Ana içeriğe atla

Senatörler, ABD Ordusu Yetkililerinin Kaza Soruşturmasına ADS-B Verilerini Vermemesinden Dolayı Öfkeli

 







Senatörler, ABD Ordusu Yetkililerinin Kaza Soruşturmasına ADS-B Verilerini Vermemesinden Dolayı Öfkeli


Eyup Turşucu 03 Nisan 2025

ABD Senatosu Ticaret Komitesi Başkanı Ted Cruz, ABD Ordusunun Ulusal Başkent Bölgesi’nde ADS-B kullanımına ilişkin verileri vermemesinden duyduğu öfkeyi dile getirdi.

31 Mart 2025’te Senatör Cruz ve Üst Düzey Üye Maria Cantwell, komitenin 29 Ocak 2025’te Ronald Reagan Washington Ulusal Havaalanı (DCA) yakınlarında meydana gelen Uçak- Askeri Helikopter kazasını araştırırken, ABD Ordusunun verileri teslim etmeyi reddetmesinin “tamamen kabul edilemez” olduğunu söyledi.

Geçtiğimiz hafta DCA’da 67 kişinin ölümüne yol açan trajik kazayla ilgili duruşmada ve ardından gelen ortak bir mektupta, Savunma Bakanlığı’ndan Ticaret Komitesi’ne Ağustos 2024 tarihli, Ülkenin başkenti etrafındaki hava sahasında ADS-B kullanımına ilişkin politikalarını ve prosedürlerini ana hatlarıyla açıklayan bir bilgilendirme notu sunulmasının talep edildiği bilgisi verildi.

Komite ayrıca, Talebin tekrar tekrar görmezden gelinmesi ve Ordunun Komite’nin bu korkunç kazayla ilgili soruşturmasını engellemeye devam etmesinin tamamen kabul edilemez olduğunu vurguladı. Uyumu sağlamak ve Komitenin kurbanların ailelerinin ve Amerikan halkının hak ettiği yanıtları vermesini sağlamak için her türlü seçeneğin kullanılacağı belirtildi.

Komite, ABD Ordusu’ndan Mart 2025’te verilerin istendiğini ve 27 Mart 2025’teki son alt komite duruşmasında Tuğgeneral Matthew Braman’ın devam eden bir soruşturmayı gerekçe göstererek belgeyi sağlamayı reddettiğini söyledi.

Ancak aynı alt komitede Ulusal Ulaştırma Emniyet Kurulu (NTSB) Başkanı Jennifer Homendy, kurumun soruşturmasının Savunma Bakanlığı’nın verileri paylaşmasını engellemediğini söyledi.

ABD Ordusuna ait Black Hawk helikopteri, Washington DC’de bir American Eagle Bombardier CRJ700 ile çarpıştığında Helikopterin ADS-B cihazı çalışmıyordu. ADS-B, bir uçağın yerini hava trafik kontrolüne ve diğer uçak pilotlarına bildiren gelişmiş bir izleme teknolojisidir.

Federal Havacılık İdaresi (FAA), 2019’dan beri belirli koşullar altında askeri uçakların uçuşlar sırasında ADS-B’lerini kapatmalarına izin vermekteydi. Senatör Cruz, talep edilen yazının ABD Ordusunun Ulusal Başkent Bölgesi’nde ADS-B kullanımına ilişkin politikaları ve prosedürleri özetlediğine inandığını belirtmektedir. Homendy ayrıca, kazadan önceki 730 gün boyunca kaza yapan Black Hawk helikopteri için bir FAA yer istasyonundan hiçbir ADS-B verisi alınmadığını vurgulamıştır.

Yukarıda da açıklandığı gibi ADS-B, bir uçağın yerini hava trafik kontrolüne ve diğer uçak pilotlarına bildiren gelişmiş bir izleme teknolojisidir. Otomatik olarak tanımlanır çünkü pilot veya operatör katılımına gerek kalmadan periyodik olarak bilgi iletir. Pozisyon ve hız verileri için GPS veya Uçuş Yönetim Sistemi (FMS) gibi diğer uygun navigasyon sistemlerine bağımlıdır ve 3B pozisyonu belirleme ve uçak ve diğer nesnelerin tanımlanması yöntemi nedeniyle izlenebilir olarak kabul edilir. Sistemin ilettiği uçak pozisyonu, irtifa, hız ve çağrı işareti gibi bilgiler, uygun alıcı ekipmana sahip herkes tarafından izlenebilir.

ADS-B şu anda dünya çapındaki hava sahalarında uygulanmakta olup, küresel çalışabilirliği sağlamak için 1090 MHz Mode-S Extended Squitter teknolojisi kullanılmaktadır. ADS-B Standartları, dünya çapında birlikte çalışabilirliği sağlamak amacıyla RTCA ve Avrupa Sivil Havacılık Ekipmanları Örgütü (EUROCAE) tarafından ortaklaşa geliştirilmektedir.

Haziran 2020’den bu yana, Avrupa ve ABD’de tüm genel hava trafiğinin temel Mode S Temel Gözetim ile uyumlu olmasını gerekmektedir. Maksimum Kalkış Ağırlığı 5700 kg’dan büyük veya maksimum seyir Gerçek Hava Hızı 250 kts’den büyük olan uçakların hem Mode S Gelişmiş Gözetim hem de ADS-B OUT gerekliliklerine uyumlu olması gerekmektedir.

Bilhassa Yasal zorunluluk nedeniyle FDR’ı olmayan hava araçları için ADS-B verilerinin izlenebilir olması yaşanan olayların araştırılabilmesi açısından çok önemlidir. Bu olayda da ADS-B’nin izlenemiyor olmasının sebepleri ortaya çıkarıldığında gelecekte tekrarlanmaması için gerekli tedbirlerin alınacağını ümit etmekteyiz.

Emniyetli Uçuşlar Dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot (E)

Kaza Araştırma Uzman


Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı

  B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı 5 Nisan 2021 29 Ekim 2018 ve 11 Mart 2019 tarihlerinde yaşanan ölümlü iki B737 MAX kazasından sonra uçuşları durdurulan uçaklar için 20 aylık bir iyileştirme sürecinden sonra Kasım 2020’de önce FAA sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından gerekler yerine getirilerek bir çok ülkede MAX uçakları tekrar gökyüzüne geri döndü. 1 Nisan 2021 günü SHGM’lüğü tarafından UED 2021/0001 yayınlanarak MAX uçaklarının ülkemizde de uçuşlarının başlamasının olu açılmış oldu. Bu UED’ye göre MAX uçağı bulunduran Havayolu işletmeleri özetle aşağıdaki işlemleri UED’de tarif edilen şekilde yerine getirerek uçabileceklerdir. Otomatik Uçuş – Uçuş Kontrol Bilgisayarı Yazılım – Kurulumu Uçuş Kontrolleri – Yatay Stabilizatör Trim Kablo Demeti Yönlendirme-Modifikasyonu Levye Sarsıcı Sigortalarına (Stick Shaker Circuit Breaker) Renkli Başlıklı Buton – Kurulumu Enstrümantasyon – Operasyonel Pr...

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi YAZARLAR EYUP TURŞUCU Bağımsız Havacılar Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, basın toplantısında yaptığı konuşmada, Muan kazasına karışan B737-800’ün uçuş öncesi incelemelerine göre uçakta herhangi bir sorun olmadığının belirlendiğini söyledi. Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, konferanstaki katılımcılara Boeing 737-800 uçağının “iniş takımlarında anormal bir şey görülmediğini” söyledi. Uçağın yaklaşma esnasında iniş takımlarının açılmamış olmasına dair sorular sorulmaya devam ediyor. Kaza, 31 Aralık 2024’te Güney Kore’deki Muan Uluslararası Havalimanı’nda meydana gelmiş, 181 yolcu ve mürettebat taşıyan Jeju Air Boeing 737-800 uçağı iniş takımları açılmamış olarak piste gövde üzerine inmiş ve pist uzantısındaki alçalma ışıklarının platformuna çarparak yanmasına ve 179 kişinin hayatını kaybetmesine neden olmuştu. Amerika Birleşik Devletleri Ulusal Ulaştırma Emniyet Kurulu (NTSB) ve uçak üreticisi Boeing’den uzmanlar da dahil olma...

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı 18 Şubat 2024 18 Şubat 2024 günü Belgrad Havalimanı 03L pistinden kalkış esnasında 12 ILS alçalma ışıklarına çarpıp geriye dönüşle emniyetle iniş yapan Air Serbia E195 uçağının kalkış esnasında kule ile konuşmaları medyada yer aldı ATC kayıtlarına göre, uçağa 30L pisti için D6 giriş noktasına taksi talimatı verildi. Ancak uçak D5 noktasından 30L pistine girdi. ATC mürettebatı ikaz ederek pist içinde geriye dönüşle D6 noktasına taksi müsadesi verdi, ancak mürettebat D5 noktasında 1273 metrede kalkış yapabileceklerini söyledi. Bunun üzerine uçağa kalkış izni verildi. Kalkıştan kısa bir süre sonra mürettebat kalkış sırasında bir şeye çarptıklarını ve hemen geri dönmeleri gerektiğini söyledi. Kule bunun üzerinde pistte bulunan bir uçağa pisti terk etmesini talimatını verdi. Ayrıca tüm trafiklere pozisyonlarını korumalarını ve telsiz konuşması yapmamaları talimatı verdi. E195 kalkışta maksimum iniş ...