Ana içeriğe atla

Air India B788 Kazası Ön Raporu AAIB Tarafından SHGM ve Sivil Havacılık Bakanlığına Sunuldu

 







Air India B788 Kazası Ön Raporu AAIB Tarafından SHGM ve Sivil Havacılık Bakanlığına Sunuldu

12 Haziran tarihinde VT-ANB tescilli Air India Boeing 787-8 tipi uçak, Ahmedabad’dan (Hindistan) Londra Gatwick için AI-171 sefer sayısıyla, 230 yolcu ve 12 mürettebatla saat 13:38’de (08:08 Z) Ahmedabad’ın 23 numaralı pistinden kalkış yaptı. Saniyeler sonra mürettebatın motorlarda güç kaybı olduğunu rapor etmesi ve MAYDAY çağrısını takiben pist sonundan yaklaşık 0,9 deniz mili uzaklıkta Meghaninagar semtindeki “BJ Tıp Fakültesi”ne çarptı. Enkaz 200 metreye yayıldı. Havayolu şirketi, kazada uçakta 241 kişinin öldüğünü, sadece bir kişinin kurtulduğunu doğruladı. Yerde çok sayıda yaralının yanı sıra 39 kişinin de hayatını kaybettiği belirtildi. Uçakta 230 yolcu (169 Hint, 53 İngiliz, 1 Kanada ve 7 Portekiz vatandaşı) ve 12 mürettebat bulunuyordu.

19 Haziran 2025 günü yapılan havayolu şirketinin açıklamasında, uçağın 2023’te büyük bir kontrolden geçtiğini ve bir sonraki kontrolün Aralık 2025’te yapılacağı bilgisi verildi. Ayrıca sağ motorun Mart 2025’te, sol motorun ise Nisan 2025’te bakım ve kontrollerinin yapıldığı, uçağın kalkıştan önce herhangi bir sorunu olmadığı belirtildi.

13 Haziran 2025 günü SHGM, herhangi bir kuş kalıntısına rastlanmaması nedeniyle ilk ön bulguların kuş çarpması ihtimalini ortadan kaldırdığını bildirdi. Tüm Dreamliner uçaklarının (B788, B789) incelenmesi emredildi.

SHGM, 18 Haziran 2025’te Air India Dreamliner uçaklarının incelenmesinde önemli bir emniyet açığı bulunmadığını açıkladı. Uçakların ve bakımlarının mevcut emniyet standartlarına uygun olduğu tespit edildiği bilgisine yer verildi.

13 Haziran 2025 günü Hindistan Sivil Havacılık Bakanı, doktor yurdunun çatı katında bulunan kara kutunun uçuş veri kaydedicisi (FDR) olduğunu bildirdi.

14 Haziran 2025’te Hükümet yetkilileri uçakta bulunan 241 kişinin, yerde 33 kişinin toplamda 274 kişinin yaşamını kaybettiğini açıkladı. Uçağın ELT’si kurtarıldı.

15 Haziran 2025 Hükümet Yetkilileri, kalkışta 3505 metre/11499 fit uzunluğundaki pistin neredeyse tamamını kullanıldığını bildirdi.

26 Haziran 2025 günü Hindistan Sivil Havacılık Bakanı, ilk kara kutunun 13 Haziran 2025’te, ikincisinin ise 16 Haziran 2025’te bulunduğunu söyledi. Her iki kutunun da 24 Haziran 2025’te tam güvenlikle Delhi’ye ayrı ayrı götürüldüğü, Verilerin, 25 Haziran 2025 günü AAIB ve NTSB’nin huzurunda başarıyla indirildiği, veri analizinin devam ettiği bilgisi paylaşıldı.

29 Haziran 2025’te Hindistan Sivil Havacılık Bakanı, “İki motorun aynı anda durması olayına geçmişte rastlanmadığı bilgisi verildi. Kaza araştırma uzmanlarının FDR verileri üzerinden motor sorunları, yakıt tedarik sorunları veya sabotaj gibi her olasılığı incelediği belirtildi. Hindistan, ICAO’nun kaza soruşturmasında bir ICAO gözlemcisi bulundurma önerisini kabul etti. Gözlemcinin soruşturma yetkisinin olmayacağı, ancak teknik bilgi sağlanması ve süreçlerdeki uygulamaları izlenmesinin sağlanacağı bilgisi verildi. Bunun kaza araştırmasını şeffaflığını artıracağı ve Hindistan’ın uluslararası standartlara uyumunu güçlendireceği belirtildi.

AAIB, 8 Temmuz 2025’te kaza ön raporunu Hindistan Genel Havacılık İdaresi’ne (SHGM) ve Sivil Havacılık Bakanlığı’na sunduğunu bildirdi. Raporun kamuoyuna henüz yayınlanmadığı belirtildi.

Yetkililerden gelen bilgilere göre, uçağın kaptanı (60) 8200 saatlik uçuş deneyimine sahipti, eğitim kaptanıydı ve emekli olmak üzereydi. İkinci pilotun 1100 saatlik uçuş deneyimi vardı.

ADS-B verilerine göre uçağın 1900 metre/6300 fitlik bir kalkış mesafesi bırakacak şekilde aprondan 23 numaralı piste girdiği görülüyordu. Pist başına gidişi görünmüyordu. 15 Haziran 2025 günü FDR bilgileri uçağın 23 Pist başına giderek pistin tamamını kullandığını ortaya koydu. Son ADS-B pozisyonunda uçak, yerden 174 knot hızla kalkmış ve yaklaşık 625 fit MSL’ye tırmanmıştı.

15/16 Haziran 2025 günü internette, Hindistan Havacılık ve Uzay Bilimleri Enstitüsü’nün (AAIB) 25 Haziran 2025 tarihli (henüz 9 gün sonra) resmi bir ön raporu gibi görünen ve kazanın temel nedenini belirten rahatsız edici bir aldatmaca yayınlandı. Bu sahte raporda yer alan hiçbir bilginin gerçekle hiçbir ilgisi olmadığı açıklandı.

Önceki yazılarımızda belirtildiği gibi Kaza Ön Raporunun 11 Temmuz günü kamuoyu ile paylaşılacağı ifadesi söz konusuydu. 11 Temmuz günü akşamı geç saatlerde medya ile paylaşılan bilgilere göre 12 Temmuz günü Ön raporu görebileceğimizi ümit ediyoruz.

Yukarıdaki bilgilerin ışığında kazanın her iki motorda bir nedenle güç düşüklüğü yaşandığı, dolayısıyla uçağın düz uçuş bile yapamayacak hale gelmesi nedeniyle düştüğü olasılığı öne çıkmaktadır. Kaza ön raporunu okuduğumuzda detaylı bilgileri değerlendirmelerimizle birlikte paylaşacağız.

 

Emniyetli Uçuşlar Dileriz

 

Eyup Turşucu
Kaptan Pilot (E)
Kaza Araştırma Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021

  THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021 2 ölümlü kaza sonrası 21 ay boyunca uçuştan alınan MAX uçaklarının geçen süre içerisinde tüm tarafların katkı ve önerileri ile Boeing tarafından gerekli iyileştirmelerin yerine getirilmesi ile Kasım 2020 de FAA, sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından uçuşa elverişlilik sertifikasının onaylanmasıyla birçok ülkede MAX uçakları uçuşa başlamıştı. THY Genel Müdürü Sayın Bilal Ekşi’nin 9 Nisan günü paylaştığı mesaj ile ülkemizde MAX uçağına sahip iki işletmeden birisi olan THY’nın TC-LCE kuyruk isimli MAX uçağının prosedür gereği olan test uçuşunu başarıyla tamamladığı değerlendirilmektedir. Dolayısıyla başka bir sorun yaşanmazsa kısa süre içerisinde MAX uçaklarının gökyüzünde yolcularıyla emniyetle uçuşa başlayacağını söyleyebiliriz. Alınan bilgiye göre değişiklik olmazsa 12 Nisan günü ilk yolculu uçuş gerçekleşecektir. 20 yıl B737’de pilot olarak görev yapmış bir kişi olarak yolcu koltuğunda da olsa ilk uçuşuna katı...

Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor

  Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor Bağımsız Havacılar 7 Temmuz, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun uluslararası havacılık standartlarına uygun olarak 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor. Air India 12 Haziran günü Ahmedabat meydanından AI171 sefer sayılı uçak, Londra Gatwick için kalkıştan sadece 32 saniye sonra düşmüştü. Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü (ICAO) Annex 13 kurallarına göre Hindistan otoritesi 30 gün içinde ön rapor sunmakla yükümlüdür. Kaza Ön Raporu 12 Haziran kazasına ilişkin olası kaza nedenleri de dahil olmak üzere ilk bilgileri sağlayacak. Raporda ayrıca kaza mahallinden elde edilen bulgular, devam eden süreçte atılacak adımlar yer alacak. Verilen bilgiye göre kaza son raporunun yaklaşık üç ay sonra, eylül ortası civarında yayınlanması bekleniyor. Resmi olmamasına rağmen medyada yer alan ön rapora ait olduğu vurgulanan taslak raporda; KAZANIN OLASI ANA NEDENİ Ai...

Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı

  Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı Bağımsız Havacılar 5 Eylül, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP ICAO, 2006 yılında çok pilotlu uluslararası ticari hava taşımacılığı (CAT) operasyonları gerçekleştiren pilotlar için yaş sınırını 60’tan 65’e çıkarmak üzere Standartlar ve Önerilen Uygulamalar’ı (SARP’ler) uygulamaya koymuştur. ICAO’nun son 19 yılda Tıbbi Hükümler Çalışma Grubu aracılığıyla yaş sınırlarının uzatılması konusunda yaptığı çalışmalara dayanarak, bu makale ICAO’nun yaş sınırını 67’ye çıkarmayı değerlendirmesini önermektedir. Bu değişiklik, 2006 yılında başarıyla uygulanan ve ek emniyet güvence önlemleri çerçevesinde hayata geçirilen yaklaşıma benzer bir yaklaşımı izlemelidir. ICAO Ek 1 — Personel Lisanslandırma, Bölüm 1 – Lisanslarla İlgili Tanımlar ve Genel Kurallar, ticari pilotlar için üst yaş sınırları standardını sağlar. Tek pilotlu ticari uçuşlar için bu sınır 60, çok pilotlu ticari hava taş...