Grafik 2. Küresel Uçuş Kalkış SayısıTablo 3’te gösterilen yıllık kaza istatistikleri, 2023’te toplam kaza sayısında hafif bir artış ve küresel kaza oranında bir düşüş olduğunu göstermektedir. 2022’den 2023’e kadar, Devletler tarafından bildirildiği gibi, uçuş kalkışlarının aynı dönemde yaklaşık yüzde 13 arttığını belirterek, toplam kaza sayısında yüzde 3,1’lik bir artış oldu. 2023’te milyon kalkış başına 1,87 kaza olan küresel kaza oranı, 2022’deki milyon kalkış başına 2,05 kaza oranından yüzde 17,9 azaldı. ICAO Ek 13 — Uçak Kaza ve Olay Araştırması’nda tanımlandığı gibi, bu istatistikler için kullanılan kazalar ICAO Oluşum Doğrulama Çalışma Grubu (OVSG) tarafından gözden geçirildi, onaylandı ve doğrulandı ve MTOW 5 700 kg’ın üzerinde olan uçakların planlı ticari uçuşlarını içeriyordu.

Grafik 3. Yıllık Kaza İstatistikleri ; 2019-2023 Tarifeli Ticari Uçuşlar2023’te planlı ticari hava taşımacılığı kazaları, 2022’deki 160’tan yüzde 50’den fazla bir düşüşün yanı sıra 2022’de milyarda 50’den milyar yolcu başına 17 kişilik ölüm oranında bir düşüşü temsil eden 72 ölümle sonuçlandı. Ölümcül kaza sayısı 2022’de yediden 2023’te bire önemli ölçüde düştü. Tablo 1 ve Şekil 2, ICAO bölge ofisinin akreditasyon alanına göre ölümcül kazaların ve ilgili ölümlerin sayısını göstermektedir.

          Grafik 4 ve 5, planlanan ticari uçuşlar için ölümcül kazalarla ilgili verileri sunar. Grafik 6, planlı ticari uçuşlar için 10 yıllık bir tarihsel eğilim sunmaktadır.

Mevcut ve ortaya çıkan eğilimlere yanıt olarak ICAO, standardizasyon, uygulama ve izleme desteği yoluyla emniyet performansını iyileştirmeye ve operasyonel emniyet riskini azaltmaya vurgu yaparak gelecekteki emniyet iyileştirmeleri elde etmek için uluslararası havacılık topluluğuyla ortaklaşa çalışmaktadır. Emniyet Raporu’nun 2024 baskısı, 2019-2023 dönemine atıfta bulunarak kaza istatistikleri ve analizlerinin yanı sıra Hedef 1 ve ilgili hedefle bağlantılı The Global Aviation Safety Plan (GASP) göstergelerinde bir güncelleme sağlar.

GASP Hedefleri ve hedefleri hakkında daha fazla bilgiyi https://www.icao.int/safety/GASP/ Pages/Goals-and-Targets.aspx adresinde bulabilirsiniz.

Tarifeli Ticari Hava Taşımacılığı Kaza İstatistikleri ve Analizi

GASP’nin emniyet performansı, 2023-2025 baskısında belirlenen GASP göstergeleri tarafından tanımlanan bir dizi ölçümle ölçülür. GASP’nin 1. hedefi, operasyonel emniyet risklerinin sürekli olarak azaltılmasını sağlamaktır. Bu azalma, küresel yüksek riskli oluşum kategorilerini (G-HRC’ler) hedefleyen bir dizi eylemle elde edilir. Bu hedefle ilişkili hedef (Hedef 1.1), ticari planlı uçuşlar için küresel kaza oranının azaltılmasını gerektirir. Devlet, bölge veya küresel olarak kaza sayısı, ölümcül kazalar ve ölümlerin yanı sıra kaza oranları (yani milyon kalkış başına meydana gelenlerin sayısı) dahil olmak üzere çeşitli göstergeler bu hedefle bağlantılıdır. GASP göstergeleri ayrıca HRC’lerle ilgili olayların yüzdesini de içerir.

Genel Emniyet Performans Göstergesi (GASP)- Küresel Kaza Oranı

Küresel kaza oranı, hava taşımacılığı operasyonu için genel bir emniyet performansı göstergesi sağlar. Kaza oranı, 5 700 kg’ın üzerinde sertifikalı bir MTOW’a sahip sabit kanatlı uçakları içeren planlı ticari uçuşlara dayanmaktadır. Uçak kazaları, Ek 13 — Uçak Kazası ve Olay Araştırması’nda verilen tanımlar kullanılarak ICAO Oluşum Doğrulama Çalışma Grubu (Occurrence Validation Study Group_OVSG) tarafından gözden geçirilir ve onaylanır.

Kalkışlarla ilgili veriler ICAO’nun Hava Taşımacılığı Bürosu tarafından derlenir ve ücret karşılığında yolcu, kargo ve posta taşımacılığını içeren planlı ticari uçuşları içerir. Verilerin Devletler tarafından sağlanmadığı durumlarda tahminler yapılır ve ICAO’ya yeni veriler sağlandıkça veritabanına dahil edilir. Bunun yıldan yıla hesaplanan oranlarda küçük değişikliklere neden olabileceğini belirtmekte fayda var.

Aşağıdaki Grafik 7, önceki beş yıldaki küresel kaza oranı eğilimini (milyon kalkış başına) göstermektedir ve 2023’te milyon kalkış başına 1,87 kaza oranı, bir önceki yıla göre yüzde 17,9’luk bir düşüş, son beş yılın en düşük seviyesidir.

2023’te 5 700 kg’ın üzerinde sertifikalı bir MTOW ile uçakların planlı ticari uçuşlarını içeren kazalar Ek-2’de listelenmiştir.

Grafik 7. Küresel kaza oranları (milyon kalkış başına kaza)

Kaza ve Ölüm Eğilimi

2019-2023 döneminde tarifeli ticari uçuşlarda dünya çapında meydana gelen kazaların ve ölümcül kazaların sayısı Tablo 8’de gösterilmiştir. 2023 yılı, son beş yılın en düşük ölümcül kazalarını kaydetti.

Grafik 8. Kaza eğilimi ( 2019-2023)

ICAO’nun 2024 (2019-2023) emniyet raporundan da açıkça görüleceği gibi 2023 yılı ölümlü kaza ve ölüm sayısı açısından geçmiş yıllara göre çok daha emniyetli bir tablo sergilemiştir. 2024 yılı ise maalesef ilk günlerden itibaren ciddi ölümlü kazalarla başlamış ve son güne kadar devam etmiştir. Önemli olan yaşanan kazalardan ders çıkarılarak tekrarının önlenmesidir. 2025 yılı da aynı şekilde ilk günlerden itibaren ölümlü kazalarla başladı. Bilindiği gibi 29 Ocak günü Washington DC Reagan Havalanı yaklaşma hattında Bir yolcu uçağı ile askeri helikopterin çarpışması sonucu 67 kişi yaşamını kaybetti. Kısa süre sonra 2 Şubat günü Northeast Philadelphia havaalanından kalkış sonrası yerleşim yerine düşmesi sonucu uçaktaki 6 kişi, yerde araba içinde bir kişi 7 kişi yaşamını kaybetti, 24 kişi yaralanmıştı. 6 Şubat günü Cessna Caravan uçağı düştü ve içinde bulunan 10 kişi yaşamını kaybetti. 10 şubat günü bu sefer Arizona Scottsdale havaalanında pistten çıkan uçak yerdeki diğer bir uçakla çarpıştı ve 1 pilot yaşamını kaybetti.

Not: ICAO Emniyet raporu hakkında özet bilgi sunulmuş olup detaylı bilgiye ulaşmak isteyen okuyucularımız https://www.icao.int/safety/Documents/ICAO_SR_2024.pdf adresinden rapora ulaşabilir.

2025 yılında başka kazalar olmaması umuduyla,

Emniyetli uçuşlar dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot (E)

Kaza Araştırma Uzmanı


Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı

  B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı 5 Nisan 2021 29 Ekim 2018 ve 11 Mart 2019 tarihlerinde yaşanan ölümlü iki B737 MAX kazasından sonra uçuşları durdurulan uçaklar için 20 aylık bir iyileştirme sürecinden sonra Kasım 2020’de önce FAA sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından gerekler yerine getirilerek bir çok ülkede MAX uçakları tekrar gökyüzüne geri döndü. 1 Nisan 2021 günü SHGM’lüğü tarafından UED 2021/0001 yayınlanarak MAX uçaklarının ülkemizde de uçuşlarının başlamasının olu açılmış oldu. Bu UED’ye göre MAX uçağı bulunduran Havayolu işletmeleri özetle aşağıdaki işlemleri UED’de tarif edilen şekilde yerine getirerek uçabileceklerdir. Otomatik Uçuş – Uçuş Kontrol Bilgisayarı Yazılım – Kurulumu Uçuş Kontrolleri – Yatay Stabilizatör Trim Kablo Demeti Yönlendirme-Modifikasyonu Levye Sarsıcı Sigortalarına (Stick Shaker Circuit Breaker) Renkli Başlıklı Buton – Kurulumu Enstrümantasyon – Operasyonel Pr...

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi YAZARLAR EYUP TURŞUCU Bağımsız Havacılar Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, basın toplantısında yaptığı konuşmada, Muan kazasına karışan B737-800’ün uçuş öncesi incelemelerine göre uçakta herhangi bir sorun olmadığının belirlendiğini söyledi. Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, konferanstaki katılımcılara Boeing 737-800 uçağının “iniş takımlarında anormal bir şey görülmediğini” söyledi. Uçağın yaklaşma esnasında iniş takımlarının açılmamış olmasına dair sorular sorulmaya devam ediyor. Kaza, 31 Aralık 2024’te Güney Kore’deki Muan Uluslararası Havalimanı’nda meydana gelmiş, 181 yolcu ve mürettebat taşıyan Jeju Air Boeing 737-800 uçağı iniş takımları açılmamış olarak piste gövde üzerine inmiş ve pist uzantısındaki alçalma ışıklarının platformuna çarparak yanmasına ve 179 kişinin hayatını kaybetmesine neden olmuştu. Amerika Birleşik Devletleri Ulusal Ulaştırma Emniyet Kurulu (NTSB) ve uçak üreticisi Boeing’den uzmanlar da dahil olma...

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı 18 Şubat 2024 18 Şubat 2024 günü Belgrad Havalimanı 03L pistinden kalkış esnasında 12 ILS alçalma ışıklarına çarpıp geriye dönüşle emniyetle iniş yapan Air Serbia E195 uçağının kalkış esnasında kule ile konuşmaları medyada yer aldı ATC kayıtlarına göre, uçağa 30L pisti için D6 giriş noktasına taksi talimatı verildi. Ancak uçak D5 noktasından 30L pistine girdi. ATC mürettebatı ikaz ederek pist içinde geriye dönüşle D6 noktasına taksi müsadesi verdi, ancak mürettebat D5 noktasında 1273 metrede kalkış yapabileceklerini söyledi. Bunun üzerine uçağa kalkış izni verildi. Kalkıştan kısa bir süre sonra mürettebat kalkış sırasında bir şeye çarptıklarını ve hemen geri dönmeleri gerektiğini söyledi. Kule bunun üzerinde pistte bulunan bir uçağa pisti terk etmesini talimatını verdi. Ayrıca tüm trafiklere pozisyonlarını korumalarını ve telsiz konuşması yapmamaları talimatı verdi. E195 kalkışta maksimum iniş ...