Ana içeriğe atla

Southwest B738 Uçağı İş Jetiyle Çarpışmanın Eşiğinden Döndü

 





Southwest B738 Uçağı İş Jetiyle Çarpışmanın Eşiğinden Döndü

25 Şubat 2025 günü WN-2504 sefer sayılı Omaha- Chicago Midway uçuşunun gerçekleştiren Southwest Airlines Boeing 737-800 uçağı , lokal saatle 08:48’de Midway’in 31C pistine temas ederken, mürettebatın bir iş jetinin piste girdiğini farketmesi üzerine inişten vazgeçerek pas geçmiştir. Uçak 15 dakika sonra 31C pistine emniyetli bir şekilde inişini tamamladı.

Piste giren uçağın 22L pistinden kalkış için taksi yapan bir Bombardier Challenger 35 uçağı olduğu bildirildi.

Kulenin Boeing’e pas geçme talimatını vermek üzereyken mürettebat pas geçişi başlattıkları belirtildi. Bombardier’in yer kontrol frekansı ile temas halinde olduğu ve 31C pisti öncesinde bekleme talimatı verildiği belirtildi.

Günün ilerleyen saatlerinde NTSB’nin pist ihlali olayını araştırmaya başladığı bilgisi verildi.Hemen hemen aynı saatlerde bu defa benzer bir olayda, American Airlines A319 Uçağının Ronald Reagan Ulusal Havaalanına iniş esnasında Pistte Uçak Olması Nedeniyle Pas Geçtiği bilgisi paylaşıldı.

Yetkililer, 25 Şubat 2025 günü Boston’dan kalkan bir American Airlines uçağının Washington, D.C.’deki Reagan Ulusal Havaalanı’na iniş esnasında, aynı pistten kalkan başka bir uçak olması nedeniyle Kule görevlisi talimatıyla pas geçtiği bilgisini verdi. Federal Havacılık İdaresi(FAA), olayın sabah 8:20 civarında meydana geldiğini söyledi.

FAA yaptığı açıklamada, ” Ronald Reagan Washington Ulusal (DCA) Havaalanı kule görevlisinin, aynı pistten kalkan bir uçak nedeniyle yaklaşmadaki uçak arasındaki mesafenin yetersiz olmasından dolayı emniyeti sağlamak için American Flight 2246’ya pas geçme talimatı verdiği bilgisi paylaşıldı.

Kısa süre sonra American Airlines, uçağının “emniyetli ve normal bir şekilde” indiği bilgisi verildi. Daha sonra ilgililer tarafından yapılan açıklamada böylesi durumların her zaman meydana geldiği ve alınan önlemlerle operasyonun emniyetle devam ettirildiği bilgisine yer verildi.

Yukarıda yer verilen her iki olaya benzer olayların hemen her gün dünyanın bazı havaalanlarında meydana geldiğini söylemek abartılı olmaz. Her bir olayı ayrı değerlendirmek lazım. İlk olay tam manasıyla RAMAK KALA (near-miss) olarak ifade edilen çok ciddi kaza öncesi bir olaydır. Saniyeler içinde doğru karar verilememesi halinde o olayda KAZA kaçınılmaz olurdu.

Diğer olayda ise her zaman yaşanan pistteki kalkış yapan uçak ve aynı piste iniş için yaklaşan bir uçak söz konusudur. Herhangi bir nedenle kalkıştaki uçağın kalkışını 30-40 saniye geciktirmesi halinde yukarıdaki olay gerçekleşir. Bu olayda emniyetsizlikten bahsedemeyiz. Hatta pas geçmenin emniyetli sahada kalmak için gerçekleştirilen uçuşun devamı olduğunu ifade edebiliriz. Sadece yolcular için uçuş konforu ve zaman kaybının olumsuzluğunu söyleyebiliriz. Tabi ki burada asıl olan uçuşun emniyetle tamamlanmasıdır.

Ramak kala olayların incelenmesinde insan faktörünün olaya etkileri en ince detaya kadar araştırılmalıdır. Bu araştırma sonrasında elde edilen bulgular ve nedenlerinin iyileştirilmesi için gereken çaba gösterilmelidir. Uzun uçuş görev süreleri, kulede çalışan kişilerin görev ve istirahat süreleri, kişisel sorunların göz ardı edilmesi zaman içerisinde maalesef bitkinliğe yol açmakta ve kişilerin hata yapmasına sebep olmaktadır.

Asla unutulmaması gereken en önemli nokta RAMAK KALA olayların gelecekteki kazaların ÖNCÜLLERİ olduğu gerçeğidir. Dikkate alınmaması halinde bunlar kaza olarak karşımıza çıkacaktır

Emniyetli Uçuşlar Dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot (E)

Kaza Araştırma Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021

  THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021 2 ölümlü kaza sonrası 21 ay boyunca uçuştan alınan MAX uçaklarının geçen süre içerisinde tüm tarafların katkı ve önerileri ile Boeing tarafından gerekli iyileştirmelerin yerine getirilmesi ile Kasım 2020 de FAA, sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından uçuşa elverişlilik sertifikasının onaylanmasıyla birçok ülkede MAX uçakları uçuşa başlamıştı. THY Genel Müdürü Sayın Bilal Ekşi’nin 9 Nisan günü paylaştığı mesaj ile ülkemizde MAX uçağına sahip iki işletmeden birisi olan THY’nın TC-LCE kuyruk isimli MAX uçağının prosedür gereği olan test uçuşunu başarıyla tamamladığı değerlendirilmektedir. Dolayısıyla başka bir sorun yaşanmazsa kısa süre içerisinde MAX uçaklarının gökyüzünde yolcularıyla emniyetle uçuşa başlayacağını söyleyebiliriz. Alınan bilgiye göre değişiklik olmazsa 12 Nisan günü ilk yolculu uçuş gerçekleşecektir. 20 yıl B737’de pilot olarak görev yapmış bir kişi olarak yolcu koltuğunda da olsa ilk uçuşuna katı...

Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor

  Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor Bağımsız Havacılar 7 Temmuz, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun uluslararası havacılık standartlarına uygun olarak 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor. Air India 12 Haziran günü Ahmedabat meydanından AI171 sefer sayılı uçak, Londra Gatwick için kalkıştan sadece 32 saniye sonra düşmüştü. Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü (ICAO) Annex 13 kurallarına göre Hindistan otoritesi 30 gün içinde ön rapor sunmakla yükümlüdür. Kaza Ön Raporu 12 Haziran kazasına ilişkin olası kaza nedenleri de dahil olmak üzere ilk bilgileri sağlayacak. Raporda ayrıca kaza mahallinden elde edilen bulgular, devam eden süreçte atılacak adımlar yer alacak. Verilen bilgiye göre kaza son raporunun yaklaşık üç ay sonra, eylül ortası civarında yayınlanması bekleniyor. Resmi olmamasına rağmen medyada yer alan ön rapora ait olduğu vurgulanan taslak raporda; KAZANIN OLASI ANA NEDENİ Ai...

Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı

  Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı Bağımsız Havacılar 5 Eylül, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP ICAO, 2006 yılında çok pilotlu uluslararası ticari hava taşımacılığı (CAT) operasyonları gerçekleştiren pilotlar için yaş sınırını 60’tan 65’e çıkarmak üzere Standartlar ve Önerilen Uygulamalar’ı (SARP’ler) uygulamaya koymuştur. ICAO’nun son 19 yılda Tıbbi Hükümler Çalışma Grubu aracılığıyla yaş sınırlarının uzatılması konusunda yaptığı çalışmalara dayanarak, bu makale ICAO’nun yaş sınırını 67’ye çıkarmayı değerlendirmesini önermektedir. Bu değişiklik, 2006 yılında başarıyla uygulanan ve ek emniyet güvence önlemleri çerçevesinde hayata geçirilen yaklaşıma benzer bir yaklaşımı izlemelidir. ICAO Ek 1 — Personel Lisanslandırma, Bölüm 1 – Lisanslarla İlgili Tanımlar ve Genel Kurallar, ticari pilotlar için üst yaş sınırları standardını sağlar. Tek pilotlu ticari uçuşlar için bu sınır 60, çok pilotlu ticari hava taş...