Ana içeriğe atla

Senatörler, ABD Ordusu Yetkililerinin Kaza Soruşturmasına ADS-B Verilerini Vermemesinden Dolayı Öfkeli

 







Senatörler, ABD Ordusu Yetkililerinin Kaza Soruşturmasına ADS-B Verilerini Vermemesinden Dolayı Öfkeli


Eyup Turşucu 03 Nisan 2025

ABD Senatosu Ticaret Komitesi Başkanı Ted Cruz, ABD Ordusunun Ulusal Başkent Bölgesi’nde ADS-B kullanımına ilişkin verileri vermemesinden duyduğu öfkeyi dile getirdi.

31 Mart 2025’te Senatör Cruz ve Üst Düzey Üye Maria Cantwell, komitenin 29 Ocak 2025’te Ronald Reagan Washington Ulusal Havaalanı (DCA) yakınlarında meydana gelen Uçak- Askeri Helikopter kazasını araştırırken, ABD Ordusunun verileri teslim etmeyi reddetmesinin “tamamen kabul edilemez” olduğunu söyledi.

Geçtiğimiz hafta DCA’da 67 kişinin ölümüne yol açan trajik kazayla ilgili duruşmada ve ardından gelen ortak bir mektupta, Savunma Bakanlığı’ndan Ticaret Komitesi’ne Ağustos 2024 tarihli, Ülkenin başkenti etrafındaki hava sahasında ADS-B kullanımına ilişkin politikalarını ve prosedürlerini ana hatlarıyla açıklayan bir bilgilendirme notu sunulmasının talep edildiği bilgisi verildi.

Komite ayrıca, Talebin tekrar tekrar görmezden gelinmesi ve Ordunun Komite’nin bu korkunç kazayla ilgili soruşturmasını engellemeye devam etmesinin tamamen kabul edilemez olduğunu vurguladı. Uyumu sağlamak ve Komitenin kurbanların ailelerinin ve Amerikan halkının hak ettiği yanıtları vermesini sağlamak için her türlü seçeneğin kullanılacağı belirtildi.

Komite, ABD Ordusu’ndan Mart 2025’te verilerin istendiğini ve 27 Mart 2025’teki son alt komite duruşmasında Tuğgeneral Matthew Braman’ın devam eden bir soruşturmayı gerekçe göstererek belgeyi sağlamayı reddettiğini söyledi.

Ancak aynı alt komitede Ulusal Ulaştırma Emniyet Kurulu (NTSB) Başkanı Jennifer Homendy, kurumun soruşturmasının Savunma Bakanlığı’nın verileri paylaşmasını engellemediğini söyledi.

ABD Ordusuna ait Black Hawk helikopteri, Washington DC’de bir American Eagle Bombardier CRJ700 ile çarpıştığında Helikopterin ADS-B cihazı çalışmıyordu. ADS-B, bir uçağın yerini hava trafik kontrolüne ve diğer uçak pilotlarına bildiren gelişmiş bir izleme teknolojisidir.

Federal Havacılık İdaresi (FAA), 2019’dan beri belirli koşullar altında askeri uçakların uçuşlar sırasında ADS-B’lerini kapatmalarına izin vermekteydi. Senatör Cruz, talep edilen yazının ABD Ordusunun Ulusal Başkent Bölgesi’nde ADS-B kullanımına ilişkin politikaları ve prosedürleri özetlediğine inandığını belirtmektedir. Homendy ayrıca, kazadan önceki 730 gün boyunca kaza yapan Black Hawk helikopteri için bir FAA yer istasyonundan hiçbir ADS-B verisi alınmadığını vurgulamıştır.

Yukarıda da açıklandığı gibi ADS-B, bir uçağın yerini hava trafik kontrolüne ve diğer uçak pilotlarına bildiren gelişmiş bir izleme teknolojisidir. Otomatik olarak tanımlanır çünkü pilot veya operatör katılımına gerek kalmadan periyodik olarak bilgi iletir. Pozisyon ve hız verileri için GPS veya Uçuş Yönetim Sistemi (FMS) gibi diğer uygun navigasyon sistemlerine bağımlıdır ve 3B pozisyonu belirleme ve uçak ve diğer nesnelerin tanımlanması yöntemi nedeniyle izlenebilir olarak kabul edilir. Sistemin ilettiği uçak pozisyonu, irtifa, hız ve çağrı işareti gibi bilgiler, uygun alıcı ekipmana sahip herkes tarafından izlenebilir.

ADS-B şu anda dünya çapındaki hava sahalarında uygulanmakta olup, küresel çalışabilirliği sağlamak için 1090 MHz Mode-S Extended Squitter teknolojisi kullanılmaktadır. ADS-B Standartları, dünya çapında birlikte çalışabilirliği sağlamak amacıyla RTCA ve Avrupa Sivil Havacılık Ekipmanları Örgütü (EUROCAE) tarafından ortaklaşa geliştirilmektedir.

Haziran 2020’den bu yana, Avrupa ve ABD’de tüm genel hava trafiğinin temel Mode S Temel Gözetim ile uyumlu olmasını gerekmektedir. Maksimum Kalkış Ağırlığı 5700 kg’dan büyük veya maksimum seyir Gerçek Hava Hızı 250 kts’den büyük olan uçakların hem Mode S Gelişmiş Gözetim hem de ADS-B OUT gerekliliklerine uyumlu olması gerekmektedir.

Bilhassa Yasal zorunluluk nedeniyle FDR’ı olmayan hava araçları için ADS-B verilerinin izlenebilir olması yaşanan olayların araştırılabilmesi açısından çok önemlidir. Bu olayda da ADS-B’nin izlenemiyor olmasının sebepleri ortaya çıkarıldığında gelecekte tekrarlanmaması için gerekli tedbirlerin alınacağını ümit etmekteyiz.

Emniyetli Uçuşlar Dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot (E)

Kaza Araştırma Uzman


Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021

  THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021 2 ölümlü kaza sonrası 21 ay boyunca uçuştan alınan MAX uçaklarının geçen süre içerisinde tüm tarafların katkı ve önerileri ile Boeing tarafından gerekli iyileştirmelerin yerine getirilmesi ile Kasım 2020 de FAA, sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından uçuşa elverişlilik sertifikasının onaylanmasıyla birçok ülkede MAX uçakları uçuşa başlamıştı. THY Genel Müdürü Sayın Bilal Ekşi’nin 9 Nisan günü paylaştığı mesaj ile ülkemizde MAX uçağına sahip iki işletmeden birisi olan THY’nın TC-LCE kuyruk isimli MAX uçağının prosedür gereği olan test uçuşunu başarıyla tamamladığı değerlendirilmektedir. Dolayısıyla başka bir sorun yaşanmazsa kısa süre içerisinde MAX uçaklarının gökyüzünde yolcularıyla emniyetle uçuşa başlayacağını söyleyebiliriz. Alınan bilgiye göre değişiklik olmazsa 12 Nisan günü ilk yolculu uçuş gerçekleşecektir. 20 yıl B737’de pilot olarak görev yapmış bir kişi olarak yolcu koltuğunda da olsa ilk uçuşuna katı...

Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor

  Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor Bağımsız Havacılar 7 Temmuz, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun uluslararası havacılık standartlarına uygun olarak 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor. Air India 12 Haziran günü Ahmedabat meydanından AI171 sefer sayılı uçak, Londra Gatwick için kalkıştan sadece 32 saniye sonra düşmüştü. Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü (ICAO) Annex 13 kurallarına göre Hindistan otoritesi 30 gün içinde ön rapor sunmakla yükümlüdür. Kaza Ön Raporu 12 Haziran kazasına ilişkin olası kaza nedenleri de dahil olmak üzere ilk bilgileri sağlayacak. Raporda ayrıca kaza mahallinden elde edilen bulgular, devam eden süreçte atılacak adımlar yer alacak. Verilen bilgiye göre kaza son raporunun yaklaşık üç ay sonra, eylül ortası civarında yayınlanması bekleniyor. Resmi olmamasına rağmen medyada yer alan ön rapora ait olduğu vurgulanan taslak raporda; KAZANIN OLASI ANA NEDENİ Ai...

Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı

  Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı Bağımsız Havacılar 5 Eylül, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP ICAO, 2006 yılında çok pilotlu uluslararası ticari hava taşımacılığı (CAT) operasyonları gerçekleştiren pilotlar için yaş sınırını 60’tan 65’e çıkarmak üzere Standartlar ve Önerilen Uygulamalar’ı (SARP’ler) uygulamaya koymuştur. ICAO’nun son 19 yılda Tıbbi Hükümler Çalışma Grubu aracılığıyla yaş sınırlarının uzatılması konusunda yaptığı çalışmalara dayanarak, bu makale ICAO’nun yaş sınırını 67’ye çıkarmayı değerlendirmesini önermektedir. Bu değişiklik, 2006 yılında başarıyla uygulanan ve ek emniyet güvence önlemleri çerçevesinde hayata geçirilen yaklaşıma benzer bir yaklaşımı izlemelidir. ICAO Ek 1 — Personel Lisanslandırma, Bölüm 1 – Lisanslarla İlgili Tanımlar ve Genel Kurallar, ticari pilotlar için üst yaş sınırları standardını sağlar. Tek pilotlu ticari uçuşlar için bu sınır 60, çok pilotlu ticari hava taş...