Ana içeriğe atla

28 Mayıs 2025’te Gürcistan B763 uçağı Xi’an’da yanlış piste yaklaştı

 






28 Mayıs 2025’te Gürcistan B763 uçağı Xi’an’da yanlış piste yaklaştı

Gürcistan’dan Tiflis’e (Gürcistan) Çin’in Xian şehrine GH-1180 sefer sayılı uçuşu gerçekleştiren Georgian Airlines’a ait 4L-GMC tescilli Boeing 767-300 uçağı 05:30L’de Xian’ın 23L pistine inmesine izin verildi, ancak GH-1180 soldaki ve yapım aşamasında olan 24L pistine yaklaşmaya başladı. Bu durumu farkeden kule operatörü uçağa pas geçme talimatı verdi, mürettebat yaklaşmayı iptal ederek pas geçti ve yeni bir yaklaşma ile 23L pistine emniyetle inişini tamamladı.

Uçak Tiflis’e dönmeden önce yaklaşık 15 saat yerde kaldı. Çin yetkilileri olaya ilişkin soruşturma başlattı. 24L pisti henüz faaliyete geçmemiş olup son hazırlıkları tamamlanmak üzereydi. Hava durumu açık ve uçuş için hiçbir sorun söz konusu değildi.

ZLXY 272200Z 05001MPS CAVOK 14/11 Q1013 NOSIG=

ZLXY 272100Z VRB01MPS CAVOK 15/11 Q1013 NOSIG=

Gece uçuşu sonunda sabaha karşı tamamlanan uçuşta her iki pilotun da yanlış değerlendirme yaparak 24L pistine yaklaşmaları ve sonrasında ATC’nin ikazı ile pas geçmeleri çok düşündürücüdür. ATC ikaz etmeseydi ve iniş 24 pistine yapılsaydı bir kaza söz konusu olabilirdi. Buna benzer hatalar maalesef zaman zaman yapılmaktadır. Genelde uzun gece uçuş sonrasında kokpit ekibinin öncelikle iniş yapılacak pist ve meydana ait notam ve bilgilerin detaylı bir şekilde gözden geçirilmesi gerekmektedir. Meydan Chart’ında da görüleceği gibi 24L pisti henüz gösterilmemektedir.

Atlanan, gözden kaçırılan bir bilginin hayati öneme haiz olabileceği asla unutulmamalıdır.

Emniyetli Uçuşlar Dilerim

 

Eyup Turşucu
Kaptan Pilot (E)
Kaza Araştırma Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı

  B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı 5 Nisan 2021 29 Ekim 2018 ve 11 Mart 2019 tarihlerinde yaşanan ölümlü iki B737 MAX kazasından sonra uçuşları durdurulan uçaklar için 20 aylık bir iyileştirme sürecinden sonra Kasım 2020’de önce FAA sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından gerekler yerine getirilerek bir çok ülkede MAX uçakları tekrar gökyüzüne geri döndü. 1 Nisan 2021 günü SHGM’lüğü tarafından UED 2021/0001 yayınlanarak MAX uçaklarının ülkemizde de uçuşlarının başlamasının olu açılmış oldu. Bu UED’ye göre MAX uçağı bulunduran Havayolu işletmeleri özetle aşağıdaki işlemleri UED’de tarif edilen şekilde yerine getirerek uçabileceklerdir. Otomatik Uçuş – Uçuş Kontrol Bilgisayarı Yazılım – Kurulumu Uçuş Kontrolleri – Yatay Stabilizatör Trim Kablo Demeti Yönlendirme-Modifikasyonu Levye Sarsıcı Sigortalarına (Stick Shaker Circuit Breaker) Renkli Başlıklı Buton – Kurulumu Enstrümantasyon – Operasyonel Pr...

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi YAZARLAR EYUP TURŞUCU Bağımsız Havacılar Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, basın toplantısında yaptığı konuşmada, Muan kazasına karışan B737-800’ün uçuş öncesi incelemelerine göre uçakta herhangi bir sorun olmadığının belirlendiğini söyledi. Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, konferanstaki katılımcılara Boeing 737-800 uçağının “iniş takımlarında anormal bir şey görülmediğini” söyledi. Uçağın yaklaşma esnasında iniş takımlarının açılmamış olmasına dair sorular sorulmaya devam ediyor. Kaza, 31 Aralık 2024’te Güney Kore’deki Muan Uluslararası Havalimanı’nda meydana gelmiş, 181 yolcu ve mürettebat taşıyan Jeju Air Boeing 737-800 uçağı iniş takımları açılmamış olarak piste gövde üzerine inmiş ve pist uzantısındaki alçalma ışıklarının platformuna çarparak yanmasına ve 179 kişinin hayatını kaybetmesine neden olmuştu. Amerika Birleşik Devletleri Ulusal Ulaştırma Emniyet Kurulu (NTSB) ve uçak üreticisi Boeing’den uzmanlar da dahil olma...

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı 18 Şubat 2024 18 Şubat 2024 günü Belgrad Havalimanı 03L pistinden kalkış esnasında 12 ILS alçalma ışıklarına çarpıp geriye dönüşle emniyetle iniş yapan Air Serbia E195 uçağının kalkış esnasında kule ile konuşmaları medyada yer aldı ATC kayıtlarına göre, uçağa 30L pisti için D6 giriş noktasına taksi talimatı verildi. Ancak uçak D5 noktasından 30L pistine girdi. ATC mürettebatı ikaz ederek pist içinde geriye dönüşle D6 noktasına taksi müsadesi verdi, ancak mürettebat D5 noktasında 1273 metrede kalkış yapabileceklerini söyledi. Bunun üzerine uçağa kalkış izni verildi. Kalkıştan kısa bir süre sonra mürettebat kalkış sırasında bir şeye çarptıklarını ve hemen geri dönmeleri gerektiğini söyledi. Kule bunun üzerinde pistte bulunan bir uçağa pisti terk etmesini talimatını verdi. Ayrıca tüm trafiklere pozisyonlarını korumalarını ve telsiz konuşması yapmamaları talimatı verdi. E195 kalkışta maksimum iniş ...