Ana içeriğe atla

IATA 2024 Emniyet Raporu

 







IATA 2024 Emniyet Raporu

IATA tarafından 2024 yılı Emniyet raporu yayınlanmış olup genel bir fikir vermesi için aşağıda özet olarak sunulmuştur

2024 yılında havacılık sektöründe dünya genelinde 40 milyondan fazla uçuş gerçekleştirildi ve 5 milyar yolcu emniyetli bir şekilde taşındı. Havayolu taşımacılığı, en güvenilir ulaşım seçeneklerinden biri olmaya devam etmektedir. 2005 yılında milyon sektör başına 3,72 olan kaza oranı, 2024 itibarıyla milyon sektör başına 1,13’e düşerek bu güvenilirliği kanıtlamaktadır.

Kaza oranındaki bu azalma, emniyet yönetimi, teknoloji, eğitim ve emniyet kültürü gibi alanlardaki sürekli iyileştirmelerin sonucudur. Sektör, emniyete olan bağlılığını sürdürerek gelecekteki kaza riskini en aza indirmeyi amaçlamaktadır.

Her ne kadar 2024’te kaza sayısında artış gözlemlense de havacılık hala en emniyetli ulaşım seçeneklerinden biridir. Bu nedenle, bireysel olaylara dayanarak istatistiksel açıdan yanlış sonuçlar çıkarmaktan kaçınılmalıdır. Sektör, emniyet performansını değerlendirmek için son yirmi yılda istikrarlı bir düşüş gösteren beş yıllık hareketli kaza ortalamasını kullanmaktadır.

Güney Kore’deki Jeju Air ve Kazakistan’daki Azerbaycan Havayolları trajik ölümlü kazalar kamuoyunun ilgisini çekse de, milyonlarca yolcunun her gün emniyetle seyahat ettiği göz önüne alındığında, bu kazalar istisna olarak değerlendirilmektedir. Bu tür olaylar, havacılık sektörünün emniyete olan sarsılmaz bağlılığını pekiştirmekte ve havayolları, emniyet önlemlerini sürekli iyileştirmek için yenilikçi çözümler geliştirmeye devam etmektedir.

Kaza Araştırmalarının Önemi

Havacılık emniyetinin artırılmasında kritik bir unsur, uçak kazalarının kapsamlı ve zamanında araştırılmasıdır. Nihai kaza raporları, kazaların kök nedenlerini belirleyerek sektörün gelecekte benzer olayları önlemesini sağlar.

Ancak, Chicago Sözleşmesi ve ICAO Ek 13’te yer alan devlet yükümlülükleri açıkça tanımlanmış olmasına rağmen, birçok kaza araştırması eksik kalmakta ve nihai raporlar belirlenen sürelerde yayımlanmamaktadır. IATA, bu yükümlülüklere uyumu sağlamak amacıyla ICAO, devletler ve diğer paydaşlarla iş birliği yaparak uluslararası topluluğun bu kritik süreci eksiksiz yerine getirmesini teşvik etmektedir.

2024 Yılındaki Büyük Kazalar

• Ocak: Bir Airbus A350-900, Japonya Sahil Emniyet uçağıyla iniş sonrası pist üzerinde çarpıştı. A350’deki tüm yolcular tahliye edilirken, sahil emniyet uçağındaki 5 kişi hayatını kaybetti.

• Ocak: Bir Boeing 737-9 MAX, Portland Havalimanı’ndan tırmanış sırasında gövde kapı paneli ayrılması olayı yaşandı. Acil iniş yapan uçakta 177 yolcu sağ olarak kurtuldu.

• Mart: Bir Dash 8-300, Nairobi Ulusal Parkı üzerinde bir Cessna 172M ile havada çarpıştı. Dash 8’deki yolcular tahliye edilirken, Cessna’daki 2 kişi hayatını kaybetti.

• Mayıs: Bir Boeing 777-300, türbülansa girerek 1 kişinin hayatını kaybetmesine neden oldu.

• Ağustos: Brezilya’da bir ATR-72, uçuş sırasında kontrol kaybı yaşayarak düştü. 62 kişi hayatını kaybetti.

IATA Kaza Sınıflandırma Görev Gücü (ACTF), bu kazaları IATA Kaza Kriterleri’ne göre değerlendirdi. Bazı olaylar doğrudan bu kriterlere uymasa da sektörel açıdan büyük önem taşımaktadır.

Öne çıkan diğer olaylar:

• Temmuz: Nepal’de bir CRJ-200, kalkış sırasında kontrol kaybı yaşanması sonucu düştü ve 18 kişi hayatını kaybetti.

• Ekim: Sudan’da bir IL-76 kargo uçağı kazasında 5 kişi öldü.

• Aralık: Kazakistan’da bir ERJ-190 kazasında 38 kişi hayatını kaybetti.

Sudan ve Kazakistan’daki kazalar kasıtlı saldırılar olarak sınıflandırılmış olup, IATA Yıllık Emniyet Raporu’na genellikle dahil edilmemektedir. Ancak, gelecekte bu tür olayların nasıl ele alınacağı konusunda ACTF ile çalışmalar devam etmektedir.

Bu olaylar, çatışma bölgelerinde gerçekleştirilen sivil uçuşlarla ilgili riskleri ortaya koymaktadır. Bu bölgelerde uçuş operasyonları, düzenli risk değerlendirmeleriyle dikkatle yönetilmelidir.

2024 Emniyet Performansı Özeti

• Toplam kaza sayısı: 46 (2023’e göre %9 artış)

• Ölümcül kazalar: 7

• Toplam ölüm: 244 uçakta, 7 ‘diğer’ kategorisinde

• Milyon sektör başına ölüm riski: 2023’te 0,03 → 2024’te 0,06

Uzun vadeli eğilim:

2005’te 0,69 olan ölüm riski, 2024’te 0,06’ya düşmüştür. Bu, bir kişinin 100% ölümcül bir kaza geçirmesi için 49.246 yıl boyunca uçması gerektiği anlamına gelmektedir.

2024’te Öne Çıkan Kaza Türleri

Ölümlü Kazalar (Kaza Sayısı / Toplam Ölümler)

• Diğer Son Durum: 1 kaza / 182 ölüm

• Uçuş Sırasında Kontrol Kaybı (LOC-I): 1 kaza / 62 ölüm

• Pist Hasarı: 1 kaza / 5 ölüm

• Havada Çarpışma: 1 kaza / 2 ölüm

Ölümcül Olmayan En Yaygın Kazalar

• Kuyruk Çarpması (Tail Strike): 12

• Pistten Çıkma (Runway Excursion): 10

• İniş Takımı Arızası: 5

• Zemin Hasarı: 3

• Sert İniş: 2

Kaza Sebepleri Üzerine Tehdit ve Hata Analizi

2024 kazalarına en sık katkıda bulunan faktörler:

• Manuel uçuş ve kontrol hataları: %39

• Durumsal farkındalık eksikliği (SA): %37

• Uçuş hattı yönetimi hataları: %37

• Standart İşletim Prosedürlerine (SOP) uyumsuzluk: %35

• Uçuş ekibi hataları ve çevresel tehditler: %35

• Olumsuz hava koşulları: %22

• Emniyet yönetim sistemindeki eksiklikler: %13

Sonuç

2024 yılı, havacılık emniyeti açısından önemli gelişmelerin ve derslerin yaşandığı bir yıl oldu. Kazaların temel nedenlerini analiz ederek, sektörün emniyet standartlarını geliştirmeye yönelik çabaları devam etmektedir.

IATA’nın 2024 yılına ait Emniyet raporu detay bilgi arzu edenler için aşağıda sunulmuştur.

Emniyetli uçuşlar dileriz,

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot (E)

Kaza Araştırma Uzmanı


Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı

  B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı 5 Nisan 2021 29 Ekim 2018 ve 11 Mart 2019 tarihlerinde yaşanan ölümlü iki B737 MAX kazasından sonra uçuşları durdurulan uçaklar için 20 aylık bir iyileştirme sürecinden sonra Kasım 2020’de önce FAA sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından gerekler yerine getirilerek bir çok ülkede MAX uçakları tekrar gökyüzüne geri döndü. 1 Nisan 2021 günü SHGM’lüğü tarafından UED 2021/0001 yayınlanarak MAX uçaklarının ülkemizde de uçuşlarının başlamasının olu açılmış oldu. Bu UED’ye göre MAX uçağı bulunduran Havayolu işletmeleri özetle aşağıdaki işlemleri UED’de tarif edilen şekilde yerine getirerek uçabileceklerdir. Otomatik Uçuş – Uçuş Kontrol Bilgisayarı Yazılım – Kurulumu Uçuş Kontrolleri – Yatay Stabilizatör Trim Kablo Demeti Yönlendirme-Modifikasyonu Levye Sarsıcı Sigortalarına (Stick Shaker Circuit Breaker) Renkli Başlıklı Buton – Kurulumu Enstrümantasyon – Operasyonel Pr...

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi YAZARLAR EYUP TURŞUCU Bağımsız Havacılar Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, basın toplantısında yaptığı konuşmada, Muan kazasına karışan B737-800’ün uçuş öncesi incelemelerine göre uçakta herhangi bir sorun olmadığının belirlendiğini söyledi. Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, konferanstaki katılımcılara Boeing 737-800 uçağının “iniş takımlarında anormal bir şey görülmediğini” söyledi. Uçağın yaklaşma esnasında iniş takımlarının açılmamış olmasına dair sorular sorulmaya devam ediyor. Kaza, 31 Aralık 2024’te Güney Kore’deki Muan Uluslararası Havalimanı’nda meydana gelmiş, 181 yolcu ve mürettebat taşıyan Jeju Air Boeing 737-800 uçağı iniş takımları açılmamış olarak piste gövde üzerine inmiş ve pist uzantısındaki alçalma ışıklarının platformuna çarparak yanmasına ve 179 kişinin hayatını kaybetmesine neden olmuştu. Amerika Birleşik Devletleri Ulusal Ulaştırma Emniyet Kurulu (NTSB) ve uçak üreticisi Boeing’den uzmanlar da dahil olma...

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı 18 Şubat 2024 18 Şubat 2024 günü Belgrad Havalimanı 03L pistinden kalkış esnasında 12 ILS alçalma ışıklarına çarpıp geriye dönüşle emniyetle iniş yapan Air Serbia E195 uçağının kalkış esnasında kule ile konuşmaları medyada yer aldı ATC kayıtlarına göre, uçağa 30L pisti için D6 giriş noktasına taksi talimatı verildi. Ancak uçak D5 noktasından 30L pistine girdi. ATC mürettebatı ikaz ederek pist içinde geriye dönüşle D6 noktasına taksi müsadesi verdi, ancak mürettebat D5 noktasında 1273 metrede kalkış yapabileceklerini söyledi. Bunun üzerine uçağa kalkış izni verildi. Kalkıştan kısa bir süre sonra mürettebat kalkış sırasında bir şeye çarptıklarını ve hemen geri dönmeleri gerektiğini söyledi. Kule bunun üzerinde pistte bulunan bir uçağa pisti terk etmesini talimatını verdi. Ayrıca tüm trafiklere pozisyonlarını korumalarını ve telsiz konuşması yapmamaları talimatı verdi. E195 kalkışta maksimum iniş ...