Ana içeriğe atla

Alaska Havayolları B737-900 Uçağının Tapa Kapının Kopması Olayının Raporu Yayınlandı

 








Alaska Havayolları B737-900 Uçağının Tapa Kapının Kopması Olayının Raporu Yayınlandı

5 Ocak 2024 günü Alaska Havayollarının AL 1282 PDX- Seferi için Portland Uluslararası Havalimanından kalkış yapan B737-9 Uçağı, 14.830 feet yüksekliğini katederken sol orta çıkış kapısının yerine yerleştirilen tapa kapı yerinden koparak uçaktan ayrılır. Uçuş ekibi, hızlı basınçlandırmaya ani basınç kaybı üzerine gerekli acil durum prosedürlerini uygulayarak emniyetli bir şekilde PDX havalimanına inişini gerçekleştirdi. Olayda 1 kabin görevlisi ve 7 yolcu hafif şekilde yaralandı.

Uçakta 5 mürettebat ve 164 yolcu bulunmaktaydı. Tapa kapının kopmasıyla uçağın sol tarafında delik oluştu ve delik çevresinde ciddi parçalanmalar meydana geldi. Ayrıca deliğe yakın olan yolcu koltukları ve kabin içi de hasar gördü. Dolayısıyla uçakta ciddi boyutta hasar meydana gelmişti.

Kurulun 5 Ocak 2024’teki kazayla ilgili son raporu, altı saatlik kamuoyuna açık toplantının ardından 24 Haziran’da kabul edildi. Kazanın sebebi olarak raporda yer alan tespit, bir Boeing çalışanının, gövdedeki üretim hatalarını gidermek üzere söktüğü paneli yerine takmamasına yol açan yetersiz prosedür tasarımıdır.

24 Haziran 2025’te yapılan ikinci duruşmada, kazanın muhtemel nedeninin kapı tapasının gövdeden kopması olduğu ve bu duruma Boeing’in fabrika işçilerinin yeterince denetlememesinden kaynaklandığı tespit edildiği değerlendirmesine yer verildi.

NTSB Başkanı Jennifer Homendy, bu durumun belirli bir çalışanın ihmalkarlığından farklı olarak Boeing’in süreçlerindeki önemli eksiklikler olduğunu gösterdiğini vurguladı.

Kurulun raporu 19 emniyet tavsiyesi içeriyor. Bunlardan dokuzu Boeing için olup bunlar, eğitimin iyileştirilmesi, üretim sırasında parçaların çıkarılması ve değiştirilmesi için prosedürlerin iyileştirilmesi, fabrikada üretim hattındaki insan hatalarının tespit edilerek düzeltilmesi için gerekli önlemlerin alınmasını içermektedir. Kurul ayrıca Boeing’in hizmetteki filonun yanı sıra yeni teslim edilen uçaklar için de kullanılabilir hale getirecek kapı tapasının yeniden tasarımını tamamlamasını talep etmektedir.

Kalan 10 öneri FAA’ya yöneliktir. İki temel tema, üretici denetimini iyileştirmek ve hizmetteki filo için kapı tapasının yeniden tasarlanmasını zorunlu kılmaktır. Boeing, araştırma uzmanlarına, tasarım değişikliğinin 2026’da gerçekleştirilmesinin beklendiğini söyledi.

Raporda, kokpitte birlikte çalışabilen, kapsamlı deneyimlerini ve tüm mevcut kaynakları kullanarak hiçbir bilgisayar sisteminin öngöremeyeceği veya yönetemeyeceği acil durumları emniyetli bir şekilde yönetebilen iki pilotun olmasının hayati önemi özellikle vurgulanmaktadır.

NTSB raporunda, Boeing hatasının, Federal Havacılık İdaresi tarafından yapılan yetersiz inceleme ve denetimlerle birleşmesinin bu ölümcül olabilecek bu çok ciddi olaya yol açtığı tespitine yer verildi.

Alaska Airlines mürettebatının niteliklerinde veya uçuş öncesi incelemelerinde herhangi bir hata tespit edilmedi. Başkan Homendy, Alaska Airlines 1282 sefer sayılı uçuşun mürettebatının doğru uygulamalarıyla herkesin hayatta kalmasını sağladığını tespit etti. Bununla beraber Homendy, mürettebatın kahraman olmasının gerekmediğini, aslında böylesi bir olay asla yaşanmamalıydı dedi.

Kaza raporu ve NTSB başkanının açıklamaları sadece işlerin doğru yapılmasının değil aynı zamanda denetim sisteminin de süreçler için ne kadar önemli olduğunu ortaya koymaktadır.

Emniyetli Uçuşlar Dileriz

 

Eyup Turşucu
Kaptan Pilot (E)
Kaza Araştırma Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021

  THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021 2 ölümlü kaza sonrası 21 ay boyunca uçuştan alınan MAX uçaklarının geçen süre içerisinde tüm tarafların katkı ve önerileri ile Boeing tarafından gerekli iyileştirmelerin yerine getirilmesi ile Kasım 2020 de FAA, sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından uçuşa elverişlilik sertifikasının onaylanmasıyla birçok ülkede MAX uçakları uçuşa başlamıştı. THY Genel Müdürü Sayın Bilal Ekşi’nin 9 Nisan günü paylaştığı mesaj ile ülkemizde MAX uçağına sahip iki işletmeden birisi olan THY’nın TC-LCE kuyruk isimli MAX uçağının prosedür gereği olan test uçuşunu başarıyla tamamladığı değerlendirilmektedir. Dolayısıyla başka bir sorun yaşanmazsa kısa süre içerisinde MAX uçaklarının gökyüzünde yolcularıyla emniyetle uçuşa başlayacağını söyleyebiliriz. Alınan bilgiye göre değişiklik olmazsa 12 Nisan günü ilk yolculu uçuş gerçekleşecektir. 20 yıl B737’de pilot olarak görev yapmış bir kişi olarak yolcu koltuğunda da olsa ilk uçuşuna katı...

Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor

  Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor Bağımsız Havacılar 7 Temmuz, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun uluslararası havacılık standartlarına uygun olarak 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor. Air India 12 Haziran günü Ahmedabat meydanından AI171 sefer sayılı uçak, Londra Gatwick için kalkıştan sadece 32 saniye sonra düşmüştü. Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü (ICAO) Annex 13 kurallarına göre Hindistan otoritesi 30 gün içinde ön rapor sunmakla yükümlüdür. Kaza Ön Raporu 12 Haziran kazasına ilişkin olası kaza nedenleri de dahil olmak üzere ilk bilgileri sağlayacak. Raporda ayrıca kaza mahallinden elde edilen bulgular, devam eden süreçte atılacak adımlar yer alacak. Verilen bilgiye göre kaza son raporunun yaklaşık üç ay sonra, eylül ortası civarında yayınlanması bekleniyor. Resmi olmamasına rağmen medyada yer alan ön rapora ait olduğu vurgulanan taslak raporda; KAZANIN OLASI ANA NEDENİ Ai...

Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı

  Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı Bağımsız Havacılar 5 Eylül, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP ICAO, 2006 yılında çok pilotlu uluslararası ticari hava taşımacılığı (CAT) operasyonları gerçekleştiren pilotlar için yaş sınırını 60’tan 65’e çıkarmak üzere Standartlar ve Önerilen Uygulamalar’ı (SARP’ler) uygulamaya koymuştur. ICAO’nun son 19 yılda Tıbbi Hükümler Çalışma Grubu aracılığıyla yaş sınırlarının uzatılması konusunda yaptığı çalışmalara dayanarak, bu makale ICAO’nun yaş sınırını 67’ye çıkarmayı değerlendirmesini önermektedir. Bu değişiklik, 2006 yılında başarıyla uygulanan ve ek emniyet güvence önlemleri çerçevesinde hayata geçirilen yaklaşıma benzer bir yaklaşımı izlemelidir. ICAO Ek 1 — Personel Lisanslandırma, Bölüm 1 – Lisanslarla İlgili Tanımlar ve Genel Kurallar, ticari pilotlar için üst yaş sınırları standardını sağlar. Tek pilotlu ticari uçuşlar için bu sınır 60, çok pilotlu ticari hava taş...