Ana içeriğe atla

Düşen Air India B787 Uçağının Kokpit Ses Kayıt Cihazı Bulundu

 




Düşen Air India B787 Uçağının Kokpit Ses Kayıt Cihazı Bulundu

Kaza Araştırma Uzmanları düşen Air India uçağının Uçuş verileri kayıt cihazından (FDR) sonra kokpit ses kayıt cihazını da (CVR) buldular ve koruma altına aldılar. Trajik ölümlü kazaya neyin sebep olduğunun ortaya çıkarılmasında önemli bir adımdır.

Londra Gatwick havalimanına giden Air India Boeing 787-8 Dreamliner uçağı, perşembe günü Hindistan’ın Ahmedabad havalimanından kalktıktan kısa bir süre sonra düşmüş ve 241’i yolcu olmak üzere 270 kişi yaşamını yitirmişti.

İrtifa, hız ve motor performansı gibi önemli uçuş parametrelerini kaydeden uçuş veri kayıt cihazı (FDR), cuma günü enkazdan kurtarılmıştı.

CVR, pilot konuşmaları, alarmlar ve ortam sesleri de dahil olmak üzere kokpitteki tüm sesleri kaydeder.

CVR ve FDR, kamuoyu tarafından uçağın “kara kutusu” olarak bilinen cihazları oluşturur. Uçak kazası soruşturmalarında hayati bir araçtır ve uzmanların uçuşun son anlarını yeniden yapılandırmasına ve olayın nedenini belirlemesine yardımcı olur. Bu cihazlar kaza sonrasında kolayca bulunup kurtarılabilmesi için turuncu ve fosforlu şeritlerle boyalıdır.

Hindistan Uçak Kazası Soruşturma Bürosu (AAIB), ABD ve İngiltere’den gelen ekiplerin yardımıyla kazanın nedenine ilişkin soruşturmayı yürütüyor. Pazar günü, ABD Ulusal Ulaşım Emniyet Kurulu (NTSB) yetkilileri uçak kazasının olduğu yeri inceledi.

Pazar günü yayınlanan açıklamada, Hindistan AAIB’nin ayrıntılı kaza araştırmasını başlattığını, ABD Ulusal Ulaştırma Emniyet Kurulu (NTSB), uçak Amerikan yapımı olduğu için uluslararası protokoller uyarınca araştırmaya dahil olduğu bilgisine yer verildi.

Hindistan medya kuruluşları, kaynaklara atıfta bulunarak, Boeing ve Federal Havacılık İdaresi (FAA) – ABD havacılık güvenliği ajansı – yetkililerinin de bölgeyi ziyaret ettiğini bildirdi.

Ayrıca Hindistan hükümeti tarafından kazanın nedenlerinin incelemek üzere kurulan üst düzey bir komitenin pazartesi (bugün) günü ilk toplantısını yapması bekleniyor. All India Radyosu, komitenin bir ay içinde ön rapor sunacağını ve gelecekte benzer olayların  önlenmesine yardımcı olmak için yeni standart işletim prosedürleri (SOP’ler) önereceğini söyledi.

Soruşturma devam ederken, doktorlar kaza yerinden 270 ceset çıkarıldığını söyledi. Ahmedabad Sivil Hastanesi’nden Dr. Rajnish Patel pazartesi günü DNA eşleştirmesi yoluyla 90’dan fazla kurbanın teşhis edildiğini, tespit edilen cesetlerden 47’sinin ailelerine gönderildiğini de sözlerine ekledi.

Tespit edilen kurbanlar arasında, cenazesi pazartesi günü (bugün) toprağa verilecek olan Gujarat’ın eski başbakanı Vijay Rupani de yer alıyor. Siyasi kariyeri 50 yılı aşkın süren Rupani, Rajkot şehrinde devlet töreniyle toprağa verilecek.

Diğer birçok aile için ise acı dolu bekleyiş devam ediyor.

Yetkililer BBC’ye, cesetlerin çoğunun kazada kötü bir şekilde yanmış olması ve küçük gruplar halinde işlenmeleri nedeniyle teşhis sürecinin yavaş ve zahmetli olduğunu söyledi.

Medyada kazanın sebebinin tespit edildiğine dair paylaşımlar söz konusudur. Her ne kadar resmi açıklama adıyla verilmesine rağmen tamamen hayal ürünüdür. Daha CVR bulunmadan, FDR ve CVR çözümlemesi yapılmadan böylesi bir açıklama kabul edilemez ve itibar edilmemesi gerekir.

Yukarda haberde de belirtildiği gibi kısa süre içinde gerekli analizler yapılarak Kaza Ön Raporu Hindistan AAIB tarafından resmen yayınlanacaktır. Sabırla spekülasyonları göz ardı edip Ön Raporun yayınlanmasını bekleyeceğiz. Annex13 gereği Kaza Son Raporunun bir yıl içinde yayınlanması gerekmektedir. Benzer kazaları önlemede önemli veriler sunacak olan “ön rapor” umarız en kısa sürede yayınlanır.

Emniyetli Uçuşlar Dileriz

 

Eyup Turşucu
Kaptan Pilot (E)
Kaza Araştırma Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı

  B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı 5 Nisan 2021 29 Ekim 2018 ve 11 Mart 2019 tarihlerinde yaşanan ölümlü iki B737 MAX kazasından sonra uçuşları durdurulan uçaklar için 20 aylık bir iyileştirme sürecinden sonra Kasım 2020’de önce FAA sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından gerekler yerine getirilerek bir çok ülkede MAX uçakları tekrar gökyüzüne geri döndü. 1 Nisan 2021 günü SHGM’lüğü tarafından UED 2021/0001 yayınlanarak MAX uçaklarının ülkemizde de uçuşlarının başlamasının olu açılmış oldu. Bu UED’ye göre MAX uçağı bulunduran Havayolu işletmeleri özetle aşağıdaki işlemleri UED’de tarif edilen şekilde yerine getirerek uçabileceklerdir. Otomatik Uçuş – Uçuş Kontrol Bilgisayarı Yazılım – Kurulumu Uçuş Kontrolleri – Yatay Stabilizatör Trim Kablo Demeti Yönlendirme-Modifikasyonu Levye Sarsıcı Sigortalarına (Stick Shaker Circuit Breaker) Renkli Başlıklı Buton – Kurulumu Enstrümantasyon – Operasyonel Pr...

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi YAZARLAR EYUP TURŞUCU Bağımsız Havacılar Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, basın toplantısında yaptığı konuşmada, Muan kazasına karışan B737-800’ün uçuş öncesi incelemelerine göre uçakta herhangi bir sorun olmadığının belirlendiğini söyledi. Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, konferanstaki katılımcılara Boeing 737-800 uçağının “iniş takımlarında anormal bir şey görülmediğini” söyledi. Uçağın yaklaşma esnasında iniş takımlarının açılmamış olmasına dair sorular sorulmaya devam ediyor. Kaza, 31 Aralık 2024’te Güney Kore’deki Muan Uluslararası Havalimanı’nda meydana gelmiş, 181 yolcu ve mürettebat taşıyan Jeju Air Boeing 737-800 uçağı iniş takımları açılmamış olarak piste gövde üzerine inmiş ve pist uzantısındaki alçalma ışıklarının platformuna çarparak yanmasına ve 179 kişinin hayatını kaybetmesine neden olmuştu. Amerika Birleşik Devletleri Ulusal Ulaştırma Emniyet Kurulu (NTSB) ve uçak üreticisi Boeing’den uzmanlar da dahil olma...

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı 18 Şubat 2024 18 Şubat 2024 günü Belgrad Havalimanı 03L pistinden kalkış esnasında 12 ILS alçalma ışıklarına çarpıp geriye dönüşle emniyetle iniş yapan Air Serbia E195 uçağının kalkış esnasında kule ile konuşmaları medyada yer aldı ATC kayıtlarına göre, uçağa 30L pisti için D6 giriş noktasına taksi talimatı verildi. Ancak uçak D5 noktasından 30L pistine girdi. ATC mürettebatı ikaz ederek pist içinde geriye dönüşle D6 noktasına taksi müsadesi verdi, ancak mürettebat D5 noktasında 1273 metrede kalkış yapabileceklerini söyledi. Bunun üzerine uçağa kalkış izni verildi. Kalkıştan kısa bir süre sonra mürettebat kalkış sırasında bir şeye çarptıklarını ve hemen geri dönmeleri gerektiğini söyledi. Kule bunun üzerinde pistte bulunan bir uçağa pisti terk etmesini talimatını verdi. Ayrıca tüm trafiklere pozisyonlarını korumalarını ve telsiz konuşması yapmamaları talimatı verdi. E195 kalkışta maksimum iniş ...