Ana içeriğe atla

28 Mayıs 2025’te Gürcistan B763 uçağı Xi’an’da yanlış piste yaklaştı

 






28 Mayıs 2025’te Gürcistan B763 uçağı Xi’an’da yanlış piste yaklaştı

Gürcistan’dan Tiflis’e (Gürcistan) Çin’in Xian şehrine GH-1180 sefer sayılı uçuşu gerçekleştiren Georgian Airlines’a ait 4L-GMC tescilli Boeing 767-300 uçağı 05:30L’de Xian’ın 23L pistine inmesine izin verildi, ancak GH-1180 soldaki ve yapım aşamasında olan 24L pistine yaklaşmaya başladı. Bu durumu farkeden kule operatörü uçağa pas geçme talimatı verdi, mürettebat yaklaşmayı iptal ederek pas geçti ve yeni bir yaklaşma ile 23L pistine emniyetle inişini tamamladı.

Uçak Tiflis’e dönmeden önce yaklaşık 15 saat yerde kaldı. Çin yetkilileri olaya ilişkin soruşturma başlattı. 24L pisti henüz faaliyete geçmemiş olup son hazırlıkları tamamlanmak üzereydi. Hava durumu açık ve uçuş için hiçbir sorun söz konusu değildi.

ZLXY 272200Z 05001MPS CAVOK 14/11 Q1013 NOSIG=

ZLXY 272100Z VRB01MPS CAVOK 15/11 Q1013 NOSIG=

Gece uçuşu sonunda sabaha karşı tamamlanan uçuşta her iki pilotun da yanlış değerlendirme yaparak 24L pistine yaklaşmaları ve sonrasında ATC’nin ikazı ile pas geçmeleri çok düşündürücüdür. ATC ikaz etmeseydi ve iniş 24 pistine yapılsaydı bir kaza söz konusu olabilirdi. Buna benzer hatalar maalesef zaman zaman yapılmaktadır. Genelde uzun gece uçuş sonrasında kokpit ekibinin öncelikle iniş yapılacak pist ve meydana ait notam ve bilgilerin detaylı bir şekilde gözden geçirilmesi gerekmektedir. Meydan Chart’ında da görüleceği gibi 24L pisti henüz gösterilmemektedir.

Atlanan, gözden kaçırılan bir bilginin hayati öneme haiz olabileceği asla unutulmamalıdır.

Emniyetli Uçuşlar Dilerim

 

Eyup Turşucu
Kaptan Pilot (E)
Kaza Araştırma Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021

  THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021 2 ölümlü kaza sonrası 21 ay boyunca uçuştan alınan MAX uçaklarının geçen süre içerisinde tüm tarafların katkı ve önerileri ile Boeing tarafından gerekli iyileştirmelerin yerine getirilmesi ile Kasım 2020 de FAA, sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından uçuşa elverişlilik sertifikasının onaylanmasıyla birçok ülkede MAX uçakları uçuşa başlamıştı. THY Genel Müdürü Sayın Bilal Ekşi’nin 9 Nisan günü paylaştığı mesaj ile ülkemizde MAX uçağına sahip iki işletmeden birisi olan THY’nın TC-LCE kuyruk isimli MAX uçağının prosedür gereği olan test uçuşunu başarıyla tamamladığı değerlendirilmektedir. Dolayısıyla başka bir sorun yaşanmazsa kısa süre içerisinde MAX uçaklarının gökyüzünde yolcularıyla emniyetle uçuşa başlayacağını söyleyebiliriz. Alınan bilgiye göre değişiklik olmazsa 12 Nisan günü ilk yolculu uçuş gerçekleşecektir. 20 yıl B737’de pilot olarak görev yapmış bir kişi olarak yolcu koltuğunda da olsa ilk uçuşuna katı...

Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor

  Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor Bağımsız Havacılar 7 Temmuz, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun uluslararası havacılık standartlarına uygun olarak 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor. Air India 12 Haziran günü Ahmedabat meydanından AI171 sefer sayılı uçak, Londra Gatwick için kalkıştan sadece 32 saniye sonra düşmüştü. Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü (ICAO) Annex 13 kurallarına göre Hindistan otoritesi 30 gün içinde ön rapor sunmakla yükümlüdür. Kaza Ön Raporu 12 Haziran kazasına ilişkin olası kaza nedenleri de dahil olmak üzere ilk bilgileri sağlayacak. Raporda ayrıca kaza mahallinden elde edilen bulgular, devam eden süreçte atılacak adımlar yer alacak. Verilen bilgiye göre kaza son raporunun yaklaşık üç ay sonra, eylül ortası civarında yayınlanması bekleniyor. Resmi olmamasına rağmen medyada yer alan ön rapora ait olduğu vurgulanan taslak raporda; KAZANIN OLASI ANA NEDENİ Ai...

Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı

  Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı Bağımsız Havacılar 5 Eylül, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP ICAO, 2006 yılında çok pilotlu uluslararası ticari hava taşımacılığı (CAT) operasyonları gerçekleştiren pilotlar için yaş sınırını 60’tan 65’e çıkarmak üzere Standartlar ve Önerilen Uygulamalar’ı (SARP’ler) uygulamaya koymuştur. ICAO’nun son 19 yılda Tıbbi Hükümler Çalışma Grubu aracılığıyla yaş sınırlarının uzatılması konusunda yaptığı çalışmalara dayanarak, bu makale ICAO’nun yaş sınırını 67’ye çıkarmayı değerlendirmesini önermektedir. Bu değişiklik, 2006 yılında başarıyla uygulanan ve ek emniyet güvence önlemleri çerçevesinde hayata geçirilen yaklaşıma benzer bir yaklaşımı izlemelidir. ICAO Ek 1 — Personel Lisanslandırma, Bölüm 1 – Lisanslarla İlgili Tanımlar ve Genel Kurallar, ticari pilotlar için üst yaş sınırları standardını sağlar. Tek pilotlu ticari uçuşlar için bu sınır 60, çok pilotlu ticari hava taş...