Ana içeriğe atla

Düşen Air India B787 Uçağının Kokpit Ses Kayıt Cihazı Bulundu

 




Düşen Air India B787 Uçağının Kokpit Ses Kayıt Cihazı Bulundu

Kaza Araştırma Uzmanları düşen Air India uçağının Uçuş verileri kayıt cihazından (FDR) sonra kokpit ses kayıt cihazını da (CVR) buldular ve koruma altına aldılar. Trajik ölümlü kazaya neyin sebep olduğunun ortaya çıkarılmasında önemli bir adımdır.

Londra Gatwick havalimanına giden Air India Boeing 787-8 Dreamliner uçağı, perşembe günü Hindistan’ın Ahmedabad havalimanından kalktıktan kısa bir süre sonra düşmüş ve 241’i yolcu olmak üzere 270 kişi yaşamını yitirmişti.

İrtifa, hız ve motor performansı gibi önemli uçuş parametrelerini kaydeden uçuş veri kayıt cihazı (FDR), cuma günü enkazdan kurtarılmıştı.

CVR, pilot konuşmaları, alarmlar ve ortam sesleri de dahil olmak üzere kokpitteki tüm sesleri kaydeder.

CVR ve FDR, kamuoyu tarafından uçağın “kara kutusu” olarak bilinen cihazları oluşturur. Uçak kazası soruşturmalarında hayati bir araçtır ve uzmanların uçuşun son anlarını yeniden yapılandırmasına ve olayın nedenini belirlemesine yardımcı olur. Bu cihazlar kaza sonrasında kolayca bulunup kurtarılabilmesi için turuncu ve fosforlu şeritlerle boyalıdır.

Hindistan Uçak Kazası Soruşturma Bürosu (AAIB), ABD ve İngiltere’den gelen ekiplerin yardımıyla kazanın nedenine ilişkin soruşturmayı yürütüyor. Pazar günü, ABD Ulusal Ulaşım Emniyet Kurulu (NTSB) yetkilileri uçak kazasının olduğu yeri inceledi.

Pazar günü yayınlanan açıklamada, Hindistan AAIB’nin ayrıntılı kaza araştırmasını başlattığını, ABD Ulusal Ulaştırma Emniyet Kurulu (NTSB), uçak Amerikan yapımı olduğu için uluslararası protokoller uyarınca araştırmaya dahil olduğu bilgisine yer verildi.

Hindistan medya kuruluşları, kaynaklara atıfta bulunarak, Boeing ve Federal Havacılık İdaresi (FAA) – ABD havacılık güvenliği ajansı – yetkililerinin de bölgeyi ziyaret ettiğini bildirdi.

Ayrıca Hindistan hükümeti tarafından kazanın nedenlerinin incelemek üzere kurulan üst düzey bir komitenin pazartesi (bugün) günü ilk toplantısını yapması bekleniyor. All India Radyosu, komitenin bir ay içinde ön rapor sunacağını ve gelecekte benzer olayların  önlenmesine yardımcı olmak için yeni standart işletim prosedürleri (SOP’ler) önereceğini söyledi.

Soruşturma devam ederken, doktorlar kaza yerinden 270 ceset çıkarıldığını söyledi. Ahmedabad Sivil Hastanesi’nden Dr. Rajnish Patel pazartesi günü DNA eşleştirmesi yoluyla 90’dan fazla kurbanın teşhis edildiğini, tespit edilen cesetlerden 47’sinin ailelerine gönderildiğini de sözlerine ekledi.

Tespit edilen kurbanlar arasında, cenazesi pazartesi günü (bugün) toprağa verilecek olan Gujarat’ın eski başbakanı Vijay Rupani de yer alıyor. Siyasi kariyeri 50 yılı aşkın süren Rupani, Rajkot şehrinde devlet töreniyle toprağa verilecek.

Diğer birçok aile için ise acı dolu bekleyiş devam ediyor.

Yetkililer BBC’ye, cesetlerin çoğunun kazada kötü bir şekilde yanmış olması ve küçük gruplar halinde işlenmeleri nedeniyle teşhis sürecinin yavaş ve zahmetli olduğunu söyledi.

Medyada kazanın sebebinin tespit edildiğine dair paylaşımlar söz konusudur. Her ne kadar resmi açıklama adıyla verilmesine rağmen tamamen hayal ürünüdür. Daha CVR bulunmadan, FDR ve CVR çözümlemesi yapılmadan böylesi bir açıklama kabul edilemez ve itibar edilmemesi gerekir.

Yukarda haberde de belirtildiği gibi kısa süre içinde gerekli analizler yapılarak Kaza Ön Raporu Hindistan AAIB tarafından resmen yayınlanacaktır. Sabırla spekülasyonları göz ardı edip Ön Raporun yayınlanmasını bekleyeceğiz. Annex13 gereği Kaza Son Raporunun bir yıl içinde yayınlanması gerekmektedir. Benzer kazaları önlemede önemli veriler sunacak olan “ön rapor” umarız en kısa sürede yayınlanır.

Emniyetli Uçuşlar Dileriz

 

Eyup Turşucu
Kaptan Pilot (E)
Kaza Araştırma Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021

  THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021 2 ölümlü kaza sonrası 21 ay boyunca uçuştan alınan MAX uçaklarının geçen süre içerisinde tüm tarafların katkı ve önerileri ile Boeing tarafından gerekli iyileştirmelerin yerine getirilmesi ile Kasım 2020 de FAA, sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından uçuşa elverişlilik sertifikasının onaylanmasıyla birçok ülkede MAX uçakları uçuşa başlamıştı. THY Genel Müdürü Sayın Bilal Ekşi’nin 9 Nisan günü paylaştığı mesaj ile ülkemizde MAX uçağına sahip iki işletmeden birisi olan THY’nın TC-LCE kuyruk isimli MAX uçağının prosedür gereği olan test uçuşunu başarıyla tamamladığı değerlendirilmektedir. Dolayısıyla başka bir sorun yaşanmazsa kısa süre içerisinde MAX uçaklarının gökyüzünde yolcularıyla emniyetle uçuşa başlayacağını söyleyebiliriz. Alınan bilgiye göre değişiklik olmazsa 12 Nisan günü ilk yolculu uçuş gerçekleşecektir. 20 yıl B737’de pilot olarak görev yapmış bir kişi olarak yolcu koltuğunda da olsa ilk uçuşuna katı...

Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor

  Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor Bağımsız Havacılar 7 Temmuz, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun uluslararası havacılık standartlarına uygun olarak 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor. Air India 12 Haziran günü Ahmedabat meydanından AI171 sefer sayılı uçak, Londra Gatwick için kalkıştan sadece 32 saniye sonra düşmüştü. Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü (ICAO) Annex 13 kurallarına göre Hindistan otoritesi 30 gün içinde ön rapor sunmakla yükümlüdür. Kaza Ön Raporu 12 Haziran kazasına ilişkin olası kaza nedenleri de dahil olmak üzere ilk bilgileri sağlayacak. Raporda ayrıca kaza mahallinden elde edilen bulgular, devam eden süreçte atılacak adımlar yer alacak. Verilen bilgiye göre kaza son raporunun yaklaşık üç ay sonra, eylül ortası civarında yayınlanması bekleniyor. Resmi olmamasına rağmen medyada yer alan ön rapora ait olduğu vurgulanan taslak raporda; KAZANIN OLASI ANA NEDENİ Ai...

Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı

  Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı Bağımsız Havacılar 5 Eylül, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP ICAO, 2006 yılında çok pilotlu uluslararası ticari hava taşımacılığı (CAT) operasyonları gerçekleştiren pilotlar için yaş sınırını 60’tan 65’e çıkarmak üzere Standartlar ve Önerilen Uygulamalar’ı (SARP’ler) uygulamaya koymuştur. ICAO’nun son 19 yılda Tıbbi Hükümler Çalışma Grubu aracılığıyla yaş sınırlarının uzatılması konusunda yaptığı çalışmalara dayanarak, bu makale ICAO’nun yaş sınırını 67’ye çıkarmayı değerlendirmesini önermektedir. Bu değişiklik, 2006 yılında başarıyla uygulanan ve ek emniyet güvence önlemleri çerçevesinde hayata geçirilen yaklaşıma benzer bir yaklaşımı izlemelidir. ICAO Ek 1 — Personel Lisanslandırma, Bölüm 1 – Lisanslarla İlgili Tanımlar ve Genel Kurallar, ticari pilotlar için üst yaş sınırları standardını sağlar. Tek pilotlu ticari uçuşlar için bu sınır 60, çok pilotlu ticari hava taş...