Ana içeriğe atla

Air India Dreamliner Uçağı Kalkışta Ahmedabad kolejinin yurduna çarptı, 269 kişi öldü









Air India Dreamliner Uçağı Kalkışta Ahmedabad kolejinin yurduna çarptı, 269 kişi öldü

Yetkililer, Perşembe günü Dreamliner, Ahmedabad Uluslararası Havaalanı’ndan yerel saatle 13:38’de (ET saatiyle 04:08’de) Londra Gatwick Havaalanı için kalkış yapıktan kısa süre sonra düştü. ADSB sinyali uçak 625 feet yükseklikte 625 fit yükseklikte kayboldu. Ahmedabad şehrinden havalandıktan birkaç dakika sonra düşen uçak 230 yolcu ve 12 mürettebat üyesi taşıyordu. Değişik açıklamalara göre en az 269 kişi öldü, bunların arasında uçaktaki 241 kişi ve yerde 28 kişi vardı. Ayrıca toplam 61 kişi yaralı olarak hastanelere kaldırıldı. Uçak yolcularından sadece bir kişi yaralı olarak kurtuldu. Bu kaza, Boeing 787 Dreamliner’ın uçağın tamamen kaybedildiği ilk ölümlü kazası oldu. Bu kazanın son on yıl içinde tek bir kazada yaşanan dünyanın en trajik kazası olduğu belirtildi.

Vishwash Kumar Ramesh. Kazadan yaralı olarak kurtuldu

Yerel polis, Air India’nın Londra Gatwick’e giden AI171 sefer sayılı uçuşunda bir yolcunun yaralı olarak kurtulduğunu söyledi. Reuters’a göre, 11A numaralı koltukta oturan kişinin İngiliz uyruklu Vishwash Kumar Ramesh olduğunu ve tedavi gördüğünü söyledi.

Hindustan Times’in haberine göre Ramesh hastanede, kalkıştan otuz saniye sonra büyük bir gürültü duyduğunu ve sonrasında uçağın düştüğünü söyledi.

Kaza, Hindistan Uçak Kazaları Soruşturma Bürosu (AAIB) tarafından araştırılacak olup, Birleşik Krallık Hava Kazaları Soruşturma Birimi (AAIB) ve ABD Ulusal Ulaştırma Güvenlik Kurulu (NTSB) soruşturmaya yardımcı olmak için birer ekip gönderdi. Ayrıca uçak üreticisi işletmeyle birlikte uçak üzerinde kullanılan motor vb gibi malzeme üreticileri de gözlemci olarak katılabilecek. Kaza uluslararası havacılık kuralları çerçevesinde Annex13 (Aircraft Accident and Incident Investigation) Kaza ve Olay araştırma yönergesine göre araştırılacak.

B787’nin kuyruk bölümü

Hindistan Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü’ne göre, pilotlar kalkıştan kısa bir süre sonra hava trafik kontrolüne (ATC) Acil Durum Çağrısı (Mayday) yaptı. ATC tekrar geri aramasına karşılık uçaktan yanıt alınamadı ve kısa süre sonra uçak düştü.

Hindistan Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü’ne göre, pilotlar kalkıştan kısa bir süre sonra hava trafik kontrolüne (ATC) Acil Durum Çağrısı (Mayday) yaptı. ATC tekrar geri aramasına karşılık uçaktan yanıt alınamadı ve kısa süre sonra uçak düştü.

Uçağın düştüğü bölgede yürütülen çalışma

Kalkışlar ve inişler kazaların en sık yaşandığı uçuş safhalarıdır. Bu safhalarda pilotlar meydana gelebilecek tüm olumsuzlukları önleyecek şekilde eğitilmişlerdir. Her yıl simülatör eğitimlerinde bu senaryoları çalışırlar ve deneyim kazanırlar, yeteneklerini devam ettirir hatta geliştirirler.

B787 Dreamliner uçakları 2011’de ticari olarak uçmaya başladı. AI171 seferini yapan VT-ANB ilk kez 2013’te uçtu ve Ocak 2014’te Air India’ya teslim edildi.

HİNDİSTAN’IN 2020’DEN BU YANA İLK KAZASI

Kazadan sonra tüm uçuş operasyonlarını askıya alan Ahmedabad Havaalanı, sınırlı uçuşlarla tekrar faaliyete geçtiğini söyledi.

Dünyanın üçüncü büyük havacılık pazarı ve en hızlı büyüyen pazarı olan Hindistan’daki son ölümlü uçak kazası 2020’de meydana gelmiş olup. düşük maliyetli havayolu Air India Express’in Boeing-737’si Güney Hindistan’daki Calicut International Airport ‘da iniş sonrası pistten çıkarak 18 kişinin ölmesi, 172 yolcunun yaralanmasıyla sonuçlanmıştı.

Kazanın meydana gelmesinden bu yana kazanın bulgularına ait resmi açıklama yapılmadı. Uçuşlara ait bazı kısıtlı bilgilerin yer aldığı FlightRadar24 sitesindeki ADSB verileri ise uçak 625feet’de iken kesildiği için kazanın nedeni hakkında fikir yürütmenin doğru olmadığını değerlendiriyorum. Bununla beraber video görsellerine göz attığımızda aşağıdaki olasılıklar öncelikle akla gelebilir.

Flightradar 24 verisi

Uçak hemen kalkış sonrasında yaklaşık 30 saniyede eriştiği 600 feet yükseklikte tırmanışa devam edemiyor ve hızla alçalarak yere çarpıyor.

1. Her iki motorun herhangi bir nedenle susması (çok miktarda kuşun her iki motora girmesi ve motorları hasarlaması. Güç düşüklüğü nedeniyle tırmanamaz ve düşer)

2. Yakıt sisteminde ciddi bir sorun yaşanarak her iki motora giden yakıtın kesilmesi (bu durumda motorlar kısa sürede susabilir)

3. Kalkış sonrasında iniş takımları kısa süre sonra uçan pilotun talimatıyla içeri alınır. Bu uygulama yapılırken yanlışlıkla flapların toplanması)

4. Kalkış flapı set edilmeden kalkış yapılması (uçaklarda kalkış flabı konulmamışsa kalkış başlatıldığında Uçak ikaz sistemi (Take Off Configuration Warning) sesli olarak ikaz eder. Bu sistemin arızalanması halinde ikaz sesi duyulmayacaktır)

5. Uçağın bir dış müdahale ile düşürülmesi.

Yukarıda belirtilen olasılıklar tamamen kazanın oluş şekline dayanılarak oluşturulmuştur ve kesinlikle bunlardan herhangi biri olmayabilir. Kaza araştırma uzmanlarınca uçakta bulunan FDR (Uçuş verileri Kayıt cihazı), CVR (Kokpit ses kayıt cihazı) verilerinin çözümlenmesi sonucu kazanın nedeni, nedenleri ortaya çıkacaktır. Dolayısıyla kesin veri olmadan oturduğumuz yerden nedenlerini sıralamak çok yanlış olur.

Dünyanın birçok yerinde her gün yüzlerce hatta binlerce trafik kazası olur ve bunlara ait haberler diğer haberlerin arasında çok da ilgi çekmeden kaybolur. Havacılık kazaları ise çok yaşanmamasına rağmen kaza sonucunda onlarca hatta yüzler insan hayatının yitirilmesi nedeniyle dünyanın her yerinde kamuoyunun ilgisini çeker. Bu kaza sonrasında Hindistan ve diğer ülke televizyonlarında kazaya ilişkin haberleri izlediğimde bilgisine başvurulan uzmanlara sorulan sorular kısaca uçağa, kazaya ve çevresel koşullara ait sorular olup muhtemel nedenleri sorulmaktadır. Haberi sunan kişiler kazaya ilişkin yorum yapmamaktadırlar. Doğrusu bu olmalı. Henüz hiçbir veri paylaşılmamış kazanın nedenini biliyormuşçasına yorumlamak ne habercinin ne de kendisine mikrofon uzatılan uzmanın işi olmamalı. En fazla yapılacak şey kazanın oluş şekli ve çevresel koşullar dikkate alınarak muhtemel olasılıkların paylaşılmasıdır.

Hindistan’da yaşanan bu kazada yaşamlarını yitirenlerin ailelerine ve havacılık sektörüne taziyelerimizi sunar, 2025’in kalan aylarında kazaların tekrarlanmamasını dileriz.

Emniyetli Uçuşlar Dileriz

 

Eyup Turşucu
Kaptan Pilot (E)
Kaza Araştırma Uzmanı



Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı

  B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı 5 Nisan 2021 29 Ekim 2018 ve 11 Mart 2019 tarihlerinde yaşanan ölümlü iki B737 MAX kazasından sonra uçuşları durdurulan uçaklar için 20 aylık bir iyileştirme sürecinden sonra Kasım 2020’de önce FAA sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından gerekler yerine getirilerek bir çok ülkede MAX uçakları tekrar gökyüzüne geri döndü. 1 Nisan 2021 günü SHGM’lüğü tarafından UED 2021/0001 yayınlanarak MAX uçaklarının ülkemizde de uçuşlarının başlamasının olu açılmış oldu. Bu UED’ye göre MAX uçağı bulunduran Havayolu işletmeleri özetle aşağıdaki işlemleri UED’de tarif edilen şekilde yerine getirerek uçabileceklerdir. Otomatik Uçuş – Uçuş Kontrol Bilgisayarı Yazılım – Kurulumu Uçuş Kontrolleri – Yatay Stabilizatör Trim Kablo Demeti Yönlendirme-Modifikasyonu Levye Sarsıcı Sigortalarına (Stick Shaker Circuit Breaker) Renkli Başlıklı Buton – Kurulumu Enstrümantasyon – Operasyonel Pr...

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi YAZARLAR EYUP TURŞUCU Bağımsız Havacılar Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, basın toplantısında yaptığı konuşmada, Muan kazasına karışan B737-800’ün uçuş öncesi incelemelerine göre uçakta herhangi bir sorun olmadığının belirlendiğini söyledi. Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, konferanstaki katılımcılara Boeing 737-800 uçağının “iniş takımlarında anormal bir şey görülmediğini” söyledi. Uçağın yaklaşma esnasında iniş takımlarının açılmamış olmasına dair sorular sorulmaya devam ediyor. Kaza, 31 Aralık 2024’te Güney Kore’deki Muan Uluslararası Havalimanı’nda meydana gelmiş, 181 yolcu ve mürettebat taşıyan Jeju Air Boeing 737-800 uçağı iniş takımları açılmamış olarak piste gövde üzerine inmiş ve pist uzantısındaki alçalma ışıklarının platformuna çarparak yanmasına ve 179 kişinin hayatını kaybetmesine neden olmuştu. Amerika Birleşik Devletleri Ulusal Ulaştırma Emniyet Kurulu (NTSB) ve uçak üreticisi Boeing’den uzmanlar da dahil olma...

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı 18 Şubat 2024 18 Şubat 2024 günü Belgrad Havalimanı 03L pistinden kalkış esnasında 12 ILS alçalma ışıklarına çarpıp geriye dönüşle emniyetle iniş yapan Air Serbia E195 uçağının kalkış esnasında kule ile konuşmaları medyada yer aldı ATC kayıtlarına göre, uçağa 30L pisti için D6 giriş noktasına taksi talimatı verildi. Ancak uçak D5 noktasından 30L pistine girdi. ATC mürettebatı ikaz ederek pist içinde geriye dönüşle D6 noktasına taksi müsadesi verdi, ancak mürettebat D5 noktasında 1273 metrede kalkış yapabileceklerini söyledi. Bunun üzerine uçağa kalkış izni verildi. Kalkıştan kısa bir süre sonra mürettebat kalkış sırasında bir şeye çarptıklarını ve hemen geri dönmeleri gerektiğini söyledi. Kule bunun üzerinde pistte bulunan bir uçağa pisti terk etmesini talimatını verdi. Ayrıca tüm trafiklere pozisyonlarını korumalarını ve telsiz konuşması yapmamaları talimatı verdi. E195 kalkışta maksimum iniş ...