Ana içeriğe atla

EASA Tek Pilotlu Uçuş Operasyonu Sürecini Durduruyor

 







EASA Tek Pilotlu Uçuş Operasyonu Sürecini Durduruyor

EASA (Avrupa Havacılık Emniyeti Ajansı) havayolu uçaklarında ticari uçuşlarda Tek Pilotlu Uçuş Operasyonu için yıllardır sürdürülen çalışmalarda bugün için gelinen noktada en gelişmiş kokpitte bile “yapay zeka uygulaması ikinci pilot”un istenilen emniyet seviyesinde işlevini sürdürebilecek yeterlilikte olmaması nedeniyle tek pilotlu operasyonlara izin verecek düzenlemeler oluşturmaktan vazgeçtiğini belirtti.

Ajans, en modern uçuş güvertelerinin bile tek bir pilotu dolduracak kadar gelişmiş olmadığını söylüyor. Cuma günü yayınlanan bir raporda ajans, elektronik donanımlar uçuşun tüm aşamalarında kokpitte iki insan pilotun bulunmasıyla elde edilen emniyet seviyesine getirilene kadar yeni düzenlemelerle ilgili çalışmalarını durdurduğunu söyledi.

EASA, Genişletilmiş Asgari Mürettebat Operasyonları (eMCO) düzenlemelerini yeniden gözden geçirmeden önce, kokpitlerin iş yükü yönetimi, pilot sağlığı ve durumu, emniyet tehdidi farkındalığı ve çeşitli otonom emniyet yedekleri için sistemlere sahip olması gerektiğini söylüyor. Bu sistemlerin her biri yolculu uçuşa başlamadan önce kapsamlı bir şekilde test edilmek zorunda kalacak.

Karar, tek pilotlu operasyonlar için bir politika çerçevesi oluşturma çalışmalarını etkili bir şekilde durdurmuş oldu. eMCO için bir kural koyma süreci başlatmak yerine, yeni kuralların dikkate alınmasını “akıllı kokpit” tanımı ve geliştirmesinin bir parçası haline getirdi. Bu inisiyatifin tek pilotlu operasyonların potansiyel uygulaması üzerinde ne kadar büyük bir etkisi olacağı belirsiz çünkü uçak üreticileri EASA’nın eksik olduğunu söylediği teknoloji üzerinde çalışmaya devam ediyorlar.

Bu haber şüphesiz pilot sendikaları ve pilotlar birlikleri tarafından memnuniyetle karşılanacaktır. Bu sendikalar ve Birlikler, düzenleyicilerin ve uçak üreticilerinin elde etmeye çalıştıklarını söyledikleri verimliliği uçuş emniyeti için doğrudan bir tehdit olarak görüyorlardı. Avrupa Kokpit Derneği (European Cockpit Association_ ECA) başkanı Kaptan Tanja Harter, , “İki nitelikli ve dinlenmiş pilot-dört göz, iki beyin-çalışan bir sistemdir” diyerek, tek pilot uygulamalarına karşı mücadelelerinin süreceğini belirtti.

Gelişen teknoloji ve yapay zeka gelecekte yazıda da yer verildiği gibi kokpitte yer alan ikinci pilotun işlevini eksiksiz ve emniyetli bir şekilde yerine getirebildiği gün “Tek Pilotlu Uçuş Operasyonu” konsepti tekrar gündeme gelecektir. Bugün için bu konsept emniyetsiz olarak değerlendirilmektedir. Havacılıkta yüzde yüz emniyet söz konusu değildir ve de olmamalıdır. Sürdürülebilir Emniyet Seviyesi tariflenmeli ve bu hedef doğrultusunda operasyon gerçekleştirilmelidir.

Bununla beraber uçakta yer alacak teknolojik değişim ve eklentiler tüm emniyet gereksinimlerini karşılıyor olmalıdır. Bu sağlanamazsa geçmişte yaşanan teknik/tasarım hataları nedeniyle meydana gelen büyük kayıplar tekrarlanır.

EASA’nın kararını sürecin sağlıklı yürümesi için atılmış doğru bir adım olarak değerlendiriyorum.

Emniyetli Uçuşlar Dileriz

 

Eyup Turşucu
Kaptan Pilot (E)
Kaza Araştırma Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021

  THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021 2 ölümlü kaza sonrası 21 ay boyunca uçuştan alınan MAX uçaklarının geçen süre içerisinde tüm tarafların katkı ve önerileri ile Boeing tarafından gerekli iyileştirmelerin yerine getirilmesi ile Kasım 2020 de FAA, sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından uçuşa elverişlilik sertifikasının onaylanmasıyla birçok ülkede MAX uçakları uçuşa başlamıştı. THY Genel Müdürü Sayın Bilal Ekşi’nin 9 Nisan günü paylaştığı mesaj ile ülkemizde MAX uçağına sahip iki işletmeden birisi olan THY’nın TC-LCE kuyruk isimli MAX uçağının prosedür gereği olan test uçuşunu başarıyla tamamladığı değerlendirilmektedir. Dolayısıyla başka bir sorun yaşanmazsa kısa süre içerisinde MAX uçaklarının gökyüzünde yolcularıyla emniyetle uçuşa başlayacağını söyleyebiliriz. Alınan bilgiye göre değişiklik olmazsa 12 Nisan günü ilk yolculu uçuş gerçekleşecektir. 20 yıl B737’de pilot olarak görev yapmış bir kişi olarak yolcu koltuğunda da olsa ilk uçuşuna katı...

Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor

  Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor Bağımsız Havacılar 7 Temmuz, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun uluslararası havacılık standartlarına uygun olarak 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor. Air India 12 Haziran günü Ahmedabat meydanından AI171 sefer sayılı uçak, Londra Gatwick için kalkıştan sadece 32 saniye sonra düşmüştü. Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü (ICAO) Annex 13 kurallarına göre Hindistan otoritesi 30 gün içinde ön rapor sunmakla yükümlüdür. Kaza Ön Raporu 12 Haziran kazasına ilişkin olası kaza nedenleri de dahil olmak üzere ilk bilgileri sağlayacak. Raporda ayrıca kaza mahallinden elde edilen bulgular, devam eden süreçte atılacak adımlar yer alacak. Verilen bilgiye göre kaza son raporunun yaklaşık üç ay sonra, eylül ortası civarında yayınlanması bekleniyor. Resmi olmamasına rağmen medyada yer alan ön rapora ait olduğu vurgulanan taslak raporda; KAZANIN OLASI ANA NEDENİ Ai...

Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı

  Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı Bağımsız Havacılar 5 Eylül, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP ICAO, 2006 yılında çok pilotlu uluslararası ticari hava taşımacılığı (CAT) operasyonları gerçekleştiren pilotlar için yaş sınırını 60’tan 65’e çıkarmak üzere Standartlar ve Önerilen Uygulamalar’ı (SARP’ler) uygulamaya koymuştur. ICAO’nun son 19 yılda Tıbbi Hükümler Çalışma Grubu aracılığıyla yaş sınırlarının uzatılması konusunda yaptığı çalışmalara dayanarak, bu makale ICAO’nun yaş sınırını 67’ye çıkarmayı değerlendirmesini önermektedir. Bu değişiklik, 2006 yılında başarıyla uygulanan ve ek emniyet güvence önlemleri çerçevesinde hayata geçirilen yaklaşıma benzer bir yaklaşımı izlemelidir. ICAO Ek 1 — Personel Lisanslandırma, Bölüm 1 – Lisanslarla İlgili Tanımlar ve Genel Kurallar, ticari pilotlar için üst yaş sınırları standardını sağlar. Tek pilotlu ticari uçuşlar için bu sınır 60, çok pilotlu ticari hava taş...