Düşen Air India B787 Uçağının Kokpit Ses Kayıt Cihazı Bulundu
Kaza Araştırma Uzmanları düşen Air India uçağının Uçuş verileri kayıt cihazından (FDR) sonra kokpit ses kayıt cihazını da (CVR) buldular ve koruma altına aldılar. Trajik ölümlü kazaya neyin sebep olduğunun ortaya çıkarılmasında önemli bir adımdır.
Londra Gatwick havalimanına giden Air India Boeing 787-8 Dreamliner uçağı, perşembe günü Hindistan’ın Ahmedabad havalimanından kalktıktan kısa bir süre sonra düşmüş ve 241’i yolcu olmak üzere 270 kişi yaşamını yitirmişti.
İrtifa, hız ve motor performansı gibi önemli uçuş parametrelerini kaydeden uçuş veri kayıt cihazı (FDR), cuma günü enkazdan kurtarılmıştı.
CVR, pilot konuşmaları, alarmlar ve ortam sesleri de dahil olmak üzere kokpitteki tüm sesleri kaydeder.
CVR ve FDR, kamuoyu tarafından uçağın “kara kutusu” olarak bilinen cihazları oluşturur. Uçak kazası soruşturmalarında hayati bir araçtır ve uzmanların uçuşun son anlarını yeniden yapılandırmasına ve olayın nedenini belirlemesine yardımcı olur. Bu cihazlar kaza sonrasında kolayca bulunup kurtarılabilmesi için turuncu ve fosforlu şeritlerle boyalıdır.
Hindistan Uçak Kazası Soruşturma Bürosu (AAIB), ABD ve İngiltere’den gelen ekiplerin yardımıyla kazanın nedenine ilişkin soruşturmayı yürütüyor. Pazar günü, ABD Ulusal Ulaşım Emniyet Kurulu (NTSB) yetkilileri uçak kazasının olduğu yeri inceledi.
Pazar günü yayınlanan açıklamada, Hindistan AAIB’nin ayrıntılı kaza araştırmasını başlattığını, ABD Ulusal Ulaştırma Emniyet Kurulu (NTSB), uçak Amerikan yapımı olduğu için uluslararası protokoller uyarınca araştırmaya dahil olduğu bilgisine yer verildi.
Hindistan medya kuruluşları, kaynaklara atıfta bulunarak, Boeing ve Federal Havacılık İdaresi (FAA) – ABD havacılık güvenliği ajansı – yetkililerinin de bölgeyi ziyaret ettiğini bildirdi.
Ayrıca Hindistan hükümeti tarafından kazanın nedenlerinin incelemek üzere kurulan üst düzey bir komitenin pazartesi (bugün) günü ilk toplantısını yapması bekleniyor. All India Radyosu, komitenin bir ay içinde ön rapor sunacağını ve gelecekte benzer olayların önlenmesine yardımcı olmak için yeni standart işletim prosedürleri (SOP’ler) önereceğini söyledi.
Soruşturma devam ederken, doktorlar kaza yerinden 270 ceset çıkarıldığını söyledi. Ahmedabad Sivil Hastanesi’nden Dr. Rajnish Patel pazartesi günü DNA eşleştirmesi yoluyla 90’dan fazla kurbanın teşhis edildiğini, tespit edilen cesetlerden 47’sinin ailelerine gönderildiğini de sözlerine ekledi.
Tespit edilen kurbanlar arasında, cenazesi pazartesi günü (bugün) toprağa verilecek olan Gujarat’ın eski başbakanı Vijay Rupani de yer alıyor. Siyasi kariyeri 50 yılı aşkın süren Rupani, Rajkot şehrinde devlet töreniyle toprağa verilecek.
Diğer birçok aile için ise acı dolu bekleyiş devam ediyor.
Yetkililer BBC’ye, cesetlerin çoğunun kazada kötü bir şekilde yanmış olması ve küçük gruplar halinde işlenmeleri nedeniyle teşhis sürecinin yavaş ve zahmetli olduğunu söyledi.
Medyada kazanın sebebinin tespit edildiğine dair paylaşımlar söz konusudur. Her ne kadar resmi açıklama adıyla verilmesine rağmen tamamen hayal ürünüdür. Daha CVR bulunmadan, FDR ve CVR çözümlemesi yapılmadan böylesi bir açıklama kabul edilemez ve itibar edilmemesi gerekir.
Yukarda haberde de belirtildiği gibi kısa süre içinde gerekli analizler yapılarak Kaza Ön Raporu Hindistan AAIB tarafından resmen yayınlanacaktır. Sabırla spekülasyonları göz ardı edip Ön Raporun yayınlanmasını bekleyeceğiz. Annex13 gereği Kaza Son Raporunun bir yıl içinde yayınlanması gerekmektedir. Benzer kazaları önlemede önemli veriler sunacak olan “ön rapor” umarız en kısa sürede yayınlanır.
Emniyetli Uçuşlar Dileriz
Eyup Turşucu
Kaptan Pilot (E)
Kaza Araştırma Uzmanı
Yorumlar
Yorum Gönder